Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Paul Tieman vertrekt

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Paul Tieman vertrekt

    Paul Tieman en Gonnie Meijer vertrekken naar Frankrijk, waar ze een nieuw begin willen maken aan de Loire. Er komt een einde aan 'Het Huis met het Handje', (een kunstwerk op zich), en aan de stroom kunstzinnige initiatieven die jaar in, jaar uit van het bescheiden pand aan Achter de Barakken uitging. Het pand staat te koop en zal wel nooit meer als kunstwerk te bezichtigen zijn.



    Paul Tieman is met name bekend van zijn maquettebouw, maar hij is een artistieke duizendpoot. De stad raakt een eigenzinnige inspiratiebron kwijt. Wie de moeite neemt om een beetje te googelen, realiseert zich hoeveel belangwekkende tentoonstellingen, installaties, fotoprojecten en tegendraadse boekuitgaven Tieman door de jaren heen met zijn Gonnie realiseerde, zonder ook maar een cent subsidie van de gemeente. Momenteel is nog werk van hem te zien in het Theater aan het Vrijthof. Misschien een goed moment om afscheid te nemen?

  • #2
    'Het ligt op straat! Een impressie van de vloerbedekking in Maastricht'

    vrijdag 18 juni 2010

    De vloerbedekking van Maastricht!




    We lopen, fietsen en rijden er dagelijks overheen, maar staan niet vaak stil bij de vloerbedekking van onze stad. Keien, straatstenen, stoeptegels, asfalt, oftewel het grootste bouwwerk in Maastricht.

    Ieder stukje van deze vloerbedekking heeft haar eigen levensverhaal. In 2007 werden deze verhalen opgetekend door Gonnie Meijer en Paul Tieman. Zij vertellen je graag meer over hun boekje Het ligt op straat!

    Klik hier om te luisteren!
    (11 juni 2010)


    NOTA BENE: het boekje is uitverkocht en alleen nog antiquarisch te verkrijgen. [Clio]

    Opmerking


    • #3
      In de Limburger van een aantal dagen terug is een lezenswaardig interview te lezen over deze interessante stadsgenoot die jammer genoeg weggaat. Uit mijn hoofd: Hij ervoer het culturele klimaat in Maastricht als teveel 'een gouden kooi' d.w.z. moeilijk toegankelijk. Hekelde de 'sjiek en sjoen' mentaliteit en en de roep om handhaving tegen een afnemende verdraagzaamheid.
      Niet dat dit dé reden was om weg. Ik denk ook om ergens anders eens zijn vleugels uit te slaan. Heel gezond.

      Opmerking


      • #4
        Het HuismethetHandje vertrekt...

        En dan nu ikzelf, reagerend op mezelf. Na het interview dat Vikkie Bartholomeus maakte voor De Limburger regende het reacties. Veel mensen vinden het jammer dat we vertrekken uit Maastricht. Ter geruststelling: we verhuizen inderdaad naar het nieuwe HuismethetHandje in het stadje Gennes (onderdeel van Unesco werelderfgoed de Loirevallei) vlakbij Angers, de oude hoofdstad van de Anjou in het westen van Frankrijk. Noteer maar vast het adres: 6, Rue de l'Ancienne Mairie, 49350 Gennes, Frankrijk. Nog geen kaartjes sturen, want we verhuizen pas begin maart 2014 en het huis wordt pas in december 2013 ons eigendom.

        Het interview in DDL was een heel goede samenvatting van een gesprek van zeker anderhalf uur dat ik met Vikkie had over onze beweegredenen om te verhuizen naar de Loirevallei. Dat zijn er heel wat. Een aantal kwamen er aan de orde in het interview, maar andere niet. Wat minder aan de orde kwam was het feit dat ik in Maastricht ook na maart 2014 heel wat dingen blijf doen en ondernemen. Eigenlijk draai ik straks de boel om: nu onderneem ik veel dingen in Frankrijk vanuit Maastricht, strakt veel dingen in Maastricht vanuit Frankrijk. Kortom: jullie zijn nog lang niet van me af.

