Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kweekhamburger ontwikkeld in Maastricht - De Maastrichter?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Kweekhamburger ontwikkeld in Maastricht - De Maastrichter?

    Wordt het wereldvoedselvraagstuk opgelost in Maastricht?

    Na het Maastrichtien en het Verdag van Maastricht staat de naam Maastricht over pakweg 20 jaar wellicht ook synoniem als de plaats waar het wereldvoedselvraagstuk in 2013 werd opgelost en er een einde kwam met in groten getale slachten van dieren ten behoeve van de vleesconsumptie.

    Mogelijk stoot Maastricht de stad Hamburg, naamgever van de Hamburger, van de troon met "De Maastrichter".

    Wat is het geval?
    Hoogleraar en cardiovasculair arts, Mark Post, verbonden aan de Universiteit Maastricht, heeft via een kweek in een reageerbuis consumptievlees ontwikkeld uit stamcellen van spierweefsel van een koe.
    Slechts een paar stamcellen zijn nodig om circa 10 stukken consumptievlees te maken.
    Volstrekt veilig en steriel.
    In een laboratoriumtest werd het gekweekte vlees verwerkt in een kleine hamburger, oftewel de Maastrichter zoals we hem hier op MestreechOnline maar gelijk dopen.....

    Volgens Mark Post betreft het echt vlees, vergelijkbaar met het vlees dat in een supermarkt ligt.
    De smaak van de Maastrichter laat wel nog te wensen over, zo vernemen wij.
    In de Maastrichter zit namelijk geen vet en dat komt wellicht wel de gezondheid maar niet de smaak ten goede.
    Maar aan de smaak wordt nog gesleuteld
    Wetenschappelijk is het kweken van vlees echter een doorbraak.

    Dus als we het in deze topic over "Maastricht 2025 / Grote projecten" hebben, dan zie ik een fraaie toekomst en een groot project voor de Maastricht in het verschiet liggen.
    In 2025 slachten we nog maar een fractie van de koeien in Maastricht, waarna we in enorme fabriekshallen hun stamcellen in de kweek zetten om na verloop van tijd heerlijke Maastrichter te kunnen verkopen aan de rest van de wereld, inclusief de landen die kampen met hongersnood.

    Mochten jullie denken dat dit een verlate 1 aprilgrap is, dan verwijs ik toch maar even door naar de Engelse kwaliteitskrant The Guardian.

    Later vandaag, maandag 5 augustus 2013, wordt de eerste Maastrichter officieel in Londen gepresenteerd en wordt ook bekend gemaakt wie de, tot nu toe, anonieme financier van dit project is.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Kweekhamburger ontwikkeld

    Toen ik op de lagere school zat, bestond de wereldbevolking uit 3 miljard mensen. Nu gaan we naar de negen (9) miljard! Ik geloof zeker dat er te zijnertijd een markt voor dit vlees is. De vraag is of men het op een aantrekkelijke manier weet te verkopen.

    Vorig jaar werd er een enquête rondgestuurd om een vriendelijke naam te vinden voor dit gekweekte vlees. 'Kweekvlees' klinkt niet erg uitnodigend, al slaat de aversie natuurlijk nergens op. Tenslotte wordt al ons consumptievlees 'gekweekt': opgetrokken op boerderijen met stallen als hangars. Maar dat vlees komt nog steeds van een kip of koe. En dat klinkt beter dan 'reageerbuis'.

    Men vreest een zelfde weerstand bij het publiek als toen twintig of meer jaar geleden de voedingsindustrie het 'kunstvlees' introduceerde: producten gemaakt van plantaardige eiwitten (bv. soja), die onder merknamen als Quorn op de markt kwamen. Vegetariërs hadden er weinig moeite mee, vlees-eters in het algemeen moeten nog steeds de grote stap zetten.

    Men moet voor dit 'kweekvlees' dus van dat buis-imago af en tegelijk de relatie leggen naar dierlijk eiwit. Waarom noemen we het geen dino- of dodovlees? Een uitgestorven diersoort is interessant, onschuldig aan een smaak en misschien dus wel heel aantrekkelijk?

