Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tijdelijke vliegveldjes in de Tweede Wereldoorlog

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Tijdelijke vliegveldjes in de Tweede Wereldoorlog

    Na de bevrijding in 1944 zijn er in Maastricht enkele tijdelijke militaire airstrips geweest, in gebruik bij de geallieerde legers. Er wordt eentje bij De Geusselt en eentje bij de Tapijnkazerne gemeld.
    Mijn vragen:
    - wat is de preciese locatie;
    - waar is er (behalve via dit forum) meer info te verkrijgen?
    Alvast hartelijke dank voor reacties,
    Vriendelijke grt'n,
    Coert Munk

  • #2
    Geen tijdelijk vliegveldje bij de Tapijnkazerne (1944-1945)

    Welkom op MO, Coen. We zijn hier te hooi en te gras wel eens bezig geweest met vliegtuigen en vliegveldjes, maar dat betrof vooral de eerste vliegtuigen in Maastricht, en de periode van de Eerste Wereldoorlog (zie subthema
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 april 2021, 15:31. Reden: herstel diakritische tekens

    Opmerking


    • #3
      Zijn op de Pietersberg na de bevrijding niet enkele verkenningsvliegtuigjes gestationeerd geweest?

      Bekendste vliegveld in de buurt van Maastricht was Y44, nu MAA.

      Opmerking


      • #4
        Winter 1944-1945: 'den Dreuvige'

        In de winter van 1944-1945 hebben vliegveldjes gelegen op de Sint Pietersberg (eigenlijk dus tegenover de Tapijnkazerne, al is het dan wat verder weg) en bij de Geusselt. Zij deden uitsluitend dienst als basis voor de verkenningsvliegtuigjes ten behoeve van de artillerie. Dat waren Piper-Cubs die in de volksmond 'den Dreuvige' [de Droevige] werden genoemd, mogelijk naar het geluid dat het toestel maakte.

        Het vliegveldje bij de Geusselt is de voorloper geweest van Airfield Yankee 44, dat wat verder van de stad onder Beek zou worden aangelegd. Op 26 juni 1945 werd dit militaire vliegveld overgedragen aan de burgerlijke autoriteiten en in september vertrokken vanaf 'Beek' de eerste toestellen.

        Ik heb deze gegevens uit Ubachs/Evers, Historische Encyclopedie Maastricht (2005). De daar genoemde bronnen en literatuur zijn:
        * RHCL, GAM, inv.nr. 281, Archief E. Franquinet.
        * M. Vleugels, Maastricht Airport 1919, 1947, 1987, Maastricht 1987.
        * Dagblad De Limburger, 3 mei 2003
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 april 2021, 15:31.

        Opmerking


        • #5
          Vliegshow omtrent 1950.



          De familie Hamelers op uitstapje. Vliegveld Beek?
          Wel geen tijdelijk vliegveldje, maar ik wil jullie deze foto niet onthouden.

          Opmerking


          • #6
            E. Franquinet, alias PROPELLER

            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            RHCL, GAM, Archief E. Franquinet, inv.nr. 281.
            Mr. E.M.C.B. (Edmond) Franquinet (1896-1974) was o.a. publicist op het terrein van lucht- en ruimtevaart. Zijn persoonlijk archief ligt ter inzage bij het Regionaal Historisch Centrum te Maastricht, Sint Pieterstraat 7. Het bevat hoofdzakelijk handschriften, boeken, tijdschriften en foto's over luchtvaart en documentatie betreffende zijn reizen. (Aldus het archievenoverzicht van het RHCL).

            Wat hier niet duidelijk wordt is dat Franquinet verslingerd was aan de luchtvaart en daar causeriën over hield en er veel over publiceerde. Hij dat deels onder het pseudoniem P.R.O.Peller.

            Vliegveld Zuid-Limburg : een Zuid-Limburgsch verkeersbelang. Een man met een vooruitziende blik, die zelf ook veel boven de regio vloog.

            Gezien die achtergrond is het misschien zinvol het hierboven genoemde dossier (inv.nr. 281) in zijn archief nog eens ter hand te nemen. In een encyclopedie kan men maar weinig gegevens kwijt. Heel goed mogelijk dat er meer te vinden is over die tijdelijke vliegveldjes.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 april 2021, 15:32.

            Opmerking


            • #7
              Vliegveld 'De Geusselt'

              Men zoekt en vindt!

              'In Maastricht zijn ook twee vliegveldjes. Zij dienen voor de "Piper-Cubs", de lichte Amerikaanse verkenningsvliegtuigjes (de "dreuvige"). Het ene is al door de Duitsers aangelegd en lag aan de Geusselterweg, nu Olympiaweg. In feite was het een uitgestrekte wei, waarop de Amerikanen grote, lange, ijzeren matten uitrolden en geperforeerde stalen platen (PSP's = Pierced Steel Planks) neerlegden. Hierdoor werkten ze oneffenheden van de bodem weg en konden kleine vliegtuigjes landen en opstijgen.

