Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Krimp? Nu is het afgelopen!

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Samenvoeging Groot-Maastricht

    Ik had begin dit jaar een zéér informeel gesprek met enkele (top)ambtenaren van de gemeente Maastricht.
    Bij toeval kwam dit onderwerp ter sprake.
    Nogmaals, dit is natuurlijk geen officieel standpunt, maar het kwam voort uit wat hardop gefilosofeer van de ambtenaren.

    Men is er heilig van overtuig dat binnen 10-15 jaar er een nieuwe herindeling komt en dat Maastricht dan uitgebreid gaat worden.
    Ik heb de indruk dat Maastricht zich richt naar het Noorden. M.n. Meerssen, Beek en Elsloo/Stein zijn veel interessanter dan de (oude) gemeente Margraten.

    Kortom, maar dit is gewoon hardop denken van Pier, ik denk dat Maastricht wel aast op enkele leuke, economisch aantrekkelijke stukjes grond.
    Ik denk daar aan Gronsveld, Cadier en Keer, Meerssen uiteraard en natuurlijk Beek en misschien nog wel Stein.

    Aan Equinox de schone taak om uit te rekenen hoe groot we dan zijn....

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Hier een aantal van de Belgische randgemeenten, inwoneraantal per 01/12/2011

    Lanaken - 25885
    Riemst - 16287

    http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id=2982&L=1

    --

    Als je nou ziet dat het totaal van de Nederlandse gemeenten, Maastricht, V'burg, E-M'graten en Meerssen 182.428 bedraagt dan zou je -als dit één gemeente Groot-Maastricht wordt- de lijst van top 10 gemeenten van NL binnenlopen en op de 9de plaats staan, net onder Groningen, maar boven Breda en Nijmegen.

    Hieronder is een lijst te vinden met de dertig grootste gemeenten in Nederland, gerangschikt op inwoneraantal. (bron: wikipedia)



    Oppervlakten gemeente ter illustratie (Bron wikipedia);



    Eén hogere "rangschikking" heeft natuurlijk zijn voordelen omdat overheidssubsidies hoger zullen zijn.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Ik weet dat het buiten de scope van MO ligt, maar zou je zo goed willen zijn om ook eens de cijfers van de mijnstreek kunnen plaatsen?

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Maastricht 1-1-2012: 121.050 inwoners

    Het CBS heeft eindelijk de bevolkingscijfers per gemeente op 31-12-2011 gepubliceerd. Hier de tabel met de cijfers voor de gemeente Maastricht en de drie Nederlandse randgemeenten Meerssen, Valkenburg a/d Geul en Eijsden-Margraten. Het bevolkingscijfer van Maastricht is iets minder hard gestegen dan gedacht, maar toch boven de 121.000 uitgekomen. Eijsden-Margraten is ook iets gegroeid. Valkenburg en Meerssen vertonen nog steeds lichte krimp.


    (bron: CBS)

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Annexeer deze randgemeenten en maak er de Gemeente Groot-Maastricht van.

    Vervolgens creeer je deelgemeenten waarbij de oude grenzen tussen stad en vroegere gemeenten worden hersteld. Voorts deel je de huidige gemeente Maastricht op in 3 deelgemeenten: West/Centrum/Oost.

    Alle deelgemeenten leggen verantwoording af aan de Gemeente Groot-Maastricht.

    Deelgemeenten West/Centrum/Oost: 121K, 3 stuks ieder +/- 35K inwoners
    Deelgemeente Meerssen, 25K
    Deelgemeente V'burg, 25K
    Deelgemeente E-Margraten, 21K
    (aantallen bij benadering)

    Hierbij voorzie ik vanwege de schaalvergroting naar buiten toe van Groot-Maastricht dat dit veel meer vruchten afwerpt dan de huidige structuur waarbij iedere gemeente toch maar zijn eigen plannen ontwikkelt, zijn eigen ambtenarenapparaat onderhoudt (in deelgemeente structuur kun je beter synergies vinden).

    De deelgemeenten "bewaken" de identiteit van zulks gemeente maar streven naar een gezamenlijk doel.
    Last edited by ; 28 december 2011, 14:39.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Als je gaat annexeren haal je toch een stukje vaak unieke identiteit van het betreffende dorp/gemeente weg. Ik zou zeggen niet doen! Wat betreft huisvesting is er geen noodzaak. Wel ben ik voor een zeer nauwe samenwerking van buurtgemeenten op gebied van infrastructuur en economisch ecologisch beleid. Dat maakt de hele regio sterker en bij de besluitvorming zijn meer directe betrokkenen en deskundigen aan zet.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Ik steek de kleine plattelandskernen een hart onder de riem. Enig respect daarvoor lijkt me op z'n plaats....
    Ik ben het helemaal eens met burgemeester. Annexatie moet geen doel op zich zijn. Het annexeren van dorpen als Mheer, Banholt, Eckelrade, Scheulder, Sibbe, Schin op Geul, die allemaal midden in het Heuvelland liggen, voegt niets toe aan Maastricht. Je krijgt dan een onoverzichtelijke gemeente van één stad en 30 dorpen, die voor een deel allemaal tegengestelde belangen hebben.

