Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Cultuur: verantwoording

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Cultuur: verantwoording

    Cultuurhuizen verliezen klanten

    VERANTWOORDING Centre Céramique, NHM en Vrijthoftheater

    De Maastrichtse cultuurhuizen verliezen klanten.
    In de vrijdag 4 juni 2010 gepresenteerde Gemeenterekening 2009 wordt melding gemaakt van - soms fors - teruglopende bezoekersaantallen bij het Theater aan het Vrijthof, Natuurhistorisch Museum (NHM) en Centre Céramique.

    Centre Céramique zag het aantal bezoekers van tentoonstellingen en culturele evenementen zelfs terugvallen onder het niveau van 2006.
    Trok het aanbod in het cultuurhuis in Randwyck in 2008 nog 149.470 mensen, in 2009 stokte de teller bij 100.321.
    De verklaring ligt bij de uiterst succesvolle dino-tentoonstelling in 2008 (skeletten), die ook het Natuurhistorisch Museum - toen - eenmalig aan een verdubbeling van het aantal bezoekers hielp: 56.465.
    Met 28.799 bezoekers in 2009 zit NHM weer min of meer op het niveau van 2007 en 2006.

    Het Theater aan het Vrijthof trok de dalende lijn in 2009 door.
    Kwamen in 2007 nog 138.305 mensen op het jaarprogramma af, in 2008 waren het er al bijna 15.000 minder en vorig jaar gingen daar nog eens 8000 vanaf.
    In totaal kochten in 2009 115.843 mensen een kaartje voor een van de 385 voorstellingen.
    Een verlies van 22.462 klanten in twee jaar tijd geldt als fors.
    Tegenover die terugloop staat de groei van het aantal niet betalende bezoekers aan het theater.
    Het waren er vorig jaar 55.000, tegen 52.000 in 2008 en 34.695 in 2007.

    De in Centre Céramique gevestigde bibliotheek zag het aantal abonnementhouders - conform de landelijke trend - verder teruglopen.
    Het verlies is met ongeveer 500 minder leden niet dramatisch, maar sinds 2006 (27.930 abonnementhouders) is Centre Céramique ruim 1300 betalende klanten kwijt.
    In lijn daarmee liep ook het aantal uitleningen terug.

    Het cultuuraanbod van kunstenhuis kunstenhuis Kumulus bediende in 2009 4550 cursisten, twintig meer dan een jaar eerder.
    Het aantal mensen dat bij Kumulus kunstlessen volgt, is de laatste jaren redelijk stabiel.

    Voor de culturele biografie - het via een website op een visueel aantrekkelijke manier presenteren van Maastrichts cultureel erfgoed - was 2009 geen topjaar.
    Het aantal van 125.400 bezoekers in 2007 viel in 2009 terug naar 100.000.
    Voor die 'sterke daling' zijn volgens de gemeente een aantal oorzaken aan te wijzen.
    De voornaamste wordt 'organisatorische beperkingen' genoemd.
    Het voornemen om de culturele biografie (www.zichtopmaastricht.nl) zowel organisatorisch als met een centrale presentatieplek onder te brengen in Centre Céramique, kreeg geen vervolg in afwachting van 'externe verzelfstandiging'.

    Pluspuntje: de acht festivals in 2009 en het aanbod in AINSI trokken meer publiek, 'waardoor het totaal boven het krimpende landelijke gemiddelde bleef'.

    Bron: dagblad De Limburger
    09-06-2010

    NB: De Gemeenterekening 2009 is nog niet als PDF beschikbaar.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Volgens cijfers van de VSCD (Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties) is het landelijk theaterbezoek in de periode 2004-2008 voortdurend toegenomen (cijfers over 2009 zijn er nog niet). Daarmee gaat het Theater aan het Vrijthof in elk geval in 2008 tegen de landelijke trend in. Ik zou daar niet teveel conclusies aan verbinden; die cijfers gaan om allerlei redenen op en neer.

    Het Natuurhistorisch Museum is naar mijn mening hard toe aan een verjongingskuur. Het gebouw is te klein, bedompt, niet meer van deze tijd. De collectie-opstelling is gedateerd en te veel op kids gericht. Het museum bezit een aantal unieke collecties en die verdienen een waardige presentatie in een aantrekkelijke omgeving. Zou er in Maastricht nou niet één geldschieter te vinden zijn (zoals Bonnema in Leeuwarden: 15 miljoen) die dit museum een nieuwe toekomst geeft? Ik stel voor: een mooi gebouw van glas en staal, omgeven door een mooie heemtuin op het voormalige sportterrein van de Tapijnkazerne, met een ruim terras langs de Jeker en uitzicht op de Sint-Pietersberg (waar een deel van de tentoongestelde fossielen vandaan komen). Is toch niet zo moeilijk?

