Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Popmuziek Maastricht naar hoger plan

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Popmuziek Maastricht naar hoger plan

    Daarover stond dit vandaag in "De Limburger".


  • #2
    Nieuw poppodium Maastricht

    Al vele jaren wordt er in Maastricht gesproken over de komst van een modern poppodium. Maar heeft Maastricht wel het juiste popklimaat? En waar moet die zaal dan komen? Is Maastricht, als je kijkt naar de potentie van andere steden in de (Eu)regio, wel de meest geschikte stad? Het thema blijft actueel.


    Vorige week nog kwamen op initiatief van de Muziekgieterij een aantal kenners uit het wereldje bij elkaar om te praten over popcultuur in Maastricht en het belang van een poppodium daarin. Ook daar liepen de meningen af en toe ver uiteen en dat is exemplarisch voor de manier waarop de discussie momenteel wordt gevoerd.
    Veel woorden, nu nog daden. De stadsredactie denkt mee. In de krant van donderdag een themaproductie over dit onderwerp.

    Bron: http://www.limburger.nl/article/2011...aastricht</em>>
    Ben geen groot popliefhebber, maar dat die Platte Zaol nou eindelijk eens opgeknapt wordt, zodat de beroerde akoestiek beter wordt, daar ben ik ook wel voor.

    Opmerking


    • #3
      Vandaag, 27.01.2011 weer een stukje in "De Limburger"

      Opmerking


      • #4
        Over hetzelfde onderwerp nog een artikel van vandaag in "De Limburger"


        Opmerking


        • #5
          Ah, over dit onderwerp was ik een paar dagen geleden ook al een draadje begonnen. Niet gezien dat dit er al eerder stond, sorry (inmiddels bericht verplaatst - dank Breur).

          Goed dat erover gepraat wordt in elk geval. Op de vraag van Jaco Meijer "of in een stad zonder fatsoenlijke platenzaak wel een popcultuur kan gedijen" zou ik dit willen antwoorden: ik was een maandje geleden in New York en wilde daar een CD kopen voor iemand. Kan niet meer! In New York is ook geen fatsoenlijke platenzaak meer, werd mij verteld. Als je daar nog zo'n ouderwets artikel als een CD wil kopen, dan doe je dat op internet.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Ah, over dit onderwerp was ik een paar dagen geleden ook al een draadje begonnen (zie hier). Niet gezien dat dit er al eerder stond - sorry (en krijg het ook niet meer weg).

            Goed dat erover gepraat wordt in elk geval. Op de vraag van Jaco Meijer "of in een stad zonder platenzaak wel een popcultuur kan gedijen" zou ik dit willen antwoorden: ik was een maandje geleden in New York en wilde daar een CD kopen voor iemand. Kan niet meer! In New York is ook geen fatsoenlijke platenzaak meer, werd mij verteld. Als je daar nog zo'n ouderwets artikel als een CD wil kopen, dan doe je dat op internet.
            Even berichtje aanpassen El Loco i.v.m. verplaatsing bericht.

            Opmerking


            • #7
              Wat ik volledig mis in de commentaren is de functie van het landbouwbelang als zaal voor 400-500 muziekliefhebbers. En die komen erop af. Zonder subsidie zonder hoge kosten. Je hoeft het niet sjiek te doen, de liefhebber komt voor de muziek en de sfeer. Bij de muziekgieterij moet je maar hopen dat de sfeer goed is die avond, dat varieert enorm.
              De vraag is ook of je direct op 1500 man publiek moet richten. OK, gezien de opkomst bij de LBB optredens kan ik me indenken dat je dat zou kunnen halen. Maar moet je dat willen? Is kleinschaligheid niet veel prettiger?
              Zeker als je met de totaal diverse smaak van het Maastrichtse publiek te doen hebt. Een smaak die zeer breed is, maar waar je geen artiest kunt vinden die iedereen aanspreekt. Dat moet je dan niet als probleem zien maar las uitdaging, je kunt dan breed programmeren, je weet dat je voor bijna ieder genre een paar honderd man publiek kunt krijgen.

              Opmerking


              • #8
                het artikel over de zesdaagse bracht enkele herinneringen terug,
                niet zo zeer het fietsfestijn , maar met name de Eurohal !


                Werd toch door Jan Smeets ( grote chapeau voor die man) enkele keren,
                (2 x als ik me niet vergis) gebruikt om "Pinkpop Binnen" te organiseren en en passant de popcultuur in Maastricht naar een hoger plan te tillen:

                [ame]http://www.youtube.com/watch?v=ls7to3vSn0I[/ame]
                [ame]http://www.youtube.com/watch?v=YzqFNjlBv_Y[/ame]

                ik ben er nog ergens 2 secs te zien zijn......
                30 jaar jonger....
                30 kg lichter ( geen biervat zoals nu , maar een sixpack)
                (2x) 30 cm langer haar...
                hahaha.. those were the days my friends... oeps... da's 'n andere periode

                Zo traden er o.a. op :

