Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vliegende brigade

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Vliegende brigade

Tijdens de bezetting door onze oosterburen werden er hand- en spandiensten verleend door Limburgse politiemensen. Bij het opruimen van het fotoarchiefje van de politie Maastricht trof ik bijgaande foto aan. Ik weet niet of deze foto in Maastricht is genomen. Ik kan gebouw niet direct herkennen. Ook weet ik niets over de Vliegende brigade. Misschien weten jullie meer.

Sjieke foto Toller, jij vindt nogal eens iets.

Ben benieuwd of iemand de locatie herkent en of wij nog meer foto's uit het archiefje te zien krijgen.
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

Opmerking

Wigo het zijn er niet veel, maar je wil graag weten wat en waar het is.

Opmerking

Ik twijfel er nu nog aan of deze foto wel in Maastricht is genomen. Lijkt mij een uitstapje. Kun je op het origineel zien wat en bij dat balkonnetje op de gevel staat?

Opmerking

Breur,
          Groter krijg ik de foto niet. Hij komt wel uit het Maastrichtse archiefje. isscien wordt een van de mensen herkend.

Opmerking

Wellicht vliegende douanedienst? Volgens mij had de douane toen nog geen uniformen.

Opmerking

Ik heb nog even Paul Bronzwaer gesproken. De term Vliegende Brigade in relatie tot Maastricht laat bij hem geen belletje overgaan.

Opmerking

Kunnen wij de term c.q. toenmalige dienst 'Vliegende Brigade' vergelijken met de huidige 'Mobiele Eenheid' (ME) ?
                Last edited by Wigo; 4 december 2012, 18:00.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                  Tijdens de bezetting door onze oosterburen werden er hand- en spandiensten verleend door Limburgse politiemensen. (...)

Hoi Toller,

Je schrijft gelukkig Limburgse politiemensen en niet Maastrichtse Govies

Er zijn zeker hand- en spandiensten verricht door politiemensen, maar het is zeker niet zo dat er onder de (Maastrichtse) politiemensen veel sympathie was voor de Duitse bezetter.
                  Desalniettemin waren in 1943 de eerste "Schalkharers" in het korps.
                  "Schalkwijkers", voor degene die niet zo goed zijn ingeschoten in de geschiedenis van de politie, waren nieuwe, meestal jonge politiemensen die waren opgeleid door de Duitsers in het Politie Opleidings Bataljon (P.O.B..) in Schalkhaar, nabij Deventer.
                  Vanzelfsprekend waren zij pro-Duits.
                  Overigens bleven de meeste "Schalkharers" na de oorlog gewoon in dienst, tenzij zij zich natuurlijk schuldig hadden gemaakt aan oorlogsmisdaden, maar dat was meestal niet het geval.
                  In de jaren tachtig van de vorige eeuw gingen de laatste "Schalkharers" met pensioen.
                  In het korps bleven zij "iemand van Schalkhaar", tenminste bij de oude generatie politiemensen.

Terug naar jouw vraag.
                  Ik zie op de foto geen gemeentepolitie-uniform. De politieman rechts draagt een Rijkspolitie-uniform.
                  Het uniform uiterst links is naar alle waarschijnlijkheid een uniform van de Koninklijke Marechaussee. Let vooral op de bies op de linker mouw!

Ik denk dat de foto niet in Maastricht is genomen. Ik herken de achtergrond niet.

Gelet op de 2 voertuigen zou het om een "Überfallkommando" kunnen gaan.
                  Deze werden in 1941 op last van Rauter opgericht.
                  De gemeentepolitiekorpsen van Amsterdam en Den Haag kregen er 3, Rotterdam 2 en andere steden één.
                  De Marechaussee kreeg één Überfallkommando per divisie.
                  (Bron: De Geschiedenis van de Nederlandse politie, 2006, Cyriel Fijnaut (blz. 595))

Oorspronkelijk geplaatst door Wigo
                  Kunnen wij de term c.q. toenmalige dienst 'Vliegende Brigade' vergelijken met de huidige 'Mobiele Eenheid' (ME) ?
                  Ja, ik denk het wel.
                  Het idee van Rauter kwam ook na de februaristaking in 1941.

Wat de hypothese van een Überfallkommando, in het Nederlands wellicht "Vliegende Brigade" gedoopt, tegenspreekt is het feit dat er twee Rijkspolitie-uniformen te zien zijn.
                  De rol van de Rijkspolitie was in de Tweede Wereldoorlog minimaal.

Overigens is de term "vliegende brigade" een typische Marechaussee term. Toch vermeldt het boek "De Koninklijke Marechaussee in de Nederlandse samenleving" (W. van den Hoek, 1975) niets over een Vliegende Brigade in de jaren 1940-1945.

Opmerking

Wit, dan denk ik ook aan zwart. Opsporingsambtenaren zwarte handel een mogelijkheid?

Opmerking

Tedje, Merci voor de informatie (al dan niet behorende bij de foto) en voor het antwoord op mijn vraag.

Opmerking

Zwarte markt

Zwart-witfoto van een zwarkte markt op het Heilig-Kruisplein in Brussel tijdens de Tweede Wereldoorlog, februari 1943. Opschrift achteraan: "De Kontrolediensten aan het werk te Brussel! Op het Heilig-Kruisplein legden de kontroleurs en de agenten van de vliegende brigade de hand op talrijke waren, die op de zwarte markt verkocht werden. De marktkramers werden gelast met den verkoop tegen den wettelijken prijs, zoodat zich dadelijk een massa volk vormde om van deze uitzonderlijke gelegenheid te genieten."

Bron: http://musea.oost-vlaanderen.be/publ...1226&comment=1

Zie ook: http://www.dadingisila.be/activiteit...ebosschere.pdf

Opmerking

Hiere,
                          Bedank voor de snelle en deugdelijke informatie, de foto gaat naar Tedje voor zijn archief.

Opmerking

WO II: Vliegende brigade = Vliegende Afdeling

Ik vond een dissertatie over de Rotterdamse politie met daarin een aantal pagina´s over de ´Vliegende Afdelingen´, ook wel ´Vliegende Brigade´ genoemd.

Ik weet niet hoe ik dit bestand kan linken, dus ik zet het maar neer zoals ik het in Google heb gekopieerd:

[PDF] Hongerwinter en bevrijding - UvA DARE

dare.uva.nl/document/105912

Opmerking

Een prachtige dissertatie die je hebt gevonden Clio

In de bibliografie van het standaard werk "De geschiedenis van de Nederlandse Politie" (C. Fijnaut, 2006) worden wel 2 werken van de auteur van genoemde dissertatie, F.A.M van Riet, genoemd, maar uiteraard niet de betreffende dissertatie
                              Handhaven onder de nieuwe orde : de politieke geschiedenis van de Rotterdamse politie tijdens de Tweede Wereldoorlog, (ISBN 9789059941939)
                              om de simpele reden dat deze pas in 2008 verscheen.

Desalniettemin denk ik dat de achtergrond van deze foto nu wel min of meer duidelijk is.

Overigens vond ik het gedicht over de bekentenissen van de "plundertocht" door de dienstdoende Rotterdamse agenten in de nacht van oud op nieuw 1944/1945 wel het hoogtepunt van de dissertatie, wat je van dat handelen ook mag vinden.

Opmerking

Bezig...
                              X