Maastricht heeft al vele jaren een professioneel theatergezelschap.
Sinds september 2009 draagt het de naam ”Toneelgroep Maastricht”, het resultaat van een fusie tussen Het Vervolg uit Maastricht en Els inc. uit Schiedam.
Zakelijk directeur Brigitte van Eck licht het toe.
Toneelgroep Maastricht is één van de acht grote stadsgezelschappen in Nederland.
Het repertoire varieert van klassieke tot moderne titels, maar ook gloednieuw geschreven toneelteksten en eigen materiaal.
De overheden (rijk, provincie en gemeente) subsidiëren de groep, die in Nederland en Vlaanderen optreedt.
Onder andere theatermakers Hans Trentelman en Dieke Ruwhof waren 30 jaar geleden vers van de toneelschool de oprichters van het theatergezelschap.
Hans Trentelman is nu acteur en regisseur, Dieke Ruwhof verzorgt de educatie en marketing.
De artistieke leiding is in handen van Arie de Mol.
Brigitte van Eck: ”We hebben tourneevoorstellingen waarmee we door het land en Vlaanderen trekken, tot in Amsterdam en Groningen toe.
En er zijn voorstellingen die je alleen in Maastricht ziet of in kleine theaters.
Regelmatig vinden op dezelfde dag ook meerdere voorstellingen plaats op verschillende locaties, uiteraard door verschillende acteurs.”
Het eerste stuk van het nieuwe gezelschap, ”Vijand van het volk”, mocht zich ook nationaal verheugen in uitstekende kritieken.
”We hebben een beleidsplan voor vier jaar.
In het kader daarvan kiezen we ons repertoire.
We hebben drie acteurs in vaste dienst: Hans Trentelman, Mieneke Bakker en Hans van Leipzig.
Daarnaast hebben we een aantal vaste gastspelers.
We kiezen niet per se voor grote namen, maar geven graag kansen aan jonge mensen.
Ook kiezen we niet voor populaire stukken.
We willen iets toevoegen, we serveren geen hapklare brokken, maar willen dat je gaat nadenken over wat je gezien hebt.”
Flikken Maastricht.
Commerciële opdrachten neemt Toneelgroep Maastricht niet aan.
”We doen wel voorstellingen voor scholen.
En er zijn acteurs van ons die meedoen aan bijvoorbeeld Flikken Maastricht.
Dat vinden we prima, maar we zoeken het niet op.”
De naam ‘Toneelgroep Maastricht’ is bewust gekozen.
”Maastricht heeft ook een toneelacademie en ons theater ligt op één van de mooiste plekken van deze stad.
Het is een mooie stad met veel historie, die bovendien streeft naar de titel Culturele hoofdstad van Europa in 2018.
We geven werkgelegenheid aan Limburgse toneelspelers en -makers.
We moeten mensen hier houden.”
Eén van de speerpunten van Toneelgroep Maastricht is een nauwe samenwerking met Toneelacademie Maastricht en andere theateropleidingen.
”Naast het aanbieden van stageplekken initiëren wij ieder seizoen een groot project onder de noemer ‘Jonge Wilden’.
Begeleid door een van onze vaste regisseurs of een gastregisseur wordt een mix van veelbelovende acteurs, performers en makers een aantal weken lang losgelaten in ons theater.
Dit seizoen is choreograaf/theatermaker Jan van Opstal uitgenodigd om een voorstelling te maken met twaalf studenten en twee van onze vaste acteurs.”
”Theatergroep Het Vervolg, één van de voorgangers van Toneelgroep Maastricht, ken ik sinds 1998.
De groep was toen nog thuis in het Theater aan ‘t Vrijthof en ik begeleidde het sponsorproject.”

Brigitte van Eck.
Directeur Toneelgroep Maastricht.
Brigitte, geboren en getogen in Roermond, studeerde communicatiewetenschappen en vervolgens bedrijfskunde, waarna ze zich vanuit Amsterdam bezig hield met sponsorwerving.
