Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gegapt idee: Mozesbrug (voor de Lage Fronten?)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gegapt idee: Mozesbrug (voor de Lage Fronten?)

    Ik kwam deze foto tegen op de website van www.dearchitect.nl, de Mozesbrug bij Fort De Roovere in Halsteren, genomineerd voor de BNA prijs 'Gebouw van het Jaar 2011':


    Meer foto's en uitleg op http://www.dearchitect.nl/projecten/...graafbrug.html.

    Ik zie het al helemaal voor me in het toekomstige Frontenpark in Belvédère: herstel (waar mogelijk) van de Lage Fronten met de bijbehorende natte grachten en voor de wandelaars zo'n bijna onzichtbare brug.

  • #2
    Een geweldig idee en ontwerp; Fantastisch !
    En als de hellingen eens begroeid zijn, dan is de brug helemaal opgenomen in het landschap en dus bijna onzichtbaar.
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Wat 'n leuk idee zo op 't eerste gezicht, maar hoe hou je dat droog bij flinke regenbuien, 'n hoop sneeuw en rukwinden ?
      Zal nog moeten blijken, maar is vast over nagedacht. Maar ziet er toch geweldig uit? Zo simpel en goedkoop (bouwprijs: €202.000,-). De beste ideeën zijn toch vaak de simpelste. Je moet er maar net opkomen.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Wat 'n leuk idee zo op 't eerste gezicht, maar hoe hou je dat droog bij flinke regenbuien, 'n hoop sneeuw en rukwinden ?
        Ze zullen vast wel zoiets hebben
        Fallor ergo sum

        Opmerking


        • #5
          Of zoals bij Mozes: met God's hulp

          Opmerking


          • #6
            Ik vind het een prima idee. Een loopgraaf door het water.

            Opmerking


            • #7
              Ben ik de enige die de beginfoto van Loco niet open krijgt?

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                Ben ik de enige die de beginfoto van Loco niet open krijgt?
                Wellicht komt dat door een waterslot ...

                Bestanden bijvoegen

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                  Ben ik de enige die de beginfoto van Loco niet open krijgt?
                  Inmiddels niet meer, want bij mij is-ie ook onzichtbaar. Zal inderdaad een soort beveiliging van die site zijn. Ik had wel al gezien dat die foto door onze site niet automatisch in een png-tje werd omgezet, wat normaal wel gebeurt. Maar het waterslot is door Breur al gekraakt...

                  Opmerking


                  • #10
                    Eens even opgezocht hoe dat zit met die Lage Fronten. De Hoge ken ik wel, maar de Lage wist ik eigenlijk niet te vinden. (Loco's hoge lijn niet goed gevolgd?). Enfin, ik vond hier een zeer overzichtelijk verhaal (website Eifelnatur).

                    Ik vind het overigens een geweldige vondst. Jammer dat de Stichting Maasricht Vestingstad zo weinig 'clout' heeft en altijd achter de feiten aanloopt.

                    Overigens wordt in één klap duidelijk wat nu eigenlijk een 'bedekte weg' was/is. Als dat mannetje op de foto dukt, is hij helemaal niet meer te zien, maar hij kan wel stiekem oversteken naar de overkant.
                    Bestanden bijvoegen
                    Last edited by Clio; 31 maart 2011, 13:38.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                      Enfin, ik vond hier een zeer overzichtelijk verhaal (website Eifelnatur).
                      Grappig om op die site te lezen: "Het gebied is vrij toegankelijk. Veel wegen en paden leiden echter niet door het gebied en het is ook niet zo goed ontsloten als de nabijgelegen Hoge Fronten." Dat is dus een understatement; je moet echt af en toe halsbrekende toeren uithalen om in de Lage Fronten overal bij te komen. Echte wandelpaden zijn er bij mijn weten niet.
                      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                      Overigens wordt in één klap duidelijk wat nu eigenlijk een 'bedekte weg' was/is. Als dat mannetje op de foto dukt, is hij helemaal niet meer te zien, maar hij kan wel stiekem oversteken naar de overkant.
                      Ik vind de motivatie van de architecten ook zo raak: "RO&AD architecten vonden het eigenlijk vreemd om een brug te maken over een gracht van een verdedigingswerk. Zeker omdat de brug aan de kant moet worden gebouwd, waar van oudsher de vijand werd verwacht. Daarom heeft RO&AD architecten een brug gemaakt dat (sic!) van een afstandje niet zichtbaar is."

                      Opmerking


                      • #12
                        Lage Fronten subjectief.

