REGIO | 28 november 2013 | 2 | Door onze verslaggever
De internetlink: Peiling: over Maastricht wordt op in...fst geschreven
MAASTRICHT - Op het Maastrichtse stadhuis mogen ze dan klagen dat dichtbij.nl het imago van de stad geweld aandoet door kritisch te schrijven over het sofdrugsbeleid, de vele blunders rond de handhaving in de stad en het maandenlange gesol rond de vlam van Minckelers (om maar eens enkele voorbeelden te noemen); Maastricht is ondertussen wel mooi de stad die online het positiefst in het nieuws komt. Ook Eindhoven en Amsterdam doen het goed. Leeuwarden, Haarlem en Den Haag daarentegen scoren hoog met negatieve berichten. Dat blijkt uit een meting van de communicatiebureau's Clipit en Bex*communicatie naar de online berichtgeving over grote steden.
Evenementen dragen vaak bij aan positieve berichtgeving van steden op websites en social media; incidenten zorgen vaak voor negatieve berichten. Jaarlijks meet Clipit online berichtgeving over de grote steden en maakt daarvan een analyse aan de hand van social media monitoring; de onderzoeksperiode was dit jaar van 6 september tot en met 6 november. Gemeten zijn de 15 grootste steden van ons land en de overige provinciale hoofdsteden.
Over Maastricht wordt online het meest positief geschreven. De Limburgse hoofdstad blinkt volgens de onderzoekers uit in positieve berichtgeving omdat Flikken Maastricht één van de genomineerden was voor de Gouden Televizier-Ring die op 18 oktober is uitgereikt. Amsterdam kent geen duidelijke piek in de berichtgeving; over de gehele periode van het onderzoek verschijnen er relatief veel positieve berichten, zonder dominant thema.
De hoge positie van Eindhoven is te danken aan het winnen van de Solar Challenge met een auto van de Technische Universiteit op 13 oktober en de berichtgeving rondom de marathon van Eindhoven.
Leeuwarden - de grote concurrent van Maastricht in de strijd om in 2018 Culturele Hoofdstad te mogen worden en de uiteindelijke winnaar van dat gevecht - kent de meeste negatieve berichtgeving, met als duidelijke oorzaak de brand in een appartement in het centrum op 18 oktober.
Haarlem heeft een piek op 25 september in verband met het oppakken van een man die een dreigtweet verstuurde naar de plaatselijke Vroom & Dreesmann. De negatieve berichten over Den Haag kennen geen duidelijke piek, wel zien we verwijzingen naar het Nederland-Rusland jaar en alle incidenten die daaromheen plaatsvonden.
Clipit kent een automatische berekening toe van PR-waarde aan online berichtgeving en social media. Deze waarde is een fictief bedrag, vergelijkbaar met een bedrag dat de stad zou moeten uitgeven om eenzelfde bereik online te realiseren. Amsterdam is hier koploper met een waarde van bijna 244 miljoen euro, gevolgd door respectievelijk Den Haag (bijna 76 miljoen euro), Utrecht (74 miljoen euro) en Rotterdam (67 miljoen euro). Hierna valt de PR-waarde terug naar 38 miljoen euro (Groningen) en 30 miljoen euro (Eindhoven).
Wie denkt dat de online aanwezigheid van steden gelijk loopt met het aantal inwoners, die komt bedrogen uit. De tweede en derde stad van ons land, Rotterdam en Utrecht, staan niet in de top 10 van steden met de meeste berichten per inwoner. De op een na kleinste stad die is gemeten, Assen met bijna 68.000 inwoners, doet het daarin juist heel goed. De top 10 van steden met de meeste berichten per inwoner ziet er als volgt uit: 1 Amsterdam, 2 Leeuwarden, 3 Zwolle, 4 Utrecht, 5 Groningen, 6 Arnhem, 7 Assen, 8 Eindhoven, 9 Den Bosch en 10 Maastricht.
Als de social media zoals Facebook en Twitter worden uitgesloten, zijn Leeuwarden, Zwolle en Assen koplopers met de meeste berichtgeving. Leeuwarden scoort hoog vanwege de tragische brand en door de verkiezing tot Culturele Hoofdstad van 2018.
