Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Idee Maastricht 2025: Op de Thermen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Idee Maastricht 2025: Op de Thermen

    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    In Heerlen hebben ze hun thermen overdekt en er een museum van gemaakt. In Maastricht zijn de contouren van de fundamenten en muren in het plaveisel van het plein vastgelegd met gekleurde stenen.
    N.a.v. de hierboven geciteerde discussie (zie Romeinse brug) kwam bij mij het volgende idee boven drijven:

    Wordt het niet tijd om het hele thermencomplex opnieuw op te graven (voor de derde keer) en het ditmaal voor iedereen zichtbaar te laten? Het pleintje Op de Thermen ziet er op dit moment tamelijk gedateerd uit met die schots en scheef liggende grindtegels. De gekleurde tegels, die de contouren van de archeologische vondsten markeren, waren destijds een doekje voor het bloeden aangezien de middelen ontbraken om de opgraving zelf zichtbaar te maken. Het plein mag dus sowieso binnenkort wel eens op de schop. Waarom dan niet meteen er iets moois van gemaakt? Zo ziet het er nu uit:

    Op de Thermen, bovenaanzicht


    Op de Thermen, grindtegels met contouren opgravingen


    Op de Thermen, zuidzijde. Op dit stuk hebben (nog) geen opgravingen plaatsgevonden.

    Ik was een paar jaar geleden in Napels en vertoefde toen regelmatig op het terras van een cafe op het Piazza Bellini. Op dat plein zijn de archeologische overblijfselen van de stadsmuren van Napels uit de Griekse periode te zien. Ik vond dat er erg mooi uitzien, vooral in combinatie met de bomen op het plein en die 2 of 3 terrassen. Hier een paar foto's:






    Zou toch ook leuk zijn in Maastricht, of niet soms? Misschien is het geen realistisch idee, maar dat mag in deze thread Kijk, vergelijk en droom!
    Last edited by Pier; 29 maart 2020, 22:28.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Het boek van Leemans gaat over de opgravingen van het Romeinse badhuis op het huidige plein Op de Thermen. Anderhalve eeuw later hebben we die nog eens overgedaan bij de renovatie van het Stokstraatkwartier.
    Hier nog wat foto's van de opgravingen in 1963. De afbeeldingen zijn stills uit een documentairefilmpje over het Stokstraatkwartier.


    1. Bovenaanzicht centrale deel opgraving


    2. Noordwestelijk deel van de opgraving gezien naar het westen met kelderruimte en hypocaustum


    3. De manshoge tubuli in het hypocaustum


    4. trap naar kelderruimte


    5. Tubuli en andere archeologische vondsten
    Last edited by El Loco; 3 maart 2010, 12:41. Reden: Nummering foto's + onderschrift

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Tegen de muur van het zuidwestelijke hoekhuis Op de Thermen/Morenstraat hangt een grote stenen plaquette waarop de 'tekeningen' worden uitgelegd.

      Opmerking


      • #4
        Niemand commentaar??
        't Was bedoeld als discussie-onderwerp/ideeënuitwisseling, hoor.
        Of kunnen die onder het zand begraven muurrestantjes de leden van MestreechOnline gestolen worden?

        Opmerking


        • #5
          Deze thread was aan mijn aandacht ontsnapt. Ik herkende meteen de foto`s van Napels; heb daar ongeveer drie jaar geleden ook gestaan.

          Ik moet zeggen; goed idee!! Veel beter dan die tegeltjes van nu, die eigenlijk alleen de ware Mestreech diehard opvallen.

          Waarmee beginnen we? Het ijzeren deel van de Servaasbrug of de thermen?

          Richten we een eigen one issue partij op?

