Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Aan de wandel met de Van Rossems

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Aan de wandel met de Van Rossems

    Gisteravond, 6 februari 2015, om 20.25 uur was het nieuwe NTR programma "Hier zijn de Van Rossems" te zien op NPO2.

    In het programma zijn de Van Rossems, Maarten, zijn broer Vincent en hun zus Sis, te zien als zij gezamenlijk op bezoek gaan naar een historische stad.
    Zo komen de Van Rossems o.a. in Maastricht, Dordrecht, Naarden, Rotterdam, Brugge en in het Duitse Essen terecht.

    De serie begon, hoe kan het anders, natuurlijk in Maastricht.

    Ik weet niet wie gekeken heeft, maar in het circa 25 minuten durende programma zagen we enkele hele mooie "ontdek je plekje" opnames van Maastricht.
    Maar daarmee is dan ook gelijk het hoogtepunt van de aflevering genoemd.

    Maarten van Rossem vertelde o.a. over de brug die de Romeinen bij het begin van de jaartelling hebben aangelegd over de Maas en die daar bleef staan tot hij tijdens een processie in de 13de eeuw instortte .
    Dat werd een "klok-klepel" verhaal.

    Het beste verhaal werd verteld door Vincent van Rossem en ging over de renovatie van het Stokstraatkwartier.
    Maar ook hier geldt dat het een verhaal was in een notendop.
    De overige mededelingen over het historische Maastricht waren niet van een bijzonder hoog niveau, hetgeen ik eerlijk gezegd wel had verwacht van deze toch niet geheel onbeduidende connaisseurs.

    Voor degene die de wandeling van de Van Rossems willen nalopen is er een app op de markt, althans dat wordt in de media aangekondigd.
    De app "NTR Routes" kan ik helaas niet vinden.

    Geïnteresseerden kunnen natuurlijk ook naar "Uitzending gemist" kijken.



    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    En MO heeft nog kunnen helpen op detailniveau bij de totstandkoming van dit onderwerp! Ik ga geen namen noemen, maar adviezen werden opgevolgd.

    Opmerking


    • #3
      Het was inderdaad Ontdek je Plekje 2.0. Natuurlijk zaten er leuke dingen in, maar de brug die in de 13e eeuw instortte? Welke bron hebben ze daarvoor gebruikt? Of ze het in Groningen en Delfzijl ook hebben opgemerkt, waag ik te betwijfelen.


      Ik dacht trouwens dat Maarten zijn baard had afgeschoren, maar het bleek Sis te zijn.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        De brug is toch in 1275 van rottigheid in elkaar gemieterd?

        Opmerking


        • #5
          Dat ding is toch meerdere keren ingestort onder het gewicht van de passanten?
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            De brug is toch in 1275 van rottigheid in elkaar gemieterd?
            Dat klopt, maar voor zover ik weet, en ik baseer mij o.a. op de Historische Encyclopedie Maastricht (HEM), was de brug al tig keer in elkaar gesodemieterd voordat in 1275 er een definitief einde kwam aan deze houten brug op de door Van Rossem getoonde plaats.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Heeft iemand een idee waar de linker foto ( met de witte cirkel ) op slaat in de ( overigens amusante en lichtvoetige ) reportage over de wandeling van de van Rossems in Maastricht ? Dat is toch niet Maastricht ? Goede reclame weer voor de stad met meer dan 1 miljoen kijkers. Verder niet te serieus nemen, zo'n reportage. Ik vind die brommerige toon van Maarten van Rossem wel amusant af en toe, maar je moet hem niet thuis hebben zitten de hele dag...... dan is het minder. Leuk dat MO op onderdelen nog ondersteuning heeft gegeven. Voor mij zaten er 2 nieuwe dingen in, nl. de restauratie van de Stokstraat als landelijk voorbeeld en de (toegankelijkheid) van de 'Romeinse' kelder achter de OLV-kerk.
              Last edited by brour00; 8 februari 2015, 10:02.

              Opmerking


              • #8
                Is dat niet een plaatje uit Dordrecht? Zie: http://www.edward-wells.nl/catalogus...productID=2165

                Opmerking


                • #9
                  Heel goed opgemerkt Brour00

                  Het was mij nog niet opgevallen, maar ik denk dat het de Belfort van Brugge is.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door brour00 Bekijk bericht
                    Heeft iemand een idee waar de linker foto ( met de witte cirkel ) op slaat in de ( overigens amusante en lichtvoetige ) reportage over de wandeling van de van Rossems in Maastricht ? Dat is toch niet Maastricht ?
                    Nee, dat is inderdaad geen Maastricht.
                    Oorspronkelijk geplaatst door brour00 Bekijk bericht
                    Verder niet te serieus nemen, zo'n reportage. Ik vind die brommerige toon van Maarten van Rossem wel amusant af en toe, maar je moet hem niet thuis hebben zitten de hele dag...... dan is het minder.
                    Het was dat ik bij vrienden te eten was en men daar de reportage wilde zien, maar anders had ik niet gekeken. Die Geschwister Van Rossum hebben kennelijk allemaal die rauwdouwer spreektrant. Ik moet bekennen dat ik daar buitengewoon kriegel van word. Overigens vond ik dat zuslief op haar eigen vakgebied zeker iets te vertellen had, maar dat dit door de broers werd versteerd,

                    Opmerking


                    • #11
                      Kleurrijk informatief familie-uitstapje en Van Rossem neem ik, zoals hij is.

                      Opmerking


                      • #12
                        Ze hadden er in elk geval mooi weer bij en toegegeven: die kelder onder het parochiehuis van de OLV had ik nog nooit van dichtbij gezien. Zo zie je hoe een vreemdeling in Jeruzalem je onverwacht iets nieuws kan voorschotelen...

                        Opmerking


                        • #13
                          Het grappige is, ik was het al van plan, dat ik nu ook de dingen heb gezien, die in aflevering 2 aan bod kwamen. Dinsdag was ik onder meer in Rotterdam. Deze stad stond centraal, en met een wandeling van nog geen uur in totaal, zie je alles dat in de aflevering ook te zien was. Voor wie van exotische hapjes houdt, ze eindigden met de Markthal, en die is echt de moeite waard om eens binnen te lopen. Of je het een architectonisch hoogstandje vindt of niet: je moet er pas over oordelen, als je er eens binnen bent geweest.
                          I am not a complete idiot. Some parts are missing

                          Opmerking


                          • #14
                            Hadden ze daar ook ingelegde haringen Haas?

                            Opmerking


                            • #15
                              Nee, wel verse huzarensalade. Gemaakt van verse huzaren........
                              I am not a complete idiot. Some parts are missing

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X