Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Math Niël

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Math Niël

    Honderd jaar geleden werd hij in het hart van Maastricht geboren.
    Math Niël, een markante persoonlijkheid die gedurende een groot deel van de vorige eeuw als pianist, dirigent en componist zijn stempel op de Maastrichtse muziekcultuur heeft gedrukt.
    Hoewel geschoold en begonnen als een klassiek musicus van formaat was hij jarenlang als bandleider en pianist actief in de jazz- en de ontspanningsmuziek en als pur sang Maastrichtenaar leverde hij onvergetelijke muzikale bijdragen aan de Mestreechter vastelaovend.

    Mathieu Niël zag op 22 mei 1909 het levenslicht in de Spilstraat.
    Hij groeide op in de binnenstad van Maastricht en maakte na de lagere school de vierjarige handelsschool af.
    Al jong werd hij gefascineerd door de piano en het pianospel.
    Zijn eerste pianolessen en algemene muzikale vorming kreeg hij van Franz Kneipp, een Duitse, in Maastricht werkende muziekdocent.
    Begin jaren dertig opende Niël met financiële steun van zijn ouders een piano/muziekzaak in de Grote Staat.
    Hij speelde er zelf regelmatig piano.
    Onder meer door aanmoedigingen van bewonderaars van zijn spel ging hij aan het Conservatoire Royal van Luik bij de gerenommeerde pianist Louis Closson studeren.
    In 1935 studeerde Math Niël aan het befaamde muziekinstituut af en kreeg de Prix Supérieur voor piano uitgereikt.

    Jazz
    In de 'crisisjaren' begon Math Niël opnieuw te bouwen aan een carrière als klassiek concertpianist maar sloeg door zijn confrontatie met de opkomende 'swing' en de 'Amerikaanse dansmuziek' van de na-oorlogse tijd tegelijk de weg van de lichtere muziek en de commerciële jazz in.
    Met de door hem opgerichte, legendarische formatie 'The Hot Players' was hij daar trouwens in de jaren dertig al succesvol mee begonnen en die successen lagen na 1945 bij het publiek nog vers in het geheugen.
    Math Niël heeft als een soort optredend pionier de belangstelling voor de jazzmuziek in Limburg gewekt.
    Hij onderhield hechte contacten met destijds populaire bigbands zoals die van Boyd Bachman en Jean Janssen.
    En op zijn beurt gaf hij zelf het klinkend voorbeeld aan latere Nederlandse toporkesten zoals die van Jos Cleber en Willy Schobben.



    Entertainer Math Niël in actie in de Coin des Bons Enfants

    Amerika bootreis
    Begin jaren veertig verhuisde Math Niël met zijn muziekzaak naar de Bredestraat, waar hij niet alleen bladmuziek en instrumenten maar ook grammofoonplaten verkocht.
    Hij bleef echter musiceren en gaf in die oorlogstijd ook muziekles.
    Na de oorlog toonde Niël zich opnieuw bijzonder ondernemend.
    Hij legde contacten met het Amerikaanse leger, waarvoor in Maastricht onder meer concerten in het Stadspark en feesten in dancings werden georganiseerd.
    Verder kwam hij in contact met Amerikaanse medewerkers en bezoekers van de begraafplaats Margraten, waar later de vaste traditie van 'Memorial Day' ontstond.
    Deze contacten hebben waarschijnlijk invloed gehad op de uitvoering van een door Math Niël nieuw te ondernemen avontuur.
    Want op 10 juni 1948 vertrok hij met het S.S. 'Leerdam' uit Rotterdam en maakte een indrukwekkende bootreis naar Amerika.
    Op 25 juni arriveerde hij in New York en bezocht na een verblijf daar ook verscheidene andere Amerikaanse steden.
    Niël stak in Amerika zijn licht op wat betreft zijn eigen, muzikale en zakelijke mogelijkheden en leerde de nieuwste stromingen van de jazz kennen.
    Met verschillende groten uit de wereld van de (bigband)jazz maakte hij persoonlijk kennis - onder anderen met Duke Ellington, Count Basie, Billy Holliday en Sarah Vaughan.
    Het Amerikaans avontuur van Math Niël duurde in totaal zo'n vier maanden en hij schreef er een minutieus, bijna literair geschreven reisverslag over.

