Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto's Maastricht - Waar genomen?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Foto's Maastricht - Waar genomen?

    Ik heb enkele foto's die genomen zouden zijn in Maastricht. Ik kan ze zelf niet plaatsen, maar hopelijk kunnen jullie mij helpen.

    Foto 1. Ik denk op het Vrijthof. Op de achtergrond de Grote Staat.
    ----

    Foto 2. Grote Gracht - Brusselsestraat?
    ----

    Foto 3. ?
    ----

    Foto 4. ?
    ----

    Foto 5. Grensgebied met Maastricht?


    Foto 6. Grensgebied met Maastricht?


    Foto 7. Opschrift 'Wirkung einer engl. Splitterbombe in Maastricht'
    ----


    Alvast bedankt,

    Yannick
    Last edited by Yannick; 16 november 2013, 15:23.

  • #2
    Is die laatste niet in de rechtsstaat, naast de Martinuskerk? Ik meen uit mijn geheugen dat dat pand oorlogsschade heeft opgelopen. Er zit nu een kapperssalon.

    Foto 4 kan de Grote Gracht zijn richting Markt, maar ik vind dat dak van de kerk zo vreemd uitzien. Bij nader inzien, is dat wel Maastricht?
    Last edited by burgemeester; 13 december 2012, 20:13.

    Opmerking


    • #3
      kwaliteit foto's

      Hoi Yannick, mooie foto's, maar kun je ze ook met iets betere resolutie opladen?

      Opmerking


      • #4
        Foto 7: Rechtstraat, luchtbombardement mei 1940


        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Is die laatste niet in de rechtsstaat, naast de Martinuskerk? Ik meen uit mijn geheugen dat dat pand oorlogsschade heeft opgelopen.
        Burgemeester heeft gelijk: foto nr. 7 betreft de westzijde van de Rechtstraat/ hoek Wycker Pastoorstraat, dus het noordelijk gedeelte bij de St.-Martinuskerk.

        Het meest rechtse huis op de foto was het tweede vanaf de hoek het Wyker Pastoorstraatje. Het oorspronkelijke hoekpand kreeg de volle laag en is geloof ik niet meer herbouwd. De foto is gemaakt toen de opruimwerkzaamheden al even aan de gang waren.

        Dit was een Engels luchtbombardement op 11 mei 1940, het eerste van vier jaar oorlog. Ook de volgende dag vielen nog Engelse bommen. Men trachtte de door de Duitsers gelegde schipbruggen te vernielen, maar in plaats daarvan trof men huizen in de Rechtstraat, aan de Grote Staat en de Grote Gracht, en op het Onze Lieve Vrouweplein. Ook het gebouw van De Limburger (Wolfstraat? Havenstraat?) werd getroffen. Totale rekening: 15 doden, 100 gewonden.

        Bron:
        Ach Lieve Tijd Maastricht, 0-nummer: Paul Bronzwaer, De Maastrichtenaren en de Tweede Wereldoorlog, Waanders 1994, pag. ix. Hier staat een vergelijkbare foto afgebeeld (zonder Duitse soldaten).
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 december 2012, 09:23. Reden: aanvulling

        Opmerking


        • #5
          @ Burgemeester, Ik kan die kerk ook niet thuisbrengen in Maastricht. Het kan best zijn dat deze niet in Maastricht genomen is, opschrift was Maastricht. Hoeft natuurlijk niet.

          @Wonderland, ik heb momenteel geen betere kwaliteit.

          @Ingrid, hartelijk dank voor de informatie.

          Opmerking


          • #6
            Foto 4: onbekende kerk

            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            Foto 4 kan de Grote Gracht zijn richting Markt, maar ik vind dat dak van de kerk zo vreemd uitzien. Bij nader inzien, is dat wel Maastricht?
            Burgemeester vermoedde het al: dit is NIET Maastricht. Nog afgezien van dat traptorentje en de nogal grote dakruiter op de vieringstoren: er is hier geen enkele kerk geweest met een dergelijk hoog dak en twee rijen dakkapellen direct ONDER elkaar.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 december 2012, 09:27. Reden: aanvulling

            Opmerking


            • #7
              Betere kwaliteit foto's door uploaden via de posting

              Oorspronkelijk geplaatst door Yannick Bekijk bericht
              @Wonderland, ik heb momenteel geen betere kwaliteit.
              Ik denk dat het niet zozeer gaat om een betere kwaliteit, maar om een vergroting van de afbeelding.

              Ik denk dat Yannick de foto's heeft gekopieerd in zijn bestand en vervolgens geplakt in zijn MO-posting. Op die manier zijn zijn foto's 'statisch', d.w.z. dat ze niet vergroot kunnen worden, tenzij door een aanpassing van de %-knop rechtsonder in het beeldscherm. Maar dat is vaak geen goed alternatief.

              Een andere mogelijkheid is de foto's te uploaden.
              Je begint een posting op MO en klikt voor het plaatsen van foto's op de paperclip in de werkbalk boven je postingvenster.
              De paperclip maakt het mogelijk iets uit je eigen computer te uploaden. Klik op 'bladeren'. Daarmee kom je op je eigen harde schijf.
              Zoek de foto op in de betreffende map en klik erop. Vervolgens kom je terug in het MO-menu-tje. Klik op 'uploaden' en je foto wordt op MO gezet.