                Q-Tips & Paul Young : [ame]http://www.youtube.com/watch?v=WVLsA5CQLdY[/ame]
                Split enz : [ame]http://www.youtube.com/watch?v=YmQlBfxh4Us[/ame]
                met Tim Finn : [ame]http://www.youtube.com/watch?v=ABXcIsmyLJk[/ame]
                Martha Davis & The Motels : [ame]http://www.youtube.com/watch?v=oLooccTvTVM&playnext=1&list=PL26010028F2D5 2A14[/ame]
                The Charlie Daniels Band : [ame]http://www.youtube.com/watch?v=tnepPZChA5U[/ame]
                UFO: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=2xAn_MZfCTI[/ame]

                daarnaast kan ik me ook nog een optreden van Jango Edwards herinneren:
                [ame]http://www.youtube.com/watch?v=JiJdahmNBeg[/ame]
                [ame]http://www.youtube.com/watch?v=YPMzczSd-Ng[/ame]


                wie weet er meer van ...?

                Opmerking


                • #9
                  Ik weet er nix van maar ik hoop dat 'onze' server al deze YouTube filmpjes aan kan!
                  Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik ben van een vroegere generatie van Lucy, maar ook ik weet van niets. Maar ja, ik ben zeker dertig jaar van radio verstoken geweest.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                      Ik ben van een vroegere generatie van Lucy, maar ook ik weet van niets. Maar ja, ik ben zeker dertig jaar van radio verstoken geweest.

                      denk, sans rancune, niet dat het een generatie issue is, eerder interesse.

                      was zelf te jong voor de muziek van de jaren 60 maar heb 't toch via m'n zus meegekregen en later verder onderzocht en ontdekt.
                      Zoals mijn (tiener) dochter nu ook deze muziek onderzoekt.

                      Mijn vraag had meer betrekking op het feit of iemand hier wat meer wist ( te vertellen) over concerten in de Eurohal ?

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door lucy Bekijk bericht
                        maar ik hoop dat 'onze' server al deze YouTube filmpjes aan kan!
                        als het teveel is / wordt. gooi je ( of de moderator) ze maar eruit ( deleten),
                        no problem !

                        Opmerking


                        • #13
                          Vanavond meer duidelijkheid over Maastrichts poppodium

                          Het is erop of eronder vanavond voor het Maastrichtse poppodium de Muziekgieterij én voor de jongerencultuur in de stad. Dan wordt immers duidelijk welke kant het opgaat met de Muziekgieterij. Of beter gezegd: welke richting de politieke partijen vinden dat het op moet met het Maastrichtse mekka voor de popcultuur. De afgelopen maanden zijn diverse scenario’s onderzocht voor een (her)huisvesting van het poppodium, dat nu gevestigd is in de Bankastraat.
                          Tijdens de commissievergadering van Economische en Sociale Zaken en van Stadsontwikkeling wordt gesproken over de toekomst van het poppodium. Tevens wordt bekeken of er nog groeimogelijkheden zijn voor de popcultuur in de stad.
                          Sinds vorig jaar staan de Maastrichtse plannen te komen tot een grootschalig poppodium met plaats voor 1500 bezoekers in de ijskast. De provincie en de cultuurwethouders van Heerlen, Sittard-Geleen en Maastricht konden het niet eens worden over de voorwaarden waaronder zo'n grootschalige voorziening van de grond zou moeten komen.
                          Voor de commissievergadering van vanavond is vermoedelijk veel belangstelling. Via diverse fora zijn popliefhebbers en jongeren opgeroepen om vooral te komen. De gecombineerde commissievergadering begint om 17.30 uur.

                          Bron: http://maastricht.dichtbij.nl/cultuu...chts-poppodium

                          Opmerking


                          • #14
                            Blijkbaar gaat er toch wat gebeuren:
                            ‘Nieuw poppodium eind 2013’
                            Combinatie Maastricht Music Hall en Kumulus - Kosten 2,5 miljoen euro - Wim Smeets: snelheid is geboden


                            MAASTRICHT – Eind 2013 moet Maastricht een nieuw poppodium hebben. De gemeente stelt een combinatie voor tussen de Platte Zaol en Kumulus Oost.
                            Dat zeiden de Maastrichtse ambtenaren Paul Lambrechts en Bonny Neven gisteren tijdens een commissievergadering waarin de ‘businesscase popmuziek’ gepresenteerd werd.
                            Het plan gaat ervan uit dat in de Maastricht Music Hall (de Platte Zaol) vanaf eind 2013 concerten plaatsvinden. Kumulus Oost (Sint-Maartenspoort) moet dienen als repetitie- en opnamelocatie. De optie gaat 2,5 miljoen euro kosten. Daar bovenop komt een eventuele en nog onbekende afkoopsom. Niet de gemeente maar Heineken is immers eigenaar van het pand en de bierbrouwer verhuurt het nu aan een andere partij.
                            In totaal zijn zes mogelijkheden onderzocht, waaronder verbouwing van het huidige Muziekgieterij- pand aan de Bankastraat en verplaatsing naar het MECC. De gemeente geeft echter de voorkeur aan de Platte Zaol/Sint-Maartenspoort omdat het de laagste investering vergt, de locatie ‘perfect’ is, de koppeling met Kumulus als kans gezien wordt en deze optie vooral het snelst te realiseren is.
                            Vestiging in het Sphinxgebied (Belvédère) is „een gelijkwaardig alternatief”. Echter: nieuwbouw kost 10,8 miljoen euro, grootschalige verbouwing van Festi-Village 6,5 miljoen. Daarnaast zal de verdere ontwikkeling van het Quartier des Arts van invloed zijn op de herplaatsing van de Muziekgieterij. Op de nieuwe plek kan de capaciteit worden vergroot van 250 bezoekers per concert naar 800 tot 1000.
                            Muziekgieterij-directeur Wim Smeets was gisteren enthousiast over het voorstel. „We praten nu over de plek waar deze popclub moet komen, gelukkig niet meer over de vraag óf die er moet komen. Maar snelheid is geboden.”
                            De gemeenteraad moet in de zomer over het plan besluiten.