    Zilveren jubileum
    Toen Math Niël in 1956 zijn zilveren jubileum als musicus vierde, werd hij in het bomvolle Staargebouw op grootse wijze gehuldigd met een aan hem opgedragen concert.
    Het befaamde Cosmopolitain Orkest van Jos Cleber voerde afwisselend met het Limburgs Symphonie Orkest onder André Rieu sr. een aantal composities van Niël uit.
    Het onmiskenbare hoogtepunt van het huldigingsfeest echter vormde de eclatante uitvoering door het LSO van de Rhapsody in Blue van George Gershwin met als pianosolist de jubilaris Math Niël.

    MVV, carnaval en relaties
    Math Niël was Maastrichtenaar onder de Maastrichtenaren.
    Hij had als musicus een nationale, zelfs een internationale carrière kunnen maken, maar dan zou hij zijn geboortestad definitief hebben moeten verlaten en dat zat er bij hem gewoon niet in.
    Zonder 'zijn' MVV, de Maastrichtse volksmuziek en zonder zijn muzikale idealistische inbreng in de Mestreechter Vastelaovend kón hij niet.
    Voor MVV, waarvan hij een trouwe supporter was, componeerde hij zowel het nog altijd bijzonder populaire supporterslied als het clublied.
    Verschillende Maastrichtse revues en sketches dragen muzikaal zijn naam en de allerbeste, door de Tempeleers bekroonde carnavalschlagers vanaf 1946 zijn van de hand van Math Niël.
    Ook met Maastrichtse vertegenwoordigers van de beeldende kunst en de literatuur onderhield hij min of meer creatieve relaties.
    Bekende schilders en beeldhouwers als Charles en Frans Vos, Giel Serpenti, Pieke Dassen en Huub Levigne behoorden tot zijn kennissenkring evenals de journalisten/schrijvers Lou Maas en Stef Klein.

    Entertainer
    Jazz en entertainment combineerde Math Niël vooral in de stijl en programmering van de door hem opgerichte instrumentale en vocale ensembles.
    Als solopianist of samen met andere instrumentalisten was hij te beluisteren in directe of indirecte uitzendingen van de AVRO, Radio Hilversum, Radio Hasselt en de Regionale Omroep Zuid (ROZ).
    Bij de laatstgenoemde, in Maastricht gevestigde omroep was Niël regelmatig in een of ander ensemble, maar vooral als zeer positief gewaardeerd soloentertainer te beluisteren.
    Tot aan zijn dood was hij jarenlang in die functie met succes verbonden aan de bekende Maastrichtse restaurants Coin des Bons Enfants en Château Neercanne.
    Math Niël overleed op 29 november 1970 in Maastricht.

    © tekst: John Hoenen.
    Met dank aan weekblad De STER
    02-10-2009.


    Webpagina:
    http://www.mathieu-niel.nl/ .
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Math Niël

    Maastrichtse Gershwin

    Math Niël blijft in Maastricht voortleven door liedjes als ‘Carnaval in Mestreech’ en ‘Jao dat is us MVV’.
    Hij kon echter veel meer, leert een het programma ter ere van zijn honderdste geboortedag.


    Math Niël?
    Bij jongere generaties doet de naam amper nog een bel rinkelen.
    Toch worden zijn liedjes nog altijd enthousiast meegezongen.
    Nadat Boschpoort verruild was voor de Geusselt, bleven de supporters Jao dat is us MVV inzetten.
    Zoals ook Carnaval in Mestreech uitgroeide tot niets minder dan een lokale evergreen.
    Oudere generaties Maastrichtenaren kennen Mathieu Niël (1909-1970) als entertainer, pianist, serieuze componist en orkestleider.
    Arie Marlando en het Metropole Orkest speelden zijn composities.
    Gasten van restaurants als Château Neercanne hebben hem achter een witte vleugel zien zitten.
    Niël speelde er de laatste decennia van zijn leven om den brode, zoals hij ook drukbezochte matinees in lunchrooms van V&D verzorgde.
    Volgens musicoloog John Hoenen heeft Niël zijn stempel op de Maastrichtse muziekcultuur van de vorige eeuw gedrukt.
    „Math was klassiek geschoold aan het Conservertoire Royal van Luik en speelde als concertpianist.
    Maar hij maakte ook jazz toen dat nog controversieel was en tekende en passant voor onsterfelijke liedjes.
    De ‘hoge’ én ‘lage’ cultuur waren in zijn persoon verenigd.
    Rode draad: Maastricht.
    Als hij niet zo aan zijn stad verknocht was geweest, had Math Niël een nationale en misschien ook wel internationale carrière gehad.”