        Al in april 2014 ben ik weer terug voor een lezing voor het LGOG, over de Tagagemaquette en andere Maastrichtse maquettes. En ik werk momenteel als ontwerper aan de restauratie van het stationnetje van Houthem St Gerlach. Zulke projecten blijf ik zeker doen. Ook de restauratie van de kopiemaquette 1748 is een klus die ik echt niet aan me voorbij laat gaan (wellicht in 2015). Ik blijf ook betrokken bij het nieuwe open maquettedepot in AINSI waar de stedenbouwkundige maquettes van Maastricht bewaard worden. En nog een heleboel meer. Maar het Atelier du Béton Brut wordt overgenomen door een kunstenaarsduo en het HuismethetHandje gaan we inderdaad verkopen. We kunnen ons simpelweg geen twee huizen veroorloven. Goed nieuws: de kans is bijna 100% dat het HuismethetHandje integraal bewaard blijft in zijn huidige vorm, van buiten èn van binnen. Met de kunstwerken, de sprekende kleuren en uiteraard de badkamer. Een dame uit Toronto, Canada, komt na haar pensioen terug naar Maastricht en koopt waarschijnlijk het huis. Het zal echter geen publiek meer kunnen ontvangen. Daarvoor moeten jullie naar Gennes komen. We zullen daar de activiteiten zeker voortzetten. Culturele contacten tussen de Loirevallei en de Maasvallei tot stand brengen. De steden Angers en Maastricht aan elkaar laten ruiken omdat ze heel wat verrassende parallellen kennen. En niet alleen de leien op de Sint Servaas, die uit de groeven van Trélazé gehaald zijn...

        Opmerking


        • #5
          Het ligt op straat

          O ja, 'Het ligt op straat' is nog WEL te krijgen. Als ik 10 mensen verzamel die een exemplaar willen, dan kan Boekenplan ze maken. Boeken worden tegenwoordig steeds meer geprint en niet gedrukt en Boekenplan, de sympathieke uitgeverij van Lilian Schoobrood en René Bouman, loopt daarin al heel lang voorop. Het voordeel van printen is dat er ook kleine aantallen gemaakt kunnen worden.
          Stuur me maar een mailtje als je geïnsteresseerd bent!

          Opmerking


          • #6
            HuismethetHandje heeft een nieuwe eigenaar

            Crisis? We hebben er niks van gemerkt. De afgelopen tijd hebben we de ene na de andere belangstellende over de vloer gehad voor ons HuismethetHandje. Een huisjesmelker hebben we maar afgepoeierd. Maar niet de Canadese dame die het huis gisteren heeft gekocht. Ze komt na haar pensioen in Maastricht wonen en beschouwt het huis als een 'gesamtkunstwerk' waar ze heel zuinig op wil zijn. Maastricht verliest twee inwoners, maar krijgt er een nieuwe bij waar de stad heel blij mee mag zijn!

            Opmerking


            • #7
              Proficiat Paul

              Beste Paul, proficiat met de verkoop van jullie HuismethetHandje.
              Mestreechter Geis mage beleve
              en dat door te kinne geve.
              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

              Opmerking


              • #8
                Van harte, Paul. Geweldig leuk dat iemand het Gesammtkunstwerk waardeert.

                Best bijzonder als men een koper vindt die letterlijk wil leven in het huis van een ander. Het HuismethetHandje is immers wat betreft het casco volgens een bepaald concept door de Tiemans vorm gegeven. Je zou geheel onjuist kunnen denken dat de nieuwe eigenaar geen eigen persoonlijkheid heeft. Maar mij lijkt juist het tegenovergestelde: veel karakter en stijl, geen behoefte aan ego-stutjes.

