Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tijdelijke vliegveldjes in de Tweede Wereldoorlog

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    Een drietal foto's van de aanleg van vliegveld Beek. De datering van de foto's is 16/8/49. Op de foto's staan Maastrichtenaren die bij de aanleg betrokken waren. In hoofdzaak waren het mensen uit het Boschstraatkwartier.
    Geweldige foto's Toller, mijn complimenten !
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

    Opmerking


    • #17
      Leuke foto's!
      Resteert het puzzeltje van de plek, waar op de Pietersberg het geallieerde vliegveldje was. Gelet op de omvang van de andere strips zal het een kaal gebied van min 400x40m zijn geweest.

      Opmerking


      • #18
        vliegveldje Pietersberg

        Ik kan mij maar een plek voorstellen en dat is aan het eind van de Luikerweg. Die loopt (nu) dood op de berg en daar is dan een groot, plat, open gebied, het zogenaamde plateau. Nu is het misschien niet meer zo duidelijk op Google maps (of iets dergelijks), maar veertig jaar geleden was het daar nog behoorlijk kaal. Ik geloof dat vanaf die locatie ook nog steeds luchtballonnen vertrekken.

        Anderzijds is het zeventig jaar geleden, en heeft de ENCI elders veel weggevreten van de berg. Dus misschien dat een van de autochtone MO-ers een ander voorstel heeft?
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 oktober 2018, 10:43.

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          Ik kan mij maar een plek voorstellen en dat is aan het eind van de Luikerweg. Die loopt (nu) dood op de berg en daar is dan een groot, plat, open gebied. Nu is het misschien niet meer zo duidelijk op Google maps (of iets dergelijks), maar veertig jaar geleden was het daar nog behoorlijk kaal. Ik geloof dat vanaf die locatie ook nog steeds luchtballonnen vertrekken.

          Anderzijds is het zeventig jaar geleden, en heeft de ENCI elders veel weggevreten van de berg. Dus misschien dat een van de autochtone MO-ers een ander voorstel heeft?
          Het kan niet anders dan het plateau zijn geweest. Het plateau was in gebruik als landbouwgrond en ontdaan van natuurlijke hindernissen. Bij de Rochuskapel was het terrein te hobbelig en lag een waterreservoir. Bovendien was het plateau eigendom van Domeinen en gemakkelijk bereikbaar via de Luikerweg. Het voormalige voetbalveld was ook bruikbaar, maar veel te klein. De overige terreinen waren privé eigendom, vaak stond er bebouwing en waren in gebruik door hoveniers. De exacte locatie is (nog) niet te bepalen. De weinige beschikbare foto's geven geen oriëntatiepunten.

          Opmerking


          • #20
            Plateau

            In 1911 werd er ook al gevlogen vanaf het Plateau St. Pierre .
            bron: memoires I.P.H.S. Nijst blz. 85

            Opmerking


            • #21
              Het plateau als vliegveldje

              Kijk, dat wist ik allemaal niet. Maar dat van die foto's wel: het valt inderdaad alleen nader vast te stellen als we boompartijen op oude plateau-foto's zouden kunnen vergelijken met die vliegtuigfoto's. Ik zal een contact opnemen met 'Domeinen'. Daar zou men toch een fotocollectie of tekeningenarchief moeten hebben?
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 april 2021, 15:36.

              Opmerking


              • #22
                Leuke berichten, dank! De zoekcirkel wordt al kleiner. Ik heb via het web wat kaarten van Plateau St. Pierre gevonden.

                De locatie Pietersberg wordt minstens tweemaal genoemd voor een vliegveldje. In een herdenkingsboek van Maastricht Aachen Airport wordt gemeld, dat het werd geopend door de Fransman Duchereux. Het 'naslagwerk' Vliegvelden in Oorlogstijd meldt een veldje van de geallieerden (Amerikanen) op de top van de berg bij de Tapijnkazerne.

                Tot de volgende.

                Opmerking


                • #23
                  "Vliegveld" of niet te Sint-Pieter?

                  Een bewoner van Sint Pieter kan zich wel herinneren dat vliegtuigjes landden op de berg, maar kan zich niet direct herinneren dat daarvoor speciaal een start/landingsbaan was aangelegd.

