Tentoonstelling over architect Dom van der Laan
Het Nederlands Architectuur Instituut (NAI) in Maastricht opent zaterdag een tentoonstelling over het werk van architect, ontwerper, theoreticus en benedictijnenmonnik Dom Hans van der Laan (1904-1991). Hulpbisschop Everhard de Jong van Roermond is bij de opening aanwezig, liet het bisdom woensdag weten.
Het NAI presenteert dit jaar als rode draad ?het interieur? bij het schetsen van het snijvlak van architectuur en vormgeving. De tentoonstelling over Van der Laan stelt ?het menselijk verblijf? centraal. Van der Laan ontwierp veel niet voor het publiek toegankelijke gebouwen, zoals een deel van zijn eigen klooster Mamelis in Vaals. De tentoonstelling wil een ruimtelijke ervaring van zijn werk oproepen.
Van der Laan, zoon van de Leidse architect Leo van der Laan, was een van de leidende figuren van de zogenoemde Bossche School. Hij ontwikkelde een theorie over de getalsmatige verhoudingen waaraan een religieus bouwwerk moest voldoen. Daarin speelde het plastische getal, een driedimensionale uitwerking van de Gulden Snede, een hoofdrol. Zijn theorie?n hadden grote invloed op de architectuur.
Het belangrijkste wapenfeit van Van der Laan is zijn ontwerp van de Abdijkerk van het klooster Mamelis in Vaals. Voor zijn ontwerp van de bibliotheek van die abdij kreeg hij in 1989 de Architectuurprijs Limburg. Verder ontwierp hij voor de zusters van Maria het klooster Roosenberg in Waasmunster. Het gastenverblijf van het benedictinessenklooster in Oosterhout is gebouwd op basis van Van der Laans getalsverhoudingen. Samen met zijn broer Nico ontwierp de monnik begin jaren zestig van de vorige eeuw een deel van de restauratie van het vervallen Sint-Barbaraklooster aan de Oude Delft in Delft.
Het Nederlands Architectuur Instituut (NAI) in Maastricht opent zaterdag een tentoonstelling over het werk van architect, ontwerper, theoreticus en benedictijnenmonnik Dom Hans van der Laan (1904-1991). Hulpbisschop Everhard de Jong van Roermond is bij de opening aanwezig, liet het bisdom woensdag weten.
Het NAI presenteert dit jaar als rode draad ?het interieur? bij het schetsen van het snijvlak van architectuur en vormgeving. De tentoonstelling over Van der Laan stelt ?het menselijk verblijf? centraal. Van der Laan ontwierp veel niet voor het publiek toegankelijke gebouwen, zoals een deel van zijn eigen klooster Mamelis in Vaals. De tentoonstelling wil een ruimtelijke ervaring van zijn werk oproepen.
Van der Laan, zoon van de Leidse architect Leo van der Laan, was een van de leidende figuren van de zogenoemde Bossche School. Hij ontwikkelde een theorie over de getalsmatige verhoudingen waaraan een religieus bouwwerk moest voldoen. Daarin speelde het plastische getal, een driedimensionale uitwerking van de Gulden Snede, een hoofdrol. Zijn theorie?n hadden grote invloed op de architectuur.
Het belangrijkste wapenfeit van Van der Laan is zijn ontwerp van de Abdijkerk van het klooster Mamelis in Vaals. Voor zijn ontwerp van de bibliotheek van die abdij kreeg hij in 1989 de Architectuurprijs Limburg. Verder ontwierp hij voor de zusters van Maria het klooster Roosenberg in Waasmunster. Het gastenverblijf van het benedictinessenklooster in Oosterhout is gebouwd op basis van Van der Laans getalsverhoudingen. Samen met zijn broer Nico ontwierp de monnik begin jaren zestig van de vorige eeuw een deel van de restauratie van het vervallen Sint-Barbaraklooster aan de Oude Delft in Delft.
Opmerking