Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Mestreechse hip-hop scene

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Mestreechse hip-hop scene

    Wisten jullie dat er een goede Mestreechse hip-hop scene bestaat?
    Met ontzettend spitsvondige teksten?
    De Sjeng Remixes!
    Ik zal wat url's plaatsen, zodat je wat te lezen (songteksten) en te luisteren hebt.
    Allereerst het Sjeng Remixes forum waar je o.a. enkele teksten kunt bekijken door op 'Texten' te klikken.

    Dan kun je via deze pagina luisteren naar drie songs; Mtown en Doech 't zijn geweldig!
    De song Veer beluister je hier.

    En er is nog een aparte Sjeng Remixes webpagina.
    Door op Audio te klikken zijn alle songs te downloaden; gratis en voor nix.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    deze moet er ook nog bij http://www.pikkatrillaz.nl/
    Fallor ergo sum

    Opmerking


    • #3
      Mestreechse hip-hop scene

      Rebzjie gaat verder met dialect-rap.
      Opvolger van 'Mèt Mestreechter Compleminte' in de maak.


      De Maastrichtse groep Rebzjie beschouwt een uitverkiezing als 'beste dialecthiphop-act van Nederland', tijdens de eerste editie van het Dialectpop Festival in Heinekenszand, als een aanmoediging om op de ingeslagen weg door te gaan.
      De rapgroep laat weten hard te werken aan een opvolger van het vorig jaar verschenen debuutalbum 'Mèt Mestreechter Compleminte'.
      De band bestaat uit de rappers Misteek en Roel Peijs, de gitarist Danny Brands en de producer Rikers.
      Ze werken momenteel hard aan de opvolger van het debuutalbum 'Mèt Mestreechter Compleminte', dat op 25 november 2007 uitkwam.
      De nieuwe plaat staat gepland voor medio 2009.
      Het Dialectpop Festival in het Zeeuwse Heinekenszand beleefde zaterdag 27-12-2008 de eerste editie.
      Circa 120 dialectbands zonden een demo in; daarvan mocht een selectie optreden in Zeeland.
      De Friese band Van Wieren werd gekozen tot 'Nederlands beste dialect-act 2008'.
      Voor dialect-hiphop - een genre dat sinds de jaren ’90 een hoge vlucht heeft genomen - was er een aparte categorie, die werd gewonnen door de vier Maastrichtenaren.

      Perficia!
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Mestreechse hip-hop scene

        Pikkatrillaz stopt in 2010

        Pikkatrillaz, de bekendste Maastrichtse hiphop-band, gaat in 2010 stoppen.
        "Het is tijd voor een volgende generatie om het roer over te nemen."
        Het vijftal begon exact tien jaar geleden als eerste in het dialect te rappen en doorspekte harde hiphop met volkse elementen.
        Vorig jaar, bij het verschijnen van hun meest recente cd, gaf de groep al aan dat het alles of niets was.
        "Dit moet onze grote doorbaak worden."
        Dat lukte niet.
        Toch behaalde de groep wat succesjes, zoals drie noteringen in de Limbo Top 100 Aller Tijden.
        In 2010 sluit Pikkatrillaz af met een afscheidsconcert en een dvd.

        http://www.pikkatrillaz.nl/ .
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Mestreechse hip-hop scene

          De Pikkatrillaz zijn opgericht in 1999 en sindsdien is het feest alleen maar groter geworden voor deze pioniers van de 'Dialectrep' uit Limburg.
          De combinatie van 'Oude School' rapmuziek en het eigen, Maastrichtse, dialekt staat live doorgaans garant voor een prettig gestoord festijn.
          De Limburgse dialectrap is vaak overgoten met een feestelijke carnavalsstemming of stemmige levensliedsfeer.
          Het maakt de Maastrichtse rapgroep tot graag geziene gasten op zowel hiphop- als carnavalsfeestjes.
          In eigen beheer werden tot nu toe acht releases uitgebracht.
          Deze 'Original Sjengstas' zijn vijf gezworen kameraden die in 2003 de 'Prijs voor het Limburgse lied' in ontvangst mochten nemen, de 'Song voor Bush' contest bij VARA Live wisten te winnen en hun teksten in boekvorm zagen vereeuwigd.
          De Pikkatrillaz behaalden menig L1 Limbo Top 10 notering en hebben met tal van artiesten samengewerkt en gespeeld waaronder Rowwen Heze, Osdorp Posse en DuvelDuvel.
          Momenteel wordt gewerkt aan de nieuwe, negende, cd.
          Met het hart op de tong en de microfoon in de hand laten de Pikkatrillaz eens te meer horen waarom het overal 'loos' gaat.

          http://www.myspace.com/pikkatrillaz .

          http://www.pikkatrillaz.nl/ .

