Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

1940 - Korps Politietroepen in Maastricht - Waar waren ze gelegerd?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • 1940 - Korps Politietroepen in Maastricht - Waar waren ze gelegerd?

    Mijn vader was in 1939 en 1940 korporaal bij het Korps Politietroepen, groep Maastricht. Deze militairen waren belast met grensbewaking en vreemdelingencontrole. De foto is genomen op de St. Servaasbrug op 25 mei 1939.
    Click image for larger version

Name:	hfk-1939-0525.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	93179
    De groep, 33 man olv. een Adjudant, was ergens in Maastricht gehuisvest van medio mei 1938 t/m 12 juli 1940, op die datum werd het Korps door de Duitsers ontbonden en het personeel naar huis gestuurd.

    Ik zou graag willen weten wáár zij waren gehuisvest. Mijn vader schreef achter op de foto's dingen als: "onze perebomen", "dahlia knollen en viooltjes", "het koetshuis" en "de tuin van de groep".
    Click image for larger version

Name:	hfk-1939-0603-2.jpg
Views:	1
Size:	75,1 KB
ID:	93177
    Op de lokatie was dus een koetshuis en andere gebouwen, wit gepleisterd, en een aangelegde, goed onderhouden tuin.
    Click image for larger version

Name:	hfk-1939-0421-2.jpg
Views:	1
Size:	50,0 KB
ID:	93178
    Ik ben bij deze zoektocht duidelijk aangewezen op hulp van Maastrichtenaren die de stad goed kennen...
    Last edited by maurits44; 8 maart 2011, 21:35.

  • #2
    Inderdaad even bekomen van de carnaval. Ik heb vandaag geen puf om in de boeken te duiken (katerige toestanden hier); maar zal morgen eens op zoek gaan.

    Overigens lijkt het me sterk dat de foto`s in (de binnenstad van) Maastricht gemaakt zijn. Dat mansardedak en dan die onderdoorgang; dat zouden we als ervaren Mestreech-watchers toch direct thuis moeten kunnen brengen? Ik zit eerder te denken aan een kasteel in de omgeving.

    Morgen meer.

    Opmerking


    • #3
      Van harte welkom Maurits44 op dit forum.

      Je treft het!
      Ik heb toevallig afgelopen tijd een beetje onderzoek gedaan.
      Daarbij kwam ik inderdaad het Korps Politietroepen, gedetacheerd in Maastricht, tegen.

      Het korps was toendertijd gehuisvest aan de Brusselsestraat te Maastricht.
      Dat was hun geluk.
      De Duitsers, het klinkt onlogisch maar het schijnt echt zo te zijn geweest, wisten dat niet.
      Na de bezetting van Maastricht hebben de Duitsers zich volledig geconcentreerd op de Tapijnkazerne, in de veronderstelling dat daar alle Nederlandse troepen geconcentreerd waren.
      Dat een kleine groep, nml. het Korps Politietroepen, "gelegerd" was in de Brusselsestraat, ontging hun aanvankelijk volledig.

      Vermoedelijk is dat het geluk geweest van de korpsleden en was dat de reden dat ze niet direct in mei 1940 werden afgevoerd.
      Helaas weet ik (nog) niet in welk pand aan de Brusselsestraat ze precies waren gehuisvest. Ik heb daar eerlijk gezegd ook (nog) niet naar gezocht.

      Na een paar maanden, de Duitsers hadden inmiddels ontdekt dat ze dit Korps in Maastricht over het hoofd hadden gezien, werd het korps ontbonden.
      Op 10 augustus 1940 traden 17 leden van het Korps Politietroepen in dienst van de gemeentepolitie Maastricht.
      Zij werden aangesteld in de rang van agent en verdienden 1.400 gulden per jaar.

      Bovengenoemde wijsheid heb ik uit het boek "Een lange weg, 1940-1975, 35 jaar dienst bij de gemeentepolitie Maastricht" van A.G. van de Pepel.
      A.G. van de Pepel was destijds sergeant bij het Korps Politietroepen en stapte over naar de gemeentepolitie Maastricht.

      Ik betwijfel of het boek nog verkrijgbaar is.
      Het is in ieder geval in te zien bij de bibliotheek in Maastricht.

      Mocht je nog aanvullende informatie hebben, hou ik mij aanbevolen.
      Last edited by Pier; 9 maart 2011, 23:24.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Geweldig, Pier!

        Ik krijg alleen die foto`s niet geplaatst op de Brusselsestraat. Beetje zoeken met bing levert ook niets... hmmmm...

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Geweldig, Pier!

          Ik krijg alleen die foto`s niet geplaatst op de Brusselsestraat. Beetje zoeken met bing levert ook niets... hmmmm...
          Ik ben het met je eens (deze keer.... ).