                        Vroeger waren er meer "paden". Het gebied werd intensief bezocht door de jeugd (o.a. Breur en zijn buurtgenoten) en vissers. Het gebied is volgens mij zwaar vervuild. Een uitkomende riolering van een bedrijf in de buurt loosde jarenlang allerlei toverbalkleurig spul in het water. In het water lagen vele wrakken van schepen, staalkabels e.d. Gedeelten van de rubberopslag en spul van Raike (metaalhandel) donderde regelmatig gedeeltelijk in het water. Veel bluswater kwam in het water terecht (de rubberopslag ging herhaaldelijk in de fik).
                        Ondanks dit alles was er veel vis in het water en door de geïsoleerde ligging - het gebied was, ondanks de industrie in de buurt en Van Gend en Loos, een stiltegebied - veel flora en fauna om van te smullen. De hazelworm en de muurhagedis waren hier veelvuldig aanwezig. Toen de eerste papaverplanten hier begonnen te groeien was het afgelopen met de veiligheid in dit gebied. Veel drugsgebruik, zwervers en andere ongure types namen bezit van dit gebied. Het werd ook een plek waar mensen zich van het leven beroofden.
                        Enkele historische vestingelementen verdwenen op illegale wijze. Van toezicht was (en is?) weinig sprake.
                        Last edited by Breur; 31 maart 2011, 18:46. Reden: titel toegevoegd.

                        Opmerking


                        • #13
                          Snap hem niet helemaal, olijfje, hoe wil je nou zo'n wijnboerderij - of wat is 't? - inpassen in de Lage fronten? Wel een mooi ontwerp, zo helemaal opgenomen in het landschap.

                          @Breur
                          Het saneren van de vervuiling zal inderdaad een lieve duit gaan kosten; er heeft in dat gebied ook nog een gasfabriek gestaan.

                          Wat betreft die ongure types: toen ik er laatst rondliep, schrok ik me te pletter toen er achter een pilaar van de Noorderbrug iemand in een slaapzak bleek te liggen. Hij was heel vriendelijk en wees me de weg waar het pad verder ging, maar het was een vreemde gewaarwording.

                          Opmerking


                          • #14
                            En dan ondergronds een soort bezoekerscentrum of zo?
                            Zouden er in Nederland nog meer steden zijn waar eeuwenoude vestingwerken er zo verwaarloosd bij liggen?

                            Opmerking


                            • #15
                              We zien hier de entree van de Werken bij de Cabergerweg (Pans). Bij die keer/eindmuur zie je een grote struik. Daar is een paadje naar beneden. In die muur bij dat paadje vind je een soort rode mergellagen. De meeste rode lagen zijn weggekrabt door jongetjes (B.) om verf van te maken.

                              Wat verder opvalt zijn de bomen: deze veroorzaken veel schade aan het metselweg. Op deze plek zie je vaak mollen. Dit komt omdat het "gelijkvloerse" gedeelte wat vochtig is op deze plaats. Onder losliggende stenen binnen het gelijkvloerse gedeelte tref je hazelwormen aan. Op de hoger gelegen gedeelten de wijnslak. De struikresten op de voorgrond zijn afkomstig van o.a. boerenwormkruid/distels en brandnetels uit het zomerseizoen. Dit soort reststengels ("krikkrak" genoemd) werden door de jeugd gevormd tot een soort fakkels om daarmede de vestinggangen te verkennen. Aan de rook ("de trèk), kon je merken waar uitgangen en schietgaten waren en zo weer naar buiten kruipen als een soort zandhagedis. Hekken bij de poortingangen hielpen niet. Je graafde gewoon een kuil onder het hekwerk en binnen/buiten was je.

                              Toen ik wat verstandiger was, heb ik hier jaren leiding gegeven aan het natuurbeheer. Helaas is van al die gedane moeite van indertijd en het besteedde geld nog weinig te merken. Later verschenen hier een soort volkstuintjes. Er is nog veel herrie geweest omtrent de ontruiming van deze hobbylocatie.

                              Wat moet hier gebeuren: herstel van het metselwerk en de hardstenen elementen. Weghalen begroeiing/kappen bomen - jammer voor de sperwer die hier graag zijn nest bouwt in de hoge bomen - en het realiseren van een vriendelijkere/toegankelijkere entree. Van de vestingwerken zelf zou ik afblijven, hoe mooi ook een soort domeinchaletje kan zijn.

                              Een uitdaging zal zijn hier de Hoge Fronten en Lage Fronten fysiek te verbinden.
                              Last edited by Breur; 1 april 2011, 15:57. Reden: aanvulling.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X