Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Info gezocht over R.H.G. Nitsch in combi met verzet in Zuid-Limburg

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    verzet

    Het verhaal van Merah herken ik zeer. Het gezin, waar mijn vader de jongste van was is, doordat twee broers van hem (zaten in de groep Smit) zijn opgepakt en naderhand via Amersfoort naar Sachsenhausen gedeporteerd, waar een van hen overleed, compleet getraumatiseerd geweest. Het heeft zijn impact ook op de volgende generatie.
    Ik heb een deel van de oorlogsbrieven van de twee ooms en heb zoveel mogelijk uitgespit. Op dit moment werk ik, als een soort opdracht, met hulp van deskundigen, aan een film om zoveel mogelijk vast te leggen. Ik ben er nu een paar jaar mee bezig.Waar ik steeds weer tegen aan loop, is het feit, dat ik voor iedere foto rechten moet betalen of kosten voor elke kopie. Bij het NIOD kan men niet nazien of er nog iets over mijn ooms te vinden is, men moet dan de medewerker per half uur betalen en er is geen garantie dat men iets vindt.
    Ik heb inmiddels gelukkig zoveel info kunnen verzamelen dat ik vooruit kan.
    Het verhaal van de grootvader van Merah zou ik heel graag willen horen en eventueel opnemen in de documentaire.
    Het is mooi, dat ik nu, dankzij dit forum, ook een fatsoenlijke foto heb van de SIPO. Dank daarvoor.

    Opmerking


    • #32
      Foto Nitsch

      In de opnieuw uitgebreide Krantenbank van de KB vond ik een artikel over het verzet in Limburg, met name ook over de rol van geestelijken daarin. Tot mijn verrassing was toonde het artikel (Limburgs Dagblad, 4 mei 1955) naast portretten van de verzetstrijders Hendrikx, Moonen en Naus tevens een foto van Nitsch in functie (in uniform).

      Opmerking


      • #33
        Foto van Richard Heinrich Nitsch

        Ik vond een goede foto van Nitsch tijdens de behandeling van zijn zaak in de rechtszaal te Roermond, waar hij op 29 november 1948 tot levenslang werd veroordeeld. Zie:

        A.M.J.A Berkvens, Hein van der Bruggen e.a., Rechtspraak in Roermond, Hilversum (Verloren) 2013, pp. 171-172.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 januari 2014, 09:52.

        Opmerking


        • #34
          Nacht und Nebel, Floris B. Bakels

          Geachte lezer,

          Indrukwekkend verhaal! Iedere keer als je zo´n verhaal leest vraag je je af hoe mensen in staat zijn het slechtste van zichzelf naar boven te halen!

          Mijn vader had een vriend, de zoon van Floris B. Bakels. Floris B. Bakels (1915-2000) heeft in het verzet gezeten en heeft via het "Oranjehotel" in Scheveningen in zes Duitse concentratiekampen gezeten en overleefd.
          Hij heeft daar zijn ervaringen in opgeschreven in zijn boek "Nacht und Nebel". Ik vond dat een zeer indrukwekkend boek waarin de auteur zeer gedetailleerd, als in een film, zijn ervaringen en belevingen omschrijft in deze afschuwelijke Duitse instanties heeft meegemaakt.

          Zie de link over Floris B. Bakels en zijn boeken, ISBN Nummers enzovoorts:
          http://nl.wikipedia.org/wiki/Floris_Bakels

          Opmerking

          Bezig...
          X