          Vraag is natuurlijk of die foto's, althans de 2de en de 3de, in Maastricht zijn genomen.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            olijfje, burgemeester, Pier, bedankt voor jullie reactie.

            Wat een geweldig verhaal, Pier! Dat die ontdekking zo lang duurde. Ja, ze moeten zich goed hebben verstopt (hopelijk niet zo goed dat ze na 70 jaar nog steeds niet te vinden zijn ). Maar, uiteindelijk hebben de Duitsers het Korps Politietroepen, per decreet van 5 juli 1940, opgeheven met ingang van 15 juli 1940. Dat er van de gehele groep van 33 man zich 17 bij de Maastrichtse gemeentepolitie gemeld hebben, is een interessant gegeven. Mijn vader had géén binding met streek of stad, hij ging een zes-jarige verbintenis aan bij de Marechaussee (het predikaat "Koninklijke" was ze toen al afgenomen). Via de Politie te Water en de Rijkspolitie is hij uiteindelijk in 1976 met FLO gegaan, een met van de Pepel vergelijkbare loopbaan dus, ze scheelden maar een jaar.

            Natuurlijk heb ik mij óók afgevraagd of we (jullie ) wel in Maastricht moeten zoeken, aangezien mijn vader dat niet achter op elke foto schreef (van die periode heb ik alléén maar foto's).
            Click image for larger version

Name:	hfk-1940-0712-1.jpg
Views:	2
Size:	94,7 KB
ID:	89429Click image for larger version

Name:	hfk-1940-0712-2.jpg
Views:	1
Size:	41,6 KB
ID:	89430
            Deze "afscheids"-foto van de groep zegt eigenlijk veel. Ze staan er alle 33 op. De personen op de eerste rij met de donkere koorden zijn de onderofficieren, dus één daarvan moet van de Pepel zijn... Ik vind het trouwens een geweldige foto als je bedenkt dat hij genomen is in een, voor Nederlandse militairen zeker, turbulente periode. Op deze foto stralen ze allen een zekere rust uit, ook gelatenheid, maar zeker trots.
            De foto is op de achterkant door mijn vader van commentaar voorzien, waaruit blijkt dat we echt in Maastricht (of zeer nabij) moeten zoeken.
            Dat koppelt de 2e en 3e foto van mijn eerste post ook aan deze groepsfoto: Kijk maar eens naar de bestrating en de tuin op de achtergrond.

            Opmerking


            • #7
              Kijk, met die foto zul je Pier hoogstwaarschijnlijk een plezier doen! Mooi!

              Om Olijfje tegemoet te komen ben ik net maar even door de Brusselsestraat gefietst om empirisch onderzoek te doen. Olijfje heeft gelijk (as always); er zijn daar ontzettend veel onderdoorgangen. Ook is veel veranderd, zeker aan de kant van het Herdenkingsplein.

              Ik heb op het randje van de illegaliteit vier binnenterreinen bekeken. Op de genoemde plaats (bij nr. 100) is het naar mijn smaak niet, ook de onderdoorgang richting Cellebroedersgang kan hem naar mijn smaak niet zijn. De onderdoorgang naar Leger des Heils valt ook af. De beste kandidaat vormde een plekje achter nummer 93; maar helaas. Bij nadere bestudering valt dat ook af. Dan zijn er nog diverse kandidaten waar je alleen op echt illegale wijze kunt gaan kijken (inbreken). Pier leest hier echter mee, dus dat doe ik maar niet.

              Mijn conclusie is dat de plek op de foto`s best bij de Brusselstraat kan zijn maar dat er dan weinig of niets van over is.
              Mijn gevoel zegt echter dat het daar niet is; maar daar kopen we weinig voor.
              Last edited by burgemeester; 10 maart 2011, 19:19.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                Even doorzeuren: Is de Brusselseweg niet ook 'n mogelijkheid ? Je wilt niet weten hoe vaak mensen 'weg' en 'straat' verwisselen..
                Maar probeer daar maar eens een binnenplaats te vinden. Of het pand moet inmiddels afgebroken zijn.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  Even doorzeuren: Is de Brusselseweg niet ook 'n mogelijkheid ? Je wilt niet weten hoe vaak mensen 'weg' en 'straat' verwisselen..
                  Ik heb dat gisteren uiteraard ook overwogen.
                  Ik heb destijds diverse aantekeningen gemaakt uit het boek van Van de Pepel. Helaas heb ik niet genoteerd "Brusselsestraat". Dat komt uit mij geheugen. Maar..... ik ben er vrijwel zeker van.
                  Ivo M. heeft ook gelijk als hij zegt dat je zulke binnenplaatsen zeker niet op de Brusselseweg vindt.
                  Desalniettemin zal ik een dezer dagen mij nogmaals vervoegen bij de bibliotheek om nogmaals e.e.a. te bekijken.

