Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tentoonstellingen in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Tentoonstellingen in Maastricht

    PROOS, SALUTE EN GEZOONDHEID!

    Van Malifa limonade tot Aqua Seltzer.
    Van moedermelk tot peperwijn.
    En bier, natuurlijk.
    Het is allemaal te zien - niet te proeven... - bij de tentoonstelling 'De dorst van Maastricht'.



    Café De Witte Ballons, Wyck, jaren 1920/1930.
    Bierbevoorrading eind jaren '50, begin jaren '60 twintigste eeuw.
    Boschstraat 105; brouwerij De Valk.

    De arbeiders konden terecht in een van de vele huiscafés.
    Brouwersfamilies als Marres, Rutten en Bosch zorgden voor een goede afzetmarkt.
    Ze kochten arbeiderswoningen en verhuurden ze onder voorwaarde dat er een drankverkooppunt gevestigd zou worden, in de voorkamer of simpelweg door het raam.
    In 1859 waren er nog meer dan veertig brouwerijen.
    Vele hadden ook een eigen gelagkamer.
    Zoals het populaire Prick in de Hel.
    Ooggetuige Karel Hendrik van der Noorda beschreef hoe het er aan toe ging.
    "Men zat er gepakt als haringen.
    Men betaalde bij het heengaan, controle was dus onmogelijk.
    Er waren ook liefhebbers die er op loerden of een der gasten voor een ogenblik zijn glas onbeheerd liet gaan.
    Wip was het ledig en hij kon een nieuw bestellen.
    Die categorie noemde men pinteveegers."


    Clément en George Marres van brouwerij De Valk met personeel bij groot lagervat.

    Bier bleef lange tijd de belangrijkste volksdrank.
    Aansluiting op een schone waterleiding liet nog lang op zich wachten.
    In 1932 hield de waterleidingmaatschappij nog een grote reclameactie.
    Een vliegtuig strooide boven de stad pamfletten uit met de tekst: "Loopt niet langer naar de pomp… Beseft dat de waterleiding niet meer een luxe is, maar een allereerste levensbehoefte is geworden."
    Maar zelfs nu zijn er nog talloze 'duurzame drinkers' die geen genoegen nemen met water, alcohol nodig hebben om te overleven.
    Ook al waarschuwde sociëteit Momus al in 1879 om nooit meer dan elf flessen bier te drinken.
    De kreet 'geniet, maar met mate' lijkt rechtstreeks afkomstig uit het Momus reglement: "Veul plezeer, mer neet boete de schräöm."


    Personeel van Brouwerij Eugene Marres.

    De Dorst van Maastricht is van 22 november 2009 tot 12 september 2010 te zien bij het Centre CĂ©ramique in Maastricht.
    Zondag 22 november is er om 14:00 uur een rondleiding met aansluitend een excursie naar brouwerij De Keyzer, waar het speciaal gebrouwen bier De Dorst van Maastricht geproefd kan worden.


    © tekst: Vikkie Bartholomeus.
    © foto's: collectie H.L. Mordang en familie Marres.
    Last edited by Pier; 18 juli 2018, 20:08.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    In deze sfeer...
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #3
      Maastrichtse DORST

      Gisteren ben ik even binnengelopen bij de tentoonstelling en ik kan slechts constateren: klein en fijn. De huidige 'tentoonstellingszaal' van het Centre Céramique bestaat uit geconverteerde kantoren en een bijgetrokken gang. Dat laatste heeft geleid tot een heel behoorlijke ruimte, maar voor de tentoonstellingmakers blijft het schipperen. In dit geval vind ik het resultaat heel geslaagd, niet in de laatste plaats omdat je overal kunt gaan zitten. DORST zit namelijk vol gezellige hoekjes van thuis (zedeleer en schemerlamp), de sociëteit of 'de kaffee'. Ik kwam er een kennis tegen en we hebben een hele tijd zitten bijpraten. Het enige wat ontbrak was een pilsje. Alle flesjes achter de teek zijn oud en leeg en de dame achter de bar zit in een televisiescherm. Maar laat u dat vooral niet weerhouden om er zelf eens te gaan kijken.

      Opmerking


      • #4
        Ben er ook geweest: ik vond het leuk en interessant.

        Opmerking

        Bezig...
        X