          */\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\

          mestreechter blood

          de tijje zien slech en ’t weurt neet väöl beter
          iech stoon dao bijj stèl want ’t löp veur geine meter
          iech werrek veur mien duite mer iech höb geine roeje
          mer wie iech dat gaon fikse dat zal geine boeje
          deze teks is simpel zjus wie de realiteit
          iech höb gein begrip veur ’t te vollege beleid
          normen en waarden laote ’t aofwete
          zaot iech mer in ’t leger, ao nein die mage neet sjete
          in den haag weurt kónstant oet de sjatkis gevrete
          miene premie geit umhoeg en mien dèkking geit umlieg
          d’r weurt gesnoejd in de zörreg, verduts diech ’t miech
          en daan vinde ze ’t gek dat de luij neet mie goon stumme
          leuke spotjes op tv mer iech stoon hijj in mien humme
          ‘ne tbs’er op verlof want heer is bijjnao geneze
          iech rijj get te hel en miech weurt de les geleze
          de maotsjappijj die verhelt, dat uit ziech kónstant in geweld
          en vanwege hun lamlendigheid weurt de polliesie neet mie gebeld
          is d’r gaaroets mie gein leech in dit land en in mestreech
          mesjiens weur iech al aajd en zeen iech de zake neet zoe good
          de dinger in ’t leve wèrreke sóms op mien gemood

          nump ’t neet zoe zwoer, ’t kump allemaol wel good
          want us jäög heet toch ouch mestreechter blood

          mesjiens is ’t dat wel en staon iech noe pas de bijj stèl
          en bin iech toch awwer daan iech touwgeve wèl
          want iech bin altied gestress veur mien souplesse funès
          en iech daon altied mien bès, iech wèrrek vaan nege tot zès
          en iech lik noets langer daan hallef tien in mien nès
          iech betaol altied op tied, staon bijj niemes in ’t kriet
          mesjiens maak iech aandere dao um snel e verwiet
          mer ’t is zoe wie ’t is en wat heit is is pedis
          sóms zien d’r vaan die daog dat iech vreuger ech mis
          toen hadste hoeswèrrek, noe ’n hoes én wèrrek
          door dat soort dinger weurt de vräög sóms
          want de laste wege zwoer en de mós toch kinne ete
          dao um deiste sóms dinger die d’n awwers neet hove wete
          mer dat soort duite in d’n tes zörrege veur stress
          luij zien snel zjaloes op dee nuijste 06
          dus iech haw e lieg profiel en iech daon mien eige zake
          en ein vaan die zake is reppleetsjes make
          op ‘ne daag hoof iech mesjiens op mien duite neet mie te zitte
          en kin iech veur de verandering ins ’n nach good pitte
          mestreech sjoen stad, diech zèks bourgondisch leve
          boe is daan miene boot, iech höb toch ouch mestreechter blood

          nump ’t neet zoe zwoer, ’t kump allemaol wel good
          want us jäög heet toch ouch mestreechter blood

          */\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\*/\

          veer zien

          de luij vraoge dèks wie kómp geer aon dee naom
          wel, iech zal uuch vertèlle, eh wie dat kaom
          ‘t waor op ‘ne daag, ‘ne daag zoe sjoen
          en opins dao waor ‘t jao, jao dao waor ‘t gewoen
          veer pakde us same, goejde us bieëin
          mèt ‘n pen en pepier, sjreeve dit refrein

          veer zien- pikkatrillaz
          wat dat beteikent, dat weit iech neet
          de kins vaan alles de vaan make
          mer zoewiesoe keke veer ‘t vaan de dake- de daker

          jao zoe ging ‘t, jao zoe ging de historie
          noe stoon veer hijj, in volle glorie
          geer kint noe allemaol, ech wel d’n teks
          dus zink mer mèt, doech ‘t releks

          veer zien- pikkatrillaz
          wat dat beteikent, dat weit iech neet
          de kins vaan alles de vaan make
          mer zoewiesoe keke veer ‘t vaan de dake- de daker

          dit waor ‘t daan, inde vaan dit leed
          hopelik doen veer uuch neet teväöl verdreet
          noe maak diech geine dikke want veer kómme trök
          de huurs us al vaan wiedaof, venaof de brök

          veer zien- pikkatrillaz
          wat dat beteikent, dat weit iech neet
          de kins vaan alles de vaan make
          mer zoewiesoe keke veer ‘t vaan de dake- de daker
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Mestreechse hip-hop scene