    Ik vind het jammer dat het Centre Céramique niet meer bezoekers trekt. Het is een mooi gebouw, de toegang is gratis, ze hebben een mooie vaste collectie archeologie en meestal één of twee tijdelijke exposities. Ik vraag me trouwens af hoe ze die bezoekersaantallen meten. Ik ben geen lid van de bibliotheek, maar ik ben daar vorig jaar toch wel een keer of vijf, zes in- en uitgelopen. Hebben ze mij meegeteld?

    Opmerking


    • #3
      Centre Céramique: bezoekers geteld?

      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      Ik vind het jammer dat het Centre Céramique niet meer bezoekers trekt. (...) Hebben ze mij meegeteld?
      Ik heb mijn netwerk maar weer eens aangeboord en naar men mij meedeelt, staan er op strategische plaatsen in het gebouw electronische bezoekers-tellende meetapparaten. Morgen kan ik de betreffende 'meetapparatencontroleur' hierover spreken.

      Wat de bibliotheek betreft: die is enige tijd na de verhuizing - tien jaar geleden - begonnen electronisch alles te registreren wat maar mogelijk was. Niet alleen de uitleningen, maar ook de 'ter inzages' van boeken uit het meer dan 250.000 delen tellende magazijn. Hoeveel bezoekers/studenten gebruik maken van de leeszaal op de vierde verdieping, of wat in de open boekerij (ca. 50.000 delen) en de muziekbibliotheek wordt ingezien c.q. afgeluisterd voordat het wordt uitgeleend, kan niet worden gecontroleerd. Maar de ter inzages rechtvaardigen tot zekere hoogte het bestaan van de wetenschappelijke bibliotheek en de steunbibliotheekfunctie (de laatste is in Maastricht, O Schande, weg'gesaneerd'); daar kunnen de betreffende wethouder en de directie van het CC niet omheen. Wat niet wegneemt dat de openingsuren-buiten-kantoortijden voor de bibliotheek recent belangrijk zijn beperkt. Met alle gevolgen van dien voor diegenen die studeren na werktijd. En heeft de maatschappij niet juist dergelijke doorzetters nodig?

      Hadden we het over CULTUUR in Maastricht? Gaat dat over iets anders dan HAFA [Harmoniën en Fanfares] en een breed scala aan soms hoogstaande, maar toch: amateurkunsten?

      Opmerking


      • #4
        exacte tellingen of gemiddelden?

        Aanvullende inlichtingen: Iedereen die de entreedeuren van het Centre Céramique passeert, wordt als wéér een nieuwe anonieme bezoeker geregistreerd. Men werkt niet met schattingen maar met reële cijfers. Alleen toen vorig jaar de inrichting van de hal ingrijpend werd aangepast, is men uitgegaan van gemiddelden.

        Tegelijk met de nieuwe inrichting is men op een nieuw systeem van registratie overgestapt, maar het principe is hetzelfde gebleven.

        (Met dank aan mw. Olthof, CC)

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
          Iedereen die de entreedeuren van het Centre Céramique passeert, wordt als wéér een nieuwe anonieme bezoeker geregistreerd.
          Ah, goed om te weten. Ik zal volgende keer een rondje extra door de deuren lopen om de cijfers wat op te krikken!

          Overigens schommelen de bezoekerscijfers van het Bonnefanten al jaren tussen de 100.000 en 110.000. Het is daarmee het best bezochte museum in de provincie, maar ligt desondanks continu onder vuur van Limburgse parlementariërs, met name de VVD-fractie, die vinden dat de bezoekersaantallen omhoog moeten, o.a. door minder 'elitaire kunst' te tonen. Gelukkig trekt Van Grevenstein zich hier niet al teveel van aan (maar da's ook maar een persoonlijke mening...).

          Opmerking


          • #6
            Ik ben meer een oude- dan moderne kunstbezoeker, maar desondanks ben ik het met je eens. Kunst is niet zozeer elitair, maar selectief: ze spreekt slechts een beperkt deel van de bevolking aan (net als boeken lenen en bibliotheken bezoeken), en dat is niet perse de maatschappelijke bovenlaag.
            Over de oorzaken daarvan wil ik het hier niet hebben, al ben ik van mening dat als museum op je hurken gaan zitten, averechts werkt.
            Als Provinciale Staten menen dat de bezoekerscijfers omhoog moeten, zouden de dames en heren dan niet eens wat vaker hun lunchpauze bij de buren kunnen doorbrengen?