                  @ maurits44.
                  Als ik het goed heb gelezen, dan heeft het Korps Politietroepen zich, na de val van Maastricht, niet verstopt. Ze liepen toen gewoon frank en vrij door de stad. Alleen reageerden de Duitsers niet.
                  Kan mij dat ook wel voorstellen. De Duitsers waren toen natuurlijk ook totaal vreemd in Maastricht en wisten niet hoe alles werkt en wat en wie iedereen was.
                  Twee maanden later wisten ze het natuurlijk wel en toen werd het korps ontbonden.

                  Overigens om misverstanden te voorkomen.
                  Op de Brusselsestraat (laten we het daar nog even op houden) was geen politiebureau gevestigd.
                  Het politiebureau was gewoon op het Vrijthof.
                  Het korps Politietroepen was "gelegerd" in een pand aan de Brusselsestraat.
                  Last edited by Pier; 10 maart 2011, 21:50.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Olijfje, ik zat gisteren naar hetzelfde huis te kijken op Bing! Als het de Brusselsestraat moet zijn, dan in elk geval de zuidkant (gezien de schaduwen op de foto's). Wat mij aan het twijfelen bracht is het smallere raam rechts naast de onderdoorgang op de foto's. Op Bing lijken de ramen allemaal even breed. Het lage pand links naast de doorgang (met een klein dakraam) past wel weer. Iemand zal even moeten gaan kijken!

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      Wat was gehuisvest in Brusselsestraat 77 (het Huis de Stuers) voordat de Stadsacademie daar was ?
                      Als ik dat op Bing bekijk - de achterkant is geen tuin meer - dat lijkt die doorgang, de raampartijen ernaast en het kleinere pandje ernaast (kijk achter dat mansardedak) toch wel erg te kloppen. Misschien is dat koetshuis wel afgebroken voor de nieuwe academie aan 't Herdenkingsplein

                      Waar zouden wij zijn zonder ons Olijfje?

                      Ik geloof dat het mysterie is opgelost.


                      Volgens mij kan het niet anders.

                      Ook de met rood omlijnde dakkapel aan de overkant van de straat is volgens mij op de originele foto's te zien.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #12
                        I guess we can close the file on that one!

                        Goed werk!

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Wat mij aan het twijfelen bracht is het smallere raam rechts naast de onderdoorgang op de foto's. Op Bing lijken de ramen allemaal even breed.
                          Voor de duidelijkheid nog een foto; rechts naast de doorgang (dit heet geloof ik een "koetspoort" [ja, ik leer snel ]) is een deur, die is inderdaad iets smaller dan de ramen.
                          Click image for larger version

Name:	hfk-1940-0500-2.jpg
Views:	1
Size:	67,1 KB
ID:	89431
                          Op deze foto is de discipline al afgenomen, hij is genomen na de Duitse inval.

                          Ik geloof dat jullie inderdaad een voltreffer hebben gescoord! Zelfs de regenpijp, rechts naast het eerste raam, zit 70 jaar later nog op dezelfde plaats (zie luchtfoto)!

                          De gebouwen hebben in een u-vorm gestaan. Niet alleen blijkt het koetshuis te zijn verdwenen (dat stond dus links), ook het gebouw rechts is verdwenen. Hier was de keuken van de groep. Vergelijk deze foto met de luchtfoto.
                          Click image for larger version

Name:	hfk-1939-0131-1.jpg
Views:	1
Size:	56,3 KB
ID:	89432

                          Click image for larger version

Name:	hfk-1940-0500-1.jpg
Views:	1
Size:	86,1 KB
ID:	89433Een foto van de keuken (het rechtse gebouw). Ook deze foto is genomen na de Duitse inval.

                          Opmerking


                          • #14
                            Die bijgebouwen zijn dan waarschijnlijk voor de bouw van de Stadsacademie (nu Hogeschool Zuyd, Academie voor Beeldende Kunst) gesloopt. Misschien weet olijfje wanneer dat gebeurd is?

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                              Lastig zoeken naar iets van historie, is het gebouw aan 't Herdenkingsplein er echt pas sinds 1993 ?
                              1993 zal de nieuwbouw van Arets zijn (met die glazen stenen). Het gebouw dat ik bedoelde is het andere, iets minder moderne gebouw. Lijkt mij meer uit de jaren '50/'60. Waarschijnlijk is toen de tuin van het huis De Stuers opgeofferd.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X