”Het sponsorproject voor Het Vervolg was succesvol, we haalden bijna 1,7 miljoen gulden uit de reguliere markt.
Ik vond zelf vooral het gezelschap erg bijzonder en ben het blijven volgen.”
Hans Trentelman, destijds artistiek directeur van Het Vervolg, belde haar in 2001 met de mededeling dat er twee jaar later een zakelijk directeur nodig zou zijn.
”Ik had inmiddels een eigen bedrijf in culturele marketing in Rotterdam, maar wilde eigenlijk ook wel graag terug naar Limburg.
Ik was uiteindelijk niet de enige sollicitant, maar kon in april 2003, na een voltooide zwangerschap, aan de slag.”
Derlon Theater.
Bijna tien jaar beschikt de theatergroep over een eigen theater in de vroegere bordenhal van de Société Céramique, waar serviesgoed en porselein werden beschilderd.
Architect Jo Coenen verbouwde de monumentale bordenhal tot theater.
Het draagt de naam Derlon Theater, naar de hoofdsponsor van het gebouw: Hotel Derlon.
In theateropstelling herbergt Theater Derlon 200 gasten.
Theatercafé Café Zuid beschikt over een groot terras aan de Maas.
Het is het hart van de trendy stadswijk Céramique.
Naast de voorstellingen van Toneelgroep Maastricht vinden er andere culturele activiteiten plaats in het theater.
Toneelgroep Maastricht speelt Sneeuwduister.
Vrijdag 11, zaterdag 12, woensdag 16, donderdag 17, vrijdag 18 en zaterdag 19 december 2009.
Aanvang 20:30 uur; zondag 13 en zondag 20 december, aanvang 14:30 uur.
Entreekaarten telefonisch reserveren: 043-3503050.
Kaartverkoop via de website: www.toneelgroepmaastricht.nl .
Gelezen in de WeekendGezet.
Sinds september 2009 draagt het de naam ”Toneelgroep Maastricht”, het resultaat van een fusie tussen Het Vervolg uit Maastricht en Els inc. uit Schiedam.
Zakelijk directeur Brigitte van Eck licht het toe.
Toneelgroep Maastricht is één van de acht grote stadsgezelschappen in Nederland.
Het repertoire varieert van klassieke tot moderne titels, maar ook gloednieuw geschreven toneelteksten en eigen materiaal.
De overheden (rijk, provincie en gemeente) subsidiëren de groep, die in Nederland en Vlaanderen optreedt.
Onder andere theatermakers Hans Trentelman en Dieke Ruwhof waren 30 jaar geleden vers van de toneelschool de oprichters van het theatergezelschap.
Hans Trentelman is nu acteur en regisseur, Dieke Ruwhof verzorgt de educatie en marketing.
De artistieke leiding is in handen van Arie de Mol.
Brigitte van Eck: ”We hebben tourneevoorstellingen waarmee we door het land en Vlaanderen trekken, tot in Amsterdam en Groningen toe.
En er zijn voorstellingen die je alleen in Maastricht ziet of in kleine theaters.
Regelmatig vinden op dezelfde dag ook meerdere voorstellingen plaats op verschillende locaties, uiteraard door verschillende acteurs.”
Het eerste stuk van het nieuwe gezelschap, ”Vijand van het volk”, mocht zich ook nationaal verheugen in uitstekende kritieken.
”We hebben een beleidsplan voor vier jaar.
In het kader daarvan kiezen we ons repertoire.
We hebben drie acteurs in vaste dienst: Hans Trentelman, Mieneke Bakker en Hans van Leipzig.
Daarnaast hebben we een aantal vaste gastspelers.
We kiezen niet per se voor grote namen, maar geven graag kansen aan jonge mensen.
Ook kiezen we niet voor populaire stukken.