    30, 40 jaar geleden moest er geannexeerd worden vanwege het tekort aan bouwgrond. Nu dat niet meer het geval is, is 'bestuurskracht' het motief. Ik geloof er niet zo in. Leeuwarden is zo'n gemeente die zonodig flink moest uitbreiden ten koste van omliggende plattelandsgemeenten (en probeert er zelfs nog wat dorpen bij te krijgen). Maakt dat van Leeuwarden een grote, dynamische stad? Dacht het niet.

    Leave a comment:


  • Wigo
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    Maastricht MOET als het niet wilt achterraken Nu de buurgemeenten annexeren.
    Annexatie van de buurgemeenten zal er de komende decennia niet in zitten.
    Een mooi begin en het overwegen waard als Maastricht eens begon met het toevoegen van delen van de buurgemeenten zoals bijv. Bemelen, Cadier en Keer, Berg (en Terblijt) en Gronsveld.
    Dat zou al een mooi begin zijn, maar voordat dat zover is zal er nog wel heel wat water door de Maas gaan.
    Oeps, nu zit ik met water ineens in 'Waterwegen in Maastricht' !

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    ik zeg dat in de kop van limburg gemeenten gegroeid zijn net als sittard-geleen. ik zeg daarme dat zij de stap van schaalvergroting al hebben gehad en daarmee voorlopen.

    Maastricht MOET als het niet wilt achterraken Nu de buurgemeenten annexeren.
    Last edited by ; 2 maart 2012, 12:22.

    Leave a comment:


  • hermanw
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    in de kop van limburg zijn er al dermate grote gemeenten net als sittard-geleen, oppervlakte van 4x Maastricht.
    Oppervlakte Sittard-geleen: 80,62 km2
    Oppervlakte Maastricht: 60,06 km2
    De gemeente Sittard-Geleen ligt overigens niet in de kop van Limburg.

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Ik steek de kleine plattelandskernen een hart onder de riem. Enig respect daarvoor lijkt me op z'n plaats....
    tja wat verschillen zij met borgharen of itteren? ook na annexatie nog volledig in staat de dorpse sfeer te behouden.

    Maastricht als gemeente moet groter zeker omwille van meer inwoners en schaalvergroting. in de kop van limburg zijn er al dermate grote gemeenten net als sittard-geleen, oppervlakte van 4x Maastricht. ik hoop van ganse harte dat Maastricht groter wordt dmv inlijving Meerssen, V'burg en E-Margraten!mede door toekomst perspectief en ecomische schaalvergroting een ononkoombaar gegeven!

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Bovendien geeft onze MO burgemeester ook een slechte voorbeeld.
    Dus wat verwacht je dan al van anderen?
    Ik steek de kleine plattelandskernen een hart onder de riem. Enig respect daarvoor lijkt me op z'n plaats....

    Leave a comment:


  • Wigo
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
    Niet voor niks gaat men nu kijken naar de verdeling in maastricht.
    (studenten huisvesting)
    DIT wordt hoog tijd.
    Daar is men al veel te laat mee, dat had men al veel eerder moeten doen !

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Als ik het goed lees zitten we nog niet op het zelfde pijl als 2002
    wat mij intersant lijkt is om te weten het groeicijfer van studenten vanaf die tijd (nederlandse en buitenlandse )

    Dan heeft men het over huisvesting (schaarse)
    Men vergeet dat vele grote panden door huisjes melkers worden omgebouwd 5 a 6 studenten is niet vreemd.

    Waren dat gezinnen ja dan barst maastricht uit zijn voegen
    Niet voor niks gaat men nu kijken naar de verdeling in maastricht.
    (studenten huisvesting)
    DIT wordt hoog tijd.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Had, ja. Althans, Maastricht dacht toendertijd ruimtegebrek te zullen hebben. Maar daarover had men zich geen zorgen hoeven maken; Belvedere en Limmel a/d Maas zullen voorlopig onbebouwd blijven.
    Ja en Neen.
    Belvédère is weliswaar een stadsuitbreiding, maar heeft een hele andere functie of opzet.
    De in Poelveld (Eijsden) geplande uitbreiding betrof in feite een vinex-locatie. Die is niet gepland in Belvédère.
    Limmel a/d Maas is een project van projectontwikkelaars en staat hier ook geheel los van.
    Desalniettemin is het waarschijnlijk inderdaad zo dat er, in de huidige economische situatie waarin we verkeren, niet zo is dat er momenteel ruimtegebrek zal zijn in Maastricht. Maar, besturen is vooruit zien.

    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
    Nee hoor, niet in de periode 2002-2011, het tijdvak dat in post 86 aan de orde is. Die 10.000 inwoners in 9 jaar (in Breda zelfs meer dan 12.000) zijn autonome groei. De Brabantse steden hebben een enorme boom meegemaakt, iets wat grotendeels aan Maastricht en Limburg is voorbijgegaan. We mogen blij zijn dat Maastricht, dankzij de universiteit, niet verder terugzakt...
    Ik heb het toch even gecontroleerd, maar je hebt volledig gelijk

    Bovendien geeft onze MO burgemeester ook een slechte voorbeeld.
    Dus wat verwacht je dan al van anderen?

    Leave a comment:

Bezig...
X