Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht 2025

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Zeer recent stond er geloof ik iets in De Ster (die nu de gemeentelijke informatie geeft i.p.v. De Maaspost) over brainstormen deze maand. Ben de finesses kwijt.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Zeer recent stond er geloof ik iets in De Ster (die nu de gemeentelijke informatie geeft i.p.v. De Maaspost) over brainstormen deze maand. Ben de finesses kwijt.
      Dat zoek ik dan op in mijn privé archiefje; ik download de STER elke week als PDF en bewaar het exemplaar dan op de HD van mijn PC.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #18
        Over het project Klevarie:

        http://www.maastricht.nl/web/Project...p/Klevarie.htm .


        Informatie over alle projecten die nog lopen in Maastricht:

        http://www.maastricht.nl/web/Project...en-archief.htm .

        Informatie over 'Bericht uit Maastricht':

        http://www.maastricht.nl/berichtuitmaastricht/ .

        Aan de rechter kant de drie 'rode knoppen' om te kiezen uit de drie verschillende archieven.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #19
          Woningbouw Belvédère

          Maastricht: halvering aantal woningen Belvédère
          Nieuwbouwproject Belvédère in Maastricht moet het aantal geplande woningen ongeveer halveren.
          Dat zei wethouder Luc Winants (CDA, stadsontwikkeling) van Maastricht 25 september in Cobouw. Voor het project staan nu 4.500 woningen gepland. Winants stelt voor dit terug te brengen naar 2.000 tot 3.000 woningen. Eerder liet 3W, een van de ontwikkelaars van Belvédère, zich in dezelfde bewoordingen uit.
          De wethouder: ‘We willen geen leegstand veroorzaken. De afgelopen jaren zijn we doorgeslagen in het bouwen. We hebben ons vooral geconcentreerd op kwantiteit in plaats van kwaliteit, daarin moet nu een omslag gemaakt worden.' De beleidswijziging heeft geen gevolgen voor het project A2 Maastricht, waarbij 1.100 nieuwbouwwoningen zijn gepland. Ongeveer de helft daarvan gaat om vervanging van sloopwoningen.
          (bron: http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2...ved--232-.html)

          Weet niet of bovenstaand bericht al bekend was? Toch weer een teken dat de bomen niet meer tot de hemel groeien. De economische terugval en met name bevolkingsprognoses maken bijstelling van allerlei ambitieuze plannen noodzakelijk.
          Maar goed, elk nadeel hep z'n voordeel, dus als ze nou dat zgn. Frontenkwartier uit het Belvédèreplan schrappen (de geplande strook woningen tussen de Frontensingel en de Lage Fronten), zal ik de laatste zijn die daarom treurt. Lijkt mij een mooie kans om daar, vlakbij het dicht te bebouwen Sphinxkwartier, een mooi recreatiepark aan te leggen.

          Opmerking


          • #20
            Mij was het bericht nog niet bekend (kom zelden toe aan de plaatselijke 'leugeneer'). Ik sluit mij graag aan bij El Loco, die lang zo gek niet is als zijn zelf gekozen schuilnaam suggereert.

            Opmerking


            • #21
              Het vreemde is, dat er op de webpagina's van Belvédère-Maastricht en van de gemeente Maastricht niets vermeld staat over de halvering van het aantal woningen.

              http://www.belvedere-maastricht.nl/ .

              Ook vind ik geen enkel bericht in dagblad De Limburger (online versie voor abonnees).
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #22
                Campus - Servatius stopt

                Stekker gaat uit campusproject.

