Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Piet Killaars

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Piet Killaars

    Piet Killaars: Beelden
    Opening van de tentoonstelling in de centrale hal van het Gouvernement aan de Maas.
    De tentoonstelling is georganiseerd in samenwerking met het Bonnefantenmuseum, ter gelegenheid van de Floriade 2012. Enkele beelden zijn opgesteld op het bestuurseiland (bereikbaar via de brug over het Papenwater). Bij deze gelegenheid verschijnt een cahier over het atelier van Piet Killaars, gefotografeerd door Chris Keulen.
    Over het nieuwe buitenpad van het Gouvernement, zijde Limburglaan, kan de bezoeker kennismaken met een permanente geluidsinstallatie van kunstenaar Paul Devens, getiteld Shift.

    (bron: www.maastrichtnet.nl)
    Tentoonstelling Piet Killaars (beelden) & Paul Devens ("Shift"), beeld- en geluidskunstenaars, t/m 29-06-2012 in het Gouvernement a/d Maas.
    Openingstijden: ma t/m vr, 9.00 - 17.00 uur.

  • #2
    Stijn Huijts, de nieuwe directeur van het Bonnefantenmuseum, wijdde afgelopen zaterdag zijn column in Dagblad De Limburger aan de tentoonstelling van Piet Killaars in het Gouvernement aan de Maas (zie hierboven):
    Voorbeeldhouwer
    door Stijn Huijts

    Ik wist natuurlijk van tevoren dat een bezoek aan de tentoonstelling van Piet Killaars in het Maastrichtse provinciehuis op een sentimental journey zou uitdraaien. Veel van de tentoongestelde kunstwerken zijn oude bekenden van me, die ik een geen jaren meer gezien heb, om precies te zijn sinds ik aan het begin van de jaren tachtig aan de kunstacademie de beeldhouwlessen van Killaars volgde. Als ik mijn ogen dichtdoe, ruik ik weer de muffe geur van zompige klei en de ranzige geur van groene zeep gemengd met slaolie, een brouwsel dat we gebruikten als losmiddel om de gipsen mallen mee in te smeren. Ik voel weer de warmte die vrijkomt bij de chemische reactie die zich voordoet tijdens het uitharden van gips. In de beeldhouwklas gold het als een bijzonder voorrecht als je, meestal samen met een studiegenoot, Killaars in zijn atelier mocht assisteren bij de realisatie van een van zijn grotere monumentale opdrachten. De typische repetitieve groeivormen van zijn sculpturen staan sindsdien in mijn visuele geheugen gegrift. Natuurlijk was een deel van mijn eindexamenwerk beïnvloed door de vormentaal van de meester, waarmee overigens niet gezegd is dat die zijn zo kenmerkende vormentaal aan je probeerde op te dringen. Integendeel, als leraar gaf hij je juist alle ruimte voor eigen onderzoek, en liet hij je aan de hand van monografieën uit de academiebieb kennismaken met een heel scala aan illustere voorbeelden. Het meest dankbaar ben ik hem nog steeds voor het feit dat hij nu eens niet, zoals sommige van zijn collega’s, de onhebbelijke gewoonte had om tijdens de lessen met zijn vingers aan je werk te zitten. Door deze terughoudendheid liet hij je in je waarde en wist hij te voorkomen dat er aan het eind van de les allemaal kleine Killaarsjes op de boetseerbokken stonden. Dat hij een inspirerend voorbeeld was, had dus alles te maken met de kwaliteiten van zijn werk; kwaliteiten die hij, zoals de huidige tentoonstelling laat zien, is blijven ontwikkelen.

    (bron: DDL, 5-5-2012)

    Opmerking


    • #3
      Provinciale Erepenning

      Tijdens de opening van de hierboven genoemde tentoonstelling, kreeg Piet Killaars de erepenning van de provincie Limburg uitgereikt.
      Provinciale Erepenning voor beeldend kunstenaar Piet Killaars

      Namens de Gouverneur overhandigt gedeputeerde voor cultuur, de heer Noël Lebens, de Provinciale Erepenning aan Piet Killaars, bij gelegenheid van de expositie ‘Piet Killaars: Beelden’, die vanaf 27 april in en rond het Gouvernement te bezichtigen is.
      Gedeputeerde Staten van Limburg hebben besloten deze erepenning aan Piet Killaars toe te kennen uit waardering voor zijn veelzijdige en prominente bijdrage aan de moderne kunst en zijn voorbeeldrol voor tal van jonge kunstenaars in Limburg.
      Piet Killaars werd in 1922 in Tegelen geboren. Hij volgde de kunstopleiding aan de Middelbare Kunstnijverheidsschool Maastricht, studeerde korte tijd aan de Academie St. Luc in Brussel en vervolgde zijn studie beeldhouwen aan de Jan van Eyckacademie te Maastricht.
      Centraal in het oeuvre van Piet Killaars staat het begrip ‘wording’, de bloei van nieuw leven. Voor zijn beelden gebruikt hij verschillende materialen zoals marmer, roestvrij staal, brons en bamboe. De beelden van Killaars zijn tentoongesteld tijdens vele nationale en internationale exposities, zijn onderdeel van collecties van bekende musea in Nederland, en zijn te zien in talrijke openbare gebouwen en in de openbare ruimte.
      Killaars wordt geroemd om zijn professionaliteit en de didactische gaven die hij bezit. Hij was onder meer docent ruimtelijke vormgeving aan de Katholieke Leergangen in Tilburg (1967-1970) en docent beeldhouwen aan de Stadsacademie in Maastricht (1970-1986). In het bijzonder als docent, maar ook daarbuiten leverde en levert hij een inspirerende bijdrage aan de vorming en ontwikkeling van een jonge generatie beeldhouwers.
      De uitreiking van de Provinciale Onderscheiding heeft plaatsgevonden in het Gouvernement te Maastricht op vrijdag 27 april 2012 om ca. 10.30 uur.

      (bron: www.limburg.nl)

      Opmerking

      Bezig...
      X