Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

schetsen van A Schaepkens

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • schetsen van A Schaepkens

    Dag kan iemand ons iets meer vertellen over 4 schilderijtjes van A Schaepkens ,wij hebben n.l deze gekregen uit een erfenis.

    Breche a la porte saint pierre

    enceinte interieur

    Le pont sur la meuse

    Maisson en style renaissance.

    Dank je wel.

  • #2
    Beste robenmieke. Welkom bij MestreechOnline.

    Eerst even een vraag. Zijn het de originelen of de heruitgave van Drukkerij Crouzen en zoon Maastricht? Deze heruitgave bevat nl. exact de vier genoemde werken.

    Om te beginnen:

    Maisson en style renaissance.
    Dat is Int Steynen Huys Maastrichter Brugstraat te Maastricht.
    Zie: http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=1776
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #3
      De kleurenlitho van Schaepkens uit 1857:




      Zie: http://repository.tudelft.nl/view/MM...-407dd1cf60c2/

      Opmerking


      • #4
        Hallo Robenmieke,
        Schaepkens heeft nogal veel getekend. Die titels laten veel ruimte voor vergissingen. Als je de prenten fotografeert of inscant en dan op deze site zet, kunnen we je waarschijnlijk sneller helpen.

        Opmerking


        • #5
          Dag de tekeningen komen van kunsthandel Jos Ras en zonen van de Platielstraat.

          Dag heb ze gefotografeerd maar hoe krijg ik ze op jullie site.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door robenmieke Bekijk bericht
            Dag heb ze gefotografeerd maar hoe krijg ik ze op jullie site.
            Zie http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=3339

            Opmerking


            • #7
              Jos Ras, encadrementen

              Ik word al moe als ik er naar kijk, Breur, laat staan dat ik het als 60-procents-digibeet snap.

              Robenmieke, als je hetzelfde probleem hebt als ik, je kunt ook eens kijken bij deze link: http://forum.mestreechonline.nl/forumdisplay.php?f=13. Er staan daar verschillende 'draadjes' die over foto's en uploaden gaan. Misschien dat je daar iets aan hebt?
              Veel succes.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #8
                Afbeeldingen litho's Schaepkens







                Opmerking


                • #9
                  Enceinte intérieure

                  Laten wij verder gaan met de "Enceinte intérieure".

                  Een jongen ontstopt een huisafvoer.

                  Opmerking


                  • #10
                    Pater Vinck torentje

                    Vergelijk:

                    Het Pater Vinck torentje voor de restauratie in 1906.




                    Bron foto: http://www.fotosmaastricht.nl/geschiedenis/vink.htm

                    Opmerking


                    • #11
                      De uitleg van de twee andere herdrukken (zijn identiek aan de herdrukken die ik in huis heb - de vlekken op de afdrukken zitten op dezelfde plekken; maar het blijven leuke afbeeldingen Mieke!), laat ik graag aan anderen over.

                      Opmerking


                      • #12





                        Enceinte betekent omwalling. Deze toren was een van de vele waltorens die op de eerste omwalling of stadsmuur van de stad prijkten. Die omwalling dateert uit het tweede en derde kwart van de dertiende eeuw en was nog nauwelijks af toen men al aan een grotere, tweede omwalling begon. Vandaar dat Schaepkens spreekt van een omwalling aan de binnenkant, het dichtst bij het centrum van de stad.

                        De toren heette oorspronkelijk 'de toren achter de swesteren [zusters]'. Die naam verwijst naar een begijnenkloostertje dat net binnen de wal lag. Later vestigden zich hier de Feilzusters of Faliezusters. Die naam komt weer van de 'falie' [hoofddoek] die deze religieuzen droegen.

                        Wat Schaepkens tekende was de vervallen toren, die in de negentiende eeuw werd vernoemd naar pater Vink, een franciscaan die betrokken was bij 'Het Verraad van Maastricht' in 1638. Daarover is op deze site (en elders) van alles te vinden. Zoals Breur al aangaf is zij later 'gerestaureerd' tot de huidige vorm.

                        Van de eerste omwalling is nog veel te zien in de stad. De wal aan het Kort Grachtje en aan het Lang Grachtje bijvoorbeeld, en de Helpoort. De Pater Vinktoren vind je terug in de Begijnenstraat en het Faliezustersparkje.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 maart 2018, 12:53.

                        Opmerking


                        • #13




                          Deze litho van Schaepkens geeft de bres weer die bij de vroegere Poort Sint Pieter was geslagen in de stadsmuur. Op de voorgrond ziet men de brug over de Jeker die er nogsteeds ligt, zij het in iets andere vorm. Zij verbindt de Sint Hubertuslaan met de Sint Pieterstraat.

                          De huizen links, die het zonlicht vangen, lagen oorspronkelijk achter de stadsmuur. Maar het stuk muur tussen de Pieterspoort en de Nieuwenhofstraat is weggebroken, vandaar dat Schaepkens spreekt van een bres [in de muur]. De dubbele torens in de achtergrond verbeelden m.i. het westwerk van de Onze Lieve Vrouwekerk. Het torentje links daarvan mogelijk de Waalse Kerk.

                          Helemaal zuiver op de graat lijkt me deze weergave niet, maar elke kunstenaar heeft recht op dichterlijke vrijheid.
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 maart 2018, 12:55.

                          Opmerking


                          • #14
                            Le pont sur la Meuse



                            Op deze litho ziet men de oude Maasbrug, die sinds ca. 1932 Sint Servaasbrug heet, om haar te onderscheiden van de toen geopende Wilhelminabrug. De kunstenaar zat op de rechteroever (oostelijke oever) van de rivier en keek naar het Noordwesten. Rechts zien we nog de kerktoren van de middeleeuwse Sint-Martinuskerk, die in 1855 zou worden afgebroken. Links zien we het eigenlijke Maastricht. Bijzonder is dat de kunstenaar een door stoom aangedreven raderboot heeft vereeuwigd die stroomopwaarts vaart richting Luik.
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 maart 2018, 12:57.

                            Opmerking


                            • #15
                              Alexander Schaepkens, Monuments de Maestricht

                              Breur heeft waarschijnlijk gelijk als hij meent dat het om herdrukken gaat. Ik heb zelf ook een map met deze afbeeldingen, jammer genoeg niet ingelijst. Als ik me goed herinner is die map in de jaren 1980 uitgegeven door het toenmalige Gemeentearchief Maastricht. (Als ik niet zo ver moest graven in mijn bibliotheek, zou ik het even nazien. )

                              Deze litho's behoren tot een serie van dertig, die Alexander Schaepkens (1815-1899) in drie mappen uitgaf onder de titel 'Monuments de Maestricht' (1857). Het RHCL beschikt over een originele serie.
                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 maart 2018, 12:57.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X