Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Antonius Bielevelt

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Antonius Bielevelt

    Weet iemand of er een serieuze studie bestaat over de schilder Antonius Bielevelt? De informatie die ik op internet vind is verwarrend. Ook de HEM schept geen duidelijkheid. Ik citeer even:
    Bielevelt, Antonius, kunstschilder (1576-Florence 1644). Naam ook: Bilevelt of geïtalianiseerd: Giovanni Ballivert of Biliverti. Enige van zijn schilderijen in kerken te Florence. In de Uffici te Florence hangt een van zijn meesterwerken: 'De Heilige Familie'. Bekend is ook 'Apollo en Daphne'.

    Historische Encyclopedie Maastricht, P. Ubachs, I. Evers. Zutphen, 2005
    Over Giovanni Biliverti is wel het een en ander te vinden op Internet (o.a. Wikipedia-artikelen in het Engels, Frans, Spaans, Portugees en Italiaans, maar niet in het Nederlands), maar dat lijkt toch echt iemand anders te zijn. Overigens zijn die Wikipedia-artikelen gebaseerd op 19e eeuwse bronnen, dus sowieso achterhaald.

    Maar het blijft verwarrend dat Giovanni Biliverti (1585-1644), wiens werk zich in vrijwel alle belangrijke musea ter wereld bevindt, volgens sommigen de zoon is van de in Maastricht geboren, Vlaamse schilder (of metaalbewerker) Jacques Bilivert, en volgens anderen de zoon van Jaques Jansz. Bijlevelt, geboren te Delft, die dan wel weer soms als Antonio wordt aangeduid.

    Wie verschaft klaarheid?

  • #2
    Heb je al gekeken op de website van de RKD?

    Opmerking


    • #3
      BIELEVELT (Antonius), schilder geb. te Maastricht (ondanks alle moeite, werd ons verzekerd, was zijn doopakte niet in de oude doopregisters te vinden) en overl. in 1666.
      De Italianen, bij wie hij waarschijnlijk het grootste deel van zijn leven heeft doorgebracht, kennen hem slechts, onder den naam van Bilivelti en zijn schilderijen zijn bij hen zeer gezocht.
      Zie: F.X. de Burtin, Traité des connaissances qui sont nécessaires à tout amateur de tableaux I, 186.

      Bron: Flament
      Nieuw Nederlands Biografisch Woordenboek


      =========================================

      BILEVELDT (Antonie), geboren te Maastricht in het begin der zeventiende eeuw en overleden in 1666, was een schilder, wiens kunstwerken, bij de Italianen, onder welke hij waarschijnlijk het grootste gedeelte zijns levens doorbragt, in hooge achting stonden.
      Hij was bij hen onder den naam van Bilivelti bekend.

      Bron: Van der Aa e.a.,
      Biographisch Woordenboek der Nederlanden
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
        Heb je al gekeken op de website van de RKD?
        Da's een goeie tip, Clio, en dit is het resultaat. Weer hetzelfde verwarde beeld dus, met maar liefst 10 naamsvarianten en als mogelijke geboorteplaatsen Maastricht (1576) of Florence (1585?), alwaar de vader al sinds 1573 werkzaam zou zijn geweest...

        @SJEF: Dat hij in 1666 overleden zou zijn, was ik ook al op sommige sites tegengekomen; dat komt dan inderdaad waarschijnlijk bij Flament vandaan.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
          @SJEF: Dat hij in 1666 overleden zou zijn, was ik ook al op sommige sites tegengekomen; dat komt dan inderdaad waarschijnlijk bij Flament vandaan.
          En Flament heeft het volgens eigen zeggen gelezen bij Burtin. Het feit dat Flament in Maastricht geen geboortedatum heeft kunnen (doen) vinden, vind ik een veeg teken, maar wie weet? We zijn een eeuw verder en misschien dat nieuw onderzoek in het archief nu wél een geboorte c.q. doopje oplevert? Bielevelt klinkt een beetje Duits. Heeft men indertijd ook gezocht in de registers van de St.-Jan of van de Lutherse of Waalse kerk? Heeft Franquinet dat misschien nog vermeld in een voetnoot?

          Opmerking


          • #6
            Op de RKD-website zag ik ook dat over Jacques Bylivelt (Delft 1550–Florence 1603), de vermeende vader van Giovanni Antonio Biliverti, in 1975 een proefschrift is verschenen van C.W. Fock: Jaques Bylivelt aan het hof van Florence: goudsmeden en steensnijders in dienst van de eerste groothertogen van Toscane. Deze Jacopo Bylivelt werd in 1585 geportretteerd door Hans von Aachen en laat dat schilderij nou vorig jaar door het Akense Suermondt-Ludwig-Museum zijn aangekocht. Maar helaas ook hier geen connectie met Maastricht op het eerste gezicht.

            Verder wordt er door de RKD regelmatig verwezen naar een artikel van G.J. Hoogewerff over 'Giovanni Bilivert (Bilivelti, Bijlevelt)' in het blad Mededeelingen van het Nederlandsch Historisch Instituut te Rome en dat was maar 10 euro op boekwinkeltjes.nl, dus dat heb ik maar besteld

            Opmerking


            • #7
              Sommige mensen hebben écht wat over voor de wetenschap!

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                Sommige mensen hebben écht wat over voor de wetenschap!
                Nou ja, wetenschap... Ik heb er graag 10 euro voor over om erachter te komen of er ooit een Maastrichtenaar met de naam Antonius Bielevelt, of iets wat erop lijkt, is geweest en of die überhaupt iets heeft gepresteerd wat een straatnaam zou rechtvaardigen...

                Opmerking


                • #9
                  Nou ja, laten we niet te vlug zijn met conclusies trekken, maar stel dat deze Antonius Bielevelt niet in Maastricht geboren is, of dat hij niet de schilder is, die in Italië naam maakte, dan is het toch merkwaardig dat er in de jaren '20 een straat naar hem vernoemd is?

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Verder wordt er door de RKD regelmatig verwezen naar een artikel van G.J. Hoogewerff over 'Giovanni Bilivert (Bilivelti, Bijlevelt)' in het blad Mededeelingen van het Nederlandsch Historisch Instituut te Rome en dat was maar 10 euro op boekwinkeltjes.nl, dus dat heb ik maar besteld
                    Nou, die 10 euro had ik me kunnen besparen, want Hoogewerff heeft heel weinig te melden over de afkomst van Giovanni Bilivert. Hij baseert zich op een Duits Künstler-Lexikon uit 1910 en "catalogi van musea, waar zich werken van zijn hand bevinden", die alle Maastricht als geboorteplaats noemen. Zelf vermoedt hij dat de schilder in 1576 in Florence geboren is, aangezien zijn vader, de goudsmid Jacob Jansz. (Jacques) Bijlevelt daar al in 1573 voor de Medicis werkte. That's it.

                    Blijft de vraag waarom in Sint-Maartenspoort een straat naar ene Antonius Bielevelt is vernoemd.

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X