              Het voordeel van deze methode is dat de foto in de uiteindelijke posting zichtbaar wordt en bij aanklikken vergroot wordt. Het gaat dan niet om een hogere resolutie (hoger aantal pixels), maar om een vergroting van de bestaande foto, ook bij een lage resolutie.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 14 december 2012, 11:51.

              Opmerking


              • #8
                Hopelijk zijn deze beter.

                De twee laatste foto's hieronder zullen hoogstwaarschijnlijk ergens net over de grens gemaakt zijn. Ook hier kan het weer zo zijn dat het opschrift niet klopt.
                Bestanden bijvoegen
                Last edited by Yannick; 16 november 2013, 15:24.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  [IMG]

                  Het meest rechtse huis op de foto was het tweede vanaf de hoek het Wyker Pastoorstraatje. Het oorspronkelijke hoekpand kreeg de volle laag en is geloof ik niet meer herbouwd.
                  Ik vraag me af of dat wel klopt. De overkapping aan de rechterzijde van het pand is meen ik origineel. Dat zou betekenen dat het pand gerestaureerd is, niet dat het niet meer herbouwd is. Ik weet echter niet meer hoe ik aan die wijsheid kom.

                  Ik moet toch echt eens mijn boekenkast in orde maken, maar ik meen dat er een verwijzing staat in de Monumentengids Maastricht van Van den Boogaard. Iemand zin om effe te kijken?
                  Last edited by burgemeester; 14 december 2012, 21:31.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                    Ik meen dat er een verwijzing staat in de Monumentengids Maastricht van Van den Boogaard. Iemand zin om effe te kijken?
                    Ik heb niets kunnen vinden. En wanneer pak je nu die boeken eens uit? Ik heb eventueel nog wel wat planken over.

                    Opmerking


                    • #11
                      Foto 2: collaborateurs

                      Foto 2: Grote Gracht / Brusselsestraat?



                      Hier wordt door de vooroplopende en begeleidende burgers een groepje van collaboratie verdachte medeburgers opgebracht. In eerste instantie meende ik dat het onmogelijk in Maastricht kon zijn en wel vanwege het lantaarnarmatuur dat boven de straat hangt. Ik wist niet dat Maastricht in de jaren veertig al een dergelijke straatverlichting kende. Oude foto's laten steevast straat- en muurlantaarns zien, geen hanglantaarns.

                      Inmiddels is mij gebleken dat in enkele bredere straten hier en daar zo'n eenzaam 'peertje' moet hebben gehangen. Ik vond een foto van de Maastrichter Brugstraat omstreeks 1950 met halverwege één over de straat gespannen draad. Het armatuur lijkt niet helemaal hetzelfde als dat op 'foto 2', maar dat kan aan het gebrek aan scherpte van de opname/scan liggen. De bestrating is typerend voor Maastricht. De trottoirs lijken smal en dat komt goed overeen met de door Yannick veronderstelde Brusselsestraat of Grote Gracht.

                      Bijgaand een prentbriefkaart van de Grote Gracht, naar het oosten. De huizenrij links lijkt overeen te komen met de foto, al durf ik er mijn hand niet voor in het vuur te steken. Dat het stadhuis op de foto niet zichtbaar is, kan liggen aan de hoek waaronder de opname werd gemaakt.

                      Literatuur:
                      Voor de foto van de Maastrichter Brugstraat zie: W. Lem, Maastricht: zo was het (1996), ongepagineerd; foto met ingemonteerde helicopter.
                      Bestanden bijvoegen
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 december 2012, 06:51. Reden: correctie en aanvulling

                      Opmerking


                      • #12
                        Foto 2 is de Brusselsestraat, ter hoogte van de oude Kommelsituatie. Aan de rechterzijde van de foto zie je een halve boog boven een deur. Dit is de toegangspoort van de voormalige St. Servatiusschool, het huidige schutterslokaal van de DD. Schutterij. Ook de huizen aan de linkerzijde vanaf het witte pand passen precies in de weergave van googlemaps. Hopelijk heb ik het goed gedaan met he plakken van de link.

                        http://maps.google.nl/maps?q=brussel...,,0,-24.060255
                        Kompleminte

                        Toller

                        Opmerking


                        • #13
                          Foto 2: collaborateurs in de Brusselsestraat

                          Well done, Toller! Spot on, ook wat betreft de geupdate link.

                          En het klopt natuurlijk ook helemaal met het adres waar deze groep naar op weg was, namelijk het hoofdbureau van politie op het Vrijthof. Dat zat in de rechtervleugel van het huidige Theater aan het Vrijthof.

                          Opmerking


                          • #14
                            Bedankt beide! Met de locatie en het verhaal van Ingrid wordt deze foto een stuk interessanter.

                            Opmerking


                            • #15
                              Die Apache Tomcat heeft hier grondig huisgehouden .

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X