    Opmerking


    • #3
      Of mosavlees en mosaburger?
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        ... en wordt ook bekend gemaakt wie de, tot nu toe, anonieme financier van dit project is.
        Begint de naam met een M?
        Fallor ergo sum

        Opmerking


        • #5
          koppen

          krantenkoppen voor de toekomst:

          "Vleesindustrie niet blij met kweekburger".
          "Macdonald lanceert morgen de UM-burger".
          "Consument nog niet aan de UM-burger"
          "Kweek je eigen hamburger"
          "Valse UM-burgers in omloop"

          Opmerking


          • #6
            Cultured Beef

            Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
            (...)
            Men moet voor dit 'kweekvlees' dus van dat buis-imago af en tegelijk de relatie leggen naar dierlijk eiwit. Waarom noemen we het geen dino- of dodovlees? Een uitgestorven diersoort is interessant, onschuldig aan een smaak en misschien dus wel heel aantrekkelijk?
            Ik heb zojuist even naar de live-uitzenden van de presentatie van het 'kweekvlees' gekeken.
            Daar prijkt prominent de (voorlopige?) productnaam "Cultured Beef".

            Wie de anonieme financier is weet ik nog niet.
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Sergey Brin, de man achter Google!
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
                Sergey Brin, de man achter Google!
                Inderdaad elletje Mede-Google-oprichter Sergey Brin is de tot nu toe anonieme financier voor de ontwikkeling van kweekvlees. Hij heeft de afgelopen jaren 700.000 euro ter beschikking gesteld. Dat heeft de Maastrichtse hoogleraar Mark Post, het brein achter het kweekvlees, maandag bekendgemaakt. De Nederlandse overheid had al eerder 2 miljoen euro subsidie gegeven aan de voorloper van dit project. Bron hier
                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                Opmerking


                • #9
                  Ik at het misschien wel met meer smaak dan echt vlees. Ik vind vlees gewoon lekker, maar als er een lekkere vervanger komt, sta ik in de rij. Dat dierenleed hoeft voor mij niet.

                  Opmerking


                  • #10
                    Kunnen we de M-Burger ook downloaden?
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • #11
                      Ben bang dat dit soort vlees een hoog prijskaartje krijgt en monopoliseert. De vleesindustrie zal zich niet zo maar gewonnen geven. Ze krijgen concurrentie. Dat kan natuurlijk stimuleren om consumptievlees in betere beestwaardige omstandigheden te fokken. Wel een prachtig staaltje techniek. De (voedsel)armoede oplossen, daar geloof ik niet in, het mensenras kennende . Wel ben ik benieuwd hoe het menselijk lichaam reageert op langere termijn op het consumeren van het Frankensteinvlees.

                      Opmerking


                      • #12
                        Later vandaag, maandag 5 augustus 2013, wordt de eerste Maastrichter officieel in Londen gepresenteerd
                        En waarom niet in Maastricht die presentatie?

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Dikkiedik Bekijk bericht
                          En waarom niet in Maastricht die presentatie?
                          Ik denk dat de sponsor bepaalt.

                          Opmerking


                          • #14
                            Kweekvlees zet kwaad bloed

                            L1 nieuws 10 augustus 2013:

                            Het kweekvlees van de Maastrichtse onderzoeker Mark Post heeft kwaad bloed gezet bij een andere wetenschapper, zo meldt NRC Handelsblad.
                            Onderzoeker Willem van Eelen kreeg in 2004 geld van de overheid voor het onderzoek naar vlees dat in een laboratorium is gekweekt. Van dat geld werd een programma opgezet waaraan verschillende universiteiten meewerkten. Ook Post deed mee aan het onderzoek.
                            In 2009 raakte het geld van dit programma op, en werd de stekker er uit getrokken. Mark Post vond echter andere financiers en zette het onderzoek op eigen houtje voort. Daardoor voelt Willem van Eelen zich nu gepasseerd, omdat hij zichzelf ziet als de grondlegger van het kweekvleesonderzoek in Nederland.

                            Zie ook: http://www.evavzw.be/index.php?option=com_content&view=article&id=1202illemvan-eelen-ik-vecht-me-al-dertig-jaar-een-ongeluk&catid=110:interviews

                            Opmerking


                            • #15
                              Bla, bla, bla. Soms kan de wetenschappelijke wereld erg benepen zijn.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X