Elk orgelconcert een feestje op Europees festival
Organisten kijken uit naar L’Europe & L’Orgue
Hans Leenders (44 en links op de foto) is de organist van de Onze Lieve Vrouwebasiliek en Marcel Verheggen (47) van de Sint Servaasbasiliek.
Samen organiseren ze het zomerorgelfestival L’Europe & L’Orgue, met concerten van 12 juli tot en met 23 augustus in Maastricht.
Wat is het verschil tussen jullie orgels?
Marcel: „Het orgel van de Onze Lieve Vrouwebasiliek uit 1652 is geschikt voor het oudere repertoire tot het einde van achttiende eeuw.
Het orgel van de Sint Servaas bestrijkt de periode daarna.
Het is voortdurend uitgebouwd en heeft daardoor elementen uit de 17de tot 20ste eeuw.
In 1991 is de laatste restauratie van het orgel van de Servaas geweest, in de stijl van de vroege 19de eeuw.
Samen vullen de orgels elkaar in tijd precies aan.”
Wat is het verschil in klank?
Marcel: „Het orgel van de OLV-basiliek is barok met een lichte, heldere, hoge klank.
Het orgel van de Servaas klinkt zwaarder, breder, met meer grondtonen.”
Wie van jullie is het langst organist?
Marcel: „Toen ik zes jaar was, ging ik op pianoles.
Mijn vader speelde orgel in de kerk.
Toen ik tien was, ben ik puur voor de lol begonnen.
Dat was in de kerk van Meerssen- West.
Mijn interesse werd steeds groter.”
Hans: „Marcel is net een paar jaar ouder dan ik.
Mijn vader had een kinderkoor op de basisschool.
Vanaf mijn achtste was ik met muziek bezig, maar officieel kerkorgelles kreeg ik toen ik vijftien of zestien jaar was.
Leuk is dat ik nog een jaar les heb gehad van Marcel.
Die liep stage orgeldidactiek in het kader van de docentenopleiding van het conservatorium.
We hebben beiden die docentenopleiding gedaan en de opleiding tot uitvoerend musicus.
Leuk is dat we beiden nu ook lesgeven op het conservatorium.”
Zou het erg zijn als jullie verplicht van orgel moesten ruilen?
Hans: „Nee hoor, geen probleem.
Beide orgels zijn prachtig en beide kerken zijn prachtige plekken.
Maastricht is wel de enige plaats in Nederland met twee zulke mooie kerken, waar dat makkelijk kan.”
Wat is dit jaar het hoogtepunt op het festival?
Marcel: „Het is heel divers, ik zou niet één enkel hoogtepunt kunnen aanwijzen.
De Duitse organist Wolfgang Seifen komt louter improvisioneren, dat is niet te vergelijken met iemand die een stuk speelt.
De orgelwandeling op zondag 12 juli is mooi een amuse–gueule.
We gaan dan langs drie kerken wandelen (Matthiaskerk, Lutherse kerk, Waalse kerk) waar steeds een half uur wordt gespeeld.
Op zondagmiddag 23 augustus hebben we een familieconcert waar kleine kinderen speciaal welkom zijn.
Er wordt geschilderd, er komt een mimespeler.”
Wat is dit jaar anders?
Hans: „Het thema is dit jaar Felix Mendelssohn, die 200 jaar geleden werd geboren, al zal maar een deel van het gespeelde repertoire van hem zijn.
Mendelssohn heeft de orgelsonate bedacht, een genre dat in de hele romantiek is gebruikt.
Hij vormt een spil tussen barok en romantiek.”
Is het festival in trek?
Hans: „Gemiddeld komen 275 bezoekers per concert, maar dat kan uiteenlopen van 175 tot 450.
Je merkt dat mensen bij de concerten rust ervaren en zich bezinnen.”
Zijn sommige organisten hier eerder geweest?
Marcel: „Nee, ze zijn allemaal nieuw.
We proberen daarbij wel kwaliteit te bieden.
Het zijn organisten die in relatief korte tijd een orgel onder de knie hebben en een stuk goed kunnen neerzetten.
De meesten komen een dag voordat ze moeten spelen om te oefenen.
Binnen het thema kiezen ze zelf hun stukken.
De belangstelling om op het festival te spelen is groot.
Elk concert is hier een feestje.”
