Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht in 2040

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastricht in 2040

    Het zou misschien best interessant zijn eens te kijken wat er van de overwegingen in dit 'kanaal' Maastricht 2025 terecht is gekomen. We zijn inmiddels dik tien jaar verder, al is het nog geen 2025!
    Inmiddels heeft burgemeester Penn-Te Strake een oproep gedaan om mee te denken over een Maastricht in 2040. Op de website van de gemeente Maastricht
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 juni 2021, 13:20.

  • #2
    Er zijn wel al wat van grote projecten 2025 gerealiseerd. En er zijn er ook die als een blok aan het been aandacht blijven vragen maar geen toekomst hebben.
    Amputeren of de ketens afdoen? Ik doel op die vermaledijde Tram en Maastricht Airport.
    Maar een potlood schets 2040 betreffende ambities en kansen heeft allereerst te maken met echte welvaart en gelijkwaardigheid. 11% armoede is wellicht veel beter dan 1891 en die mensen die in de pispotten fabriek moesten werken destijds maar wel ruim boven het Nationale gemiddelde. Het zou ons best kunnen interesseren hoe duur Maastricht eigenlijk echt is als stad om er te wonen en om er te kunnen werken met alleen een fiets als transportmiddel. Daarbij is de WOZ eigendomswaarde natuurlijk een hevel die door externe opkopers en huisjesmelkers niet in het voordeel van de Maastrichtenaar zelf uitvalt.
    In de pdf staan echt heel veel aandachtspunten. Als je gezond en veilig kan wonen zonder overmatige stress factoren en op tijd je fiets, bus of trein kunt nemen naar opleiding of werk ben je al heel ver. Gezond zijn is ook gezond kunnen slapen en dat zonder geluidoverlast. Misschien dat de recente nieuwbouw in Maastricht er nog wat aan heeft middels een Milieuzone waar geluid, maximale snelheid en uitlaatgassen aan banden gelegd wordt. Vreemd dat men na gedane zaken, Nobellaan zuid en Maagdendries bebouwing ons vraagt om hulp bij een potloodplan 2040.
    Men heeft blijkbaar niet gevraagd in het verleden en elke inspraak is van tafel geveegd.
    De laatste ongedocumenteerde kritiek is over die saamhorigheid die men belangrijk acht. Met zo een versplinterde groep van politieke partijen die momenteel in de Gemeenteraad zitten te debatteren over hun koffie met of zonder suiker en hun roomsoes gebakje komt men ook niet tot gedeelde plannen. Het welke mij tot die conclusie leidt dat politieke partijen niet in staat zijn tot samenwerken binnen een Gemeente. Maastricht wil je meegewerkt hebben aan die welvarende 2040 toekomst of wil je discrimineren over 50+ of 50-
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
      Het zou misschien best interessant zijn eens te kijken wat er van de overwegingen in dit 'kanaal' Maastricht 2025 terecht is gekomen. We zijn inmiddels dik tien jaar verder, al is het nog geen 2025!
      (...)
      Een van de grootste - in mijn ogen zeker - geslaagde projecten die we in Maastricht 2025 wel kunnen zien is volgens mij het hele A2 traject.
      Op MestreechOnline begonnen we hierover in de topic https://forum.mestreechonline.nl/for...nel-maastricht op 16 november 2008.
      In september 2018 waren we op MO 'klaar' met die topic.
      ::
      Ik denk dat we allemaal met enige regelmaat gewandeld of gereden hebben op dit fantastische traject
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
        (..) Met zo een versplinterde groep van politieke partijen die momenteel in de Gemeenteraad zitten te debatteren over hun koffie met of zonder suiker en hun roomsoes gebakje komt men ook niet tot gedeelde plannen. Het welke mij tot die conclusie leidt dat politieke partijen niet in staat zijn tot samenwerken binnen een Gemeente. (...)
        Wel grappig dat je dit benoemd Antonius.
        Ik begrijp deze kritiek best wel, maar de vraag is of het waar is wat je beweert??

