Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Verliest Maastricht haar Maastrichtse Identiteit?

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Een goed idee.

het is een mooi beeld (vakwerk)

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
      Dat standbeeld heeft hij gekregen
      Omdat die maastrichtenaren heeft opgeruimd
      (humor)

ter info Klaas: er is een connectie met de KNP .
      Het nieuwe tweede beeld werd mede gerealiseerd door een oud directeur van ons, van mij tenminste ; dhr Elckergaerd ( weet niet of ik de naam 100% goed schrijf, is ook al 20 jaar geleden) die net afscheid genomen had als directeur KNP Services BV ( de inkooptak v.d. KNP ,in het gebouw tegenover het (nieuwe) gouvernement a/d Maas), waar o.a. Thal ( een bekende MVV speler) zijn maatschappelijke carriere begon.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Er bestaat zelfs op dit moment het snode plan van een zekere ... om een (verzamel)beeldje van deze musketier te laten maken waarvan de opbrengst bestemd is voor een MO-doel.
        Prima idee!
        Wordt het een miniatuur van het oorspronkelijke ( oude) beeldje ( mijn voorkeur) ?
        Of wordt het een mini copie van het nieuwe ( niks mis mee overigens) ?

Opmerking

Wat is in hemelsnaam die Maastrichtse identiteit?

De identiteit van een Romeinse legerplaats met legionairs, die van een middeleeuws kerkelijk centrum met pelgrims, een vestingstad met bezettingstroepen, een vroegindustriele stad met arbeidsmigranten of een universiteitsstad met buitenlandse studenten?

Maastricht is in al die eeuwen toch gewoon Maastricht gebleven?
          De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

Max Dendermonde

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Harrie Bekijk bericht
            Prima idee!
            Wordt het een miniatuur van het oorspronkelijke ( oude) beeldje ( mijn voorkeur) ?
            Of wordt het een mini copie van het nieuwe ( niks mis mee overigens) ?
            Ik denk aan het gestolen beeld. Want dat kun je zou weer "terugbrengen" en is compact van vorm.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale Bekijk bericht

De identiteit van een Romeinse legerplaats met legionairs, die van een middeleeuws kerkelijk centrum met pelgrims, een vestingstad met bezettingstroepen, een vroegindustriele stad met arbeidsmigranten of een universiteitsstad met buitenlandse studenten?

Goede vraag, is hetzelfde als een landschap terugbrengen naar een vroegere functie/model (denk aan de Sint-Pietersberg). Zeer relatief. Ik zou liever zeggen, wat kenmerkt Maastricht.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Harrie Bekijk bericht
                ter info Klaas: er is een connectie met de KNP .
                Het nieuwe tweede beeld werd mede gerealiseerd door een oud directeur van ons, van mij tenminste ; dhr Elckergaerd ( weet niet of ik de naam 100% goed schrijf, is ook al 20 jaar geleden) die net afscheid genomen had als directeur KNP Services BV ( de inkooptak v.d. KNP ,in het gebouw tegenover het (nieuwe) gouvernement a/d Maas), waar o.a. Thal ( een bekende MVV speler) zijn maatschappelijke carriere begon.
                Jij zal vast Peder Ekegardh. bedoelen hij is nu zelf kunstenaar en heeft een galerie.
                Ook ik was bij zijn afscheid op de receptie een alleraardigst persoon die Peder
                zie hierzijn website
                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

En hier kan ik mij helemaal in vinden, chapeau
                  Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    Ik denk aan het gestolen beeld. Want dat kun je zou weer "terugbrengen" en is compact van vorm.
                    Hebben we het hier over het beeldje van d'Artagnan, gemaakt door Gertrud Januszewski? Daar is toch reeds een 1 op 1-kopie van gemaakt? Naar ik heb begrepen staat die nu op een zekere locatie in Wolder.

Opmerking

Het betreft een miniatuur. I.d.d. het door Clio genoemde.

Opmerking

Inderdaad en Maastricht zal ook altijd Maastricht blijven !
                        Sommige denken dat alles bij het "oude" moet blijven terwijl hun
                        eigen woonkamer al tig keer is gemoderniseerd en met de tijd mee is gegaan.
                        Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel en anders om ook.

Opmerking

Karel de Kale vroeg "Wat is in hemelsnaam die Maastrichtse identiteit?"

Nou, dacht dat mijn voorbeeld en uitleg voor iedereen duidelijk was. Dan probeer ik het maar eens opnieuw en wat uitgebreider:

laat het "Spaans Gouvernement" gewoon "Spaans Gouvernement" blijven, want "Museum aan het Vrijthof " is een wanstaltig, inhoudsloos gedrocht en on-Maastrichts.

1. Geen enkele inwoner heeft die toevoeging nodig om te weten waar dit gebouw ligt.

2. Bovendien voegt "aan het Vrijthof" totaal niets van waarde toe....integenstelling tot "het Spaans Gouvernement", dat duidelijk een toegevoegde (historische) waarde had, heeft en is! En voor diegene die dat niet weet, is dat dan een prachtige gelegenheid om daar iets meer van te leren, te weten komen ! Past precies in het ( educatieve) karakter van een museum !

Je moet er toch ook niet aan denken dat "de Nieuwe Kerk" opeens "Museum aan de Dam" gaat heten, de Beurs van Berlage "Museum aan het Damrak", of Geelvinck "Museum aan de Keizersgracht", Willet-Holthuysen "Museum aan de Heregracht"...

Kom nou...dan verkwanselt men zijn identiteit (de historische en culturele waarde) en verliest men juist die prachtige oorspronkelijke context en dus "de identiteit"!

En mocht dat niet duidelijk genoeg zijn, wil ik wel als "megalomaan" chauvinist... effe verder van huis voorbeelden aanhalen ;
                          het Louvre wordt dan "Cour de Napoleon" en de Tate Gallery aangepast naar "Museum at the Thames"...

Geeft toch duidelijk aan om het met een passend Duits woord uit te drukken over welke "Misgeburt" we spreken. Hoe heeft men in kunnen stemmen met dit soort cultuurbarbarisme:(:(:( en welke onverlaten heeft men hierbij achtloos de vrije hand gelaten...

Dat bedoel ik met Maastrichtse identiteit !

Net zo goed als we in Maastricht niet spreken over "de commissaris van de Koningin" maar "de Gouverneur"...

Opmerking

Opmerking

Je zou de woorden Mestreechter en Mestreechteneer zo kunnen vervangen door Sint Pieterse en Sint Pieternaar. Alles is relatief wat chauvisnisme betreft

Opmerking

Identiteit = identificeren met m'n Keuze

De keuze om dit of dat na te streven en / of uit gewoonte aan die identiteit zichzelf te vergelijken is een privé kwestie.

Doet iedereen, en elders doet men dat ook.

De naam die men eraan toekent is belangeloos. (jij blijft over 't "Spaans Gouvernement" spreken)
                                OF het druist in tegen eeuwenlange gewenning en gewoontes.

Menigeen is trots op zijn herkomst, waarom ook niet.
                                Daar heb je de basis geleerd en werd een deel van die identiteit aangeleerd.
                                Ja aangeleerd.

m'n Vader zegt die Wortelleboere oet Wyck.
                                m'n Moeder zegt oet Wyck koomende "veer Mestreechteneere"
                                1 generatie... één

es mien
                                nisjeke
                                die in Amby

Wortelleboere nuump daan klop alles toch
                                Iets te oud voor re-educatie
                                iets te jong voor afdanking
                                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

Bezig...
                                X