Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Blauwdorp 1941 bom, duidelijkheid?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Blauwdorp 1941 bom, duidelijkheid?

    Beste allen, ik heb inmiddels al redelijk wat verhalen gezien op het internet over de bom op Blauw Dorp op 27 november 1941. Maar als ik het goed begrijp is er nog geen uitsluitsel over wat er precies is gebeurd. Klopt dit?

    Meest gangbare verhaal is dat het één bom was. Een blockbuster of torpedo of zelfs een V1.
    Daarnaast zijn er verhalen dat het meerdere bommen waren.

    Heeft iemand enig idee?

  • #2
    Beste Alvin,

    Laten we eens beginnen dat jij op MO schrijft wat jij al allemaal weet over de bom op Blauwdörp op 27 november 1941.
    Uiteraard met bronvermelding!

    Dan kunnen wij dat eventueel nog aanvullen, oké?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Het is allemaal vrij divers qua verhalen, maar geen enkele "officiele" bron.

      http://www.zichtopmaastricht.nl/teks..._op_blauw_dorp

      hierin wordt gesproken over een torpedo bom om een uur of 21.00

      http://www.zichtopmaastricht.nl/teks..._op_blauw_dorp

      Hierin, meerdere Britse jachtvliegtuigen brisant- en brandbommen, 21.00

      http://www.zichtopmaastricht.nl/teks...tus_heijenrath

      hier wordt gesproken over 1 projectiel om 23.00-24.00

      http://www.zichtopmaastricht.nl/teks...ntonius_hofman

      één “klap”.=, vliegmachine met brandende staart naar beneden

      http://www.zichtopmaastricht.nl/teks..._vliegende_bom

      één projectiel maar begeleid door lichtkogels

      http://maastricht.gezien.nl/nieuws/u...-duitsers.html

      een bom per ongeluk maastricht in plaats van Aken

      http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=8803

      één bom om 20.00

      Opmerking


      • #4
        Blockbuster (= torpedobom) 27 november 1941

        Oorspronkelijk geplaatst door alvin Bekijk bericht
        Meest gangbare verhaal is dat het één bom was. Een blockbuster of torpedo of zelfs een V1. Daarnaast zijn er verhalen dat het meerdere bommen waren.
        Een V1 kan het nooit geweest zijn, omdat dat wapen eind 1941 nog in ontwikkeling was en voor eind 1943 niet operationeel was. De eerste beschietingen dateren van voorjaar 1944. Zie voor nadere gegevens de Wikipedia-pagina's hier, hier en hier.

        Er worden hierboven verschillende termen genoemd voor hetzelfde projectiel en dat maakt het verwarrend. De consensus is dat het ging om een Engelse bom, een zogenaamde blockbuster. Die werd zo genoemd omdat zij zoveel explosieven bevatte, dat één enkele bom een hele straat (een heel 'block') kon wegvagen. Wat dan ook gebeurde in Blauwdorp.

        De Duitse naam voor de Blockbuster was Torpedobombe, in het Nederlands: torpedobom. Hij was 2,84 meter lang en 76 centimeter in doorsnee (112 x 30 inches), had een conisch toelopende of bolle neus en was aan de achterzijde meestal recht afgesneden. De bom vervoerde een explosieve lading van aanvankelijk 1.400 kilogram amatol. Naarmate de oorlog voortduurde, maakte men de lading steeds groter/zwaarder, tot wel het drievoudige toe, met alle gevolgen van dien.

        Blockbusters werden vaak gecombineerd met brandbommen. De blockbuster blies dan de daken weg, waarna de brandbommen ongehinderd in de huizen konden vallen. Of er in Blauwdorp in november 1941 brandbommen zijn gebruikt, is mij onbekend, maar deze tactiek zou kunnen verklaren waarom sommigen menen dat er meer dan één bom is gevallen.
        Oorspronkelijk geplaatst door alvin Bekijk bericht
        Het is allemaal vrij divers qua verhalen, maar geen enkele "officiële" bron.
        Over Maastricht in de eerste bezettingsjaren is nog weinig gepubliceerd dat historisch verantwoord is, dat niet alleen op ooggetuigenverslagen berust, maar door schriftelijke bronnen wordt ondersteund.

