Muziekgieterij
De Muziekgieterij in Maastricht timmert inmiddels al meer dan twee jaar aan de weg.
Vanuit het voormalige L1 gebouw zorgen zij voor een waardevolle bijdrage aan het culturele leven in Maastricht.
Poppodium, studio, repetitieruimte en productiehuis, het is maar een deel van de omschrijvingen die passen bij de Muziekgieterij.
Één van de drijvende krachten achter het veelzijdige Maastrichtse cultuurhuis is Jan Sluijsmans.
Met een flinke dosis idealisme en een grote passie voor de muziek zorgt hij samen met vele vrijwilligers voor het reilen en zeilen van het Maastrichtse podium.
Het gaat snel met de Maastrichtse muziekgieterij.
Wat begon met een aantal repetitieruimtes in een anti-kraak pand is binnen twee jaar uitgegroeid tot een volwaardig productiehuis.
Een instelling die naast wekelijkse optredens een studio uitbaat, repetitieruimtes beheert en organisatorische ondersteuning biedt aan muzikanten en organisaties.
Ook de organisatie van Bruis, het jaarlijkse gratis festival op de Markt van Maastricht, nemen zij voor hun rekening.
Het brede scala aan activiteiten waar de Muziekgieterij zich mee bezighoudt maakt het moeilijk om haar bezigheden met één woord te beschrijven.
De muziek blijkt echter de rode draad die alles met elkaar verbind.
Zij staat centraal in alles wat de Muziekgieterij doet.
Ook de vrijwilligers en het personeel hebben vrijwel allemaal een muzikale achtergrond.
Zo ook Jan Sluijsmans.
De bassist won met Transpunk in 1996 Nu of Nooit en ging er in hetzelfde jaar met de publieksprijs vandoor tijdens de finale van de Grote Prijs van Nederland.
Hij vertelt met groot gemak en veel enthousiasme over de begindagen en de toekomstplannen van de Muziekgieterij.
"In het begin was het vooral een kwestie om de politiek ervan te overtuigen dat er iets voor de jeugd in Maastricht gedaan moest worden.
Iets cultureels voor de jeugd was er hier gewoonweg niet.
Bij toeval kwam ik in een zoektocht naar kantoorruimte dit pand tegen dat destijds in anti-kraakvorm werd beheerd door een aantal studenten.
Wij zijn hier toen ook ingetrokken en vrijwel meteen begonnen met het inrichten van een aantal repetitieruimtes.
In juli 2006 hebben wij het beheer van het pand volledig voor onze rekening genomen", vertelt Jan.
Sindsdien is het erg snel gegaan met de Maastrichtse Muziekgieterij.
Onder druk van de sponsor opende de Muziekgieterij in januari 2007 haar deuren en was het poppodium een feit.
"Het was in eerste instantie helemaal niet onze bedoeling om ook een zaal uit te baten maar onze grootste sponsor, Vodafone, drong hier destijds op aan.
Zij wilden snel open gaan en persé een zaal hebben.
Die sponsoren en de politieke steun zijn trouwens te danken aan het werk van Wim Smeets.
Mijn collega die zich vooral met de externe aangelegenheden zoals politici en sponsoren bezighoudt", legt Jan uit.
Slechts twee maanden na de opening diende zich al een enorme kans aan voor de Muziekgieterij.
De gemeente klopte aan met de vraag of zij niet een festival op markt van Maastricht wilden organiseren.
Een buitenkans.
"Voor ons gevoel ging het allemaal veel te snel.
We waren pas open en kregen al de mogelijkheid om zo’n groot evenement te organiseren.
We hebben dan ook maar meteen toegezegd want wie weet wanneer we die kans nog eens zouden krijgen," aldus Jan.
Hiermee was het Bruis festival geboren.
Een jaarlijks terugkerend evenement dat inmiddels toe is aan zijn derde editie en vorig jaar naast Arno Hintjes 8000 bezoekers naar de Markt wist te trekken.

Het geheim van het succes.
De snelle groei van de Muziekgieterij in zo’n kort tijdsbestek maakt duidelijk dat zij een behoefte aanspreken die lange tijd onbevredigd is gebleven.
Er is eindelijk een ruimte voor jeugdcultuur en een muziekscène in de Limburgse hoofdstad die lange tijd geen plek hebben gevonden.
De brede aanpak, de goede samenwerking en de ontspannen sfeer zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de snelle groei van de Muziekgieterij.
"Ik ben ervan overtuigd dat je moet samenwerken om sterker te worden.
