Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Groepsfoto's ergens in Mestreech

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Groepsfoto's ergens in Mestreech

    Vandaag kreeg ik twee foto's in handen met daarop steeds dezelfde groep mannen met daarbij een vrouw en een geestelijke. Je zou denken vaksbondleden ergens op retraitte met hun aalmoezenier. Misschien kunnen jullie mij op weg helpen waar de foto gemaakt is en welke groep mannen het is.



    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Op beide foto's telkens tenminste vier geestelijken. Dat klopt wel met een retraite. De geestelijke op de voorgrond hoort dan inderdaad bij de groep, terwijl de overigen tot de staf van het retraitehuis horen. Een groepsfoto gebruikelijk en dat was zomer of winter altijd buiten, vanwege de vereisten van ruimte, belichting en technische (on)mogelijkheden.

    Opmerking


    • #3
      Zijn deze foto's uit Maastricht?

      Persoonlijk heb ik meer het gevoel dat ze bij de Oostelijke Mijnstreek horen.
      Ik kan niet precies aangeven waarom.

      Een richtlijn, die ogenschijnlijk nergens op slaat, is dat in Maastricht veel meer mensen een bril dragen en droegen dan in de Oostelijke Mijnstreek.
      Ook op deze foto's is dat zo!

      De mannen op de foto zijn ook over het algemeen wat steviger gebouwd, ook een verschil tussen de Oostelijke Mijnstreek en Maastricht.
      Het zijn duidelijk werklieden die hun zondagse kleren aan hebben.

      Heel suggestieve veronderstellingen, ik geef het toe, maar volgens mij zijn dit geen mensen in Maastricht.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        De foto's zijn gemaakt door "Foto Jean Smeets". De eigenaresse is een ras Maastrichtse en haar man werkte zijn leven lang bij de ENCI, maar hij staat er niet op.
        Kompleminte

        Toller

        Opmerking


        • #5
          Grappige foto's, veel mannen staan ook gewoon met een sigaret in hun hand of mond. Tijden veranderen.
          Don't PRESS me....

          Opmerking


          • #6
            Zou het met Radium Rubber te maken kunnen hebben, ik meen op de tweede foto Ir. Reintjens te herkennen, de toenmalige directeur.
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #7
              Helaas kan ik niet helpen, ik zie enkel dat de dame op foto 1 minder elegant met haar benen zit dan op foto 2
              Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

              Opmerking


              • #8
                Nu ik een paar keer naar de foto heb gekeken en mn. de omgeving, zou het niet in de tuin van het oude Gouvernement aan de Bouillonstraat kunnen zijn?
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #9
                  Retraitehuis St. Ignatius in Spaubeek

                  Helaas voor Toller, maar de getoonde foto's zijn niet in Maastricht genomen.

                  Het betreft het retraitehuis "St. Ignatius" in Spaubeek.

                  Het bewijs is HIER te zien.

                  " Zowel de katholieke OVS’ers* als de TVS’ers konden op vrijwillige basis 3 dagen op retraite gaan. Het retraitehuis “St. Ignatius” stond in Moorheide Spaubeek. Het klooster was van de Jezuïeten welke ook de retraite verzorgden. Tijdens de retraite sliep men in het retraitehuis, elke deelnemer had een eigen kamer. Hierbij meer gegevens van het Retraitehuis

                  De eerste steen werd gelegd op 13 oktober 1923 (door mgr. P. Mannens), op de vooravond van Kerstmis 1924 was het klooster klaar en op 10 februari 1925 volgde de plechtige inzegening door mgr. L. Schrijnen. Pater Cramer was de bouwheer en de eerste superior, Eduard Cuypers de architect. In de nacht van 5 op 6 oktober 1942 werd het complex abusievelijk gebombardeerd (het bombardement van Geleen) door Engelse vliegtuigen; in 1946 werd het klooster herbouwd. Per 1 september 1968 stopten de Jezuïeten met het retraitewerk in Spaubeek, in 1969 hebben zij het klooster verlaten. Het gebouw stond tegen het Stammenderbos aan."


                  [*OVS = Ondergrondse VakSchool, TVS = Technische Vak school, Pier]
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Well done, Pier! Prachtig bewijs voor de locatie.

                    Opmerking


                    • #11
                      Dank jullie wel voor de oplossingen van de puzzel. Ik wist niet dat uzze Pier zo heilig was Ik zal de eigenaresse van de foto de bevindingen doorgeven, tot de volgende foto.
                      Kompleminte

                      Toller

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                        Dank jullie wel voor de oplossingen van de puzzel. Ik wist niet dat uzze Pier zo heilig was (...)
                        Geen heilige...... helaas!
                        Wel een Oostelijk Mijnstreek verleden
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X