        De officiële bevestiging dat het in Blauwdorp om een blockbuster ging, is mijns inziens dan ook alleen te vinden in de bronnen: het archief van de politie, van de Luchtbeschermingsdienst, van de gemeente, of de Duitse of Engelse oorlogsarchieven. De Maastrichtse historicus drs. (nu: dr.) P. Bronzwaer schreef reeds in het nul-nummer van Ach Lieve Tijd Maastricht ('Maastricht en de Tweede Wereldoorlog', verschenen september 1994), dat het om een blockbuster/torpedobom ging. Deze tekst heeft jammer genoeg geen notenapparaat. Mogelijk dat het net verschenen fotoboek van Leenders en Bronzwaer - Maastricht 70 jaar bevrijd - wel naar een officiële bron verwijst.

        NB. In hun rapporten hadden de Duitsers het over een Engelse Torpedobombe. Zij ontwikkelden zelf ook verschillende Torpedobombe (zie posting # 6: Gleitbombe).
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 1 september 2014, 08:10. Reden: redactie

        Opmerking


        • #5
          anvulling

          Die herinnering aan brisantbommen is waarschijnlijk te koppelen aan een latere datum. Op 5-10-1942 vielen inderdaad brandbommen op het Blauwdorp (en de rest van de stad), waarvan het merendeel gelukkig niet ontbrandde.

          27-11-1941, dat kan bijna zeker niks anders geweest zijn dan een blockbuster, al blijft de waarneming van 'iets' dat brommend en met vurige staart vanuit het oosten kwam aanzetten en het terugvinden van een (aandrijf)schroef van een luchttorpedo (zo vermeld in het politiedagrapport) natuurlijk zeer verwarrend.

          Een overzicht van de slachtoffers (niet 25 zoals overal genoemd, maar 24), zie hier
          (uit Maastricht, oorlogsgedenktekens dat 13 september verschijnt).
          Kiek ins nao bove !
          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

          Opmerking


          • #6
            Gleitbombe ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
            27-11-1941, dat kan bijna zeker niks anders geweest zijn dan een blockbuster, al blijft de waarneming van 'iets' dat brommend en met vurige staart vanuit het oosten kwam aanzetten en het terugvinden van een (aandrijf)schroef van een luchttorpedo (zo vermeld in het politiedagrapport) natuurlijk zeer verwarrend.
            Laten we er even van uitgaan, dat het politierapport gebaseerd was op ooggetuigenverslagen, wat moeten we er dan mee? 'Iets' dat 'brommend' en 'met vurige staart' uit het oosten kwam aanzetten, maar kennelijk geen vliegtuig, want dat zou men hebben herkend en vermeld. Het moet dus iets anders zijn geweest.

            Het kan geen V1 (met straalmotor) zijn geweest. Zoals we hebben gezien, kwam deze eerst ruim twee jaar later, in 1944, in gebruik. De V2 (met raketaandrijving) volgde pas in 1945.

            Enigszins voor en tegelijkertijd met de V1, beschikten de Duitsers over geleide bommen, in het Duits Gleitbombe, in het Engels guided bom, glider bom of pave way bomb. Laat in de oorlog beschikten ook de Amerikanen (1944) en de Japanners (maar niet de Engelsen) over dergelijke bommen. Ze werden op enige afstand door het vliegtuig afgeworpen en dan vanuit het vliegtuig verder naar het doel geleid. De Duitsers deden dat met radiogolven, de Amerikanen met radar.

            De Duitsers beschikten over de zgn. Fritz X, die op de romp vier vleugeltjes had en een vierkante staart, waarin de geleide-apparatuur was verwerkt. Deze bom werd radiografisch aangestuurd en beschikte niet over een eigen aandrijving (had dus geen 'vurige staart'). Ze was bedoeld voor gebruik tegen schepen, maar is een enkele keer ook ingezet tegen gronddoelen. Ze kan echter niet gebruikt zijn voor Blauwdorp op 27 november 1941, omdat ze pas eind augustus 1943 in gebruik werd genomen.

            Dat geldt ook voor alle andere Duitse geleide bommen. De Henschel Minengleitbombe HS 293 beschikte over eigen raketaandrijving, dus zal een 'vurige staart' gehad hebben, maar dit wapen werd eerst eind augustus 1943 in gebruik genomen. De Blohm & Voss BV 143 werd ontworpen voor raketaandrijving, maar de resultaten bleken zo weinig te voldoen, dat de ontwikkeling van dit wapen midden 1943 gestaakt. De Blohm & Voss BV 246, een andere versie zonder eigen aandrijving, werd pas begin 1943 in serie gebouwd. Zij was aanvankelijk succesvol, totdat de geallieerden ontdekten hoe zij de Duitse radiografische geleide-systemen konden storen, zodat de bommen niet meer neerkwamen waar de Duitsers ze wilden hebben.

