Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ondergronds toilet

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ondergronds toilet

    Tijdens het lezen van hoofdstuk Markt op pagina 21, van het boekje 'Maastricht anno 1900', van de hand van Vikkie Barthololeus en Caspar Cillekens, las ik de volgende passage:
    "Begin vorige eeuw was de overlast (menselijke uitwerpselen) zo groot, dat besloten werd een ondergronds openbaar toilet aan te legen, aan de achterkant van het Stadhuis. Maar dit was ook verre van ideaal. De ouderwetse poepdozen werden nauwelijks schoongemaakt en hadden in die tijd nog geen waterspoeling, zodat de boel al snel vervuilde. Bovendien was het ondergrondse hol een broeinest voor pedofilie en andere zaken die het daglicht niet konden verdragen. Bij de bouw van het stadskantoor 1 en de ondergrondse tunnel vanuit dit gebouw naar het stadhuis werd het ondergronds toilet afgebroken."
    Zijn van dit ondergronds toilet foto's of andere informatie voorhanden. Ik wist van dit bestaan niets af. Als de passage juist is dan heeft dit toilet toch ongeveer 50 jaar bestaan!
    Door overlevering is mij verteld dat er sprake is geweest van twee ingangen een voor de dames en een voor de heren. Deze ingangen lagen in het verlengde van de Munt- en Gubbelstraat. Ik heb ook al verschillende luchtfoto's bekeken, de achterzijde van het stadhuis zie nergens opstaan.
    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Tijdens mijn stage in 1976 op de afdeling Bevolking van Maastricht kregen we een rondleiding van Frans van de Graaff, die ons meenam van het stadskantoor naast het stadhuis op de Markt. Wij gingen letterlijk ondergronds, via de tunnel die daar lag, en alleen gebruikt mocht worden tijdens calamiteiten.

    Die tunnel liep langs de plek waar het ondergronds toilet heeft gelegen.


    Van die tunnel mochten wij officieel niet op de hoogte zijn.

    Of naast het toilet ook die tunnel verdwenen is, ik zou dat laatste ook wel graag willen weten
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #3
      Ondergronds toilet op de Markt.

      Ik kan me dat toilet nog goed herinneren. Het damestoilet lag aan de kant van de Muntstraat. Het herentoilet dus aan de brugkant.
      Ook weet ik nog heel goed dat het damestoilet onder water heeft gestaan en wel zo hoog dat de toiletjuffrouw er tot haar knieen in stond
      Wanneer het is opgeruimd weet ik niet, vermoedelijk was ik toen al uit Maastricht vertrokken.

      Opmerking


      • #4
        Ondergronds toilet op foto

        Toller heeft ook onlangs dit boekwerkje verworven:

        De Bouwrevue Maastricht Jaargang 1959. Het ondergronds toilet is zichtbaar op deze luchtfoto.

        Bestanden bijvoegen

        Opmerking


        • #5
          Het besluit tot de aanleg van een ondergronds urinoir op de Markt dateert van eind 1926. 'Meerdere kosten' werden in 1927 niet uitgegeven onder het motto: 'Men kan zich redden' (!). Maar in september 1927 was het urinoir nog altijd niet in gebruik genomen.

          Opmerking

          Bezig...
          X