                Opmerking


                • #9
                  Huis met het Handje

                  In januari is er nog een heeel bijzonder afscheid van het HuismethetHandje met een uniek evenementje. Daarna krijgt het op 27 februari een nieuwe eigenaar, de Canadese dame waar ik het eerder over had. Op 6 maart verhuizen de 100 m boeken uit onze bibliotheek, de andere spullen èn de inventaris van het Atelier du Béton Brut naar Gennes in een hele grote vrachtwagen. Ook de tentoonstelling 'Pour toujours : HuisjeBoompjeBeestje' gaat vanuit het Theater aan het Vrijthof dan mee naar Frankrijk. Daar werken we (de Franse kunstenaar Aurore Halpert en ik) dit project om voor expositie in de cour van het nieuwe HuismethetHandje. Dat gaat in Gennes (zie www.gennes.fr) verder als 'A la Maintje', in het prachtige huis 6, rue de l'ancienne Mairie, 49350 Gennes.

                  In april ben ik echter alweer even in Maastricht voor een LGOG-lezing over de restauratie van de stadsmaquette van Sigismund Tagage. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan...

                  Ik wilde trouwens een plaatje posten van A la Maintje, maar ben vergeten hoe dat ook alweer moest...

                  Opmerking


                  • #10
                    Message provenant de Gennes

                    Hier ben ik weer, nu vanuit de Loirevallei. Sinds een week zijn we 'gennois', zoals de inwoners van Gennes in het Frans heten. We hebben nog geen seconde spijt gehad van de beslissing om Maastricht in te ruilen voor Gennes. We zijn buitengewoon hartelijk ontvangen. Als je hier woont, merk je pas hoezeer de menselijke factor uit de Nederlandse samenleving aan het verdwijnen is. Internet en telefoon regelen? Dat doe je bij de hippe provider Free. In de winkel, waar een kordate mevrouw alles trefzeker voor je regelt. De verhuiswagen voor het huis in Gennes (aan de drukke hoofdstraat)? De gemeente regelt een parkeerverbod, behalve voor de voertuigen die te maken hebben met onze verhuizing. De kosten van deze 'Arreté'? Nul euro, en per email op te halen. Ter vergelijking: de gemeente Maastricht kon voor ons een ontheffing regelen om 4 parkeerplaatsen aan Achter de Barakken te mogen bezetten met de verhuiswagen. Kosten: 60 euro, ontheffing op te halen bij het gemeenteloket. En je moet zelf maar zien hoe je die plekken vrij krijgt als je de vrachtwagen er neer wil zetten.
                    De gemeente Gennes heeft -zonder dat we daarom hebben gevraagd- een tijdelijke bergruimte geregeld voor de atelierspullen. Omdat het atelier dat Gennes me aanbiedt nog voorzien moet worden van elektra en verwarming....
                    Dat meedenkende, soepele, dat misten we heel erg in Maastricht. Maar, niet alleen negatief doen. Natuurlijk is Maastricht een geweldige plek. Het 'euregiogevoel' is onvervangbaar. Vanuit welke andere woonplek kun je in één dag zonder je te haasten vijf landen en drie taalgebieden bezoeken? Ici, on est entouré que par la France.

                    Opmerking


                    • #11
                      Veel succes gewenst in la douce France!
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik wens je veel succes in de Loirevallei, maar ik ben blij dat aan het einde van je "betoog" Maastricht je toch nog altijd na aan het hart blijkt te liggen.
                        Want "D'r is mer ein Mestreech !"
                        't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
                        is es Mestreechteneer te mage leve ...

                        Opmerking


                        • #13
                          En hopelijk tot ziens als je volgende maand weer even terug bent voor de eerste maandag van april, bij je lezing over maquettes voor LGOG (niet-leden welkom), om 20:00 in het 'Maaspaviljoen'.

                          Opmerking


                          • #14
                            Sterkte!

                            Ik wens u heel veel succes als expat!

                            Een andere expat,
                            Joep.

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X