Ook met andere podia.
Het gaat erom dat het grote geheel er baat bij heeft.
Dat moet je niet uit het oog verliezen.
Naast de samenwerking met instanties als de sociale dienst, de muziekschool en de universiteit moet je je ook bezighouden met steden als Aken en Luik en de landelijke gebieden daartussen. Van een goede samenwerking wordt de hele regio sterker en daar wordt iedereen beter van", legt Jan uit.
Dat Maastricht en de omliggende regio over voldoende potentie beschikken wordt duidelijk als men de cijfers bekijkt.
Maastricht beschikt over bijna 20.000 studenten waarvan 1 op de 5 van buitenlandse komaf is.
Dat is een grote poel van kennis die je als stad en regio binnenboord moet zien te houden.
De Muziekgieterij geeft het goede voorbeeld en put veel uit deze enorme schat aan menselijk talent.
Op alle niveaus.
Zo helpen mensen in het kader van een reïntegratietraject aan het opknappen van het gebouw, en krijgen stichtingen als Traject en RIBW de kans om kansarme jongeren met muziek bezig te laten zijn.
Één van die talenten uit de eigen regio is Maartje Meessen.
Als studente van het conservatorium kreeg zij in de Muziekgieterij de ruimte om haar eindproject te organiseren.
Jonge Helden.
Een muziekwedstrijd waarbij twee winnaars kans maken op een aantal workshops en een tournee door Engeland.
"Het is eigenlijk een educatief project waarbij we een aantal bands met behulp van workshops naar een hoger niveau willen tillen.
We werken daarbij nauw samen met Kumulus, de muziekschool.
Het is de bedoeling dat alle bands die eraan meedoen van de ervaring profi teren.
Daarnaast helpt het niet alleen de bands maar gaat het er ook om de popscene in Zuid Limburg een beetje op te trekken" aldus Maartje.
Jonge Helden was een groot succes en is inmiddels een vaste waarde geworden in het programma van de Muziekgieterij.
Net als Maartje overigens die er na haar stage is blijven werken.
De toekomst.
Het ziet er goed uit voor de Muziekgieterij en er wordt dan ook al voorzichtig gedroomd over de toekomst.
Ze hebben de tijd in ieder geval mee aangezien Maastricht in 2014 zal moeten beslissen of ze in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa wil worden.
Een podium voor jongerencultuur is daarbij onontbeerlijk.
De eerste subsidie voor een uitbreiding van het gebouw en de professionalisering van de organisatie zijn hen dan ook al in het vooruitzicht gesteld.
"We willen natuurlijk graag uitbreiden maar het is daarbij wel van belang dat de sfeer behouden blijft.
We mogen ook de band met de plaatselijke achterban nooit kwijtraken want dat zijn toch de mensen waar het allemaal om te doen was.
Net zoals er op Bruis altijd twee lokale acts te vinden zijn zal er ook in de toekomst altijd plaats zijn voor beginnend, plaatselijk talent", aldus Jan.
Dat het contact met de jeugd belangrijk is voor de toekomst van de Muziekgieterij kun je goed zien aan het succes van Gietijzer.
Een gratis open podium waar jonge, plaatselijke talentjes de kans krijgen.
"Voor jongeren van een jaar of 15 is er in de stad gewoon niks te doen.
Zeker niet gratis.
Het is daarom van belang dat zij hier terecht kunnen.
Niet alleen omdat dat het publiek van morgen is, maar ook omdat dat nu juist de mensen zijn die we in de toekomst niet kwijt willen raken", vertelt Jan.
Dit soort idealisme en het bijna eindeloze vertrouwen in het potentieel van de jeugd kenmerkt de sfeer in de Maastrichtse Muziekgieterij.
Een bezoek aan één van de vele evenementen die er plaatsvinden is dan ook de moeite waard.
Zeker als je de beginperiode wilt meemaken van een instelling die ongetwijfeld een vaste waarde zal worden in het Zuid-Limburgse cultuuraanbod.
De in het artikel genoemde organisaties en instellingen met hun webpagina's voor meer informatie:
http://www.muziekgieterij.nl/ .
http://www.myspace.com/muziekgieterij .
http://www.hyves.nl/spot/2130258/Muziekgieterij/ .
http://www.jongehelden.eu/ .
http://www.popschoolmaastricht.nl/ .
http://www.kumulus.nl/ .
http://www.bruismaastricht.nl/ .
http://www.trajekt.nl/ .
http://www.ribw.nl/ .