            Dit alles in aanmerking genomen, kan men niet anders dan concluderen dat het politierapport uit november 1941 onjuist moet zijn geweest. Het kan ten enen male geen vliegende bom van welke aard dan ook zijn geweest. De technologie was gewoon nog niet voorhanden.

            Resteert de mogelijkheid dat het toch om een neerstortend vliegtuig kan zijn gegaan. Het was november en reeds donker, dus dat 'iets' dat met 'vurige staart' aan kwam brommen, was niet gemakkelijk te zien. Maar als er een vliegtuig met explosieve lading op de woonwijk zou zijn gevallen, zou er toch echt meer van teruggevonden moeten zijn dan alleen een 'schroef', die met de aandrijving van een 'luchttorpedo' werd geassocieerd.

            Een Engelse blockbuster lijkt de enige 'passende' verklaring. Het T-vormige binnenframe van deze bom lijkt mij bij gebrek aan een foto of tekening van de gevonden 'schroef' een mogelijke verklaring.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 1 september 2014, 08:23. Reden: correctie

            Opmerking


            • #7
              Blockbuster of V-1

              Hallo allemaal,

              Ik wil jullie graag wat moed inpraten, want jullie raadsel is 1) oplosbaar en 2) staat niet op zichzelf: op 12/13 april 1942 viel een soortgelijk projectiel in Herten (7 doden, 6 gewonen); op 20 december 1942 vielen 17 doden en 9 gewonden in Blerick door een 'blockbuster' en op 26 maart 1943 was het raak in Wageningen (27 doden, 7 zwaargewonden).

              De rode draad in dit alles zijn de hardnekkige geruchten dat het mogelijk een Duitse V-1 betrof. Zoals iemand al schreef: dit wapen bestond in november 1941 niet, in april 1942 kregen de plannen van een vliegende bom steeds vastere vormen, in december 1942 wisten ze dat het projectiel kon vliegen maar stond de eerste lancering in Peenemünde nog te gebeuren en in maart 1943 wisten ze dat dit nieuwe wapen nog verre van betrouwbaar was.

              Ook dit voorval in Maastricht sterkt me in de overtuiging dat mensen pas laat in 1944 - toen men wél bekend raakte met overvliegende V-1's - die verschijnselen met terugwerkende kracht hebben gekoppeld aan de trieste voorvallen in 1941, 1942 en 1943.

              Een zeer goede studie over het drama in Wageningen: Gerard Olinga, 'Het Roode Dorp en de V-1. Een reconstructie van de rampavond' (Wageningen 2012, uitgave van de Historische Vereniging Oud-Wageningen reeks nr.12, ISBN 978-94-6190-826-1).

              Zelf ben ik al jaren bezig met het onderzoek naar de bom in Blerick en werk momenteel aan een onderzoeksverslag waarin eveneens wordt afgerekend met de V-1 theorie. Wie dit serieus wil oppakken voor Maastricht mag zich melden!

              Marcel Hogenhuis
              Kaldenkerkerweg 10
              5913 AD Venlo
              Tel. 077-3200914

              Opmerking


              • #8
                Dag allemaal,
                Ben zojuist Mestreechonline tegengekomen en de discussie over het drama in Blauw Dörrep op 27 november 1941.
                Marcel Hogenhuis heeft het bij het juiste eind. Het was destijd een raadsel, wat daar gebeurd was, en dat bleef het. Pas toen later (1944) de V-1 zijn intrede deed en hier en daar er eentje neerviel, soms met grote schade, ontstond onder de bevolking het idee dat er ook wel eens een V-1 op het Blauw Dörrep gevallen zou kunnen zijn. Maar ze wisten toen niet, dat die dingen in 1941 gewoon nog niet bestonden.
                Voor onderzoek naar de "luchtoorlog"1939-1945 bestaat in Nederland een Studiegroep Luchtoorlog. Ik ben er vele jaren actief lid geweest en heb - als Mestreechse jong - mij vooral verdiept in gebeurtenissen die zich in (of beter: boven) Maastricht hebben afgespeeld, ook in de bewuste nacht van 27 november 1941.
                In Blauw Dörrep viel die avond één bom, afkomstig van een Engelse bommenwerper die samen met vele anderen op weg naar Duitsland was. Die nacht zou de RAF een nieuw type bom gebruiken die voor die tijd zeer zwaar was, en bedoeld om grote schade aan te richten. Zij was zo groot en zwaar dat er maar één exemplaar aan boord kon. Eén van die bommenwerpers werd op de heenweg naar Duitsland onderschept door een Duitse nachtjager. In het gevecht dat daarop ontstond heeft de Engelsman geprobeerd aan zijn belager te ontkomen door in een flauwe duikvlucht te gaan en zijn bom te droppen, om zo een hogere snelheid te bereiken. Deze opzet slaagde, de bommenwerper wist te ontkomen en keerde veilig in Engeland terug.
                Het is deze bom die in het Blauw Dörrep terecht kwam.
                In de jaren 1970 heb ik vele dagen doorgebracht in het Public Record Office in Londen en heb de RAF-documenten van die nacht onder ogen gehad, waaronder het verslag van de bemanning. Zij dachten dat ze boven Duitsland zaten toen ze de bom dropten. Pas na analyse van de explosiefoto die vanuit het toestel genomen was, werd geanalyseerd, werd vastgesteld dat de bom boven Maastricht was gedropt.Ik schrijf dit nu uit mijn hoofd. Ik ga op zoek naar aantekeningen van toen. Als ik deze kan vinden, zal ik ze plaatsen.
                Vriendelijke groet,
                Peter Luijten
                Hoogtestraat 22
                5021 PJ Tilburg
                luijten4@gmail.com