                De raad van toezicht van woningcorporatie Servatius besluit vanochtend (woensdag 11 november 2009) om de stekker definitief uit het Maastrichtse campusplan te trekken.
                De kosten zouden verder zijn opgelopen naar 235 miljoen euro.
                Een ultiem overleg gistermiddag bracht geen oplossing.
                De campusbouw ligt al een half jaar stil, omdat Servatius zich financieel dreigde te vertillen aan het ontwerp van de wereldberoemde architect Santiago Calatrava.
                Een grondige bestudering van bestekken en budgetten bracht begin oktober aan het licht dat de kosten van het project al naar 200 miljoen waren gestegen, bijna het dubbele van waar bij de start bijna tien jaar geleden op was gerekend.
                Omdat zowel de gemeente Maastricht, Universiteit Maastricht als provincie grote waarde hechtten aan de campus als belangrijk onderdeel voor de onderwijsmotor van de regio, hoopte Servatius op een helpende hand uit die hoek.
                Vergeefs.
                De onzekerheden en financiële risico’s zijn te groot, is in gemeente- en provinciekringen te horen.
                Gistermiddag volgde een laatste verkenning van de bereidheid bij potentiële samenwerkingspartners, waarbij onder meer twee gedeputeerden aanschoven.
                Het overleg leidde tot niets.
                De raad van toezicht staat nu voor het zware besluit een streep te zetten door het campusplan, dat Servatius hoe dan ook 60 miljoen euro gaat kosten aan voorbereiding en te verwachten claims van gedupeerde aannemers en leveranciers.
                Vanmiddag (11-11-2009) geeft Servatius een persconferentie over de campus.
                De corporatie kreeg anderhalve maand geleden opdracht van minister Eberhard van der Laan (Wonen) om uiterlijk 1 december een besluit te nemen over het campusplan.
                Hij stelde Servatius toen onder toezicht om zo snel mogelijk financieel orde op zaken te krijgen.
                De corporatie regelde leningen voor de campus door huurwoningen als onderpand aan te bieden.

                © Dagblad de Limburger
                11-11-2009
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #23
                  Campus gaat niet door

                  Jammer, want nu hebben we die 48 volwassen kastanjebomen die door een misverstand illegaal werden gekapt, werkelijk voor niets verloren.
                  Ach, zegt u, wat betekent dat nu vergeleken met zestig miljoen weggegooide euro's? Tja, ieder zijn prioriteit...

                  Opmerking


                  • #24
                    Wat ik dus niet begrijp: hoe kunnen de kosten in 10 jaar tijd stijgen van 100 miljoen €uro naar 235 miljoen €uro.
                    Dat is een stijging van liefst 135 %.
                    Meer, maar dan ook vele malen meer dan de gebruikelijke inflatie.
                    Ergens ben ik wel blij dat het project in deze vorm niet doorgaat.
                    Alleen al voor die zeer milieu-onvriendelijke koperen platen die gebruikt zouden gaan worden.
                    Waarom niet een nieuw of aangepast ontwerp gemaakt.
                    Bekijk desnoods de ontwerpen van de andere architecten die toen hebben meegedaan aan de ontwerpwedstrijd.
                    En houd de lijst met aannemers en leveranciers aan en probeer op die manier de schadeclaims te beperken.

                    ====================

                    Inflatiecijfers in Nederland
                    In procenten.
                    1996: 2
                    1997: 2,2
                    1998: 2,1
                    1999: 2,3
                    2000: 2,8
                    2001: 4,2
                    2002: 3,3
                    2003: 2,1
                    2004: 1,2
                    2005: 1,7
                    2006: 1,1
                    2007: 1,9
                    2008: 2,5

                    Bron: CBS.
                    Last edited by SJEF †; 11 november 2009, 10:07. Reden: toevoeging informatie
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #25
                      Jammer, jammer, jammer.

                      Enige lichtpuntje is dat dit bouwwerk op een relatief 'afgelegen' plaats zou komen te liggen. Guillemins is natuurlijk de entree tot de stad, het station is daar beeldbepalend.

                      Wat dat betreft is het van groter belang wat er gaat gebeuren rond het Sphinx terrein en het nieuwe Hilton... laten we hopen dat er geen domino effect tot stand wordt gebracht.

                      Tot slot over Guillemins... Naar mijn smaak een prachtig gebouw, maar het detoneert in de omgeving. En om even door te zeuren: de akoestiek is verschrikkelijk, waardoor de luidsprekers je het gevoel geven dat je in een communistisch station in de jaren 50 zit.

                      ik heb me overigens staan te vergapen aan het station van Antwerpen! De attractie van de stad, wat mij betreft. Maar nu raak ik wel heel off topic.