De Muziekgieterij in Maastricht timmert inmiddels al meer dan twee jaar aan de weg.
Vanuit het voormalige L1 gebouw zorgen zij voor een waardevolle bijdrage aan het culturele leven in Maastricht.
Poppodium, studio, repetitieruimte en productiehuis, het is maar een deel van de omschrijvingen die passen bij de Muziekgieterij.
Één van de drijvende krachten achter het veelzijdige Maastrichtse cultuurhuis is Jan Sluijsmans.
Met een flinke dosis idealisme en een grote passie voor de muziek zorgt hij samen met vele vrijwilligers voor het reilen en zeilen van het Maastrichtse podium.
Het gaat snel met de Maastrichtse muziekgieterij.
Wat begon met een aantal repetitieruimtes in een anti-kraak pand is binnen twee jaar uitgegroeid tot een volwaardig productiehuis.
Een instelling die naast wekelijkse optredens een studio uitbaat, repetitieruimtes beheert en organisatorische ondersteuning biedt aan muzikanten en organisaties.
Ook de organisatie van Bruis, het jaarlijkse gratis festival op de Markt van Maastricht, nemen zij voor hun rekening.
Het brede scala aan activiteiten waar de Muziekgieterij zich mee bezighoudt maakt het moeilijk om haar bezigheden met één woord te beschrijven.
De muziek blijkt echter de rode draad die alles met elkaar verbind.
Zij staat centraal in alles wat de Muziekgieterij doet.
Ook de vrijwilligers en het personeel hebben vrijwel allemaal een muzikale achtergrond.
Zo ook Jan Sluijsmans.
De bassist won met Transpunk in 1996 Nu of Nooit en ging er in hetzelfde jaar met de publieksprijs vandoor tijdens de finale van de Grote Prijs van Nederland.
Hij vertelt met groot gemak en veel enthousiasme over de begindagen en de toekomstplannen van de Muziekgieterij.
"In het begin was het vooral een kwestie om de politiek ervan te overtuigen dat er iets voor de jeugd in Maastricht gedaan moest worden.
Iets cultureels voor de jeugd was er hier gewoonweg niet.
Bij toeval kwam ik in een zoektocht naar kantoorruimte dit pand tegen dat destijds in anti-kraakvorm werd beheerd door een aantal studenten.
Wij zijn hier toen ook ingetrokken en vrijwel meteen begonnen met het inrichten van een aantal repetitieruimtes.
In juli 2006 hebben wij het beheer van het pand volledig voor onze rekening genomen", vertelt Jan.
Sindsdien is het erg snel gegaan met de Maastrichtse Muziekgieterij.
Onder druk van de sponsor opende de Muziekgieterij in januari 2007 haar deuren en was het poppodium een feit.
"Het was in eerste instantie helemaal niet onze bedoeling om ook een zaal uit te baten maar onze grootste sponsor, Vodafone, drong hier destijds op aan.
Zij wilden snel open gaan en persé een zaal hebben.
Die sponsoren en de politieke steun zijn trouwens te danken aan het werk van Wim Smeets.
Mijn collega die zich vooral met de externe aangelegenheden zoals politici en sponsoren bezighoudt", legt Jan uit.
Slechts twee maanden na de opening diende zich al een enorme kans aan voor de Muziekgieterij.
De gemeente klopte aan met de vraag of zij niet een festival op markt van Maastricht wilden organiseren.
Een buitenkans.
"Voor ons gevoel ging het allemaal veel te snel.
We waren pas open en kregen al de mogelijkheid om zo’n groot evenement te organiseren.
We hebben dan ook maar meteen toegezegd want wie weet wanneer we die kans nog eens zouden krijgen," aldus Jan.
Hiermee was het Bruis festival geboren.
Een jaarlijks terugkerend evenement dat inmiddels toe is aan zijn derde editie en vorig jaar naast Arno Hintjes 8000 bezoekers naar de Markt wist te trekken.

Het geheim van het succes.
De snelle groei van de Muziekgieterij in zo’n kort tijdsbestek maakt duidelijk dat zij een behoefte aanspreken die lange tijd onbevredigd is gebleven.
Er is eindelijk een ruimte voor jeugdcultuur en een muziekscène in de Limburgse hoofdstad die lange tijd geen plek hebben gevonden.
De brede aanpak, de goede samenwerking en de ontspannen sfeer zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de snelle groei van de Muziekgieterij.
"Ik ben ervan overtuigd dat je moet samenwerken om sterker te worden.
