Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Onbekend schilderij van de Zwanengracht in Maastricht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Onbekend schilderij van de Zwanengracht in Maastricht.

    Onlangs kwam ik bij toeval onderstaand (impressionistisch?) schilderij tegen van de voormalige Zwanengracht in Maastricht.



    Het schilderij is, naar ik begreep, sinds circa 1955 in het bezit van de (familie van de) huidige eigenaar.
    Linksonder staat de (onleesbare) handtekening van de schilder met daarbij de aanduiding " '85'.
    Dit zou erop kunnen duidden dat het schilderij gedateerd moet worden op of rond 1885.

    Heeft iemand enig idee wie de schilder is??
    Onderstaand de uitvergrote handtekening.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Philip Sadee (1837-1904)

    Dit is Philip Sadee, waarover op internet heel veel te googelen valt. Hij schilderde veel (aan het strand) in Scheveningen en in Den Haag, maar vreemd genoeg - als een van de weinigen uit de Haagse School - ook in Maastricht. In 1893, dus acht jaar na dit doek, maakte hij een schitterend schilderij van de sluis bij de Maastrichter Brugstraat (afgebeeld in Ach Lieve Tijd Maastricht, p. 87).

    Hieronder een tweede versie van 'Piers' schilderij.



    Ik krijg 'Piers' afbeelding niet verkleind, maar het is eigenlijk niet de Zwanengracht, maar de ingang in noordelijke richting van het Kanaal Luik-Maastricht: vanuit het zwaaigat bij de Parkweg de smalle 'stadstraverse' van het kanaal langs de Onze Lieve Vrouwewal.

    Hieronder een monografie over de schilder.

    Opmerking


    • #3
      Broer Philip Sadee zou in Maastricht gewoond hebben

      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Dit is Philip Sadee, waarover op internet heel veel te googelen valt. Hij schilderde veel in Scheveningen en Den Haag, maar vreemd genoeg ook in Maastricht. In 1895, dus tien jaar na dit doek, maakte hij een schitterend schilderij van de sluis bij de Maastrichter Brugstraat.

      Ik krijg de afbeelding niet verkleind, maar het is eigenlijk niet de Zwanengracht, maar de ingang in noordelijke richting van het Kanaal Luik-Maastricht: vanuit het zwaaigat bij de Parkweg de smalle 'stadstraverse langs de Onze Lieve Vrouwewal.
      Philip Sadée, als cultuur-barbaar voor mij natuurlijk een totale onbekende, zou heel goed kunnen

      Volgens de Heemkunde vereniging Kanne zou Sadee in onze omgeving hebben verbleven, omdat zijn broer in Maastricht woonde.

      Waar was dan de Zwanengracht?
      Ik dacht dat de Zwanengracht de ingang tot het "stadsgedeelte" van het Kanaal Luik-Maastricht vormde?
      Last edited by Pier; 21 oktober 2020, 18:50.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Volgens mij was de Zwanengracht oorspronkelijk de huidige 'eendenvijver' in het park en is men het zwaaigat met loskade pas Zwanengracht gaan noemen nadat het kanaal werd opgeheven. Maar ik kan mij vergissen.

        P.S. De schilder heette bij nader inzien Philip, geen Philippe.

        Opmerking


        • #5
          HIER te zien.

          Moet me toch maar eens wat meer in de (schilder)kunst verdiepen...

          Helaas lukt het mij ook niet om het formaat van het schilderij aan te passen.
          Sorry!
          Last edited by Pier; 21 oktober 2020, 18:50.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Jawel hoor, ik vond bovenstaand schilderij daar ook. Maar je kunt het ongetwijfeld vinden op de website van het Limburgs Museum, waar het in bezit is. Kijk eventueel eens hier voor een ander doek.

            Overigens is dit 100% Philip Sadee, of het nu zijn initialen zijn of zijn volledige naam. Ik denk dat 'jouw' schilderij een voorstudie is geweest en mogelijk daarom slechts met initialen is gesigneerd. Niet dat ik dat hard kan maken. De toon is wel veel somberder dan het andere schilderij. Misschien omdat het geschilderd werd in november (?). Hoewel, de bomen zitten nog volop in het blad.
            Last edited by Pier; 21 oktober 2020, 18:51.