                  Opmerking


                  • #24
                    ik neem aan dat de link voor zich spreekt qua bronvermelding en die betreffende Limburg en Belgisch Limburg

                    ik dacht zoek eens anders om en niet die kleine vliegtuigjes, maar die echt grote die c-47 en of dakota's

                    wanneer kan zo iets landen, hoe groot moet de airstrip zijn???
                    een spitfire kan al eigenlijk niet op gras landen (enkel als noodlanding)

                    Dus het zijn heel kleine lichte toestellen geweest die rondom Maastricht geland en opgestegen zijn met minstens 300 meter.
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • #25
                      Hoe groot moet een strip zijn...

                      Een Spit vliegt het liefste vanaf gras! Veel (oudere) vliegtuigen en alle staartwielvliegtuigen trouwens ook. Een C-47 of Dakota heeft zo'n 1.000m lengte nodig in de start en een vrije in-/uitvliegsector. Een Spit iets minder. Maar voor een Auster stripje volstaat 3 tot 400 x 30m al.

                      Om begripsverwarring te voorkomen: het stripje op de Pietersberg was niet een "echt" vliegveld met "alle toeters en bellen". Een gewone strook gras, lang en breed genoeg, was voldoende. De Amerikaanse strip bij De Geusselt was er ook zo eentje.

                      Tot de volgende!

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Yannick Bekijk bericht
                        Foto van een Stinson L-5 van het 125th Liaison Squadron dat gestationeerd was op de Sint Pietersberg.
                        Bron: www.studiegroepluchtoorlog.nl
                        Van Dhr. H.Ceha ontving MO de volgende e-mail:

                        Inderdaad 125th Liaison Squadron onder bevel van Captain Gabriel Cazares.
                        Start/-landingsbaan op plateau vanaf NW punt in richting van oude kerk St.Pieter. Verhard met rubber matten.Diagonaal over het plateau dus.
                        Tien a twintig Piper Cubs.
                        Een keer is er een C/47 Dakota geland die bij opstijgen maar net de toren van de kerk kon ontwijken. De vliegers en al het personeel waren gelegerd in de gangen van Ft.St.Pieter. Voornaamste taken Artillery observation, lichtfotografie en verbindingen. Drie Nederlanders, t.w. Aristides Witlox, Wim Bakker en Henri Ceha hadden toegang tot het Fort om de militairen de onderaardse gangen te laten bezoeken.

                        Opmerking


                        • #27
                          leuk dat er dan ook nog zulke gedetailleerde berichten aangeleverd worden
                          met die bekende namen = > een interview met hen mogelijk?

                          m vruntelijke g
                          ik ben verguisd

                          Opmerking


                          • #28
                            Zoals hierboven al geschreven, was het 125th Liaison Squadron vanaf halverwege oktober '44 op de Sint Pietersberg gestationeerd. Daarnaast waren er nog enkele soldaten gelegerd voor het onderhoud van de vliegtuigjes. De soldaten zaten ook in de Tapijnkazerne en het Veldeke college.
                            De vliegtuigjes stonden verspreid op de Sint Pietersberg, tussen het fort, de Luikerweg en het einde van het plateau aan de Mergelwegkant. Tussen het fort en plateau bevonden zich bomen, waar waarschijnlijk een klein gebouwtje was of waar een of meerdere tenten stonden.
                            Het is wel eens voorgekomen dat een vliegtuig tijdens de landing doorschoot en het plateau richting Mergelweg afschoot. Op de Sint Pietersberg is o.a. Montgomery geland voor de conferentie op 7 december 1944.

                            Opmerking


                            • #29
                              [ATTACH=CONFIG]n100047[/ATTACH] Vliegveldje Pietersberg 1944

                              Bijgaand een luchtfoto van verkenningstoestellen van het 125th Liaison Squadron op het vliegveldje. Wie inzoomt op de foto zal zien dat de landingsbaan (gemarkeerd door witte 'paaltjes') dwars over de Luikerweg ging.

                              Met dank aan Ralph F., die de foto traceerde op een Amerikaanse site.

                              [ATTACH=CONFIG]n100046[/ATTACH]
                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 oktober 2017, 16:29.

                              Opmerking


                              • #30
                                Goeienmiddag
                                Twee jaar verder, ik log eindelijk weer in.
                                Zou die foto nog een keer geplaatst kunnen worden?
                                Dank!
                                Grtoeten, Coert

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X