Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hubert Vos

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Hubert Vos

    De Maastrichtse schilder Hubert Vos werd afgelopen namiddag (23-11) in het zonnetje gezet middels een TV-uitzending in het programma Close Up van de AVRO.
    Honderd jaar geleden schilderde de Maastrichtse schilder Hubert Vos een portret van de mededogenloze, Chinese keizerin Cixi.
    Heeft u de uitzending gemist, klik dan op: Bekijk de aflevering.
    Of klik hier.

    Met dank aan olijfje die mij attendeerde op het onderwerp.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Ik had het vanavond bij toeval over Hubert Vos. Wat een geweldige schilder is die man toch geweest. De documentaire is zeer zeker het bekijken waard.


    Cixi, Hubert Vos (1906), bron: wikipedia.

    Weet iemand meer van zijn Maastrichtse roots? Helaas geeft de wiki geen enkele informatie over zijn jonge jaren.

    Opmerking


    • #3
      Zoals vaker heeft de Engelse wiki wat meer, onder andere dit zelfportret. Bij Wigo nog een fotoportret. Maar nee, geen gegevens gevonden over zijn jeugd in Maastricht. Misschien dat Anne van Grevenstein daar aandacht aan heeft besteed?

      Opmerking


      • #4
        Hubert Vos (1855-1935)

        Hij werd op 15 februari 1855 geboren te Maastricht als jongste zoon van Joannes Josephus Hubertus Vos en Anna Josephina van Beneden (huwelijk: 1844). Het echtpaar kreeg acht kinderen: drie dochters en vijf zonen. Twee daarvan overleden als baby respectievelijk als kleuter.

        Vos sr. was koopman en handelsreiziger van beroep. Hij was 41 jaar toen hij in 1860 overleed. Anna bleef achter met zes kinderen, waarvan de oudste (een meisje) vijftien jaar was, en de jongste een boreling. Onze Hubert was de op een na jongste en kan als vijfjarige weinig herinnering aan zijn vader hebben gehad.

        Hoe moeder Vos in het levensonderhoud van haar gezin voorzag, zou iemand misschien nog eens kunnen uitzoeken. Feit is dat de kinderen zoals in die tijd gebruikelijk, na hun lager onderwijs zo snel mogelijk in de leer werden gedaan. Hubert Vos tekende kennelijk op school al jong portretjes van zijn medeleerlingen en karikaturen van zijn leraren, maar een bestaan als kunstenaar moest hij vergeten. Daarvoor was geen geld.

        Twee oudere boers werden respectievelijk fabrikant van peperkoek en boekhandelaar. Hubert kreeg eveneens een opleiding als drukker, uitgever en boekverkoper. Hij werkte in Brussel en huwde in 1877 als 22-jarige de Belgische Aline Watteau, met wie hij een zoon en een dochter zou krijgen. Naast zijn werk nam hij lessen in portretschilderen aan de Academie aldaar en werd hij lid van de Société Royale Belge des Aquarellistes. Hij raakte bevriend met bekende kunstenaars. Het gezin trok vervolgens naar Parijs, waar Hubert fulltime als kunstschilder begon maar het niet lang volhield. De kosten van levensonderhoud waren simpelweg te hoog en het gezin had het in de eerste jaren knap moeilijk.

        Voor de rest van het interessante verhaal verwijs ik naar het boek van Anne van Grevenstein e.a. Het is voor een aanmerkelijk deel gebaseerd op het archief van Vos, dat bij zijn kleinzoon en naamgenoot in Californië getraceerd werd. Saillant detail is, dat Vos in 1897 een tweede huwelijk zou sluiten met de twaalf jaar jongere Kaikilani, een beeldschone, net van haar Amerikaanse echtgenoot gescheiden Hawaïaanse prinses met twee kinderen. Het was bigamie, maar hij had al lang geen contact meer met Aline en leefde vervolgens nog lang en gelukkig! Hij stierf op 8 januari 1935, bijna tachtig jaar oud.

        Voor een historicus is het jammer dat de tijdlijn bij Van Grevenstein soms zo vaag is. Exacte data ontbreken vaak. Spijtig is ook dat de rijke illustrering van het boek voor een deel bestaat uit plaatjes van 'dubbel postzegelformaat'. Anderzijds had deze uitgave als hoofddoel het restauratieproces te beschrijven van het schilderij van keizerin Ci Xi, en daarin is men zeker geslaagd, mede omdat de documentaire over het project als DVD is bijgesloten.

        Bronnen:
        * Genealogische gegevens: Genlias
        * Anne van Grevenstein-Kruse, Micaela van Rijckevorsel en Xiaohui Qiu, Hubert Vos en het verhaal van een portret, Amsterdam 2008. 82 blz., met dvd. De tekst van het restauratieverslag is toegevoegd in het Engels.

        Opmerking


        • #5
          Het gezin Vos - Van Beneden.

          1. Joannes Josephus Hubertus VOS

          De ouders van Joannes Josephus Hubertus VOS zijn:

          2. Joannes Godefridus VOS geboren op 21 juni 1782 te Maastricht. Joannes huwde Maria Helena Josephina ROUTS 24 januari 1818 te Maastricht. 1818: stadsambtenaar in 1844: commis der 1e klasse bij de stedelijke regering.
          3. Maria Helena Josephina ROUTS geboren op 25 augustus 1785 te Maastricht.