            Opmerking


            • #7
              Schilderij van Bassin van Philip Sadee

              Hier
              Last edited by Pier; 21 oktober 2020, 18:51.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Hier is een mooi schilderij van
                Philip Lodewijk Jacob Frederik Sadée te zien op de website van Theo Bakker. Het betreft een zicht vanaf de huidige locatie van de papierfabriek Sappi richting het huidige Bassin.
                Als je de titelpagina bij Bakker bedoelt, dan heb je de locatie echt verkeerd. Misschien het verkeerde bijschrift overgenomen, dat bij de tekening van Philippe van Gulpen?

                We zien in een zicht op het Kanaal Luik-Maastricht, genomen naar het noorden, de brug met sluis die de Servaasbrug (rechts) verbindt met de Maastrichter Brugstraat (links). Rechts op de achtergrond (achter de twee lantaarnpalen) de weldra afgebroken Maasmolen, links de Augustijnenkerk. De schilder stond op 't Wèlke, tussen kanaal en Maas.

                Opmerking


                • #9
                  Artikel over Philip Sadee

                  In het Elsevier Maandschrift, derde jaargang, januari-juli 1893, staat een zeer uitvoerige biografie over Philip L.J.F. Sadee, geschreven door Johan Gram.
                  Deze biografie is HIER te lezen.

                  De biografie vermeldt niet de redenen waarom Philip Sadee in onze stad neerstreek, volgens de Heemkunde Kanne dus vanwege het feit dat een broer van hem in Maastricht woonde, maar vermeldt wel dat Sadee inderdaad schilderde in Maastricht.

                  Grappig is dat er op pagina 4 een schilderij is te zien van een kegelbaan.
                  Op pagina 16 wordt expliciet vermeld dat dit schilderij gemaakt is in Limburg.
                  Dat doet mij toch een beetje weer denken aan onze thread over "50 Keigeleers" in de Tafelstraat.
                  Last edited by Pier; 21 oktober 2020, 18:52.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Schilderij Philip Sadée van Bassin in Maastricht

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    Als je de titelpagina bij Bakker bedoelt, dan heb je de locatie echt verkeerd. Misschien het verkeerde bijschrift overgenomen, dat bij de tekening van Philippe van Gulpen?
                    Neen,

                    Ik bedoel onderstaand schilderij op pagina 2 van Theo Bakker.

                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #11
                      Het schilderij stelt voor het kanaal van Luik naar Maastricht pal zuidelijk voor de "Bloodbak". Zie ook: http://forum.mestreechonline.nl/show...%5C#post188046

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                        Neen, Ik bedoel onderstaand schilderij op pagina 2 van Theo Bakker.
                        Je vergist je. De Bassintekening is niet van Sadee, maar van Philippe van Gulpen. Bakker heeft het bijschrift voor zijn 'cover' (de voorplaat met het schilderij van Sadee) op pagina 2 pal onder die tekening voor Van Gulpen geplaatst, en het bijschrift van Van Gulpen daar weer onder. Beetje verwarrend werkt dat wel, maar anderzijds spreekt hij van de Maasboulevard en de Servaasbrug, dus eigenlijk is wel duidelijk dat die tekst niet over het Bassin kan gaan.
                        Last edited by Pier; 21 oktober 2020, 18:54.

                        Opmerking


                        • #13
                          De "versie van Pier" is van een veel mindere kwaliteit qua perspectief en maatverhoudingen. Is ook totaal anders geschilderd. Ik twijfel ten zeerste.

                          Opmerking


                          • #14
                            Misschien aardig om beide schilderijen eens naast elkaar te leggen in het Limburgs Museum? Misschien dat de conservator er dan iets zinnigs over kan zeggen?

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                              Je vergist je. De Bassintekening is niet van Sadee, maar van Philippe van Gulpen. Bakker heeft het bijschrift voor zijn 'cover' (de voorplaat met het schilderij van Sadee) op pagina 2 pal onder die tekening voor Van Gulpen geplaatst, en het bijschrift van Van Gulpen daar weer onder. Beetje verwarrend werkt dat wel, maar anderzijds spreekt hij van de Maasboulevard en de Servaasbrug, dus eigenlijk is wel duidelijk zijn dat die tekst niet over het Bassin kan gaan.
                              Klopt!
                              Inderdaad een beetje verwarrend.
                              Moet wel zeggen dat het een prachtig schilderij is van Sadee en dat het qua kleuren in z'n geheel niet lijkt op "mijn" schilderij.
                              Dat werd ook al opgemerkt door Breur.

                              Wellicht dat het een ritje richting Venlo naar het Limburg Museum wordt
                              Last edited by Pier; 21 oktober 2020, 18:54.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X