Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto's Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door KevinS Bekijk bericht
    Lijken inderdaad geen uniformen aan te hebben.
    Het springen van de bruggen zal heel wat schade hebben toegebracht aan daken, ramen, muren etc. Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat men bezig is met reparaties in de omgeving van de bruggen.

    Opmerking


    • #17
      Goede mogelijkheid inderdaad! Bedankt voor het meedenken mensen.

      Opmerking


      • #18
        Stadhuis waar de markt gaande is waarschijnlijk. Ook is er een persoon te zien in zwart uniform, laarzen en een schirmmutze. Misschien een NSB'er of SS'er.

        Opmerking


        • #19
          Wanneer is deze foto genomen. Zover ik weet droegen de politieagenten voor de oorlog dezelfde uniformen, althans de laarzen en de pet.
          Kompleminte

          Toller

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            Het springen van de bruggen zal heel wat schade hebben toegebracht aan daken, ramen, muren etc. Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat men bezig is met reparaties in de omgeving van de bruggen.
            Als je goed naar de foto kijkt zie je links dat de daken beschadigd zijn.
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #21
              Foto is tijdens de oorlog genomen, exacte jaartal weet ik niet maar politieagenten droegen inderdaad ook zwarte uniformen dus dat is ook nog een mogelijkheid.

              Opmerking


              • #22
                Hier nog wat items mbt Maastricht:




                Postkaart beschreven door een Duitse soldaat op 2 mei 1944 waarin hij om een aantal spullen vraagt.

                ID van de oma van mijn oma:

                Opmerking


                • #23
                  Hierbij een bijzonder portret van een oudere Duitse soldaat op de achterzijde als volgt beschreven: ''Meiner lieben Hilda in schwersten Zeit gewidmet von ihrem Vater. Kampfgebiet Holland 14. September 1944 ''. Op die datum werd Maastricht bevrijd zoals wel bekend is bij jullie en waren er zware gevechten bij Valkenburg. Waarschijnlijk zat deze man hier in de omgeving tijdens de bevrijding aangezien andere delen van Nederland toen nog geen Kampfgebiet waren.

                  Opmerking


                  • #24
                    Feldpost uit Maastricht:


                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door KevinS Bekijk bericht
                      Hierbij een bijzonder portret van een oudere Duitse soldaat op de achterzijde als volgt beschreven: ''Meiner lieben Hilda in schwersten Zeit gewidmet von ihrem Vater. Kampfgebiet Holland 14. September 1944 ''. Op die datum werd Maastricht bevrijd zoals wel bekend is bij jullie en waren er zware gevechten bij Valkenburg. Waarschijnlijk zat deze man hier in de omgeving tijdens de bevrijding aangezien andere delen van Nederland toen nog geen Kampfgebiet waren.
                      Het lijkt mij toch een beetje onwaarschijnlijk dat een Duitse soldaat/officier op 14 september de tijd neemt een portret te laten maken (en ontwikkelen) als hij gelegerd is in een gebied dat op dat moment zwaar bevochten wordt. Uit de beschrijving van de laatste dagen van het bezette Maastricht en de locatie van de Duitse bezetting op dat moment, blijkt duidelijk dat hij dat hier wel kon vergeten.

                      Moet je de opdracht niet eerder lezen als: 'aan mijn geliefde Hilda' [die jarig is op 14 september 1944], of: 'verzonden op 14 september vanuit zwaar bevochten gebied'. Dat gebied lijkt mij dan niet zozeer Maastricht, dat niet echt 'zwaar' bevochten is, maar eerder Arnhem, waar Operatie Market Garden immers helemaal spaak liep. Een andere optie lijkt mij de Roer-driehoek, waar de geallieerden immers ook niet verder naar het oosten kwamen.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 18 maart 2014, 15:44.

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door elletje
                        Is nu Wijcker Brugstraat!
                        Ach, het eerste stuk is natuurlijk altijd Wijker Brugstraat geweest, en het tweede/laatste stuk - voor het station - was de Stationstraat. Maar een uitgever neemt het niet zo nauw...

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          Het lijkt mij toch een beetje onwaarschijnlijk dat een Duitse soldaat/officier op 14 september de tijd neemt een portret te laten maken (en ontwikkelen) als hij gelegerd is in een gebied dat op dat moment zwaar bevochten wordt. Uit de beschrijving van de laatste dagen van het bezette Maastricht en de locatie van de Duitse bezetting op dat moment, blijkt duidelijk dat hij dat hier wel kon vergeten.

                          Moet je de opdracht niet eerder lezen als: 'aan mijn geliefde Hilda' [die jarig is op 14 september 1944], of: 'verzonden op 14 september vanuit zwaar bevochten gebied'. Dat gebied lijkt mij dan niet zozeer Maastricht, dat niet echt 'zwaar' bevochten is, maar eerder Arnhem, waar Operatie Market Garden immers helemaal spaak liep. Een andere optie lijkt mij de Roer-driehoek, waar de geallieerden immers ook niet verder naar het oosten kwamen.
                          Het potret is natuurlijk eerdr gemaakt maar kan op 14 september wel verstuurd zijn geweest zoals uit het opschrift blijkt. Op 14 september was er van Market Garden nog geen sprake maar wel van een strijd om de het Albertkanaal en de Maasbruggen.

                          Opmerking


                          • #28
                            Ingrid, nergens staat dat dit portret op die datum gemaakt is... Het is op de 14e beschreven of verstuurd. Daarnaast staat ook nergens 'verzonden vanuit zwaar bevochten gebied' maar er staat 'in schwersten Zeit' . Op de 14e was er zoals Guinness zegt nog geen sprake van Operation Market Garden en naar mijn weten ook nog niks bij de Roerdriehoek...

                            Opmerking


                            • #29
                              Mijn geheugen voor contemporaine geschiedenis is niet alles. Het scheelt maar een paar dagen, maar ook voor jullie interpretatie valt wat te zeggen.

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door KevinS Bekijk bericht
                                Feldpost uit Maastricht:


                                Mooie nostalgische foto, en alles zag er nog zo proper en autoluw uit.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X