Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Nieuwe elektrische laadpalen in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Nieuwe elektrische laadpalen in Maastricht

    In Maastricht komen steeds meer elektrische auto's.
    Daarom zijn er ook veel extra laadpunten in de toekomst nodig.

    Tot 15 februari 2021 worden inwoners van Maastricht opgeroepen om mee te denken waar deze nieuwe laadpalen moeten komen.
    Via een interactieve kaart kun je zelf een locatie opgeven.
    Je kunt ook zien waar anderen een oplaadpunt willen hebben.
    Eventueel kun je ook aangeven dat je de gekozen locatie niet geschikt vindt.

    Voor een uitvoerige uitleg verwijs ik naar de site van de gemeente Maastricht
    https://www.gemeentemaastricht.nl/pa...ektrische-auto

    De genoemde interactieve kaart kun je rechtstreeks via onderstaande link bereiken.
    https://hetenergiebureau.maps.arcgis...Part_tool_3914

    Hebben sommigen al ervaringen van elektrische auto's?
    Zelf heb ik nog nooit, de stadsbus uitgezonderd, in een elektrische auto gezeten!
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

      Hebben sommigen al ervaringen van elektrische auto's?
      Zelf heb ik nog nooit, de stadsbus uitgezonderd, in een elektrische auto gezeten!
      Jazeker, Pier! Een paar keer in een Tesla. Geweldig apparaat. De acceleratie is zo snel dat ik er misselijk van werd. Het laat zich vergelijken als van een oude Nokia overstappen naar een smart phone.

      Ik hoop zelf ook in de toekomst een elektrische auto aan te schaffen. Met name voor de korte afstanden. Mag je bij me instappen.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        (...)
        Ik hoop zelf ook in de toekomst een elektrische auto aan te schaffen. Met name voor de korte afstanden. Mag je bij me instappen.
        Als mijn 2 huidige auto's het tot 2026 volhouden, ik heb goede hoop dat tenminste 1 auto dit moet halen, overweeg ik om tegen die tijd ook een elektrische auto aan te schaffen.
        Maar mocht je eerder een elektrische auto hebben wil ik wel eens instappen...... als je niet te hard optrekt
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Ik heb de laatste jaren vaak in hartje Amsterdam gezeten en daar stonden twee laadpalen voor de deur. Dus heb ik recent overwogen een elektrische 2ehands aan te schaffen. Een blik op de stadsplattegrond deed mij ervan afzien: in de verre omtrek geen laadpaal in de buurt! Nog even gekeken naar wat een 'eigen' exemplaar kost, maar ook dat bleek geen oplossing te zijn. Ik weet niet of mijn voiture het tot 2026 uithoudt, maar ik zou wel wat voelen voor elektriek. Het rijdt lekker (met name die Tesla!).

          Opmerking


          • #6
            Ik heb er een ontdekt op de Via Regia maar daar staat altijd (zo vaak als ik er langskom) een Hybrid BMW te laden.
            Overigens vind ik die Tesla's helemaal niks. Veel te protserig en nog steeds te groot voor alledag. Dan vind ik de Fiat 500 Elektrisch veel sympathieker
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
              Dan vind ik de Fiat 500 Elektrisch veel sympathieker
              Akkoord, ik zou geen Tesla willen hebben. Gezocht naar een kleine wagen met automaat en elektriek. Best te doen, maar ja, die laadaansluiting... Overigens wordt in Amsterdam frequent gecontroleerd op het onnodig bezet houden van laadpalen. Fikse boetes.
              Last edited by Clio; 30 januari 2021, 14:41.

              Opmerking


              • #8
                De meeste zijn per definitie automaat.
                Hopelijk komen er ook weldra die brandstofcel waterstof elektrische voertuigen achteraan, zodat we geen milieu zonde begaan wegens de accu's.
                ik ben verguisd

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                  De meeste zijn per definitie automaat.
                  klopt, probeer echter maar eens een redelijke, kleine automaat op benzine te vinden! Voorlopig nog maar even doorrijden met die wagen uit 2002... Heeft door omstandigheden (en corona) de laatste drie jaar zo weinig gereden, dat ik bij hetzelfde aantal kilometers pas over tien (10!) jaar nieuwe remschijven nodig heb. Hopelijk verandert dat (het aantal kilometers) op kortere termijn.

                  Opmerking


                  • #10
                    Automaat tweedehands zijn er te kust en te keur omdat ze slechter verkopen dan de geschakelde voiture.
                    Ook effe googlen levert dat op.
                    En rijden in een automaat is een weelde, ik had er een 17 jaar lang.
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                      (...). Overigens wordt in Amsterdam frequent gecontroleerd op het onnodig bezet houden van laadpalen. Fikse boetes.
                      Als je in bijvoorbeeld een appartement woont lijkt mij een elektrische auto bijzonder onhandig, toch?
                      Als je thuiskomt en je moet de accu opladen, moet je naar een oplaadpaal - laten we voor het gemak zeggen - honderd meter verder in de straat.
                      Als die paal beschikbaar is, sluit je hem aan.
                      Dan ga je naar huis, maar ik neem aan dat je dan over pakweg 1 uur weer naar je auto moet om hem af te koppelen en op een andere plaats te zetten.
                      Dat is nogal omslachtig.
                      Zeker als je dit pakweg 2x per week (600 km) moet doen.
                      Het wordt allemaal nog vervelender als de laadpalen bezet zijn

                      Dan is een benzineauto toch veel gemakkelijker, denk ik!

