Vanavond een uiterst gezellige avond doorgebracht met Loco. Natuurlijk hebben we het over kunst gehad; waaronder over wellicht de grootste meester: Johannes Vermeer. Vermeer schilderde onder meer het prachtige en zeer beroemde schilderij 'Meisje met de Parel'. Hierover werd een naar mijn smaak enigszins tegenvallende film gemaakt: 'Girl with a Pearl Earring' (2003).
Meisje met de Parel, ca.1665, Vermeer. Mauritshuis, Den Haag.
Weinigen zullen weten dat dit schilderij dankzij een Maastrichtenaar te zien is in het Mauritshuis. Dit schilderij werd namelijk door onze eigen Victor de Stuers ontdekt bij een venduehuis in Den Haag. Hij wees zijn vriend, kunstverzamelaar A.A.J. Des Tombe, op dit schilderij. De Stuers herkende het als een Vermeer. Des Tombe kocht het schilderij in 1881 voor f. 2,30 (inclusief opgeld)! Hij gaf het schilderij in hetzelfde jaar in bruikleen aan het Mauritshuis. Het museum verwierf het uit de nalatenschap van Des Tombe. (Overigens dient deze Des Tombe niet verward te worden met onze A.J.J. Des Tombes -1787-1845-, de stadscommandant. Of de twee familie waren is mij onbekend).
Natuurlijk is er nog een tweede belangrijke link tussen Vermeer (en zoveel andere Hollandse Meesters) en Maastricht: enkele van zijn schilderijen werden gedurende de Tweede Wereldoorlog opgeslagen in de kluis in de St. Pietersberg. Van Vermeer waren er 5 schilderijen aanwezig waaronder: 'De Liefdesbrief', 'De Emmausgangers' en het fabuleuze 'Gezicht op Delft'. De twee overige werken zijn mij helaas niet bekend - het zou dus kunnen zijn dat het 'Meisje met de Parel' een tweede link heeft met de stad.
Geraadpleegde literatuur:
- Johannes Vermeer, Broos & Wheelock (uitgave van het Mauritshuis), 1995.
- De kluis in de St. Pietersberg, Rousseau & Wijnen (Maastrichts Silhouet no. 69), 2008.
- Historische Encyclopedie Maastricht, Ubachs & Evers, 2005.
Meisje met de Parel, ca.1665, Vermeer. Mauritshuis, Den Haag.
Weinigen zullen weten dat dit schilderij dankzij een Maastrichtenaar te zien is in het Mauritshuis. Dit schilderij werd namelijk door onze eigen Victor de Stuers ontdekt bij een venduehuis in Den Haag. Hij wees zijn vriend, kunstverzamelaar A.A.J. Des Tombe, op dit schilderij. De Stuers herkende het als een Vermeer. Des Tombe kocht het schilderij in 1881 voor f. 2,30 (inclusief opgeld)! Hij gaf het schilderij in hetzelfde jaar in bruikleen aan het Mauritshuis. Het museum verwierf het uit de nalatenschap van Des Tombe. (Overigens dient deze Des Tombe niet verward te worden met onze A.J.J. Des Tombes -1787-1845-, de stadscommandant. Of de twee familie waren is mij onbekend).
Natuurlijk is er nog een tweede belangrijke link tussen Vermeer (en zoveel andere Hollandse Meesters) en Maastricht: enkele van zijn schilderijen werden gedurende de Tweede Wereldoorlog opgeslagen in de kluis in de St. Pietersberg. Van Vermeer waren er 5 schilderijen aanwezig waaronder: 'De Liefdesbrief', 'De Emmausgangers' en het fabuleuze 'Gezicht op Delft'. De twee overige werken zijn mij helaas niet bekend - het zou dus kunnen zijn dat het 'Meisje met de Parel' een tweede link heeft met de stad.
Geraadpleegde literatuur:
- Johannes Vermeer, Broos & Wheelock (uitgave van het Mauritshuis), 1995.
- De kluis in de St. Pietersberg, Rousseau & Wijnen (Maastrichts Silhouet no. 69), 2008.
- Historische Encyclopedie Maastricht, Ubachs & Evers, 2005.
Opmerking