Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Ik ben op zoek geweest naar dit beeld. Maar kan het op plein 1992 nergens vinden. Weet iemand de precieze plaats waar dit beeld staat. Of is hij inmiddels verdwenen
Ik ben op zoek geweest naar dit beeld. Maar kan het op plein 1992 nergens vinden. Weet iemand de precieze plaats waar dit beeld staat. Of is hij inmiddels verdwenen
Kan mij iemand vertellen wie dit gemaakt heeft
staat op het Kardinaal van Rossumplein Heugemerveld. is dit beeld soms van Appie Drielsma ???????
Op grond van stilistische kenmerken zou ik eerder denken aan Piet Killaars.
Kijk maar eens naar het prachtige beeld dat in Eindhoven staat, dan zul je wel begrijpen hoe ik hierbij kom: http://w3.tue.nl/nl/diensten/daz/bes...piet_killaars/
If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite
Het onderste deel van de muurschildering aan de Kakeberg in Maastricht komt steeds voller te staan met graffiti.
Het kunstwerk van Roland Topor is opgedragen aan de mensenrechten.
GroenLinks heeft de gemeente gevraagd om het monument uit het eind van de jaren tachtig op te knappen.
Volgens een woordvoerster is de gemeente net begonnen aan een inventarisatie van de toestand van alle kunstwerken in de openbare ruimte.
Die inventarisatie is in het najaar afgerond en de gemeente wil daarop wachten.
==================== Opmerking.
Hoezo is de gemeente 'net' begonnen met het inventariseren?
Lees voor de aardigheid dit bericht.
En het daaropvolgende antwoord van de redactie van Zicht Op Maastricht.
De inventarisatie zou dus al achter de rug moeten zijn en het geheel zou moeten 'schitteren' op de webpagina van Zicht Op Maastricht.
Bij mij althans komt het allemaal wat schutterig over en schittert men in het niet nakomen van beloftes.
====================
Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur. Thomas More
Onderstaande foto is al aan bod geweest bij het onderwerp Boe is dit?.
Locatie: de tuin van de Economische Faculteit van de UM, Tongersestraat 53 en wel op het grasveld vlak bij het Kruithuis.
Maar de namen van de kunstenaar en het kunstwerk ontbreken, en het zou fijn zijn als die namen alsnog door iemand gegeven kunnen worden.
Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur. Thomas More
Vóór de Slevrouwe vermeldt een plaquette bij het Relatiebeeld de naam, geboorte- en sterfdatum van Masoeme Abbarin.
Bij haar geliefde troostplek liet echtgenoot Stan Verdult die aanbrengen als herinnering aan zijn in Iran begraven vrouw.
De bronzen plaquette bij â€t Relatiebeeld voor de â€Slevrouwe’ verstrekt meer informatie over het kunstwerk, maar voegt een nieuw mysterie toe.
Plaquèt in 2008 aongebooje aon Masoeme Abbarin
*21-01-1961 - †26-10-2006.
Het was dè toevallige gelegenheid en dè ideale plek die tot deze plaquette leidde.
Stan Verdult (67) zocht niet naar een herinneringsplek voor zijn in 2006 in Maastricht overleden vrouw, wier lichaam in Iran werd begraven.
Maar toen hij hoorde dat Veldeke Krink Mestreech donateurs zocht voor plaquettes bij diverse beelden in Maastricht, waaronder het Relatiebeeld voor de Sterre der Zee, was het dè gelegenheid om zijn vrouw ook publiek te gedenken.
Symbolischer dan dit beeld, op deze plek, kan het bijna niet.
Twee mensenfiguren versmolten met elkaar, op het plein voor de Slevrouwe.
De kapel, met de Sterre der Zee werd voor Masoeme Abbarin een tweede thuis, waar zij â€kon schuilen in geborgenheid’, zoals ze zelf in de column â€Kerstmis en genade’ uitdrukte.
PLAQUETTES
â– Kunstwerken in Maastricht worden op initiatief van Veldeke Krink Mestreech voorzien van een bronzen plaquette met uitleg over beeld, datering en kunstenaar.
â– Zaterdag 16 mei 2009 werden zeven nieuwe plaquettes onthuld.
â– â€t Mooswief, de Mestreechter Geis, het Scheepsboegbeeld, â€t Zaat Hermenieke, â€t Olterdissenmonument en het Relatiebeeld, kregen zo’n gesponsorde plaquette.
â– De plaquette bij â€t Relatiebeeld (OLV-plein) geldt als herdenkingsplaats voor de overleden Iraanse Masoeme Abbarin, die is begraven in haar geboorteland.
Ik zag 'm op 't Volksplein, met 'n mooi hekje er omheen, maar kon nergens de naam van de maker ontdekken.
De naam van het beeldje is: Bèrke.
Bèrke is de denkbeeldige figuur die sinds 1980 verslag uitbracht in het informatieblad "Oonder Us" over de stadsvernieuwing van Blauwdorp.
Oorspronkelijk stond het beeldje op de hoek Mr. Ulrichweg-Brouwersweg.
BLAUWDORP:
Als eerste ontstond aan de westkant van Maastricht op weidegronden, die de oorspronkelijke wallen afdekten, Blauw Dorp.
"Blauw', omdat de katholieke bouwvereniging Sint Servatius ermee van start ging en "Dorp", omdat een Maastrichtenaar alles wat buiten de stad ligt als dorp betitelt.
De eerste woningen die ontstonden waren gelegen op de Proosdijweg.
Deze woningen werden na een strenge selectie door o.a. het kerkbestuur, toegewezen aan 'brave' katholieke arbeidersgezinnen.
In 1917 volgde, de socialistisch en dus rood gekleurde, woningcorporatie Beter Wonen dit voorbeeld.
De woningen aan het MGB-plantsoen werden door hun als eerste gebouwd.
Om onderscheid te maken tussen beide corporaties werden de woningen van beiden door een muur gescheiden.
Dit onderscheid werd ook doorgetrokken in het later ontstane verenigingsleven.
Voorbeelden hiervan zijn R.K.V.V.L. (rooms katholieke voetbal vereniging Lambertus) en de tegenhanger, het meer neutrale Standaard.
De spelers van R.K.V.V.L. droegen blauwe broeken en witte shirts en de spelers van Standaard droegen de kleuren net andersom, dus witte broeken en blauwe shirts.
Bovendien werd in later stadium de buurt verdeeld over de parochies St. Lambertus en de H.Theresia, hetgeen de samenhang in de buurt, voor zover die er al was, al helemaal niet ten goede kwam.
In de jaren 70 en 80 hebben Mariaberg, maar voorral Blauwdorp door de toenmalige stadsvernieuwing een metamorfose ondergaan.
Dat die niet geheel naar wens van de woningcorporaties verlopen is komt doordat er wel degelijk rekening gehouden is met de wensen van de bewoners, die vertegenwoordigd werden door een gekozen stuurgroep.
Delen van de wijk zijn gesloopt geworden, maar ook zijn grote gedeeltes voor de sloophamer bewaard gebleven.
"Bèrke", waarvan een standbeeldje staat in Blauwdorp, is in deze tijd ontstaan.
Het is een denkbeeldig figuur dat op ludieke wijze verslag uitbracht over de stadsvernieuwing in het maandelijkse informatieblad.
In de nieuwsuitzending van RTV-Maastricht op donderdag 15 oktober 2009 waren de onderstaande beelden te zien.
En via een simpele truc kon ik er "foto's" van maken.
Naam van het beeld: Take Five.
Naam van de kunstenaar: Arie Bertolien (??).
Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur. Thomas More
Opmerking