            Impassant

            RIP Rap

            Het nieuws al gehoord?
            Pikkatrillaz scheidt ermee uit.
            De Maastrichtse hiphopformatie hangt haar lier aan de wilgen.
            Spijtig, doodspijtig.
            Maar we konden het zien aankomen.
            Drop of d’r Oonder heette hun laatste, negende ceedeeke.
            Als nu, na een decennium zwoegen en zweten, de grote doorbraak niet kwam... dan werd het eronder.
            Je vraagt je af: doorbraak naar wat?
            Naar grote roem in heel Limburg?
            Nederland?
            De belangrijke radiozenders?
            Een minuut bij DWDD?
            De heren hadden ook kunnen denken: wij zijn niet Rowwen Hèze of de Janse Bagge Band!
            Hubste-n-al geschreeve?
            Dan schrief mar opnuj!
            De Pikkatrillaz hadden trots moeten zijn.
            Zij zijn niet verworden tot een stukje provinciale folklore dat halfzachten in katzwijm doet vallen: "Oh, wat is dit taaltje authentiek, zeg!
            Ik versta ze maar half, maar ik voel de oprechte emotie."
            Samen met Zoeper, al eerder ter ziele, is Pikkatrillaz ongenadig Maastrichts.
            Ongenadig: het is onmogelijk dat iemand uit Bunde of Gronsveld er iets van begrijpt.
            Dat was hun keuze; daar hadden ze voor moeten blijven staan.
            Doorbraak, wat nou doorbraak?
            Doorgaan!
            Hier in Maastricht doorgaan met harde, hilarische nummers schrijven als Hi Ha Reppening, Weekend in de Heeg en Zoepe wie de wèlle.
            En elk succesje buiten de stadspoorten is meegenomen, maar niet essentieel.
            Zoeper en Pikkatrillaz hebben - hadden - twee kwaliteiten die de podiumelite uit Maastricht niet heeft: agressie en humor.
            Beppie, Frans, Erwin, Huub, het kleine gezinnetje van Ziesjoem: het is allemaal gezellig en sfeervol, vaak sentimenteel, en hoewel er gesjoenkeld en gelachen wordt, is het niet echt geestig.
            Stemming, ja, barstensveel stemming.
            Maar agressie en humor....
            Toch zijn dat nu juist de wezenskenmerken van de industriestad Maastricht.
            De wortels van die houding vind je aan de Boschstraat en achter de Hoogbrugstraat.
            In de glas- en aardewerkateliers.
            Die traditie werd opgepikt door de buurtjongens van Zoeper en Pikkatrillaz, maar dreigt nu weer uit te sterven.
            De Pikkatrillaz gaan nog een jaartje door.
            Ze willen de elf volkrijgen, want dat is ons aller heilig getal.
            Maar dan is het echt voorbij.
            "Tijd voor een volgende generatie om het roer over te nemen", schrijven Air, Bluts, Rex, Markan en Bef in een afscheidsbrief.
            En: "Yo, alaaf en veer zien us!"


            © Ad van Iterson
            gazet De Limburger
            5 september 2009.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Mestreechse hip-hop scene

              Hiphoppers met straottaol-leesplankje

              Pikkatrillaz brengt T-shirt uit met moderne variant van Veldeke-woorden.

              Hiphopband Pikatrillaz presenteert op de valreep het leesplenske vaan de Mestreechter Straottaol.
              Ze noemen het hun eerbetoon aan het originele leesplankje van de Mestreechter Taol.
              De Pikkatrillaz, Maastrichts bekendste hiphopband - nog even want ze kappen er per 31 december 2009 mee -, brengt een T-shirt uit met daarop het leesplankje van de straottaol.
              Het is even wennen: geen lôtsj (speen), kuusj (varken), zeijbaor (zeef) of maosbrök (Maasbrug), maar geheel eigentijdse termen van de Maastrichtse straat.
              Volgens de Pikkatrillaz heb je het dan over zaken als Pötsje beer (potje bier), spuitbös (spuitbus), zwjeike (joint) , mojliezer (microfon), duite (geld) en natuurlijk ‘Pikkatrillaz’ (Pikketrillaz).



              Vreemd is het initiatief niet, want er was geen band die de Maastrichtse volksmuziek en de eigen hiphop zo met elkaar verweven heeft.
              En dan is het logisch dat tegenover de 'nette' lijst van Veldeke Krink Mestreech woorden plaatst uit je eigen belevingswereld.
              Wat vindt de Veldeke Krink Mestreech daar eigenlijk van?
              "We hebben ervan gehoord, het onderwerp staat op de agenda van onze eerstkomende vergadering", zegt voorzitter Els Ottenheijm.
              "Welke woorden gebruikt Pikkatrillaz eigenlijk?
              En hoe schrijven ze die?
              Mm, klinkt goed".
              Haar conclusie: "Wij als Veldeke proberen de taal door te geven, ’t Ingele Gilde en Pikkatrillaz van de jongere garde doen dat ook.
              Leuk!
              Dat nuanceert meteen het beeld dat alleen wat grijze ouderen alleen bezig zijn met het behoud van het Mestreechs, haha".
              Het T-shirt is te koop voor vijftien euro (exclusief verzendkosten) via: http://www.pikkatrillaz.nl/ .

              © Joos Philippens
              14 oktober 2009
              gazet De Limburger
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking

              Bezig...
              X