                      Op aanraden van mevr. Evers (thank you!) nog het volgende filmpje.

                      http://www.youtube.com/watch?v=0UE3CNu_rtY
                      Last edited by burgemeester; 12 november 2009, 08:36. Reden: toeviging link naar filmpje

                      Opmerking


                      • #26
                        Gisteraovend is in 't sponsorhome vaan MVV 'ne veurliechtingsaovend gewees veur de klaanbordgroepe oet Mestreech noordoos. Daor woort door de Gemeinte Mestreech, Woonpunt en Servatius bekint gemaak wie 't W.O.P (Wiek Oontwiikelings Plan) kump oet te zien. Iech kin uuch vertèlle tot Mestreech vaanaof de noordkant gans aanders kump oet te zien, neet allein umtot de otobaon oonder de groond geit, mèr ouch umtot de rès d'rumheen aongepak geit weurde
                        Kompleminte, Pieke

                        Opmerking


                        • #27
                          Inmiddels heeft Maastricht Noord-Oost een eigen webpagina, boordevol informatie.

                          http://www.maastrichtnoordoost.nl/ .

                          Daar zijn ook de wijkinformatiekranten als PDF te bekijken c.q. te downloaden.

                          http://www.maastrichtnoordoost.nl/page.aspx?id=65 .
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #28
                            Deel van een interview met Tjeu Blommaert, voormalig voorzitter van de Raad van Toezicht van Servatius.

                            Boven de rivieren en in het buitenland gevierd maar dichtbij huis ging het minder vlot.
                            Bij de Maastrichtse woningbouwvereniging Servatius was u al binnen een paar maanden weg als voorzitter van de Raad van Toezicht.


                            "Allereerst dit: ik ben niet gedwongen op te stappen als voorzitter van de Raad van Toezicht van Servatius.
                            Ik ben zelf opgestapt en voel me in mijn reputatie geschaad door dit soort berichtgeving.
                            Servatius meldde niet dat ik eigener beweging opgestapt was.
                            Want dan mag ik toch aannemen dat bijvoorbeeld de controlerend accountant, de bank, de gemeente of het ministerie van Vrom me gebeld zouden hebben en gevraagd wat er precies aan de hand was.
                            Mijn fout is dat ik zelf geen persbericht heb doen uitgaan met de reden van mijn opstappen.
                            Toen ik na mijn toetreden tot de Raad van Toezicht de cijfers van het Campus- project onder ogen kreeg schrok ik behoorlijk.
                            Ik had het idee dat ik een gebouw binnenliep dat in brand stond.
                            En ik moest kijken of ik nog iemand uit die brandende hel kon redden, waarbij ik groot gevaar liep zelf ook te verbranden.
                            De Calatrava-campus is een financieel en bestuurlijk debacle, veroorzaakt door een stapeling van beginnersfouten, slecht risicomanagement, wegkijkende gemeente- en provinciebestuurders en toezichthouders, die zich weinig professioneel keer op keer door een overambitieuze voorzitter Verzijlbergh lieten overschreeuwen en niet ingrepen waar dat moest.
                            Niemand die de cruciale vraag stelde: kan Servatius een project van deze omvang wel aan?"

                            Servatius en Maastricht hadden nooit aan die campus moeten beginnen?

                            "Nee, studenten hoeven niet op pluche te zitten, ook beginnende ondernemers niet.
                            Bovendien hadden DSM en het Academisch Ziekenhuis Maastricht ook plannen voor een campus.
                            Men had die plannen beter op elkaar moeten afstemmen.
                            Een centrale regie ontbrak.
                            Dat kun je de provincie aanrekenen.
                            Het Campusproject was sowieso te duur en te groot voor Servatius.
                            Als je als Servatius een eigen vermogen van 30 miljoen hebt, dan moet je geen uitgaven plannen van 165 miljoen of zoals nu blijkt ruim 200 miljoen, bovenop de vele andere lopende en geplande projecten.
                            En als je zo’n megaplan ook nog aanstuurt alsof het om een klus van 3 miljoen gaat, dan vraag je om heel grote problemen."

                            Moet er fors ingehakt hebben dat u het onderspit moest delven?

