Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

L’Europe et L’Orgue 2012/2013

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • L’Europe et L’Orgue 2012/2013

    Programma L’Europe et L’Orgue 2012, orgelfestival Maastricht, van 10 juli t/m 14 augustus

    Openingsconcert met Guy Bovet

    Het programma van de 52ste jaargang van het orgelfestival Maastricht ‘L’Europe & L’Orgue’ is inmiddels bekend. Het openingsconcert vindt plaats op dinsdag 10 juli aanstaande in de Basiliek van Sint Servaas en wordt verzorgd door de befaamde organist Guy Bovet uit Zwitserland. Het laatste ‘quatre-mains’ concert door Els Dijkerman en Hans Leenders is op 14 augustus in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek. De festivalorganisatie is er ook dit jaar weer in geslaagd een aantal toporganisten uit geheel Europa aan te trekken. Ze zijn, behalve uit Nederland, afkomstig uit Italië, Zwitserland, Duitsland en Canada.

    Lunchconcerten
    Het festival is dit jaar uitgebreid met een drietal ‘marktconcerten’ op vrijdagmiddag in de Sint Matthiaskerk gelegen aan de monumentale Boschstraat. Het orgel in deze gotische kerk stamt uit 1808 en is oorspronkelijk gebouwd door de Maastrichtse orgelbouwer Binvignat.

    Kinderconcert
    Dit jaar zal een andere invulling worden gegeven aan het kinderconcert. Verschillende groepen van basisscholen zullen worden uitgenodigd om kennis te maken met de orgels van de Basiliek van Sint Servaas en/of de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek. Deze orgeldemonstraties (‘orgel-uurtje’) worden verzorgd door Marcel Verheggen en Hans Leenders.

    Opening
    Tijdens het openingsconcert op dinsdag 12 juli 20.00 uur in de Basiliek van Sint Servaas speelt Guy Bovet een mooi programma met onder meer werk van Bach, Alain en Franck.

    De entree voor de orgelconcerten op dinsdag bedraagt €3.
    Vrije gave voor de marktconcerten op vrijdagmiddag.

    Festivalprogramma
    Het programma van het orgelfestival Maastricht ‘L’Europe & L’Orgue’ 2012 is als volgt:
    Dinsdag 10 juli 20.00 uur Guy Bovet (CH) in de Basiliek van Sint Servaas
    Dinsdag 17 juli 20.00 uur Kees van Houten (NL) in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek
    Dinsdag 24 juli 20.00 uur Marcel Verheggen (NL) in de Basiliek van Sint Servaas
    Vrijdag 27 juli 12.30 uur René Rolle (DE) in de Sint Matthiaskerk
    Dinsdag 31 juli 20.00 uur Matteo Imbruno (IT) in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek
    Vrijdag 3 augustus 12.30 uur Jeroen Pijpers (NL) in de Sint Matthiaskerk
    Dinsdag 7 augustus 20.00 uur Philip Crozier (CA) in de Basiliek van Sint Servaas
    Vrijdag 10 augustus 12.30 uur Rik Bastiaens (NL) in de Sint Matthiaskerk
    Dinsdag 14 augustus 20.00 uur Els Dijkerman en Hans Leenders (NL) in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek

    Meer info: www.orgelfestivalmaastricht.nl

  • #2
    Orgelwandeltocht

    Liefhebbers van orgelmuziek moeten zeker ook even kijken op de site van Orgelfestival Limburg, waar onder meer de aandacht wordt gevestigd op een orgelwandeltocht in Maastricht.

    Opmerking


    • #3
      orgel muziek modern

      Dank je Breur voor de aankondiging
      ofschoon ik hem (de aankondiging) later heb gevonden en gelezen dan jouw melding uit mei

      Troubled water (misschien kent iemand deze film)
      een film over een jonge man die na zijn gevangenisstraf de kans krijgt en organist wordt in een Noorse Gemeente / Parochie (als je dat zo mag stellen daar Luthers) en fabeltastisch orgel speelt.

      http://www.filmtotaal.nl/film.php?id=16335

      het viel mij op dat er moderne composities op een orgel gespeeld werd en dat gaf me kippenvel
      De componist van de originele orgelmuziek uit de film is Iver Kleive. De orgelmuziek in de film is door hem zelf uitgevoerd.

      een en ander ook op http://weblogs.nrc.nl/filmvragen/200...roubled-water/ te lezen

      al sinds klein manneke ben ik van orgel muziek gefascineerd
      ook de moderne componisten hun werk, hebben op ORGEL gespeeld hun waarde.
      Ik hoop dat ik naast het klassieke programma iets daarvan kan horen.

      als ik de kans krijg zal ik zeker aanwezig zijn.
      mvg
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #4
        het orgel van "Sint Pieter boven"

        Jammer dat het orgel van "Sint Pieter boven" niet eens in een dergelijke context wordt bespeeld.

