Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Een haai van twee meter in de Rechtstraat.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Een haai van twee meter in de Rechtstraat.

    Een 2 meter lange haringhaai, in de netten van een kabeljauwvisser verzeild geraakt, is door een Maastrichtse restauranthouder aan de Rechtstraat aangekocht om te worden geserveerd, als carpacio (rauw met wat olijfolie en zeezout) of gegrild.

    Een haai van twee meter in de Rechtstraat
    maastricht.dichtbij.nl



  • #2
    Precies, dus hoe kan dat beest dan toch als carpaccio op tafel komen?

    Opmerking


    • #3
      Er mag niet op gevist worden. Maar de haaien weten nog niet dat ze niet in netten die voor andere soorten bedoeld zijn mogen gaan klemzitten. Daar kan de visser niet veel aan doen. Als de haai nog leeft wordt ie weer overboord gezet, zoniet gelden er andere regels.

      De vissers zijn in de regel niet blij met dit soort bijvangsten, dat geeft een hoop gedoe en geregel i.v.m. de natuurwetgeving.

      Opmerking


      • #4
        Bovendien, als de waterkwaliteit van de Maas niet aanmerkelijk verbeterd is ten opzichte van een aantal jaar geleden, kan ie het dier beter als thermometer gebruiken, gevoed door zware metalen.

        Als ik haai wil eten, ga ik wel naar de Afhaalcinees hier op de hoek.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Zo van wikipedia geplukt:

          De haringhaai staat als kwetsbaar op de internationale rode lijst van de IUCN. In 2011 werd vangst van de Haringhaai in geheel Europa en vanaf ieder onder een Europese vlag varend schip verboden (verordening 57/2011 van de Europese Raad van 18 januari 2011, art. . Per ongeluk gevangen dieren moeten zo snel mogelijk worden teruggezet. Zelfs reeds dode exemplaren mogen niet aan wal gebracht of verkocht worden.
          Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

          Opmerking


          • #6
            Is dat met bijvang tegenwoordig niet anders geregeld...
            Iets wat niet bedoeld was te vangen en toch in het net verstrikt raakt, meestal dus ook dood is mag men aan wal brengen...?

            Maar iets anders is dat
            Verrot haaienvlees eten aan de poolcirkel

            bron trouw 97
            Bestanden bijvoegen
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #7
              Ik kan bevestigen dat men op IJsland inderdaad een snack heeft, die afkomstig is van rottende vis.

              Je kan het in de supermarkt kopen. Ik heb me er niet aan gewaagd in mei, overigens.
              I am not a complete idiot. Some parts are missing

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door lucy Bekijk bericht
                Zo van wikipedia geplukt:

                De haringhaai staat als kwetsbaar op de internationale rode lijst van de IUCN. In 2011 werd vangst van de Haringhaai in geheel Europa en vanaf ieder onder een Europese vlag varend schip verboden (verordening 57/2011 van de Europese Raad van 18 januari 2011, art. . Per ongeluk gevangen dieren moeten zo snel mogelijk worden teruggezet. Zelfs reeds dode exemplaren mogen niet aan wal gebracht of verkocht worden.
                http://dieren.blog.nl/natuur-in-nede...n-scheveningen

                Kan nog nergens er iets over vinden dat de regels veranderd zijn sinds 2010 hier over .

                Opmerking


                • #9
                  Waarschijnlijk omdat ze niet zijn veranderd.
                  Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

                  Opmerking


                  • #10
                    Moet bekennen dat ik (ondanks dat ik dat ergens dacht te hebben gelezen) nergens een gewijzigde wettekst kan vinden.
                    Ook niet bij ministerie van LaNaVi.
                    Maar ik heb bij Marine Stewardship Council in Den Haag nog een vraagje uitstaan.

                    met groet
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                      Ik kan bevestigen dat men op IJsland inderdaad een snack heeft, die afkomstig is van rottende vis.

                      Je kan het in de supermarkt kopen. Ik heb me er niet aan gewaagd in mei, overigens.
                      Iets zegt me dat 'snack' en 'rottende vis' niet bij mekaar horen.. alhoewel men ook schimmelkaas eet en dergelijke kan ik me bij een rottendevissnack niks voor de geest halen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                        Iets zegt me dat 'snack' en 'rottende vis' niet bij mekaar horen.. alhoewel men ook schimmelkaas eet en dergelijke kan ik me bij een rottendevissnack niks voor de geest halen.
                        en wat dacht u van een verse haring <> de nieuwe matjes uit het vat?
                        dat
                        en veel andere
                        zijn pas verteerbaar indien gefermenteerd.

                        het afhangen van vlees is een tip om eens naar te speuren op internet

                        wist je dat je het ei van een Kip / leghen niet eens dezelfde dag dat het gelegd werd kunt genieten?
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                          Moet bekennen dat ik (ondanks dat ik dat ergens dacht te hebben gelezen) nergens een gewijzigde wettekst kan vinden.
                          Ook niet bij ministerie van LaNaVi.
                          Maar ik heb bij Marine Stewardship Council in Den Haag nog een vraagje uitstaan.

                          met groet
                          Vreemd. Ik type in Google 'verbod vangst haringhaai' en kom een hele berg tegen..
                          Last edited by lucy; 16 augustus 2012, 19:07.
                          Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

                          Opmerking


                          • #14
                            ja zo kun je prioriteiten bepalen
                            ik zocht bijvangst...
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • #15
                              Fout dus.
                              Being unstable & bitchy is all part of my mystique.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X