Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Mediaoorlog in Maastricht?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Mediaoorlog in Maastricht?

    Voelt Dagblad De Limburger (DDL) (in Maastricht) de hete adem van De Nieuwe Ster (DNS) in zijn nek?

    Als je de column d.d. 3 mei 2024 van hoofdredacteur Bjorn Oostra van DDL moet geloven vrees ik dat er lichtelijke paniek is in het redactielokaal van DDL.
    Wat u nu overigens gaat lezen is geschreven door een laagopgeleide, niet echt betrouwbare, weinig of niet maatschappelijk betrokken en vooral commercieel ingestelde Pier.
    Tenminste dat beweert Bjorn Oostra

    Gelukkig, althans dat hoop ik, weten de trouwe lezers van MestreechOnline beter, al kan ik niet beweren dat ik hoogopgeleid ben. Maar dat terzijde.
    Maar, ter verdediging van Bjorn Oostra, heeft hij waarschijnlijk niet zijn pijlen gericht op MestreechOnline, maar op De Nieuwe Ster.

    Bjorn Oostra durft mogelijk de directe confrontatie met DNS niet aan en noemt het beestje ook niet bij naam, maar scheert daarom alle internetforums over een kam.
    "Met een paar muisklikken, een groeiend legertje volgers en een flinke portie fantasie publiceren steeds meer mensen hun eigen nieuws. Vaak zijn dat onschuldige verhaaltjes over eigen belevenissen van alle dag, niet zelden wordt via social media nieuws verspreid dat meer in de buurt komt van totale onzin dan van de waarheid."

    Dat Oostra zich daarmee welllicht zelf in de voet schiet realiseert hij zich in zijn boosheid niet.
    Veel (oud-)journalisten van DDL - wellicht waren te laag opgeleid? - zijn in de loop van de jaren zelf begonnen met wat te publiceren (op kleine schaal).
    Denk bijvoorbeeld aan (de gepensioneerde) Johan van den Beek, George Vogelaar of Maarten van Laarhoven. En zo zijn er nog wel enkelen te bedenken.
    Los daarvan kan ik het natuurlijk niet nalaten om de volgende keer als ik ze zie aan Joos Philippens, Siebrand Vos, Annelies Hendriks of Rene Willems te vragen naar hun afgeronde (universitaire?) studie.

    Feitelijk doet Bjorn Oostra De Nieuwe Ster een plezier.
    DNS bijt natuurlijk fel van zich af in hun reactie 'De Limburger maakt karikatuur van gratis journalistiek en fileert Bjorn Oostra tot op het bot.
    En passent levert de reactie nog wat extra reclame op voor MestreechOnline, Wat is loos in Mestreech?, DjoeGio, Chapeau Magazine en natuurlijk niet in de laatste plaats voor DNS zelf.
    Het doet denken aan de hit van John de Bever: "Jij krijgt die lach niet van mijn gezicht, al zou je dat willen...."

    Dit alles met dank aan Bjorn Oostra.

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier d.d. 8 mei 2024 in topic Stadsbestuur 2022-2026
    (..) Kwam het vorig jaar met enige regelmaat voor dat ik alleen op de perstribune zal, al moet ik toegeven dat er meestal ook wel een journalist van DDL kwam kijken, maar sinds DNS zijn opwachting heeft gemaakt is het een stuk drukker op de perstribune.
    Tot een maand geleden zag je vaak pas op donderdag een artikel in DDL staan over de domein- of raadsvergadering van dinsdag.

    Gisteren, werd er echter respectievelijk links (DDL) en rechts (DNS) van mij driftig getypt en de domeinvergadering was nog niet voorbij of de artikelen stonden al online bij DDL en DNS.....
    Plotseling mag de gemeenteraad zich verheugen over heel veel mediabelangstelling en lijkt er een heuse concurrentiestrijd gaande in de Maastrichtse mediawereld.​
    .(..)
    Overigens voor alle duidelijkheid.
    Ik heb geenszins het idee dat er op de werkvloer, en daarmee bedoel ik mn. de perstribune in de raadszaal in Maastricht, enige sprake is van vijandigheid van de aldaar aanwezige journalisten van DDL richting wie dan ook.
    Misschien een beetje meer concurrentiestrijd, maar dat is voor iedereen wel goed
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Nu is dat wel een belangrijk punt.
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    "Met een paar muisklikken, een groeiend legertje volgers en een flinke portie fantasie publiceren steeds meer mensen hun eigen nieuws. Vaak zijn dat onschuldige verhaaltjes over eigen belevenissen van alle dag, niet zelden wordt via social media nieuws verspreid dat meer in de buurt komt van totale onzin dan van de waarheid."​:
    Iedereen heeft zo zijn kijk op de dingen.