                Opmerking


                • #9
                  Welkom PLUIJT hartstikke leuk dat je met ons meedoet, jouw visie geeft weer een heel andere kijk op dit bombardement. We wachten in spanning naar je aantekeningen
                  Kompleminte

                  Toller

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                    Welkom PLUIJT hartstikke leuk dat je met ons meedoet, jouw visie geeft weer een heel andere kijk op dit bombardement. We wachten in spanning naar je aantekeningen
                    Sluit ik me bij aan.
                    Zodat nu eindelijk eens het juiste verhaal verteld kan worden bij deze tragische gebeurtenis.
                    Zal dat gaarne opnemen bij het overzicht van slachtoffers op www.maastrichtsegevelstenen.nl/oorlog2dx.htm
                    Kiek ins nao bove !
                    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      To ensure die bom viel woonde ik als toen 8-jarige menneke op ca 150 m. van de inslag. Ik herinner me die avond nog als de dag van gisteren. Mijn vader was op zakenreis, mijn moeder verzamelde mijn broer en zus in een hoek, vlak bij de kelderdeur totdat het veiligsignaal werd gegeven. Toch mochten we die hoek nog niet uit. Pas daarna viel die bom. De luchtdruk kwam vanuit ons tuintje en vernielde alle ruiten en ging door de bredere voorzijde weer weg, zodat daar de schade meeviel. Pas na de oorlog bleek, dat de voorgevel niet meer helemaal rechtstond toen Servatuis besloot tot een totale revisie van haar woningen.

                      Opmerking


                      • #12
                        echt actief is pluijt niet

                        ik kan echter wel de toedracht bevestigen als ik mijn vaders woorden daarover mag geloven
                        ja lastig als die ooggetuigen er niet meer zijn
                        hij werd bij een oom in het blauw dorp enkele dagen ondergebracht en heeft net als hansan3336 die bom inslag mee gemaakt.
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #13
                          Blauwdorp bombardement

                          In de Limburger vandaag een uitgebreid artikel over het bombardement op het Blauwdorp 27-11-1941, zondag precies 75 jaar geleden.
                          (lukt me helaas niet er een pdf van te maken)

                          Zondag is er een herdenkingsbijeenkomst bij de twee oorlogsmonumenten aan de Willem Vliegenstraat / hoek Gebr. Moorsweg en de Gildenweg 2.
                          Zie het programma hieronder.

                          Willem Vliegenstraat



                          Gildenweg 2


                          Last edited by Moderator; 27 november 2016, 14:27. Reden: Bijlage verwijderd i.v.m. copyright.
                          Kiek ins nao bove !
                          http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            Veel belangstelling voor de herdenking in het Blauwdorp.





                            Kiek ins nao bove !
                            http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Getuigeverslag.
                              Het verhaal van een vluchtende Engelse bommenwerper die de bom afwierp om aan een Duitse nachtjager te ontkomen wordt min of meer bevestigd door Dhr. Slangen (90 jaar) die in de oorlog halverwege de Kruisberg in Meerssen woonde.
                              Op de avond van 27 november 1941 was hij getuige van een luchtgevecht pal boven zijn hoofd. Niet dat hij de vliegtuigen goed kon zien want er waren wolken, maar hij zag wel de vurige stralen van de mitrailleursalvo’s.
                              Op een gegeven moment zag hij ‘iets’ door de wolken omlaag vallen dat geluidloos in de richting van Maastricht verdween, waar na enkele ogenblikken een zeer heftige ontploffing plaats vond die hij goed kon zien én horen.
                              Kiek ins nao bove !
                              http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X