    Math Niël (links) kort na de oorlog met The Hot Players.
    Verder: Frans Verhof, Piet Eykenboom, Jeng Ververs, trompettist Steyns, Sjo Veenhof en Jos Cleber.


    Zoon Egid Niël noemt zijn vader een „pur sang Maastrichtenaar uit een zeer muzikale familie”.
    De bekendste telg was overigens niet Math en ook niet zijn neef Matti Niël (componist) of tante Gertrude (Luikse operazangeres die trouwde met industrieel Rob Hollman).
    „Nee dat was een andere tante, Hélène Cals.
    Van haar is prachtige muziek bewaard gebleven (Berlin 1925-1934, Dutch Divas Collection vol.XI uit 2007 - sv).”
    Egid Niël (77) wilde zijn vaders honderdste geboortedag niet onopgemerkt voorbij laten gaan.
    „Toen anderen niks deden, heb ik met John Hoenen overlegd.
    Kijken of we iets kunnen doorgeven aan volgende generaties.
    Hij heeft toch veel waardevols nagelaten.
    En over zijn tijd van leven valt ook veel te zeggen.
    Via de website www.mathieu-niel.nl kunnen mensen bijdragen leveren.”
    In de crisisjaren begonnen Math Niël en vrouw Yvonne een muziekzaak in de Grote Staat, die later naar de Bredestraat verkaste.
    Hele generaties Maastrichtenaren kochten er hun eerste grammofoonplaten.
    De winkel verzekerde Niël van inkomsten.
    Maar zijn hart lag bij het componeren en spelen, weet Egid.
    „Voor en na de oorlog speelde hij veel in jazzorkesten als The Hot Players.
    Hij is ook nog met de boot naar Amerika geweest, waar hij bewonderde helden als Duke Ellington, Count Basie, Sarah Vaughan en Marion Anderson ontmoette.”
    Na de oorlog, in 1946, tekende Math Niël voor het eerste winnende leedsje in een door de Tempeleers opgezette competitie.
    Carnaval in Mestreech werd een paar jaar geleden door lezers van deze krant gekozen tot ‘beste carnavalslied aller tijden van Maastricht.’
    Zowel jong als oud had het liedje in zijn hart gesloten.
    Klassiekers als D’n Drekmaan (1952, Sjeng Kraft) en De zaate herremenie (1972, John Hoenen) kregen het nakijken.
    Hij had toen ook al het supporterslied van MVV geschreven.


    Mathieu Niël.

    Niël, die ook regelmatig voor de nationale radio speelde, was nu echt een instituut geworden.
    Niet zo vreemd dus dat hij in 1956 groots werd gehuldigd in het Staargebouw, bij zijn zilveren jubileum.
    Het LSO onder leiding van André Rieu sr. speelde Rhapsody in Blue met Math Niël aan de vleugel.
    Gershwin was niet toevallig een van Niëls grote helden, samen met Duke Ellington.
    Er werd ook een stuk gespeeld van neef Matti, een componist die bekend werd met seriële muziek.
    Ook van de partij was het Cosmopolitain Orkest, onder leiding van Maths oude kompaan Jos Cleber, met Willy Schobbe op trompet.
    Niël, Cleber en Schobbe hadden in die jaren aansluiting bij de top van de ‘lichte muziek’ in Hilversum.
    Zij waren in heel wat matinees en avondvullende radio-uitzendingen van de partij.
    Zoon Egid weet nog dat huize Niël een zoete inval kende van muzikanten en schilders.
    Die laatste groep, meer bohémiens dan de ingetogen Math, was vooral afkomstig uit Maastricht.
    „Mijn vader vond het belangrijk dat niet alleen wij, maar de hele groep de crisisjaren goed door zou komen.
    Hij heeft ook veel werk van hen gekocht.”
    Zeventien doeken van onder anderen Giel Serpenti, Charles Vos, Harry Lips en Huub Levigne worden van 8 tot 30 november geëxposeerd in Pand 6211.
    Het Niël-programma wordt afgesloten met een matineeconcert, dat herinnert aan de radio-programma’s waar men vroeger voor thuisbleef.
    In de woorden van arrangeur-dirigent Manuel Speth: „Iets à la Muzikaal Onthaal.
    Met concerten, intermezzi en interviews.
    Dan doe je het meest recht aan zijn ongelooflijke veelzijdigheid.”

