Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Toen en Nu

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Misschien een klein ideetje om een foto te plaatsen van een oude situatie en vervolgens een van de nieuwe, uiteraard met een kleine explicatie.

    De oude gasfabriek aan de Cabergerweg. Het gebouw is een ontwerp van ir. J. Wiebinga en is gebouwd in 1913. Aan de buitenzijde van het betonnen gebouw de automatische invoer voor kolen via een railsysteem. Later is dit gebouw opgegaan in de rubberfabriek NV. Radium.


    Bron: Energiek Maastricht, M.J.M. Put, anderhalve eeuw nutsvoorzieningen, pag. 103

    Op de nieuwe foto zijn nog de resten te zien van de bijna geheel gesloopte fabriek van de NV. Radium. De gasfabriek, de stookinstallatie met schoorsteen en het kantoorcomplex blijven staan en zullen een andere bestemming krijgen.


    Bron: Mestreechonline, 2013
    Het heeft mij altijd verbaasd dat dit oerlelijke stinkende wangedrocht - tijdens de vele jaren van neergang, is mogen blijven staan, terwijl iedereen wis dat de vuile lucht die het Rubberfabriek (Radium) uitstootte alles behalve goed voor de gezondheid was. Toen ik de eerste jaren van in de early seventies (1974) daartoe noodgedwongen te werk werd gesteld (gedeeltelijk leerplichtontheffing). Voelde het voor mij heel vlug aan als het vagevuur op aarde. Ik bespaar ons allen de de details van het buitengewoon geestdodend werk. Nog ruik ik soms de indringende stank van opgewarmde rubberen platen, en zie die brave hardwerkende Turkse vrouwen - met hoofddoeken en geen woord Nederlands sprekend - en die wel wisten hoe je de handen uit de mouwen diende te steken, die verdomd goed wisten hoe zij hun dagelijkse productie moesten halen, in tegenstelling tot ikzelf.
    DE blijdschap nu, is nog steeds het intense besef dat ik daar niet voor de rest van mijn leven aan vast hebben moeten zitten. Wat mij betreft mag het gehele complex rücksichtslos tegen de vlakte.

    Opmerking


    • #17
      Je intentie is erg begrijpelijk, maar er is al zoveel rücksichtslos gesloopt onder de noemer voor de vooruitgang en laten we vergeten die slechte tijd.
      Laat dit nog maar even staan. Het zal helemaal worden hersteld
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
        Je intentie is erg begrijpelijk, maar er is al zoveel rücksichtslos gesloopt onder de noemer voor de vooruitgang en laten we vergeten die slechte tijd.
        Laat dit nog maar even staan. Het zal helemaal worden hersteld
        Uiteindelijk wordt het dan toch nog een hommage aan allen die er werkten.

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
          Uiteindelijk wordt het dan toch nog een hommage aan allen die er werkten.
          Ben het helemaal met je eens
          Kompleminte

          Toller

          Opmerking


          • #20
            Metamorfose Maastricht vanuit de lucht

            Vanaf november 2012 werden er regelmatig in De Limburger artikelen geplaatst geschreven door Vikkie Bartholomeus met de veranderingen in Maastricht met foto's van Jos Nelissen.
            Het is een serie van 16, hier de eerste 4.
            Bestanden bijvoegen
            MestreechterSteerke gief um Mestreech.

            Opmerking


            • #21
              Metamorfose Maastricht 2

              Vanaf november 2012 werden er regelmatig in De Limburger artikelen geplaatst geschreven door Vikkie Bartholomeus met de veranderingen in Maastricht met foto's van Jos Nelissen.
              Het is een serie van 16, hier de tweede 4.
              Bestanden bijvoegen
              MestreechterSteerke gief um Mestreech.

              Opmerking


              • #22
                Metamorfose Maastricht 3

                Vanaf november 2012 werden er regelmatig in De Limburger artikelen geplaatst geschreven door Vikkie Bartholomeus met de veranderingen in Maastricht met foto's van Jos Nelissen.
                Het is een serie van 16, hier de derde 4.
                Bestanden bijvoegen
                MestreechterSteerke gief um Mestreech.

                Opmerking


                • #23
                  Metamorfose Maastricht 4

                  Vanaf november 2012 werden er regelmatig in De Limburger artikelen geplaatst geschreven door Vikkie Bartholomeus met de veranderingen in Maastricht met foto's van Jos Nelissen.
                  Het is een serie van 16, hier de laatste 4.
                  Ik heb gezien dat de tekst niet geheel duidelijk is, mocht iemand ze willen hebben, ik heb ze in PDF file. Kon ik echter niet plaatsen? (ik gebruik nitro). Graag een pb berichtje.
                  Bestanden bijvoegen
                  MestreechterSteerke gief um Mestreech.

                  Opmerking


                  • #24
                    Zo zie je dat vaak ongemerkt veel veranderd. Op die momenten sta je niet erbij stil.
                    Trust me, I know what I am doing

                    Opmerking


                    • #25
                      Metamorfose Maastricht

                      Merci Goofjohn voor het plaatsen van de 16 artikelen.

                      In jouw overzicht staan de artikelen nu mooi bij elkaar.
                      Mestreechter Geis mage beleve
                      en dat door te kinne geve.
                      God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                      Opmerking


                      • #26
                        Tongersestraat 45

                        Foto van 1917 (met dank aan Coen Eggen).
                        Aardig om te zien dat aan de gevel (en kiekoet) in bijna 100 jaar niks veranderd is. Kom daar maar eens mee in Maastricht
                        (met een jurkje; zijn dat trouwens meisjes of jongetjes?)
                        Waar zou dat uithangbord gebleven zijn?



                        Was vergeten er de huidige situatie bij te plaatsen:Tongersestraat 43
                        https://maps.google.nl/maps?ie=UTF-8...ed=0CC0QxB0wAA
                        Inderdaad niet veel veranderd en dat is toch wel uitzonderlijk met zo'n 'ouderwetse' raampartij.
                        Last edited by Jef-VMG; 10 februari 2014, 12:46. Reden: vergeten
                        Kiek ins nao bove !
                        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                        Opmerking


                        • #27
                          Leuke foto Jef.
                          Wat de kinderen betreft, de voorste lijkt me een jongen, de achterste een meisje.
                          Wellicht (her)kent iemand de kinderen op de foto en weten we meer.
                          't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                          is es Mestreechteneer te mage leve ...

                          Opmerking


                          • #28
                            Beide kinderen dragen een sjolk, de jongen een met lange mouwen. Daaronder ongetwijfeld een korte broek., heel gewoon tot in de jaren 1960. Verder draagt hij hoge schoenen en lange kousen.

                            Opmerking


                            • #29
                              Fort Navagne toen en nu

                              Een poging de plattegrond van Fort Navagne uit omtrent 1675 te projecteren in Google satelietbeeld van dezelfde locatie.

                              Opmerking


                              • #30
                                Op de Kommel 1926-2014

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X