© Jaco Meijer
gazet De Limburger
8 juli 2009
Organisten kijken uit naar L’Europe & L’Orgue
Hans Leenders (44 en links op de foto) is de organist van de Onze Lieve Vrouwebasiliek en Marcel Verheggen (47) van de Sint Servaasbasiliek.
Samen organiseren ze het zomerorgelfestival L’Europe & L’Orgue, met concerten van 12 juli tot en met 23 augustus in Maastricht.
Wat is het verschil tussen jullie orgels?
Marcel: „Het orgel van de Onze Lieve Vrouwebasiliek uit 1652 is geschikt voor het oudere repertoire tot het einde van achttiende eeuw.
Het orgel van de Sint Servaas bestrijkt de periode daarna.
Het is voortdurend uitgebouwd en heeft daardoor elementen uit de 17de tot 20ste eeuw.
In 1991 is de laatste restauratie van het orgel van de Servaas geweest, in de stijl van de vroege 19de eeuw.
Samen vullen de orgels elkaar in tijd precies aan.”
Wat is het verschil in klank?
Marcel: „Het orgel van de OLV-basiliek is barok met een lichte, heldere, hoge klank.
Het orgel van de Servaas klinkt zwaarder, breder, met meer grondtonen.”
Wie van jullie is het langst organist?
Marcel: „Toen ik zes jaar was, ging ik op pianoles.
Mijn vader speelde orgel in de kerk.
Toen ik tien was, ben ik puur voor de lol begonnen.
Dat was in de kerk van Meerssen- West.
Mijn interesse werd steeds groter.”
Hans: „Marcel is net een paar jaar ouder dan ik.
Mijn vader had een kinderkoor op de basisschool.
Vanaf mijn achtste was ik met muziek bezig, maar officieel kerkorgelles kreeg ik toen ik vijftien of zestien jaar was.
Leuk is dat ik nog een jaar les heb gehad van Marcel.
Die liep stage orgeldidactiek in het kader van de docentenopleiding van het conservatorium.
We hebben beiden die docentenopleiding gedaan en de opleiding tot uitvoerend musicus.
Leuk is dat we beiden nu ook lesgeven op het conservatorium.”
Zou het erg zijn als jullie verplicht van orgel moesten ruilen?
Hans: „Nee hoor, geen probleem.
Beide orgels zijn prachtig en beide kerken zijn prachtige plekken.
Maastricht is wel de enige plaats in Nederland met twee zulke mooie kerken, waar dat makkelijk kan.”
Wat is dit jaar het hoogtepunt op het festival?
Marcel: „Het is heel divers, ik zou niet één enkel hoogtepunt kunnen aanwijzen.
De Duitse organist Wolfgang Seifen komt louter improvisioneren, dat is niet te vergelijken met iemand die een stuk speelt.
De orgelwandeling op zondag 12 juli is mooi een amuse–gueule.
We gaan dan langs drie kerken wandelen (Matthiaskerk, Lutherse kerk, Waalse kerk) waar steeds een half uur wordt gespeeld.
Op zondagmiddag 23 augustus hebben we een familieconcert waar kleine kinderen speciaal welkom zijn.
Er wordt geschilderd, er komt een mimespeler.”
Wat is dit jaar anders?
Hans: „Het thema is dit jaar Felix Mendelssohn, die 200 jaar geleden werd geboren, al zal maar een deel van het gespeelde repertoire van hem zijn.
Mendelssohn heeft de orgelsonate bedacht, een genre dat in de hele romantiek is gebruikt.
Hij vormt een spil tussen barok en romantiek.”
Is het festival in trek?
Hans: „Gemiddeld komen 275 bezoekers per concert, maar dat kan uiteenlopen van 175 tot 450.
Je merkt dat mensen bij de concerten rust ervaren en zich bezinnen.”
Zijn sommige organisten hier eerder geweest?
Marcel: „Nee, ze zijn allemaal nieuw.
We proberen daarbij wel kwaliteit te bieden.
Het zijn organisten die in relatief korte tijd een orgel onder de knie hebben en een stuk goed kunnen neerzetten.
De meesten komen een dag voordat ze moeten spelen om te oefenen.
Binnen het thema kiezen ze zelf hun stukken.
De belangstelling om op het festival te spelen is groot.
Elk concert is hier een feestje.”
© Jaco Meijer
gazet De Limburger
8 juli 2009
Opmerking