Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
"De vespers van Sint Servaas, heel monotone Gregoriaanse gezangen van monikken uit de vijfde eeuw of iets dergelijks."
Ik weet niet of voorzitter Maud Douwes van de Stichting Maastrichtse Componisten dat echt zo gezegd heeft of dat de journalist dat ervan gemaakt heeft. In het eerste geval slaat ze de plank erg mis. Bedoeld wordt het Servaasofficie, waarvan de oudste handschriften, volgens Dr. Régis de la Haye, dateren uit de 13e of 14e eeuw, maar waarvan onderzoek heeft uitgewezen dat het waarschijnlijk in de 10e eeuw geschreven is.
Bij dit filmpje is een klein stukje uit deze oudst bewaard gebleven Maastrichtse compositie te horen.
"Ook al is het Servaas-officie samengesteld in de tiende eeuw, de vijf antifonen (.......Antifoon is een vers dat gezongen wordt als inleiding op en ter afsluiting van een psalm.....) bij de psalmen van de Eerste Vespers zijn mogelijk nog ouder. Door middel van musicologische analyse kan men namelijk op grond van de stijlkenrnerken van de diverse onderdelen een nadere datering wagen: de vijf antifonen bij de psalmen van de Eerste Vespers zijn geheel en al in de stijl van de alleroudste propria van heiligenfeesten gecomponeerd. De melodieen vertonen veel overeenkomsten met de antifonen van die oude propria. Waarschijnlijk waren zij oorspronkelijk voor de Lauden bedoeld. Een daturn tussen 830 en 950 is daarorn niet onwaarschijnlijk: eerder wat vroeger dan wat later in die periode".
Op kasteel Alden Biesen vindt volgende week de tweede van drie internationale workshops (of 'labo's', zoals de Belgen zeggen) plaats, die uiteindelijk moeten leiden tot een reconstructie van de minneliederen van de middeleeuwse dichter, die in Maastricht vooral bekend is vanwege zijn Legende van Sint Servaas.
Labo Veldeke
17-02-12 tot 19-02-12
Landcommanderij Alden Biesen Rijkhoven (Bilzen)
Onder leiding van Benjamin Bagby en Marc Lewon, twee gerenommeerde onderzoekers en uitvoerders van Middeleeuws repertoire, vond in Alden Biesen van 16 tot 18 december het eerste van drie internationale labo’s rond Hendrik van Veldeke (ca 1150-1184) plaats. Veldeke werd geboren in Spalbeek bij Hasselt en woonde op de Veldekemolen aldaar. Hij is de eerste Nederlandse dichter die met naam gekend is. Hij schreef in het Maaslands dialect, maar schakelde later over naar de meer algemene Duitse taal, alhoewel hij steeds zijn eigen taal als uitgangspunt nam. Het Duits en het Nederlands hebben op dat moment nog erg veel gemeen en zeker het Maaslands dialect staat nog erg dicht bij het Duits van toen. We weten dat Veldeke als dichter-zanger werd geroemd door een aantal prominente Duitse Minnesänger zoals Wolfram von Eschenbach en Gottfried von Strasβbourg. Er is echter helemaal geen muzikale notatie bewaard bij teksten van Veldeke zodat men aan de hand van contrafacten en stijlfiguren uit die periode tot een reconstructie moet komen. Dit is het onderwerp van de drie labo’s waarvan de volgende doorgaan in januari en februari van dit jaar.
Er werden 10 internationale deelnemers geselecteerd uit een 25-tal kandidaten uit heel Europa. De kandidaten moesten een professionele opleiding hebben genoten en ervaring hebben op gebied van historische muziek.
Tijdens het eerste labo werden de deelnemers ingeleid in de wereld van de minnezang en leerden ze op basis van bestaande modellen teksten van Veldeke muzikaal te reconstrueren. De confrontatie met het muzikale vocabularium stond centraal in het eerste labo. Op 17 december kregen de deelnemers een lezing van professor Jan Goossens, internationaal bekend onderzoeker rond de figuur van Hendrik van Veldeke.
De bedoeling is om in de volgende labo’s verder te gaan op de ingeslagen weg en de deelnemers nog meer tools aan te reiken die reconstructie van de muziek van Veldeke mogelijk maakt. Tijdens het derde weekend zal professor Frank Willaert, een specialist in de minneliederen van Veldeke, een lezing geven.
De deelnemers aan deze labo’s zullen nadien een eigen benadering van de muziek van de Nederduitse dichter maken, die ze zullen presenteren op de 30ste Internationale Dag Oude Muziek op 30 juni 2013 in Alden Biesen.
Sinds de eerste editie in 1983 staat Dag Oude Muziek garant voor een hele zondag lang hoogstaande concerten van internationaal gerenommeerde ensembles en jong talent. Plaats van afspraak is de prachtige landcommanderij Alden Biesen in Bilzen tijdens het laatste weekend van juni. Uitgangspunt was steeds oude muziek, maar met zijsprongen richting hedendaagse uitvoeringen en andere kunstdisciplines zoals theater, dans en literatuur. Zowel de doorwinterde muziekkenner als de geïnteresseerde leek komt aan zijn trekken.
Dag Oude Muziek is een familie-evenement: terwijl ouders genieten van de voorstellingen, kunnen kinderen deelnemen aan boeiende workshops op hun maat.
Dag Oude Muziek is doorheen de jaren geëvolueerd en heeft zichzelf vaak opnieuw heruitgevonden. In 2014 krijgt het evenement een nieuwe naam en zullen er andere inhoudelijk accenten gelegd worden. De datum en de locatie zullen wel dezelfde blijven. Hierover volgt later meer info.
In het verleden stond Dag Oude Muziek elk jaar in het teken van een specifiek thema. Tijdens de laatste editie stond Hendrik van Veldeke centraal, de eerste met naam bekende auteur in de Nederlandse taal. Bekijk hier een sfeerverslag van:
Opmerking