Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hoedenwinkel rond 1935: in Mestreech?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Hoedenwinkel rond 1935: in Mestreech?

    Het meisje op de voorgrond is bekend. Zij groeide goeddeels op in Maastricht, en heeft op late leeftijd (ze is inmiddels overleden) een boek over haar jeugd tijdens de oorlog geschreven. Achter haar staan haar moeder en een nicht van haar moeder. Mijn vraag is: waar is deze foto genomen? De weerspiegeling in de winkelruit kan wellicht helpen. Het moet rond 1935-1936 zijn geweest.


  • #2
    Is dat niet de winkel van Madeleine, van Demollin, op de Wijcker Brugstraat?
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      Brugstraat

      Hallo Elletje,

      Warm! Ik ben zelf niet van Mestreech, en heb op Google Streetview en oude online foto's zitten zoeken. In de winkelruit zie je een hoekpand met balkon weerspiegeld, en ik vroeg me af of dat het pand zou zijn als je de Servaasbrug van Wijck naar de binnenstad oversteekt, het hoekpand rechts. Dat zou wel betekenen dat je in de verdere weerspiegeling over de Servaasbrug naar Wijck kijkt, en ik vraag me af of dat zo is...?

      Opmerking


      • #4
        De hoedenwinkel van de dames Demollin zat, waar nu Tuutsje van Teunsje zit. Dat is schuin tegenover het pand van vroeger Victoria, waar nu de ANWB zit. Tussen de Rechtstraat (vanaf de brug gezien) en de Wijcker Grachtstraat. Aan de oneven kant. Exact nummer is 41!
        De laatste dame van Madeleine heb ik nog gekend!
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #5
          Mocht je meer willen weten! De dochter van een van de dames ken ik goed!
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #6
            Jawel, maar is dit pand nu de winkel van Demollin, Wycker Brugstraat 41?
            Kunnen we een naam krijgen, Brasse, dat zal allicht makkelijker zoeken zijn?

            Opmerking


            • #7
              Hmmm..., winkelpuien kunnen natuurlijk radicaal veranderd zijn, maar het weerspiegelde hoekpand zou dan zijn waar nu Randstad is (althans op Streetview), en het hoekpand daar tegenover ontbreekt in mijn weerspiegeling. Dus ik denk van niet. Maar bedankt voor het meedenken!

              Opmerking


              • #8
                Het meisje was Helga Zilversmit, maar haar ouders hadden bij mijn weten geen hoedenzaak, haar vader werkte bij een bank. De nicht van haar moeder (die ook op de foto staat) begon later een hoedenzaak in Sittard, maar heeft bij mijn weten niet in Maastricht gewoond; ze kwamen uit Duitsland.

                Mijn naam is Wil Brassé, trouwens!

                Opmerking


                • #9
                  Ik heb net een uur gezocht naar het telefoonboek van Maastricht van '39. Helaas niet gevonden in de rij dozen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Modezaak Zilversmit

                    Toch nog even gegoogled: De familie Zilversmit opende in Maastricht een modezaak. Dat zou dan best deze hoedenwinkel kunnen zijn.
                    http://www.antiqbook.com/books/booki...449&o=ton&l=nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Toch brengen jullie me op ideeën! Bij de Koninklijke Bibliotheek staan oude kranten online, en daarin vind je advertenties en mededelingen van de KvK: In maart 1934 wordt ingeschreven M. Zilversmit, M. Brugstraat 25, dames- en kinderhoedenzaak. Is "M. Brugstraat" de tegenhanger van wijcker Brugstraat, dus aan de centrumkant??

                      Opmerking


                      • #12
                        Opening zaak in Dames- en kinderhoeden, 10 februari 1934, Maastrichter Brugstraat 25.

                        O, je hebt het zelf ook al gevonden, zie ik. Jawel, die twee straten liggen in elkaars verlengde. Ik maak me sterk dat dit inderdaad de betreffende winkel is en dat je een van de twee hoekpanden aan de kanaal-/Maaszijde ziet in de spiegelruit van de buren. De foto is dan genomen in de richting van de brug (naar het zuidoosten).

                        De zaak heeft in elk geval bestaan tot en met 1967. Wel wordt in dit jaar als huisnummer niet 25, maar 33 genoemd. Ik denk dat het hetzelfde pand is, maar dat er daar is vernummerd.

                        Opmerking


                        • #13
                          Maastrichter Brugstraat 25

                          Maastrichter Brugstraat 25, daar zit nu Jaspers Mode, met een onherkenbaar veranderde winkelpui. Maar het klopt perfect met mijn idee dat je in de weerspiegeling van de winkelruit in de verte de Servaasbrug en Wijck ziet, en het hoekpand met balkon!
                          Dank aan Elletje, Clio en de Burgemeester! Prima hulp!

                          Opmerking


                          • #14
                            Maastrichter Brugstraat in 1895

                            Oorspronkelijk geplaatst door brasse Bekijk bericht
                            Maastrichter Brugstraat 25, daar zit nu Jaspers Mode, met een onherkenbaar veranderde winkelpui.
                            Het huidige pand nr. 25 is waarschijnlijk niet hetzelfde als het oorspronkelijke nr. 25 (zie bovenstaande posting). Later is er mogelijk omgenummerd naar 33. In elk geval is aan die zijde van de straat een heel blok huizen gesloopt.

                            De afstand van - nu - Jaspers tot de brug lijkt mij een beetje te groot. Ik vermoed dat het pand meer oostelijk staat/stond.

                            Bijgaande foto is van 1890 en wat ver weg genomen, maar ik denk dat ons pand er toch opstaat. Het eerste huizenblok links is na de oorlog gesloopt. Het gaat om het tweede blok. Als je de foto vergroot, kun je zien hoe de 'vensterbanken' van het tweede en de volgende panden telkens even in hoogte verspringen. Dat lijkt overeen te komen met de foto in posting # 1.

                            De prentbriefkaart is natuurlijk stukken later, omstreeks 1908. (Hoe zat het ook al weer met de Maastrichtse tram?)
                            Bestanden bijvoegen

                            Opmerking


                            • #15
                              De afstand van de huidige nr. 33 is natuurlijk nog groter, of er moet 2x omgenummerd zijn.
                              Tussen 1952 en 1962 veranderde de zaak van huisnummer of adres.
                              Op zo'n oude foto vind ik het moeilijk te identificeren, maar ik ben dik tevreden met het resultaat! Nogmaals dank (aan alle drie)!

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X