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            Ik herkende meteen de foto`s van Napels; heb daar ongeveer drie jaar geleden ook gestaan.
            Ik was er 5 jaar geleden en op dat plein zat toen het enige internetcafé van Napels en verre omstreken!
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            omdat geld nu eenmaal 'n erg grote rol speelt; vooral het niet hebben van geld.
            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            Richten we een eigen one issue partij op?
            Doen we. Onze one issue partij (wat dacht je van 'MO-in-aktie'?) grijpt bij de volgende verkiezingen de macht, gaat 4 jaar lang alleen maar leuke dingen doen voor de stad, zonder zich om geld te bekommeren; daarna trekken we ons terug en mogen de grijze muizen terugkomen, die de begrotingstekorten mogen dichten

            Deze wou ik jullie toch echt niet onthouden:

            Burgemeester Michiels van Kessenich glunderend in de piscina van het badgebouw in 1963: "Kint geer 'm vol laote laope, dan daon iech miech oondertusse de zwumbrook aon. Meh neet te kaajt!"
            Uit: Titus A.S.M. Panhuysen, Romeins Maastricht en zijn beelden, p.80
            Last edited by El Loco; 6 maart 2010, 08:18.

            Opmerking


            • #7
              Als de betreffende ambtenaar meeleest: Mestreechonline wil u nog wel een tip aan de hand doen!

              Afgelopen weekend was ik op bezoek in Madrid; ik liep daar door een straat en kwam onderstaande overdekte archeologische opgraving tegen. Let op het schuin aflopende glazen afdak. Zoals El Loco zich ook wellicht weet te herinneren van Napels, is een probleem bij het blootleggen van een dergelijke site dat langslopende gekken de opgraving als vuilnisbak gaan zien. De Madrileense opgraving heeft daar geen last van. Ook wordt er zo beter geconserveerd.

              Nog een laatste tip voor onze ambtenaar. Laat het ook regelmatig poetsen. Dan wordt het Sjiek & Sjoen.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #8
                laat liggen

                laat het aub liggen zoals het er nu ligt!

                Maastricht heeft momenteel enkel behoefte aan frietkramen, pizza en de blokker-NS dagkaartjes met straatveger ploegen er achter aan.
                Maastricht heeft dus geen cent om dat cultureel erfgoed correct te beheren, laat staan op te graven en kunstvol zichtbaar te maken.

                Initiatieven om iets in ere te herstellen verzanden toch enkel in consumptie en dat zilverzand ligt er nu toch al, op het hypocaustum, zo is het tenminste beschermd aan de blootstelling van cultuurbarbaren.

                Het Preuvenemint was ook destijds ingevoerd om de restauratie van de Sint Servaes te steunen.
                Ook geen succes.

                sommige zeggen wel eens het boek was veel beter dan de film.
                liever houden zo dus.
                mvg
                Antonius
                Iets te oud voor re-educatie
                iets te jong voor afdanking
                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                Opmerking


                • #9
                  Onderaardse gangenroute Romeins castellum

                  Een bericht uit de krant:
                  Plan voor onderaardse gangenroute in oud Romeins castellum
                  Je zou onderaardse gangen van het oude Romeinse castellum in Maastricht met elkaar kunnen verbinden. Daardoor kan een bijzondere toeristische attractie ontstaan.
                  Dit is een van wildste plannen in de Maastrichtse Vestingvisie, die donderdagavond werd gepresenteerd.
                  Bron: www.limburger.nl, 19-9-2010
                  Een wild plan, maar daar zijn we hier op MO ook goed in. Een onderaardse gang, die de Museumkelder Derlon verbind met de overblijfselen van de thermen en een of twee torenfundamenten van het castellum - veel meer is er ook niet - is zeker het overwegen waard. Technisch zou het kunnen, denk ik, de Romeinse fundamenten zitten zo'n 3 tot 4 meter onder het straatniveau.

                  Het enige probleem (nou ja, enige...) bij dit plan is dat, hoe interessant die opgravingen voor archeologen ook zijn, de doorsnee burger er weinig in ziet. Ik had dat zelf al bij het zien van de Derlonkelder: is dat nou alles?

                  Natuurlijk kun je het geheel interessanter maken door aan die gangenroute een tentoonstellingsruimte met Romeinse bodemvondsten te verbinden, maar dan ben je toch al gauw bezig een klein (ondergronds) museum te realizeren en dan komen er vragen opborrelen als: waar moet de ingang komen (ik denk niet dat hotel Derlon dat allemaal door de voordeur naar binnen wil zien komen)? Hoe zit het met de beveiliging in zo'n onderaards labyrinth? Moet er entree geheven worden? En de hamvraag: wat kost zo'n ondergronds museum?