        Soms zijn de beleving en de werkelijkheid totaal anders.
        Ik denk dat het probleem is dat ons stadsbestuur er niet in slaagt de procedures en de uiteindelijke besluitvorming transparant voor het voetlicht te brengen.
        Grotendeels mag het gemeentebestuur zich dit zelf aanrekenen, bijvoorbeeld door een onnavolgbaar vergadersysteem, en een vrij goed dichtgetimmerd coalitieakkoord.
        Het absolute dieptepunt is dat het stadsbestuur enkele tienduizenden euro's per jaar betaalde aan RTV Maastricht voor hele slechte reportages.
        Nu probeert de website 'wat is loos in Mestreech' tegen een forse vergoeding die rol te krijgen.

        MestreechOnline is - ook voor het stadsbestuur - pro deo.
        In overleg met het stichtingsbestuur en een zgn.participatie-ambtenaar van de gemeente Maastricht, heb ik vanaf pakweg november 2020 tot medio februari 2021 van alles geprobeerd om via MO weer wat meer inzicht te krijgen in het stadsbestuur en te kijken of er meer geparticipeerd kon worden.
        Ik kan echter niet zeggen dat de interesse hiervoor op MO erg groot was. Toch?

        Dus, tenzij je inderdaad kunt aantonen dat onze bestuurders debatteren over hun koffie en hun roomsoezen, zou het wellicht beter zijn inhoudelijke kritiek te hebben op het besturen van onze stad.
        En ik kan je verzekeren dat er inhoudelijk meer dan genoeg punten/dossiers zijn waar je terecht vraagtekens en/of op- en aanmerkingen over kunt hebben.
        Maar dan moet je wel de moeite nemen om die dossiers te bestuderen.

        De komende maanden zullen de verkiezingscampagnes beginnen voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022.
        Misschien een mooi moment om te beginnen?

        Maar wellicht raken we off-topic.....
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

          Dus, tenzij je inderdaad kunt aantonen dat onze bestuurders debatteren over hun koffie en hun roomsoezen, zou het wellicht beter zijn inhoudelijke kritiek te hebben op het besturen van onze stad.
          Wellicht dat ik persoonlijk te laatdunkend over heel wat moties en raadsvergaderingen oordeel met zo'n vergelijking aan die roomsoezen. Die moties en vergaderingen die ook hier op Mestreechonline te vinden zijn en welke ik gedurende het afgelopen jaar ook allemaal gevolgd heb.

          Als je MAASTRICHT 2040 echt belangrijk vindt in alle facetten die er in de pdf staan vermeld, dan is dat "heen en weer" onder de partijen niet belangrijk. Vandaar mijn laatdunkende mening over het partijstelsel dat volgens mij geen visies initieert.

          "Excellence and Skills" zijn nodig om al die vraagstukken en al die thema's uit de Publikatie Maastricht 2040 te kunnen beantwoorden. Waarbij je zelfs kan verwachten dat enkele van die thema's niet in combinatie kunnen worden opgelost anders dan die weke compromissen uit de politiek.

          Een van die Moties uit het verleden Pier was ook een Think Tank "voor na die corona crisis", maar met interesses uit een bepaalde politieke hoek gezien de motie.
          Wel nu zo'n TTank moet dan wellicht ingevuld worden door mensen met "Excellence and Skills" uit het wetenschappelijk, technisch en sociaal cultureel vijvertje.
          Last edited by Antonius; 7 juni 2021, 10:40. Reden: tekst aanpassing
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

            Ik denk dat we allemaal met enige regelmaat gewandeld of gereden hebben op dit fantastische traject

            Helemaal mee eens, Pier. Bijna dagelijks ben ik nog blij met de tunnel als ik er doorheen kar. En het gebied erboven heeft een enorme impuls gekregen. Misschien wel het beste wat de stad de laatste jaren overkomen is.

            Opmerking

            Bezig...
            X