          Joannes werd geboren op 15 december 1819 te Maastricht.
          Joannes huwde Anna Josephina VAN BENEDEN (de dochter van Aegidius Franciscus PhIlippus VAN BENEDEN - blikslager in 1844 - en Cecilia Agnes DELNOZ) 29 mei 1844 te Maastricht.
          Joannes en Anna kregen de volgende kinderen:

          i. Cecilia Hubertina Helena VOS werd geboren op 30 april 1845 te Maastricht. Cecilia huwde Josue Antonius Marie PRIMAVESI 11 augustus 1868 te Maastricht. Cecilia overleed 16 juni 1919 74 jaar oud te Maastricht.
          ii. Franciscus Tossanus Hubertus VOS werd geboren op 1 november 1846 te Maastricht. Franciscus huwde Anna Maria Hubertina Margaretha LAHAIJE (LAHAYE) 7 september 1882 te Maastricht. Franciscus overleed 16 juni 1924 77 jaar oud te Maastricht.
          iii. Chrétien Marie Hubert VOS werd geboren op 8 december 1848 te Maastricht. Chrétien overleed 9 februari 1853 4 jaar oud te Maastricht.
          iv. Jacques Joseph Hubert VOS werd geboren op 27 februari 1851 te Maastricht. Jacques huwde Marie Virginie STILLE 15 mei 1877 te Maastricht. Jacques huwde Maria Jozephina Jacoba RENKIN 7 januari 1901 te Maastricht.
          v. Joannes Josephus Hubertus VOS werd geboren op 20 februari 1853 te Maastricht.
          vi. Josephus Hubertus VOS werd geboren op 15 februari 1855 te Maastricht. Zie eerdere posting.
          vii. Maria Josephina Hubertina VOS werd geboren op 19 januari 1857 te Maastricht. Maria overleed 1 december 1858 te Maastricht.
          viii. Marie Jeane Hubertine VOS werd geboren op 2 mei 1859 te Maastricht.

          Joannes overleed 13 augustus 1860, 41 jaar oud te Maastricht.
          Hij was koopmans-reiziger in 1844.
          Anna werd geboren op 23 april 1822 te Maastricht. Anna overleed 6 oktober 1893, 71 jaar oud te Maastricht. Zij was modewerkster in 1844.

          Opmerking


          • #6
            Volgens mijn gegevens zou Hubert Vos op 17 februari 1855 te Maastricht geboren zijn.
            Het kan natuurlijk zijn dat mijn gegevens niet kloppen, dan moet ik e.e.a. aanpassen.
            Mestreechter Geis mage beleve
            en dat door te kinne geve.
            God, wat is dat sjiek ! © Wigo

            Opmerking


            • #7
              Genlias en Gendalim7 geven beide de 15de. Maar ik heb de originele akte niet gezien.

              Opmerking


              • #8
                Bronnen

                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Genlias en Gendalim7 geven beide de 15de. Maar ik heb de originele akte niet gezien.
                Ik heb de volledige datum inderdaad van Genlias overgenomen. Anne van Grevenstein noemt alleen een jaartal.

                Wat betreft haar bronnen: er is geen notenopgave in dit publieksboekje. Van Grevenstein vermeldt wel (p. 11) dat zij haar tekst vooral heeft gebaseerd op een tentoonstellingscatalogus van het Bonnefantenmuseum (1979). Daarin is een autobiografische brief opgenomen die Hubert Vos in 1911 schreef. Maar als daar al een exacte datum in is opgenomen, is die in de huidige uitgave niet vermeld. Daarnaast maakte zij gebruik van het al eerder genoemde persoonsarchief dat bij de kleinzoon Hubert D. Vos in Californië ligt. Als laatste verwijst zij naar de website www.hubertvos.nl. Ik heb die niet kunnen raadplegen vanwege een Google-waarschuwing.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  Ik heb de volledige datum inderdaad van Genlias overgenomen. Anne van Grevenstein noemt alleen een jaartal.

                  Als laatste verwijst zij naar de website www.hubertvos.nl. Ik heb die niet kunnen raadplegen vanwege een Google-waarschuwing.
                  Technical Information (Analysis)

                  Trojan:JS/Redirector.H is detection for specific JavaScript contained within Web pages. This JavaScript trojan may be injected into an HTML page via an SQL injection attack, or may be present on a malicious Web site, and may redirect users to Web sites other than expected. It is also possible for an attacker to craft HTML-based e-mail messages containing the script.

                  The destination Web page of the redirect may contain specially formed IFrame tags that point to remote Web sites containing other malicious content, for example malicious JavaScript containing an exploit for a specific vulnerability.

                  Opmerking


                  • #10
                    Geweldig Breur, maar mijn compu-Engels houdt niet over. Wat betekent dat nu eigenlijk? Mag ik toch die site openen, of liever niet, of moet ik een of ander extra beveiliging downloaden (en is dat/die dan wél veilig)?

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      Geweldig Breur, maar mijn compu-Engels houdt niet over. Wat betekent dat nu eigenlijk? Mag ik toch die site openen, of liever niet, of moet ik een of ander extra beveiliging downloaden (en is dat/die dan wél veilig)?
                      Simpel gezegd: deze webpagina kan leiden naar andere links die een Trojaans paard kunnen plaatsen op je computer met onvoorspelbare gevolgen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Niet gebruiken dus! Of alleen met een superbeveiliging tegen paarden uit Troje! :(

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X