        Opmerking


        • #5
          vrijdags

          gelukkig zijn er ook nog 's vrijdags concerten...
          sinds kort werk ik weer 4 dagen behalve vrijdags (want 's avonds zie ik door de week niet als passend tijdstip)
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            Jammer dat het orgel van "Sint Pieter boven" niet eens in een dergelijke context wordt bespeeld.
            Tja, wat kan ik zeggen. 'Verschil moet er zijn'.
            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

            Opmerking


            • #7
              Jammer dat ik aanstaande dinsdag logees heb die niet van orgel houden. :(

              Opmerking


              • #8
                53e Orgelfestival L’Europe & L’Orgue breidt uit met Organ Academy

                Het bekende Maastrichtse orgelfestival L’Europe et L’Orgue start dit jaar in de Sint-Servaasbasiliek op 2 juli, waar de uit Brussel afkomstige componist (en organist) Benoît Mernier centraal staat in het programma ‘Bruxelles-Paris’.
                Het festival eindigt op 13 augustus in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek. Het aantal marktconcerten in de Sint Matthiaskerk aan de Boschstraat, is dit jaar verdubbeld.
                In de week voorafgaand aan het reguliere festival vindt in samenwerking met het Conservatorium Maastricht de nieuwe ‘Organ Academy’ plaats,
                met masterclasses, lezingen, workshops voor de deelnemers en avondconcerten afwisselend in de Sint-Servaasbasiliek en de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek. Een overzicht:

                Organ Academy avondconcerten:
                Maandag 24 juni: Marcel Verheggen in de Sint-Servaasbasiliek om 20.00 uur
                Dinsdag 25 juni: Hans Leenders in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek om 20.00 uur
                Woensdag 26 juni: Bine Bryndorf in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek om 20.00 uur
                Donderdag 27 juni: Presentatie deelnemers Organ Academy OLV 20.00u / Servaas 20.45u

                Reguliere festivalprogramma:
                Dinsdag 2 juli: Benoît Mernier (BE) in de Sint-Servaasbasiliek om 20.00 uur
                Vrijdag 5 juli: Edward Vanmarsenille (BE) in de Sint-Matthiaskerk om 12.30 uur
                Dinsdag 9 juli: Dan Zerfass (DE) in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek om 20.00 uur
                Vrijdag 12 juli: Ludmila Mackova (CZ) in de Sint-Matthiaskerk om 12.30 uur
                Dinsdag 16 juli: Marcel Verheggen (NL) in de Sint-Servaasbasiliek om 20.00 uur
                Vrijdag 19 juli: Ton Reijnaerdts (NL) in de Sint-Matthiaskerk om 12.30 uur
                Dinsdag 23 juli: Greg Morris (GB ) in de Sint-Servaasbasiliek om 20.00 uur
                Vrijdag 26 juli: Frederik Kranemann (DE) in de Sint-Matthiaskerk om 12.30 uur
                Dinsdag 30 juli: Bart Jacobs (BE) in de Sint-Servaasbasiliek om 20.00 uur
                Vrijdag 2 augustus: Rik Bastiaens (BE) in de Sint-Matthiaskerk om 12.30 uur
                Dinsdag 6 augustus: Michel Bouvard (FR) in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek om 20.00 uur
                Vrijdag 9 augustus: Arno Kerkhof (NL) in de Sint-Matthiaskerk om 12.30 uur
                Dinsdag 13 augustus: Hans Leenders (NL) in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek om 20.00 uur



                Orgel St. Servaas.




                Orgel OLV Basiliek.

                Entree voor alle avondconcerten (inclusief Organ Academy) €5; vrije gave voor de vrijdagse marktconcerten. Info festivalprogramma: www.orgelfestivalmaastricht.nl

                Opmerking


                • #9
                  Orgelconcert Ton Reijnaerdts in St. Matthiaskerk

                  Vrijdag 19 jul 2013 12:30 uur
                  St Matthiaskerk Boschstraat, Maastricht
                  Onderdeel van L'Europe & L'Orgue

                  Verkoopinformatie

                  Vrije gave


                  Programma
                  Juan Cabanilles (1653-1704)
                  Pascalles in G
                  Francisco Correa De Arrauxo (1576-1636)
                  - Tres Glosas sobre el Canto Llano de La Immaculada Conceptin
                  Jean-Adam Guilain (1702-1739)
                  - Suite du premier ton:
                  -- Plein Jeu
                  -- Trio
                  -- Duo
                  -- Basse de Trompette
                  -- Recit
                  -- Dialogue
                  -- Petit Plein Jeu
                  Johann Sebastian Bach (1685-1750)
                  Praeludium und Fuge in f-Moll, BWV 534

                  Achtergrond Ton Reijnaerdts werd in 1955 geboren te Roermond. Aan de conservatoria van Maastricht en Luik studeerde hij pijporgel, muziektheorie en compositie. Vanaf de 70-er jaren gaf hij vele concerten. Van jongs af aan bedreven in de fotografie en gefascineerd door de nieuwe mogelijkheden van de pc, ontstond de ambitie om zijn talenten te combineren en aldus nieuwe wegen in te slaan. Zo ontstond in de 90-er jaren zijn cd-label TRA Records. Er verschenen 13 cd-producties onder het label TRA, waaronder vijf van collega-organisten. Als fotograaf werkte Ton Reijnaerdts mee aan talloze publicaties, o.a. het boek Pereboom & Leijser, orgelmakers in Maastricht. In 1994 verscheen zijn fotoboek Orgellandschap Maas-Rijn. Tegenwoordig werkt hij tevens als free-lance fotograaf en web-designer en geeft hij op verzoek orgelconcerten. In 2003 publiceerde de stichting Orgelconcerten Noorbeek Reijnaerdts Tryptiek voor kerkorgel.

                  Bron: http://www.maastrichtnet.nl/productie/ton-reijnaerdts

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X