Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht & Vermeer

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastricht & Vermeer

    Vanavond een uiterst gezellige avond doorgebracht met Loco. Natuurlijk hebben we het over kunst gehad; waaronder over wellicht de grootste meester: Johannes Vermeer. Vermeer schilderde onder meer het prachtige en zeer beroemde schilderij 'Meisje met de Parel'. Hierover werd een naar mijn smaak enigszins tegenvallende film gemaakt: 'Girl with a Pearl Earring' (2003).


    Meisje met de Parel, ca.1665, Vermeer. Mauritshuis, Den Haag.


    Weinigen zullen weten dat dit schilderij dankzij een Maastrichtenaar te zien is in het Mauritshuis. Dit schilderij werd namelijk door onze eigen Victor de Stuers ontdekt bij een venduehuis in Den Haag. Hij wees zijn vriend, kunstverzamelaar A.A.J. Des Tombe, op dit schilderij. De Stuers herkende het als een Vermeer. Des Tombe kocht het schilderij in 1881 voor f. 2,30 (inclusief opgeld)! Hij gaf het schilderij in hetzelfde jaar in bruikleen aan het Mauritshuis. Het museum verwierf het uit de nalatenschap van Des Tombe. (Overigens dient deze Des Tombe niet verward te worden met onze A.J.J. Des Tombes -1787-1845-, de stadscommandant. Of de twee familie waren is mij onbekend).

    Natuurlijk is er nog een tweede belangrijke link tussen Vermeer (en zoveel andere Hollandse Meesters) en Maastricht: enkele van zijn schilderijen werden gedurende de Tweede Wereldoorlog opgeslagen in de kluis in de St. Pietersberg. Van Vermeer waren er 5 schilderijen aanwezig waaronder: 'De Liefdesbrief', 'De Emmausgangers' en het fabuleuze 'Gezicht op Delft'. De twee overige werken zijn mij helaas niet bekend - het zou dus kunnen zijn dat het 'Meisje met de Parel' een tweede link heeft met de stad.

    Geraadpleegde literatuur:
    - Johannes Vermeer, Broos & Wheelock (uitgave van het Mauritshuis), 1995.
    - De kluis in de St. Pietersberg, Rousseau & Wijnen (Maastrichts Silhouet no. 69), 2008.
    - Historische Encyclopedie Maastricht, Ubachs & Evers, 2005.

  • #2
    Mooie vondst, burgemeester! Welke andere Vermeers in de oorlog in de Sint-Pietersberg een veilige schuilplaats hebben gevonden, weet ik ook niet. De Emmaüsgangers in elk geval niet, want dat schilderij bleek in 1945 een vervalsing te zijn van meester-vervalser Han van Meegeren!

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      Mooie vondst, burgemeester! Welke andere Vermeers in de oorlog in de Sint-Pietersberg een veilige schuilplaats hebben gevonden, weet ik ook niet. De Emmaüsgangers in elk geval niet, want dat schilderij bleek in 1945 een vervalsing te zijn van meester-vervalser Han van Meegeren!
      Vervalst of niet, het doek hing wel in de berg. Tegenwoordig in Boymans van Beuningen.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        Welke andere Vermeers in de oorlog in de Sint-Pietersberg een veilige schuilplaats hebben gevonden, weet ik ook niet. De Emmaüsgangers in elk geval niet, want dat schilderij bleek in 1945 een vervalsing te zijn van meester-vervalser Han van Meegeren!
        Er hingen dus slechts vier Vermeers in de berg. (Onze Loco kan een strenge purist zijn. ) Vervalst of niet, Van Meegerens doek hing wel in de berg. Tegenwoordig weer terug in het Boymans van Beuningen waar het in 1938 door schijnt te zijn aangekocht.


        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        (... )de kluis in de St. Pietersberg. Van Vermeer waren er 5 schilderijen aanwezig waaronder: 'De Liefdesbrief', 'De Emmausgangers' en het fabuleuze 'Gezicht op Delft'. De twee overige werken zijn mij helaas niet bekend.
        Ook 'Het straatje' zou er bij geweest zijn.

        Opmerking


        • #5
          Kunstbunker te Paasloo (Dr.)

          De Kluis in de berg was een van meerdere kunstopslagplaatsen en zoals hierboven al bleek, niet alleen bedoeld voor de kunstschatten van het Rijksmuseum. Vermeers 'Straatje' was eerder al in een school in Schagerbrug opgeslagen geweest. Er werd ook een Kunstbunker gebouwd die in het najaar van 1943 gereed kwam (Meijerink). Zij doet nog steeds als opslagplaats dienst doet, nu voor het Drents Museum.

          Op deze site van de Stichting RBB (Rijksbergplaatsen?), met veel informatie en foto's, zijn drie Vermeers te zien die in de berg hebben gehangen: 'De Liefdesbrief', 'Het straatje' en 'het melkmeisje'. Met het door burgemeester genoemde 'Gezicht op Delft' zijn dat er vier. De eerste drie kwamen uit de collectie van het Rijksmuseum (zie website museum). Het vierde uit het Mauritshuis.