                            "Toen ik er in de Raad van Toezicht op hamerde een inventarisatie van de investeringen en kosten te maken, hadden ze daar moeite mee.
                            Ze zagen mijn kritiek als een aanval op hun verleden.
                            Ze wilden wel een onderzoekje laten doen door iemand die ze kenden.
                            Maar het is geen vakantieklusje, hield ik hen voor.
                            Het werd me meer en meer duidelijk dat met deze personen en met deze houding het project op een ramp zou kunnen uitlopen voor Servatius.
                            Onvoorstelbaar dat bijvoorbeeld Vrom niet eerder wakker is geworden.
                            Als ik als voorzitter van de Raad van Toezicht dan dergelijke alarmerende signalen afgeef en niemand van de verantwoordelijken iets doet of zich op zijn minst informeert, dan is er iets behoorlijk mis.
                            Iedereen heeft het zomaar laten gebeuren.
                            Geweldig kwaad ben ik daarover.
                            Het was een nederlaag voor me, ook al kreeg ik later misschien wel een beetje gelijk.
                            Maar ik wil winnen, zeker als ik overtuigd ben van mijn gelijk."

                            © De Limburger
                            05-12-2009
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                              (...) 'n (half) verhaal van 'n meneer die reële mogelijkheden ziet om door te gaan met het Campus project (...)
                              Oh Hope, Sweet Hope!

                              Opmerking


                              • #30
                                Campus Maastricht

                                Dubbele agenda bij stoppen campus.

                                Voormalige ‘chef d’equipe’ Guus Rondagh vraagt eerlijke uitleg over afgelasting bouw.

                                In een open brief aan het stadsbestuur van Maastricht vragen enkele prominente Maastrichtenaren opheldering over het stoppen van de campusbouw.
                                Nee, hij heeft geen spat bewijs.
                                Niets.
                                Maar zijn gevoel liegt niet: onder de veelbesproken stopzetting van de Calatrava-campus in Maastricht ligt een dubbele agenda.
                                De spraakmakende directeur Leks Verzijlbergh van de opdrachtgevende woningcorporatie moest - opdracht van de minister - een kopje kleiner gemaakt worden en universiteit en gemeente hadden andere plannen met de invulling van het bouwterrein op Randwyck.
                                Daarom moest een modus verzonnen worden om de stekker uit het architectonische visitekaartje te trekken.
                                Is getekend Guus Rondagh, door Servatius in 2008 als ‘chef d’equipe’ van het campusproject ingehuurd voor de dagelijkse gang van zaken op de bouwplaats.
                                Na een halfjaar werd hij van de ene op de andere dag met zijn medewerkers bedankt, waarna vervolgens een streep door de campus werd gezet.
                                „Iedereen die bij het project betrokken betrokken was, is op een zijspoor gezet en heeft nooit meer iets gehoord, is nooit meer naar zijn mening gevraagd.
                                Een half jaar ben ik dag en nacht met het project bezig geweest, met hart en ziel.
                                Begrijp me goed: ik ben niet rancuneus.
                                Ik vind dat die campus er gewoon moet komen in het belang van de stad en de provincie.
                                Mij is nog altijd niet duidelijk waarom er ineens een kostenoverschrijding zou zijn geweest van tientallen miljoenen.
                                Daar wil ik graag uitleg over.
                                Vandaar dat ik met een paar vrienden en bekenden een open brief heb gestuurd naar het stadsbestuur om een soort publieke verantwoording af te dwingen over het stoppen van het campusplan.
                                Ik heb het gevoel dat ik aan een schaakspel schaakspel heb deelgenomen, waarvoor ineens totaal andere spelregels zijn gaan gelden.â€
                                Volgens Rondagh is niks veranderd aan het oorspronkelijke ‘kosten- en-baten-plaatje’.
                                „Er zijn dus andere redenen geweest om niet te bouwen.
                                Ik zou ze graag vernemen.â€

                                Een publicatie in universiteitskrant Observant over een nieuw plan voor een universiteitscampus voor levenswetenschappen voedt zijn vermoeden dat meer speelt dan tot dusver naar buiten is gekomen.
                                „Ik wil de waarheid weten.â€

                                Servatius kon gisteren niet reageren op de open brief.
                                De corporatie liet wel weten zich ‘de komende tijd te richten op nieuwe plannen voor het gebied Randwyck’.

                                © John Hoofs
                                gazet de Limburger
                                26-01-2010
                                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                                Thomas More

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X