              Het tweede vliegveldje legden ze [de Amerikanen] aan op de Sint Pietersberg. Voor hun grote luchttransporten maakten ze al kort na de bevrijding [12-14 september 1944] gebruik van een 188 ha groot terrein tussen Geverik en Ulestraten. Dit laatste is thans bekend als "Maastricht-Aachen-Airport".'

              In het boekje (titelgegevens hieronder) ook een foto van een Piper-Cub op het 'veld'; op het hoogteroer het nummer 479723; op de zijkant: '63 [icoon] B'. Uit de foto blijkt dat het veld pal voor/achter klooster 'Nazareth / Bel Air' lag. Het klooster is inmiddels afgebroken.

              Bron:
              J. Luijten, J. Boetsen en J. Ackermans, 'Nazareth, weet u waar het ligt? In Israël, maar ook in Maastricht, 1953-2003', Maastricht [2003], 52 blz., ills. Hierin het boven geplaatste citaat, blz. 9.

              Nota Bene: De heren Jo Luijten en Jo Boetsen waren/zijn verbonden aan het RHCL. Voor vliegveld Geusselt zijn zij onbetwijfeld de meest betrouwbare bron.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 augustus 2013, 16:46.

              Opmerking


              • #8
                Vliegveld 'De Geusselt' Geusselterweg november 1944

                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                Men zoekt en vindt!
                ...
                In het boekje (titelgegevens hieronder) ook een foto van een Piper-Cub op het 'veld'; op het hoogteroer het nummer 479723; op de zijkant: '63 [icoon] B'. Uit de foto blijkt dat het veld pal voor/achter klooster 'Nazareth / Bel Air' lag. Het klooster is inmiddels afgebroken.

                Bron:
                J. Luijten, J. Boetsen en J. Ackermans, 'Nazareth, weet u waar het ligt? In Israël, maar ook in Maastricht, 1953-2003', Maastricht [2003], 52 blz., ills. Hierin het boven geplaatste citaat, blz. 9.
                ...
                Hierbij de foto van het vliegtuig met op de achtergrond klooster Nazareth / Bel Air.


                Bron: Boekje ‘Nazareth, weet u waar het ligt ? In Israël maar ook in Maastricht’ blz. 9

                Voor de volledigheid hieronder een foto van het klooster Nazareth / Bel Air.
                Het vliegveld lag tegenover het klooster, de bomen waren verwijderd.


                Bron: Ansichtkaart uit archief Wigo
                Mestreechter Geis mage beleve
                en dat door te kinne geve.
                God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                Opmerking


                • #9
                  Foto van een Stinson L-5 van het 125th Liaison Squadron dat gestationeerd was op de Sint Pietersberg.
                  Bron: www.studiegroepluchtoorlog.nl
                  Bestanden bijvoegen

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Yannick Bekijk bericht
                    Foto van een Stinson L-5 van het 125th Liaison Squadron dat gestationeerd was op de Sint Pietersberg.
                    Bron: www.studiegroepluchtoorlog.nl
                    Waar kan ik dat vinden op die site, Yannick?

                    Opmerking


                    • #11
                      Leuk, al die reacties op mijn vraag! Hartelijke dank.
                      Geusselt ken ik en in plaats van de Tapijnkazerne (die echt in sommige stukken wordt genoemd) moeten we Pietersberg noemen. Dat was overigens al een oudere locatie, want die wordt ook genoemd bij vluchten die ver vóór de oorlog al plaatsvonden. Vaals had toen een veldje en zo was er meer in de regio.
                      Ik zal binnenkort een overzicht maken van de veldjes in het zuiden van Limburg.
                      Nogmaals dank voor de input!

                      Opmerking


                      • #12
                        ...een aanvulling nog: de Amerikaanse Piper Cub die op de strip op De Geusselt werd gefotografeerd, vliegt nog steeds! Zo meldt de site van Cub eigenaren. Kijk op de link
                        http://www.j3-cub.com/plane-registry/44-79723-189.html
                        Grt'n, C

                        Opmerking


                        • #13
                          Gisteren iets meer gehoord over het vliegveld bij de Geusselt. Het was een redelijk groot vliegveld. Bommenwerpers hebben niet gevlogen vanaf de Geusselt, maar geallieerde jagers zijn er wel gestationeerd geweest.

                          Opmerking


                          • #14
                            Y44.

                            Vandaag een boekje gekregen: Targets attacked by the Eight Air Force 17 august 1942 17 august 1943. Target: Germany. London 1944. Met daarin gelegen een artikel uit Airpost 07/98: B17G43-38205/D 190345 geland op airstrip Y(ankee) 44, voorloper van vliegveld Beek.

                            Opmerking


                            • #15
                              Een drietal foto's van de aanleg van vliegveld Beek. De datering van de foto's is 16/8/49. Op de foto's staan Maastrichtenaren die bij de aanleg betrokken waren. In hoofdzaak waren het mensen uit het Boschstraatkwartier.
                              Bestanden bijvoegen
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X