Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

welkom in het HuismethetHandje!

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • welkom in het HuismethetHandje!

    Elk jaar rond deze tijd wordt Maastricht overspoeld met een golf van kunstzinnigheid. Het vaste hoogtepunt daarin vormt de KunstTour. Al jaren maakt ons HuismethetHandje er deel van uit. En altijd weer met groot plezier.

    Kunst en cultuur houden het menselijk bestaan een spiegel voor, en zagen daarmee aan de stoelpoten van irritante onnozelheid, ongelooflijke domheid en gevaarlijke kortzichtigheid. Juist omdat die spiegel door datzelfde menselijk bestaan wordt gemaakt. Al honderdduizenden jaren. Het meest zichtbaar is dat in de veranderingen in de stoffelijke leefomgeving van de mens: het landschap, de huizen, de roerende objecten waarmee we ons omringen in het leven.

    Het HuismethetHandje is zo'n spiegel die ons wordt voorgehouden. Al eeuwen heeft de mens de ziel van deze plek gekneed en gevormd. En al jaren zijn we bezig om de laagjes van die ziel (de genius loci) te bekijken, te onderzoeken, te lezen en te interpreteren. Stukje bij beetje de genius loci ontrafelen en er zelf laagjes aan toevoegen. Al dan niet kunstzinnig.

    Aansluitend op het thema van KunstTour 2012 vonden we het een aardig idee om de vele Geniï Loci van het HuismethetHandje eens te laten zien. De tentoonstelling bestaat daarom uit tientallen kleine, verwijzende miniatuurpaneeltjes. Als kaartjes bij de objecten in een museum bieden die houvast... of niet?

    U bent welkom op zaterdag 26, zondag 27 of maandag 28 mei. Van 13.00 tot 17.00 uur kunt u het HuismethetHandje als museumbeleving ontdekken!

    Voor meer informatie: www.huismethethandje.blogspot.com

    een groet!

    Gonnie Meijer & Paul Tieman

    het HuismethetHandje
    Achter de Barakken 35
    6211 RZ Maastricht

  • #2
    ha Breur,

    Wat leuk dat je het bericht op het forum hebt gezet. Zelfs met de rode huisstijl-lettertjes!

    De eerste dag van KunstTour 2012 trok veel bezoekers in het HuismethetHandje. We zijn er blij mee. Als je je eigen huis openstelt voor publiek -zeker zo'n gecompliceerde genius loci als ons HuismethetHandje - betekent dat altijd veel voorbereiding. We moeten onze privéspullen tijdelijk opbergen, het huis voorzien van bordjes, afzettingen, een zithoekje creëeren op het pleintje voor de deur, enzovoort. Meestal zijn we er al weken tevoren mee bezig. En dan is het leuk, en bijzonder dat we elk jaar weer veel mensen zien die terugkomen. Bezoekers die vrienden, familie en kennissen meebrengen om te bekijken wat we "in huis hebben gehaald" aan kunst en kunstenaars.

    Dit jaar exposeren we dus de 'geest van de plek'. We illustreren dat door een deel van de stadsmaquette Maastricht 1867 te tonen. Dus wie dat project nog niet kent, kom kijken!

    Dan kun je meteen onze badkamer in de 17e eeuwse kelder bekijken. Zie plaatjes. Nee, uitproberen kan helaas niet...
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #3
      Prachtig zeg! Daar word ik nou vrolijk van; ik kom het straks 'live' bekijken.
      Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

      Opmerking


      • #4
        Onvermoede schatten in de stad...

        Opmerking


        • #5
          Ik ben net even gaan kijken. Leuk huisje en idd een prachtig badkamertje.
          'Tje' want de fotoos hierboven zijn blijkaar met groothoeklens gemaakt.
          Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

          Opmerking


          • #6
            Ik heb het even opgezocht. De foto's zijn in 2005 gemaakt door een fotograaf voor het blaadje van de Vereniging Eigen Huis. Inderdaad met een enorme groothoek. De kelder is overigens niet echt heel klein, toch nog echt 4,5 bij 4,5 meter hoor Maar voor jullie denken dat ik me groter wil voordoen dan ik ben: ik heb niet op de groothoek gelet toen ik de plaatjes in het berichtje zette.

            Opmerking


            • #7
              Maakt niet uit Paul, ziet er gewoon super uit!
              Ik wou dat ik zo'n badkamer had....................
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #8
                Ik vond het ook prachtig. Het hele huis is leuk om gezien te hebben.
                Size does matter but isn't everything!
                Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

                Opmerking


                • #9
                  Size does matter but isn't everything. Daar kan ik me wel in vinden. Ik ben immers een miniaturist. Misschien dat het HuismethetHandje daarom maar klein van afmeting is terwijl wij het gevoel hebben in een paleis te wonen. Toch is dat begrip 'klein' relatief. Lange tijd woonde er in elke kamer een heel gezin. De keuken was gemeenschappelijk, net als het hokje waar de ton stond (pas in de jaren 1950 werd er een wc in het huis geïnstalleerd). En in de huidige kelderbadkamer verraadt een zwarte hoek nog altijd waar de wintervoorraad kolen werd bewaard. Een tuin was er niet. En wij wonen er maar met zijn tweetjes...

                  Opmerking


                  • #10
                    Paul, even een technische vraag. Hoe heb je de afvoer van de badkamer "geregeld"? De reguliere rioolbuizen zullen toch wel hoger gelegen hebben?

                    Opmerking


                    • #11
                      We hebben geen toilet in de badkamer omdat we dat maar een rare gewoonte vinden. Maar dat maakte de afvoer ook gemakkelijk, want we zijn nooi zo vies dat het afvoerwater uit de wastafel en het bad eerst door de broyeur zou moeten

                      Het water verzamelt zich in een diepe betonnen opvangbak onder de vloer waarin een automatisch werkende pompinstallatie zit. Om te voorkomen dat er rioolwater "van buitenaf" in die opvangbak kan komen zit er een klep opgenomen in de afvoerleiding die de pomp verbindt met het riool, ongeveer 3 meter hoger.

                      Het werkt nu al 11 jaar prima, je hoort de pomp niet eens, en het water loopt net zo snel weg als in een gewone badkamer.

                      Opmerking


                      • #12
                        Jammer dat er geen plaats is voor een groot moeras waaarin het opgepompte water kan lopen. Dan had je het verhaal biologisch neutraal.

                        Opmerking


                        • #13
                          We kunnen natuurlijk eens informeren of het nieuwe Sphinxpark een mogelijkheid kan zijn

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X