    Ook jijzelf Pier en ik of mijn oude tante Truij en of Opa Anton.

    Een vreselijk soort grabbelton is toch ook "ongehoord" Nederland op TV waar gratis kennis en berichtgeving a la Trump wordt voorgeschoteld aan de kijkers.
    Echter als ik het met nationale of internationale pers en media vergelijk is een portie gezonde journalistiek van DDL die kritisch is een goed contra gewicht tegen de polariserende gratis pers.
    Al vind ik hun (DDL) + berichten die betaald moeten worden echt een afrond aan elke burger die al kijk en luistergeld betaald heeft inclusief de internet bronnen. (belastinggeld)
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
      Nu is dat wel een belangrijk punt.


      Iedereen heeft zo zijn kijk op de dingen.

      Ook jijzelf Pier en ik of mijn oude tante Truij en of Opa Anton.

      Een vreselijk soort grabbelton is toch ook "ongehoord" Nederland op TV waar gratis kennis en berichtgeving a la Trump wordt voorgeschoteld aan de kijkers.
      Echter als ik het met nationale of internationale pers en media vergelijk is een portie gezonde journalistiek van DDL die kritisch is een goed contra gewicht tegen de polariserende gratis pers.
      Al vind ik hun (DDL) + berichten die betaald moeten worden echt een afrond aan elke burger die al kijk en luistergeld betaald heeft inclusief de internet bronnen. (belastinggeld)
      Natuurlijk kan iedereen zo maar een 'Nieuws Internetforum' starten. En natuurlijk heb ik een eigen kijk op bepaalde zaken.
      Als de kritiek van DDL gericht zou zijn tegen de nieuwsberichten op en van MestreechOnline en aanverwante internetfora zou Bjorn Oostra soms wel eens een punt kunnen hebben.
      Maar het grappige is dat hij geen enkel internet forum noemt - maar hoogstwaarschijnlijk hint op De Nieuwe Ster - en dientengevolge alles over een kam scheert.

      Los daarvan is het hautain om te beweren dat alleen De Limburger (DDL), L1 en een enkele regionale omroep serieus nieuws kunnen brengen en dat alleen die genoemde mediabedrijven beschikken over 'echte, betrouwbare, journalistiek' en beschikken over gekwalificeerde journalisten.

      Je kunt het eens of oneens zijn met artikelen in De Nieuwe Ster, maar de 3 redacteuren van De Nieuwe Ster zijn gerenommeerde journalisten die momenteel DDL en L1 het vuur aan de schenen leggen.
      En dat ook nog eens gratis!!

      En dat steekt...... (en begrijp ik ook nog).
      Maar met wild om je heen slaan bereikt Bjorn Oostra niets.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        hoezo wild om je heen slaan?
        eens of oneens zijn met nieuwsartikelen, sorry maar ik denk dat je meningen bedoeld - over het nieuws kun je geen onenigheid hebben dat is immers objectief weergegeven ( hoop ik )
        hautain is de burger die zelf kan denken nooit, wel als die meningen verre van zich werpt en het als minderwaardig beschouwd
        elke kapper heeft een paar kammen die over menig hoofd glijden, ook de wol verwerkers gebruiken wol van meerdere schapen

        Storm in een wijnglas?

        Gratis? Heb je al eens gezien hoe het cookie beleid in elkaar zit bij DNS of DDL bij de eerste kun je niet alles afwijzen bij de tweede wel.
        Iets te oud voor re-educatie
        iets te jong voor afdanking
        m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

        Opmerking

        Bezig...
        X