                  Zullen we het toch maar opnemen in het Groet Mestreechs Museum Plan? Wel ja, nog een museum erbij. Als Vodafone dan echt de tent gaat sluiten hier, dan gaan we gewoon nog meer op de toeristische toer.

                  De rest van het artikel in DDL gaat over het opknappen van de Hoge en Lage Fronten en Fort Willem I en dat krijgt uiteraard zonder voorbehoud mijn steun.
                  Last edited by Pier; 29 maart 2020, 22:29.

                  Opmerking


                  • #10
                    3 tot 4 meter onder het straatniveau.
                    Hoe kan dit eigenlijk? Dat het zo is moge duidelijk zijn maar hoe kan het dat het straatniveau 3 tot 4 meter gestegen is?

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                      Hoe kan dit eigenlijk? Dat het zo is moge duidelijk zijn maar hoe kan het dat het straatniveau 3 tot 4 meter gestegen is?
                      Fundamenten zitten sowieso onder de grond en het telkens opbouwen en laten liggen van bouwmateriaal en ander spul zorgt ervoor dat het straatniveau na eeuwen hoger ligt. Sjiek en sjoen bestond vroeger niet. Dan heb je nog de factoren mestkuilen, gedempte drinkpoelen, branden, oorloggeweld en opbouwing. Verplaatsing van waterlopen, afkalving en aanspoeling. De verstening van de stad en de aanleg van vestingwerken heeft ook gezorgd voor "opvulling".

                      Opmerking


                      • #12
                        Lees Maastricht staat op zijn verleden (1984, Vierkant Maastricht, 4) van T.A.S.M. Panhuijsen cum suis, bv. p. 6. De Havenstraat ligt in 1984 op circa 72 meter boven NAP. In 50 na Chr. was dat 46 meter boven NAP. Ergens zal ook wel wat worden gezegd over het Thermenplein.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                          De Havenstraat ligt in 1984 op circa 72 meter boven NAP. In 50 na Chr. was dat 46 meter boven NAP.
                          Kleine correctie: De Havenstraat lag volgens Panhuysen in 1984 op +52m NAP. Een ophogingspakket van 26 meter zou wel erg veel zijn
                          Zes meter bodemarchief (Havenstraat en Houtmaas; Derlon: 5m) is trouwens ook niet mis. Mijn eerdere inschatting van 3-4 meter voor Op de Thermen is waarschijnlijk nog te conservatief.
                          Last edited by Pier; 29 maart 2020, 22:29.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik heb het moeten schatten aan de hand van een grafiekje. Rekenen is niet mijn fort.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                              laat het aub liggen zoals het er nu ligt!
                              ...
                              liever houden zo dus.
                              mvg
                              Antonius
                              Andere lezers mogen best weten dat er gepeperde kritiek op mijn bericht van 4 april kwam van andere MO leden.
                              Er is helaas een en ander verdwenen in de bit en Byte hemel wegens een MO server crash. (hetgeen droevig genoeg niet hersteld kon worden)
                              voor de leek: gegevens en dus berichten van menig een op het forum zijn dus verloren gegaan.

                              Misschien dat een 2025 project zoals hier voorgesteld zeker nog een kans kan krijgen.

                              Maar gezien de prioriteiten en de algehele malaise in de economie en Maastrichtse Regio en de stad, blijf ik bij mijn standpunt en de reactie van 4 april 2010.

                              Als het weer eens wat beter gaat met de economie kunnen we opnieuw nadenken over hoe die historie aan de mensen te tonen.

                              Die er destijds zo fel op reageerden inzake mijn boven staand vermelde reactie, nodig ik uit om retrospectief nog eens hun mening te formuleren.

                              uit de doeken doen is interessant.
                              mvg
                              Antonius
                              Iets te oud voor re-educatie
                              iets te jong voor afdanking
                              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X