    © tekst: Siebrand Vos
    © foto's: collectie familie Niël
    Dagblad De Limburger
    10 oktober 2009



    Programma 100 jaar Math Niël

    PAND 6211 KUNSTKWARTIER
    Grote Gracht 48
    Maastricht
    http://www.6211kunstkwartier.nl/ .
    • Zondag 8 november, 15.00 uur.
      Opening expo schilderijen van Niëls bekende vrienden.
      Ensemble LaRUSSE speelt composities van Math Niël.
    • Donderdag 12 november, 19.00 uur.
      Causerie door Tiny Fey met videobeelden van traditionele Maastrichtse liedjes.
      Muzikale omlijsting door het ensemble FLUITMOZAÏEK met speciale arrangementen van composities van Niël.
    • Donderdag 19 november, 19.00 uur.
      Math Niël als huiscomponist van MVV (supporterslied en clublied) en het Maastrichtse carnaval.
      Met een bekende muziekgroep.
    • Donderdag 26 november, 19.00 uur.
      Cd-presentatie met werk van Math Niël, bewerkt door de in Maastricht en ver daarbuiten bekende Oekraïense bajanspeler Volodymyr Kurylenko.
    • Zaterdag 28 november carrillonconcert.
      Stadsbeiaardier Frank Steijns zal gedurende de hele maand november en met name deze dag Niël spelen.
    • BONBONNIÈRE Zondag 29 november, 14.30 uur.
      Matineeconcert in La Bonbonnière.
      Revue met composities van Niël door een orkest o.l.v. Manuel Speth m.m.v. verschillende solisten.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Vandaag in " De Limburger" (leuk waar gesproken wordt over "euze Mestreechse Biebel" )
      se

      Opmerking


      • #4
        Single van twee MVV nummers.

        Leef luij,

        veer höbbe get sjieks veur uuch. E gans nuij, veers vaan de peers, single-ke vaan twie geweldige MVV-nommers gesjreve door niemes minder es Math Niel. Op dit single-ke steit ‘t bekinde supportersleed ‘jao dat is us MVV’ en ‘t vrij onbekinde clubleed ‘MVV Clubleed’. 'T pleetsje heet 'n sjoen hoes met daor-op ‘ne sjieke groepsfoto en de tekste zoewie ze oet 't archief vaan Egide Niel koume (zoon vaan). Binnen-in vindt geer è bleedsje met daor-op de naome vaan de luij die op de väörkant stoon en twie stökskes gesjreve door Egide Niel en us. ‘T pleetjes zelf heet ‘n sjoen roed label met daorop ‘n prachtige witte staar. Vaan dit unieke collectorsitem zien mèr ‘n beperk aontal vaan 400 stöks gepeers dus zeet ‘r rap beij want ze zien zoe eweg. En ‘t maak neet oet of geer wel of geine speuler höb want ze stoon ouch sjoen in de vitrien of tösse de rest vaan de collectie. Es geer ‘t single-ke aonsjaf kint geer soewiesoe op verzeuk de nommers ouch digitaal touwgesjik kriege. Zoe'n super sjiek single-ke kos mèr 10 euro en kint geer oonderandere koupe in ‘t supporterscafé vaan MVV ‘De Gouden Ster’, in bluescafé Duke in de koojstraot of geer sjik miech eve è beriechske.

        Hoera! Viva!
        Veur MVV hiep hei!

        De opbrengst gaat niet naar MVV. Als we geluk hebben krijgen we er net onze kosten ermee gedekt. Als we er een marge bij hadden moeten doen om af te staan werd het singletje veel te duur. We hebben er geen enkel commercieel belang bij en doen het puur uit liefhebberij, voor de fans en om de liedjes weer onder de man te brengen.

        Bron: Mvvfans.nl

        Opmerking

        Bezig...
        X