Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gezocht: info over Wim D. (* 07-12-1922 / + 10-06-1940) te Maastricht - Caberg -

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gezocht: info over Wim D. (* 07-12-1922 / + 10-06-1940) te Maastricht - Caberg -



    <bron: Limburger Koerier - provinciaal dagblad - woensdag 12 juni 1940 - noodlottige nieuwsgierigheid >

    Wim is geboren op: 7-12-1922 te Maastricht - Caberg en gestorven op 10-06-1940 te Maastricht - Caberg.

    Zelf ben ik al geruime tijd op zoek naar een overlijdensannonce, bidprent en een foto van Wim D.
    Ik heb reeds via Graftombe.nl de grafsteenfoto #176 in mijn bezit en heb middels diverse Couranten en Staatskundige dagbladen meerdere artikelen over zijn noodlottige dood kunnen terugvinden, maar helaas bezit ik nog geen foto of bidprent van Wim.

    Heeft iemand een idee of is iemand in het bezit van aanvullende gegevens ?

    Tevens heeft naar aanleiding van dit voorval de Commissaris van Politie onder alle schoolkinderen een circulaire verspreid (oplage 12.000) gericht tot alle schoolkinderen te Maastricht en via hen tot de ouders om naar aanleiding van het overlijden van Wim D. een ieder te waarschuwen voor het gevaar.

    < bron: Limburger Koerier - provinciaal dagblad - donderdag 13 juni 1940 - gevaar van niet-ontplofte granaten >

    Is iemand nog in het bezit van deze circulaire?


    Bvd. Sjefke
    Logic will get you from A to Z,
    Imagination will get you everywhere !


  • #2
    Wim D.

    Misschien wel handig om even te weten dat het hier Wim Deckers betreft van de Kl. Cabergerweg 20.
    De aangifte van overlijden is in ieder geval te vinden in de Burgelijke Stand (RHCL).
    Kiek ins nao bove !
    http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Sjefke Bekijk bericht
      (....)
      Tevens heeft naar aanleiding van dit voorval de Commissaris van Politie onder alle schoolkinderen een circulaire verspreid (oplage 12.000) gericht tot alle schoolkinderen te Maastricht en via hen tot de ouders om naar aanleiding van het overlijden van Wim D. een ieder te waarschuwen voor het gevaar.
      (...)

      Is iemand nog in het bezit van deze circulaire?

      Bvd. Sjefke
      Als deze circulaire bewaard is gebleven, hetgeen goed zou kunnen aangezien het tijdens de 2de WO is gebeurd en uit die periode bijna niets van of uit de politiedossiers is vernietigd, dan bevindt zich deze circulaire in het RHCL.
      Vervelend is wel dat de politiedossiers uit die tijd nog niet openbaar zijn!

      Opmerking


      • #4
        Archieven en de Tweede Wereldoorlog

        Het is inderdaad zo dat bepaalde archieven of onderdelen van archieven in verband met de wet op de openbaarheid van persoonsgegevens lange tijd niet algemeen toegankelijk zijn. Wel bestaat vaak de mogelijkheid tot beperkte raadpleging. Daarvoor moet men schriftelijke toestemming vragen aan de rijks- of gemeentearchivaris, of de (particuliere) archiefvormer. Men kan u er over inlichten in de studiezaal van het RHCL (Sint Pieterstraat 7).

        Overigens kan ik me voorstellen dat een dergelijke circulaire helemaal niet valt onder de 'gesloten' dossiers. In elk geval wordt heel veel beeldmateriaal al jaren gebruikt voor de illustrering van tal van uitgaven over Maastricht in de Tweede Wereldoorlog.

        Opmerking


        • #5
          Hallo Jef, Tedje en Ingrid,

          Allen bedankt voor jullie aanvulling
          Ik hoopte natuurlijk stilletjes erop dat een MO-forumlid wellicht een bidprent of foto van Wim in zijn bezit zou hebben
          Ik zal iig. navraag gaan doen bij de archivaris van het RHCL !


          Kompleminte,
          Sjefke
          Logic will get you from A to Z,
          Imagination will get you everywhere !

          Opmerking

          Bezig...
          X