We willen iets toevoegen, we serveren geen hapklare brokken, maar willen dat je gaat nadenken over wat je gezien hebt.”
Flikken Maastricht.
Commerciële opdrachten neemt Toneelgroep Maastricht niet aan.
”We doen wel voorstellingen voor scholen.
En er zijn acteurs van ons die meedoen aan bijvoorbeeld Flikken Maastricht.
Dat vinden we prima, maar we zoeken het niet op.”
De naam ‘Toneelgroep Maastricht’ is bewust gekozen.
”Maastricht heeft ook een toneelacademie en ons theater ligt op één van de mooiste plekken van deze stad.
Het is een mooie stad met veel historie, die bovendien streeft naar de titel Culturele hoofdstad van Europa in 2018.
We geven werkgelegenheid aan Limburgse toneelspelers en -makers.
We moeten mensen hier houden.”
Eén van de speerpunten van Toneelgroep Maastricht is een nauwe samenwerking met Toneelacademie Maastricht en andere theateropleidingen.
”Naast het aanbieden van stageplekken initiëren wij ieder seizoen een groot project onder de noemer ‘Jonge Wilden’.
Begeleid door een van onze vaste regisseurs of een gastregisseur wordt een mix van veelbelovende acteurs, performers en makers een aantal weken lang losgelaten in ons theater.
Dit seizoen is choreograaf/theatermaker Jan van Opstal uitgenodigd om een voorstelling te maken met twaalf studenten en twee van onze vaste acteurs.”
”Theatergroep Het Vervolg, één van de voorgangers van Toneelgroep Maastricht, ken ik sinds 1998.
De groep was toen nog thuis in het Theater aan ‘t Vrijthof en ik begeleidde het sponsorproject.”

Brigitte van Eck.
Directeur Toneelgroep Maastricht.
Brigitte, geboren en getogen in Roermond, studeerde communicatiewetenschappen en vervolgens bedrijfskunde, waarna ze zich vanuit Amsterdam bezig hield met sponsorwerving.
”Het sponsorproject voor Het Vervolg was succesvol, we haalden bijna 1,7 miljoen gulden uit de reguliere markt.
Ik vond zelf vooral het gezelschap erg bijzonder en ben het blijven volgen.”
Hans Trentelman, destijds artistiek directeur van Het Vervolg, belde haar in 2001 met de mededeling dat er twee jaar later een zakelijk directeur nodig zou zijn.
”Ik had inmiddels een eigen bedrijf in culturele marketing in Rotterdam, maar wilde eigenlijk ook wel graag terug naar Limburg.
Ik was uiteindelijk niet de enige sollicitant, maar kon in april 2003, na een voltooide zwangerschap, aan de slag.”
Derlon Theater.
Bijna tien jaar beschikt de theatergroep over een eigen theater in de vroegere bordenhal van de Société Céramique, waar serviesgoed en porselein werden beschilderd.
Architect Jo Coenen verbouwde de monumentale bordenhal tot theater.
Het draagt de naam Derlon Theater, naar de hoofdsponsor van het gebouw: Hotel Derlon.
In theateropstelling herbergt Theater Derlon 200 gasten.
Theatercafé Café Zuid beschikt over een groot terras aan de Maas.
Het is het hart van de trendy stadswijk Céramique.
Naast de voorstellingen van Toneelgroep Maastricht vinden er andere culturele activiteiten plaats in het theater.
Toneelgroep Maastricht speelt Sneeuwduister.
Vrijdag 11, zaterdag 12, woensdag 16, donderdag 17, vrijdag 18 en zaterdag 19 december 2009.
Aanvang 20:30 uur; zondag 13 en zondag 20 december, aanvang 14:30 uur.
Entreekaarten telefonisch reserveren: 043-3503050.
Kaartverkoop via de website: www.toneelgroepmaastricht.nl .
Gelezen in de WeekendGezet.
Opmerking