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
              Ah, goed om te weten. Ik zal volgende keer een rondje extra door de deuren lopen om de cijfers wat op te krikken!
              Geweldig idee, El Loco! Het doet me denken aan de dag van 2 november in mijn jeugd. Dat was Allerzielen, een drukke dag in katholieke kringen. Je bad zoveel Onze Vaders, Wees Gegroetjes en Eer Aan De Vaders en schoot dan snel langs de ene kerkdeur naar buiten en langs de andere weer naar binnen! Weer een ziel gered uit het Vagevuur , mutatis mutandis een nieuwe bezoeker van het CC geteld.

              Opmerking


              • #8
                Een mens zou er een dagtaak aan kunnen hebben!

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                  Het Natuurhistorisch Museum is naar mijn mening hard toe aan een verjongingskuur. Het gebouw is te klein, bedompt, niet meer van deze tijd. De collectie-opstelling is gedateerd en te veel op kids gericht. Het museum bezit een aantal unieke collecties en die verdienen een waardige presentatie in een aantrekkelijke omgeving. Zou er in Maastricht nou niet één geldschieter te vinden zijn (zoals Bonnema in Leeuwarden: 15 miljoen) die dit museum een nieuwe toekomst geeft? Ik stel voor: een mooi gebouw van glas en staal, omgeven door een mooie heemtuin op het voormalige sportterrein van de Tapijnkazerne, met een ruim terras langs de Jeker en uitzicht op de Sint-Pietersberg (waar een deel van de tentoongestelde fossielen vandaan komen). Is toch niet zo moeilijk?
                  El Loco, geweldig! Ik ben het hartgrondig met je eens. Dat ik dit zelf nooit bedacht heb..... Die kindvriendelijke opstelling van nu is uiterst gedateerd. Weg ermee. De fik er in.

                  Ga eens kijken in het natuurhistorich museum in Londen. Ok, ook daar zijn diverse ruimte verouderd. De nieuwe vleugel is echter schitterend. Vooral 'The Cocoon' (zie foto beneden) is een hoogtepunt.
                  Ook worden daar de wetenschappers vereerd. Zie de foto van Darwin, hij zit als een halfgod op zijn troon. Nederland kent een dergelijke traditie veel minder, helaas. Ik zie het helemaal voor me: Ingrid Evers vereeuwigd in brons in het op te richten historisch museum te Maastricht, hoog op een sokkel, neerkijkend op het passerend volk.

                  Het doet mijn hart om een partij op te richten weer sneller kloppen, zeker nu onze vriend GW het zo goed doet. Cultuurminnend Nederland zou wel eens een barre tijd tegemoet kunnen gaan.
                  Bestanden bijvoegen

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                    Ingrid Evers vereeuwigd in brons in het op te richten historisch museum te Maastricht, hoog op een sokkel, neerkijkend op het passerend volk.
                    Da's wel erg veel eer, heer burgemeester, en bijna in één adem met Darwin! Was het vandaag niet een beetje warm?

                    @El Loco: onze burgemeester heeft gelijk, het IS een mooi voorstel. Waarom benader je niet eens Sybrand Vos of Caspar Cillekens van de plaatselijke leugeneer om er een beetje (meer) bekendheid aan te geven?

                    Opmerking


                    • #11
                      Maastricht moet 5 miljoen bezuinigen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      Waarom benader je niet eens Sybrand Vos of Caspar Cillekens van de plaatselijke leugeneer om er een beetje (meer) bekendheid aan te geven?
                      Niet het goeie moment, denk ik:
                      De bezuinigingen van 5 miljoen voor komend jaar zullen weinig inwoners van de gemeente Maastricht volgend jaar ontgaan. Zo wordt gesneden in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en wordt gedacht aan het verhogen van tarieven voor straatparkeren. Het stadsbestuur heeft een groot aantal bezuinigings- en efficiencymaatregelen voorgesteld in de zojuist gepresenteerde kaderbrief.

                      Bron: Dagblad De Limburger, 11-06-2010
                      Met een leuk idee op de proppen komen is ook niet zo moeilijk. Maar de wegen (en de middelen) vinden om het uitgevoerd te krijgen, dat is de ware kunst. En dan laat ik verstek gaan. Maar als iemand aan de haal wil gaan met dit idee: graag! Ik zou alleen maar blij zijn voor het museum en voor de stad

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Da's wel erg veel eer, heer burgemeester, en bijna in één adem met Darwin!
                        Een plaquettetje moet toch lukken?

                        Voor de grap dan nog:
                        Het nieuwe NHM (Farnsworth House, Mies van der Rohe) geprojecteerd op het Tapijn-sportveld. Op de achtergrond fort Sint Pieter

                        Ik heb dit al eens neergezet op www.mestreech.eu, maar da's al jaren niet meer bijgewerkt en er staat een hoop flauwekul op.

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X