Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hier moesten Limburgse Joden zich melden.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Hier moesten Limburgse Joden zich melden.

    Dagblad De Limburger 3 september 2011:
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Breur; 21 december 2014, 13:36.

  • #2
    Correctie vermelde feiten.

    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Dagblad De Limburger 3 september 2011
    Citaat: Van Rens is nu druk doende om de gemeente Maastricht ervan te overtuigen in elk geval het poortje van de school aan de P.P.Willemsstraat, die op de nominatie staat voor sloop, te behouden. „Er moet een plaquette komen, zodat hetgeen hier gebeurd is niet vergeten".

    Dit citaat is wat betreft de inhoud gedeeltelijk onjuist.

    Zelf ben ik vanuit diverse belangen betrokken bij de transformatie van het voormalige Stercollege naar kleine Campus voor buitenlandse studenten betrokken.
    Het poortje staat niet op de nominatie om gesloopt te worden.
    Het huidige straataanzicht van het Stercollege zal volledig behouden worden en waarnodig zal het hekwerk hersteld worden en opnieuw geschilderd worden in de oorspronkelijke kleur (zwart).
    Bovendien zal boven het betreffend poortje (het meest zuidelijke) een plaquette aangebracht worden met tekst om aan te geven wat zich hier afgespeeld heeft. Dhr. Paul Bronzwaer en geestverwanten zijn al geruime tijd bezig met het ontwerp en de vergunningaanvraag voor deze plaquette.
    De welstandscommissie moet nog groen licht geven.
    Last edited by Breur; 21 december 2014, 13:37.

    Opmerking


    • #3
      Daar moet natuurlijk een monument komen in welke vorm dan ook.
      Hoeveel mensen zijn door dit poortje gegaan en afgevoerd, hun geliefde en stad nooit meer teruggezien.
      Vergeten mogen we dit nooit.
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

      Opmerking


      • #4
        Op 24 augustus 1942 werd aan ongeveer 600 Joden verspreid over de hele provincie Limburg door Nederlandse politiefunctionarissen een oproep overhandigd om zich de dag erna, 25 augustus, te melden in de school aan de Prof. Pieter Willemsstraat 39 te Maastricht. Er hebben ongeveer 300 Joden uit de hele provincie zich gemeld. De overigen waren kennelijk al ondergedoken of gevlucht. In de late avond van 25 augustus werden om ongeveer 24 uur deze 300 onder politiebegeleiding te voet via de Prof. Roerschstraat naar het station geleid. Door stond een trein klaar die hen naar het opvangcentrum Westerbork bracht vanwaar zij enkele dagen later naar het vernietigingskamp Auschwitsch zijn vervoerd. Een aantal jaren geleden heb ik nog enkele getuigen van deze gebeurtenis gesproken, o.a. leden van de familie De Vos uit de P.P. Willemsstraat en enkele mensen aan de Meerssenerweg. Op het moment dat deze Joden naar het station werden gebracht, was het zogenaamd 'Spertijd'; dat betekende dat je als burger zonder vergunning na 23.00 uur niet meer op straat mocht zijn. Daarom hebben veel Maastrichtenaren hier nooit iets van geweten. Wel veel buurtbewoners uit de twee genoemde straten. Zij hebben vanachter hun ramen - ondanks de verduisteringsverboden - toch gekeken en de treurige stoet voorbij zien komen. Op 24 augustus a.s. is het dus zeventig jaar geleden dat deze onvoorstelbaar tragische gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. Nu hebben een vriend - Herman van Rens - en ik het initiatief genomen aan de buitenmuur van het schoolgebouw (waarin inmiddels een aantal studentenappartementen is aangebracht) een herinneringsplaquette te laten aanbrengen. We hebben hierbij medewerking van de gemeente Maastricht en woningstichting Maasvallei gekregen. Op vrijdag 24 augustus werd om 15.30 uur deze plaquette onthuld door burgemeester Hoes in aanwezigheid van het bestuur van de provincie Limburg, van de opperrabbijn van het Nederlands Israëlisch Kerkgenootschap en een delegatie van de Joden in Limburg. In de gemeente Maastricht zelf kregen 159 Joden een oproep overhandigd. Hiervan hebben er zich 95 gemeld.


        Last edited by Breur; 21 december 2014, 13:20. Reden: Herplaatst wegens omissie.

        Opmerking

        Bezig...
        X