Ook met andere podia.
Het gaat erom dat het grote geheel er baat bij heeft.
Dat moet je niet uit het oog verliezen.
Naast de samenwerking met instanties als de sociale dienst, de muziekschool en de universiteit moet je je ook bezighouden met steden als Aken en Luik en de landelijke gebieden daartussen. Van een goede samenwerking wordt de hele regio sterker en daar wordt iedereen beter van", legt Jan uit.
Dat Maastricht en de omliggende regio over voldoende potentie beschikken wordt duidelijk als men de cijfers bekijkt.
Maastricht beschikt over bijna 20.000 studenten waarvan 1 op de 5 van buitenlandse komaf is.
Dat is een grote poel van kennis die je als stad en regio binnenboord moet zien te houden.
De Muziekgieterij geeft het goede voorbeeld en put veel uit deze enorme schat aan menselijk talent.
Op alle niveaus.
Zo helpen mensen in het kader van een reïntegratietraject aan het opknappen van het gebouw, en krijgen stichtingen als Traject en RIBW de kans om kansarme jongeren met muziek bezig te laten zijn.
Één van die talenten uit de eigen regio is Maartje Meessen.
Als studente van het conservatorium kreeg zij in de Muziekgieterij de ruimte om haar eindproject te organiseren.
Jonge Helden.
Een muziekwedstrijd waarbij twee winnaars kans maken op een aantal workshops en een tournee door Engeland.
"Het is eigenlijk een educatief project waarbij we een aantal bands met behulp van workshops naar een hoger niveau willen tillen.
We werken daarbij nauw samen met Kumulus, de muziekschool.
Het is de bedoeling dat alle bands die eraan meedoen van de ervaring profi teren.
Daarnaast helpt het niet alleen de bands maar gaat het er ook om de popscene in Zuid Limburg een beetje op te trekken" aldus Maartje.
Jonge Helden was een groot succes en is inmiddels een vaste waarde geworden in het programma van de Muziekgieterij.
Net als Maartje overigens die er na haar stage is blijven werken.
De toekomst.
Het ziet er goed uit voor de Muziekgieterij en er wordt dan ook al voorzichtig gedroomd over de toekomst.
Ze hebben de tijd in ieder geval mee aangezien Maastricht in 2014 zal moeten beslissen of ze in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa wil worden.
Een podium voor jongerencultuur is daarbij onontbeerlijk.
De eerste subsidie voor een uitbreiding van het gebouw en de professionalisering van de organisatie zijn hen dan ook al in het vooruitzicht gesteld.
"We willen natuurlijk graag uitbreiden maar het is daarbij wel van belang dat de sfeer behouden blijft.
We mogen ook de band met de plaatselijke achterban nooit kwijtraken want dat zijn toch de mensen waar het allemaal om te doen was.
Net zoals er op Bruis altijd twee lokale acts te vinden zijn zal er ook in de toekomst altijd plaats zijn voor beginnend, plaatselijk talent", aldus Jan.
Dat het contact met de jeugd belangrijk is voor de toekomst van de Muziekgieterij kun je goed zien aan het succes van Gietijzer.
Een gratis open podium waar jonge, plaatselijke talentjes de kans krijgen.
"Voor jongeren van een jaar of 15 is er in de stad gewoon niks te doen.
Zeker niet gratis.
Het is daarom van belang dat zij hier terecht kunnen.
Niet alleen omdat dat het publiek van morgen is, maar ook omdat dat nu juist de mensen zijn die we in de toekomst niet kwijt willen raken", vertelt Jan.
Dit soort idealisme en het bijna eindeloze vertrouwen in het potentieel van de jeugd kenmerkt de sfeer in de Maastrichtse Muziekgieterij.
Een bezoek aan één van de vele evenementen die er plaatsvinden is dan ook de moeite waard.
Zeker als je de beginperiode wilt meemaken van een instelling die ongetwijfeld een vaste waarde zal worden in het Zuid-Limburgse cultuuraanbod.
De in het artikel genoemde organisaties en instellingen met hun webpagina's voor meer informatie:
http://www.muziekgieterij.nl/ .
http://www.myspace.com/muziekgieterij .
http://www.hyves.nl/spot/2130258/Muziekgieterij/ .
http://www.jongehelden.eu/ .
http://www.popschoolmaastricht.nl/ .
http://www.kumulus.nl/ .
http://www.bruismaastricht.nl/ .
http://www.trajekt.nl/ .
http://www.ribw.nl/ .
Opmerking