Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De nieuwe ENCI Groeve

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Potloed Bekijk bericht
    Dat kreijste vaan Linkse Rakkers en geitewolle zök.
    Die make miejjer kepot estot de Mestreechteneer leef is.
    Alsof je beter af bent met de vvd en het cda. Laat me niet lachen.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #47
      De tijd wordt anders weergegeven, wanneer je online komt. Offline leef je een uur later dan online.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Hollender Bekijk bericht
        Afgezien van het werkgelegenheidsargument moet de rechtgeaarde Maastrichtenaar toch blij zijn dat er eindelijk zicht is op het einde van het uitmergelen van ónbetwis 't stöksjke Nederland dat 't sjoênste-n-is.
        Het uitmergelen gaat gewoon door. Het betreft hier enkel de vergunning op de verbrandingsinstallatie.

        Opmerking


        • #49
          Er is in mijn beleving al zeker dertig jaar sprake van de aanstaande sluiting en herinrichting van de ENCI. Het lijkt er op dat er iedere keer weer een andere "ontsnappingsclausule" wordt gevonden om gewoon op de oude voet door te gaan. Ook deze uitspraak van de Raad van State zal waarschijnlijk een pyrrusoverwinning blijken te zijn.

          Deze uitspraak biedt mijns inziens de ENCI de gelegenheid om een nieuwe vergunningaanvraag bij de provincie in te dienen (God mag weten hoeveel tijd en onderzoeken ze hier voor nodig hebben), de provincie zal een besluit op de nieuwe vergunningaanvraag moeten nemen, en vervolgens mogen de tegenstanders weer bezwaar en beroep aantekenen. Tegen de tijd dat hierop een nieuwe uitspraak volgt zijn we weer anderhalf tot twee jaar verder (als het niet veel langer is).

          En ondertussen draait de oven gewoon door.

          Ik heb niet de indruk dat de huidige ENCI nog erg veel werkgelegenheid biedt, maar ik beschik niet over enige feitelijke gegevens. Ik heb de indruk dat de huidige strategie er een is; om met zo min mogelijke kosten nog enig rendement uit de verouderde installaties te halen. Het zal de huidige eigenaren een zorg zijn met welke maatschappelijke kosten (belasting van natuur en milieu) dit gepaard gaat.

          Ik ben overigens benieuwd hoe de financiering van de herinrichting geregeld en zekergesteld is.
          De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

          Max Dendermonde

          Opmerking


          • #50
            Oorspronkelijk geplaatst door Ton
            Ik denk dat de hoofdzaak is de vuilverbranding..:(
            Als dat het geval is, en ik kan me voorstellen dat je gelijk hebt, dan is dat - in mijn herinnering - nooit het oorspronkelijke perspectief voor de ENCI geweest. Hiermee blijft de ENCI langer draaien dan aanvankelijk beoogt was.
            De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

            Max Dendermonde

            Opmerking


            • #51
              Ik zal niet rusten voor de ENCI stopt

              MAASTRICHT - De Eerste Nederlandse Cement Industrie (ENCI) mag ondanks het ontbreken van een milieuvergunning ‘vrolijk doorgraven’. Tot grote ergernis van de bekende Maastrichtse cartoonist Ruben L. Oppenheimer die er in de buurt woont en er dagelijks getuige van is hoe de cementfabriek een aanslag vormt op de volksgezondheid en de fraaie natuur, zegt hij in onderstaande column die hij zaterdag uitsprak op Radio 1.

              Door Ruben L. Oppenheimer

              Ik woon in de mooiste stad van Nederland. Nee, niet Almere. nòg mooier: Maastricht. Maar wie hier nietsvermoedend eens een virtueel kijkje via Google Earth komt nemen zou zomaar kunnen denken dat er aan de zuidgrens van deze sjoene stad aan de oevers van de Maas een atoombom is ontploft: een gigantische witte krater met in het midden een blauw oog ontsiert de plek waar volgens de geschiedenisboekjes ooit de Sint Pietersberg lag.

              Ik neem u mee naar de ENCI-groeve, waar sinds 1926 de Eerste Nederlandse Cement Industrie haar stinkende best doet, om de herinnering aan die Sint Pietersberg uit te wissen. Het enige beetje boven de polder uitstekende reliëf dat ons land rijk is, wordt weggevreten ten gunste van 100 arbeidsplaatsen en vele tonnen cement voor een bouwsector die op zijn gat ligt. Het wisselgeld? Zwaar verontreinigde lucht, stank en geluidsoverlast met dank aan de bijbehorende verbrandingsoven. Het bedrijf is sinds februari haar milieuvergunning kwijt, maar mag vrolijk doorgraven; de Provincie Limburg knijpt een oogje dicht. Zo doen we dat hier.

              Toegegeven, de in vele decennia ontstane groeve met haar spectaculaire diepe, witgele kliffen vol gaten, spelonken en grotten heeft wel iets. Hoeveel prehistorische monsters liggen daar nog geduldig op de loer, diep verstopt in het krijt te wachten op ontdekking en een jolige naam? Als je op de juiste plek door de haartjes van je ogen naar de tussen naaldbomen grazende schapen kijkt, waan je je zomaar in de Alpen. Tijdens een eenzame winterwandeling al helemaal, wanneer het mergel vuilgeel afsteekt tegen resten sneeuw en een strakblauwe lucht. De oehoe voelt zich er ook prima thuis.

              Die oehoe is zich er dan ook niet van bewust dat hij verhoogde concentraties pcb’s in zijn lijf heeft. Pcb’s kun je niet zien, maar de eeuwige rookpluim die ik dagelijks als onheilspellende wolk uit de berg Mordor zie opstijgen vanachter de heuvels met appelbloesem en de wijngaarden van de Apostelhoeve die mijn voortuin vormen… is een constante herinnering aan waarom ik niet zal rusten voordat de ENCI stopt.

              Bron: Maastricht dichtbij

              Opmerking


              • #52
                Zonder titel.

                Opmerking


                • #53
                  Recreëren. De schoorstenen hebben al lang genoeg gerookt.

                  Opmerking


                  • #54
                    Op uitnodiging van TOPOS was afgelopen week 23 mei een informatie avond en/of een vraagstelling over de ENCI?
                    Wat gaan we ermee doen? De oude gebouwen en het terrein, dat niet tot het natuur reservaat behoort.

                    https://www.toposmaastricht.com/sing...sformatie-enci

                    Er waren meerdere sprekers.
                    Wat vindt U ervan?

                    Zullen we eerst nadenken en dan daar na pas plannen smeden?
                    Dat was eigenlijk de teneur van de meest objectieve spreker.
                    ik ben verguisd

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X