          Betekent dat dat 'Het meisje met de parel' (Mauritshuis) de oorlog elders heeft doorgebracht?

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            Hierover werd een naar mijn smaak enigszins tegenvallende film gemaakt: 'Girl with a Pearl Earring' (2003).
            Zelden zo'n zwijgzame rol gezien voor de altijd zwijgzame Colin Firth. Ik vond het een beetje erg broeierig worden.

            Opmerking


            • #7
              Er moet toch zeker wel een lijst bestaan met de werken die gedurende de oorlogsjaren in de kluis vertoefden?

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Er moet toch zeker wel een lijst bestaan met de werken die gedurende de oorlogsjaren in de kluis vertoefden?
                Zal zeker te vinden zijn in het Silhouetje #69 De Kluis in de Sint-Pietersberg. Wie heeft dat?

                Hier nog eens Van Meegeren's 'De Emmaüsgangers' in de De Kluis:


                (Bron: http://www.stichtingrrb.nl/images/kluis.pdf)

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                  'Gezicht op Delft' is nooit in het bezit geweest van het Rijksmuseum.
                  Ik heb het inmiddels verbeterd, burgemeester.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Zal zeker te vinden zijn in het Silhouetje #69 De Kluis in de Sint-Pietersberg. Wie heeft dat?
                    Ik. Maar daar staat het niet in. Daar staat alleen wat ik in post #1 vermeld heb: 5 schilderijen, waaronder drie genoemde. Omdat er die vervalsing tussenzit klopt het dus al niet.

                    Opmerking


                    • #11
                      O ja, sorry, ik zie het nu in je literatuurlijst staan.

                      Opmerking


                      • #12
                        Lijst van geëvacueerde kunst in de Tweede Wereldoorlog

                        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                        Er moet toch zeker wel een lijst bestaan met de werken die gedurende de oorlogsjaren in de kluis vertoefden?
                        Er waren enkele duizenden kunstschatten die moesten worden ondergebracht. Dat silhouetje geeft alleen algemeenheden, maar misschien is deze titel een optie:
                        H.P. Baard, Kunst in schuilkelders. De odyssee der nationale kunstschatten gedurende de oorlogsjaren 1939-1945. Gepubliceerd in 1946.

                        Zelfs op binnenvaartschepen hebben collecties voor korte tijd onderdak gevonden. Aanbevelen wil ik bijgaande website, die gebruik heeft gemaakt van onder meer het boek van Baard.

                        Ik betwijfel overigens dat er een gedrukte lijst bestaat. Maar in het archief van het ministerie zal zeker een en ander te vinden zijn. (Ik heb inmiddels een verzoek om inlichtingen gericht aan het Mauritshuis. Wordt vervolgd).

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo,

                          Ik volg sommige discussies in MO al een tijdje, zie ook wel eens dat de gemoederen verhit raken (en dan zou ik ook wel eens een steunbetuiging willen geven), maar meestal heb ik geen tijd om actief mee te doen. Enfin, misschien kan ik nu ook eens een duit in het zakje doen. Dit zijn van die onderwerpen waar je je echt in kunt verliezen, dat heb ik dan ook gedaan.

                          In de Kluis van de Sint Pietersberg zouden een kleine 800 werken opgeslagen zijn geweest, o.a. van het Rijksmuseum dat topstukken veilig wilde stellen, maar ook van het Natuurhistorisch Museum in Maastricht. Er is in de oorlogsjaren nogal wat gesleurd met die kunst, vaak ook met medeweten van de Duitsers.

                          Opmerking


                          • #14
                            Via de bunker van Paasloo kwam ik op de site zoeken.nai.nl overigens nog een aantal andere links met Maastrichtse gebouwen tegen (met als gemeenschappelijke deler de bemoeienis van rijksbouwmeester G. Bremer: het huidige bestuursgebouw van de universiteit op de Minderbroedersberg, de Servaasbrug en het Postkantoor.) Maar dat geheel terzijde (zo heb ik ook meteen mijn derde bericht geplaatst

                            Opmerking


                            • #15
                              VVV - een dagje uit

                              In de scriptie van Lisa van Diem staan een aantal interessante links. Zie ook de bronvermelding aldaar.

                              Zij geeft ook een link naar het Canvas programma van vorig jaar over de grotten. Dit is de link naar het fragment met bewegende beelden van de kluis.

                              Verslag van een van de bewakers van de kunstschatten.

                              Verder de moeite waard: Baard - Paasloo, De bunker van Paasloo en onderstaand citaat "In 1942 werd een schuilplaats voor kunstvoorwerpen in de Sint-Pietersberg bij Maastricht aangelegd. Omdat de capaciteit van deze schuilplaats onvoldoende was, werd er besloten om in de staatsbossen bij Paasloo (bij de buurtschap Basse) in korte tijd een opslagbunker voor kunstwerken te bouwen."

                              Misschien hebben jullie er wat aan.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X