                      Ik persoonlijk denk dan ook dat een elektrische auto alleen maar handig is als je thuis een aansluiting hebt en je gemiddeld niet meer dan ongeveer 300 km per week rijdt.
                      Dus sowieso pas na mijn pensioen vrees ik.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #12
                        Elektrische oplaadpalen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                        Automaat tweedehands zijn er te kust en te keur omdat ze slechter verkopen dan de geschakelde voiture.
                        Ook effe googlen levert dat op.
                        Tja, kennelijk heb ik teveel noten op mijn zang. Ik zocht op ANWB en BOVAG, want wilde wel een redelijk betrouwbare wagen (duurder dan bij een willekeurige garage, maar dat is een tweede). Vereisten: 'klein', niet meer dan 70.000-80.000 km op de teller, 5-deurs, hoge instap, automaat en airco (of iets vergelijkbaars). Een boardcomputer onnodig. Veel elektrische auto's verkrijgbaar, maar ja, bij een stand van zaken waarbij de dichtst bijzijnde openbare oplaadpalen (veel) meer dan een kilometer weg zijn, geopteerd voor een equivalent op benzine. En dat is echt niet eenvoudig. Rij dus nog even door met mijn trouwe Job VII.

                        Een alternatief zou zijn: openbare oplaadpalen op loopafstand (ook voor baasjes die geen lange rondjes lopen met de hond of de goudvis ). Als men op de Bieslanderweg voor vele duizenden euro's een parkeermeter kan neerzetten voor een parkeerplaatsje met twee (2) vakken (driesprong met Aramislaan), dan zouden voor hetzelfde geld meerdere oplaadpalen geplaatst kunnen worden tussen (bijvoorbeeld) het centrum en Wolder, Pottenberg, Belfort, Daalhof en Caberg. De belangstelling voor een (2e-hands) elektrische auto is er denk ik wel, maar de infrastructuur loopt met name buiten het centrum (waar je tijdens het winkelen zelfs bij Q-park in de parkeergarages kunt opladen) geweldig achter.
                        Last edited by Clio; 31 januari 2021, 14:52. Reden: aanvulling 'vereisten'

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                          (...)
                          Een alternatief zou zijn: openbare oplaadpalen op loopafstand (ook voor baasjes die geen lange rondjes lopen met de hond of de goudvis ). Als men op de Bieslanderweg voor vele duizenden euro's een parkeermeter kan neerzetten voor een parkeerplaatsje met twee (2) vakken (driesprong met Aramislaan), dan zouden voor hetzelfde geld meerdere oplaadpalen geplaatst kunnen worden tussen (bijvoorbeeld) het centrum en Wolder, Pottenberg, Belfort, Daalhof en Caberg. (...).
                          Heb je dat aangegeven op de kaart (zie posting #1)?

                          Dat gaat heel gemakkelijk. Aanklikken, de straatnaam nog eens schrijven en beantwoorden of jezelf wel/geen elektrische auto hebt.
                          Dat is alles.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

                            Heb je dat aangegeven op de kaart (zie posting #1)? Dat gaat heel gemakkelijk. Aanklikken, de straatnaam nog eens schrijven en beantwoorden of jezelf wel/geen elektrische auto hebt. Dat is alles.
                            Sorry, Pier, ik kreeg het al eerder binnen via de Nieuwsbrief van de gemeente, maar heb nog niet de energie op kunnen brengen. Hoe langer die coronatoestand duurt (nu al bijna een jaar), hoe meer moeite ik krijg met de simpelste dingen.

                            Opmerking


                            • #15
                              OK, echt eenvoudig vond ik het niet, maar wel 2 locaties voor 1-2 palen voorgesteld in een groot 'leeg' gebied. Maar ik ben het met Antonius eens: openbare oplaadpalen zouden standaard moeten worden. En eigenaren van grote complexen met grote parkeerplaatsen voor ambulant personeel zouden aangemoedigd moeten worden er enkele op hun terrein te zetten. Als de infrastructuur er zou zijn, zou er in mijn optiek al veel meer gebruik van elektrische auto's worden gemaakt.

                              Zie nu dat ik geen vraag heb gezien over het zelf wel of niet zelf hebben van een elektrische auto. Ik had er allang een gehad als er oplaadmogelijkheden waren geweest. Misschien moet Pier dit draadje eens doorsturen naar 'de gemeente'.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X