De internetlink: Peiling: over Maastricht wordt op in...fst geschreven
MAASTRICHT - Op het Maastrichtse stadhuis mogen ze dan klagen dat dichtbij.nl het imago van de stad geweld aandoet door kritisch te schrijven over het sofdrugsbeleid, de vele blunders rond de handhaving in de stad en het maandenlange gesol rond de vlam van Minckelers (om maar eens enkele voorbeelden te noemen); Maastricht is ondertussen wel mooi de stad die online het positiefst in het nieuws komt. Ook Eindhoven en Amsterdam doen het goed. Leeuwarden, Haarlem en Den Haag daarentegen scoren hoog met negatieve berichten. Dat blijkt uit een meting van de communicatiebureau's Clipit en Bex*communicatie naar de online berichtgeving over grote steden.
Evenementen dragen vaak bij aan positieve berichtgeving van steden op websites en social media; incidenten zorgen vaak voor negatieve berichten. Jaarlijks meet Clipit online berichtgeving over de grote steden en maakt daarvan een analyse aan de hand van social media monitoring; de onderzoeksperiode was dit jaar van 6 september tot en met 6 november. Gemeten zijn de 15 grootste steden van ons land en de overige provinciale hoofdsteden.
Over Maastricht wordt online het meest positief geschreven. De Limburgse hoofdstad blinkt volgens de onderzoekers uit in positieve berichtgeving omdat Flikken Maastricht één van de genomineerden was voor de Gouden Televizier-Ring die op 18 oktober is uitgereikt. Amsterdam kent geen duidelijke piek in de berichtgeving; over de gehele periode van het onderzoek verschijnen er relatief veel positieve berichten, zonder dominant thema.
De hoge positie van Eindhoven is te danken aan het winnen van de Solar Challenge met een auto van de Technische Universiteit op 13 oktober en de berichtgeving rondom de marathon van Eindhoven.
Leeuwarden - de grote concurrent van Maastricht in de strijd om in 2018 Culturele Hoofdstad te mogen worden en de uiteindelijke winnaar van dat gevecht - kent de meeste negatieve berichtgeving, met als duidelijke oorzaak de brand in een appartement in het centrum op 18 oktober.
Haarlem heeft een piek op 25 september in verband met het oppakken van een man die een dreigtweet verstuurde naar de plaatselijke Vroom & Dreesmann. De negatieve berichten over Den Haag kennen geen duidelijke piek, wel zien we verwijzingen naar het Nederland-Rusland jaar en alle incidenten die daaromheen plaatsvonden.
Clipit kent een automatische berekening toe van PR-waarde aan online berichtgeving en social media. Deze waarde is een fictief bedrag, vergelijkbaar met een bedrag dat de stad zou moeten uitgeven om eenzelfde bereik online te realiseren. Amsterdam is hier koploper met een waarde van bijna 244 miljoen euro, gevolgd door respectievelijk Den Haag (bijna 76 miljoen euro), Utrecht (74 miljoen euro) en Rotterdam (67 miljoen euro). Hierna valt de PR-waarde terug naar 38 miljoen euro (Groningen) en 30 miljoen euro (Eindhoven).
Wie denkt dat de online aanwezigheid van steden gelijk loopt met het aantal inwoners, die komt bedrogen uit. De tweede en derde stad van ons land, Rotterdam en Utrecht, staan niet in de top 10 van steden met de meeste berichten per inwoner. De op een na kleinste stad die is gemeten, Assen met bijna 68.000 inwoners, doet het daarin juist heel goed. De top 10 van steden met de meeste berichten per inwoner ziet er als volgt uit: 1 Amsterdam, 2 Leeuwarden, 3 Zwolle, 4 Utrecht, 5 Groningen, 6 Arnhem, 7 Assen, 8 Eindhoven, 9 Den Bosch en 10 Maastricht.
Als de social media zoals Facebook en Twitter worden uitgesloten, zijn Leeuwarden, Zwolle en Assen koplopers met de meeste berichtgeving. Leeuwarden scoort hoog vanwege de tragische brand en door de verkiezing tot Culturele Hoofdstad van 2018.
Opmerking