                            (bron: DDL, 14-3-2012)

                            Opmerking


                            • #15
                              CDjA Maastricht over verbod op optredens in Muziekgieterij

                              De voorzitter van het CDjA, Jimmy Bastings, heeft een open brief gestuurd aan het college van B&W Maastricht, omdat het CDjA verbaasd is over het feit dat de feesten MaasBASS en Strictly Vinyl voortaan niet meer in de Muziekgieterij gehouden mogen worden.

                              Enkele citaten uit deze open brief d.d 3 mei 2012.


                              "Met stijgende verbazing neemt CDJA Maastricht kennis van de ontwikkelingen rond het Maastrichtse poppodium de Muziekgieterij. Uit de pers heeft het bestuur van de afdeling moeten vernemen dat een van de belangrijkste plekken voor de popcultuur in onze stad nu de deuren moet sluiten voor twee grote feesten, te weten MaasBASS en Strictly Vinyl.

                              De gemeente schermt in onder andere Dagblad De Limburger en op de website van Maastricht Dichtbij met het argument dat deze feesten "niet echt te maken hebben met de functie die de Muziekgieterij zou moeten vervullen". Ook is het college van mening dat de overlast voor de buurt op dit moment te groot is om deze twee feesten in het poppodium nog langer op de huidige locatie toe te staan.

                              Deze argumentatie verbaast CDJA Maastricht ten zeerste.
                              (..)
                              Uit navraag door CDJA Maastricht blijkt dat de buurt al jaren klaagt en dat het college tot nu toe heeft gedaan alsof haar neus bloedt. Ook goedbedoelde initiatieven van de Muziekgieterij en haar vele vrijwilligers worden hiermee doelbewust over het hoofd gezien. Het college schenkt geen aandacht aan alle tijd en moeite die is gestoken in het verminderen van de overlast die het poppodium nu eenmaal met zich meebrengt.
                              (..)
                              De betreffende wethouder heeft dan wel laten weten dat wat hem betreft het poppodium eind 2013 verhuist naar de Platte Zaol, maar dit is voor de Maastrichtse muziekliefhebber en CDJA Maastricht absoluut veel te laat. De Platte Zaol is een locatie zonder toekomstperspectief.
                              (...)
                              Ook ziet het college nog over het hoofd dat zij hiermee de onvermijdelijke overlast van de ene woonwijk naar de andere verplaatst.
                              CDJA Maastricht vraagt zich dan ook af of het college eigenlijk wel hart heeft voor de Maastrichtse popcultuur. Een stad die zo graag Europese Culturele Hoofdstad van 2018 wil worden draait haar poppodium toch niet de nek om? CDJA Maastricht steunt dan ook van harte de petitie ‘Save the Muziekgieterij’, die op het moment van schrijven al ruim 1100 handtekeningen heeft verzameld.
                              (..)
                              Zorg snel voor een goed alternatief en laat de muziekliefhebbers, de vrijwilligers, het poppodium, kortom de Maastrichtse popcultuur niet in de steek! Red de Muziekgieterij!".

                              Als reactie op het verbod op de Muziekfeesten lazen we vorige week in Dagblad De Limburger de navolgende reactie van de directeur van de Muziekgieterij:
                              "In een toelichting wil Muziekgieterij-directeur Wim Smeets kwijt dat hij enerzijds snapt dat de studenten boos zijn, maar dat hij anderzijds ook weet dat de huidige situatie tot overlast leidt. „We hopen snel een oplossing te vinden.”

                              Nu kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de Muziekgieterij, of tenminste haar directeur, niet ongelukkig is met deze gang van zaken en hoopt dat de verplaatsing naar de Platte Zaol nu snel zijn beslag kan krijgen.
                              Maar, zoals we in de open brief lezen, is de Platte Zaol, wat het CDA Maastricht betreft, geen reële optie.
                              Wim Smeets vertrouwt waarschijnlijk op een hem goed gezinde coalitie in de Maastrichtse gemeenteraad.
                              En zoals de vlag er nu bijhangt is die hoop niet geheel onterecht.

                              Evenwel voorspel ik dat het laatste woord hierover nog niet gevallen is.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X