Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsfiguren Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Hij doet geen vlieg kwaad, hij heeft gewoon een busabonnement, en wordt echt met de nek aangekeken door heel veel mensen. Laatst stapte ie op het Lindenkruis in, maakte overal foto's van, en bij het tankstation Daalhof/Belfort weer uit, waarna ie terugliep in de richting van Brusselsepoort.

    Ik kan heel goed begrijpen dat ie blij was dat je hem VROEG om een foto van hem te maken. Veel mensen doen dat ''tersluiks'', zonder ooit het verhaal erachter te weten te komen.

    Het is dus letterlijk vertaald vanuit google, zoals het op papier staat.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #32
      Ben ik eindelijk afgelopen zondagmorgen daadwerkelijk in Kaffee Charlemagne geweest. De inrichting, die overigens fraai is (donker sjiek hout, doet klassiek aan), zal niet meer authentiek zijn. Er hangen vooral achterdoor, links en rechts nog wat oude foto's aan de muren. Ik las te laat dat het niet om een schilderij, maar om een wandschildering gaat. Ik heb achterin geen wandschildering gezien. Er waren twee bedienende jonge vrouwen in de zaak. In de veronderstelling dat ze geen Maastrichts spraken, begon ik in het Nederlands tegen degene die achterin bezig was. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat ze wel maastrichts kende en ben ik daarop over gegaan.
      Ik zei dat ik op zoek was naar schilderijen van Roeie Pierre. Toen ik over hem uitwijdde bleek wel dat ze van hem gehoord had. Als er vroeger schilderijen achterin gehangen hebben, zijn die allemaal verhuist naar de zolder, zei ze. Daar kwam ik dus niet veel verder mee. Maar voordat ik het café betrad, kwam ik voorbij, wat wel een stamgast van zekere leeftijd moest zijn en dacht, misschien weet hij er meer van.
      Blijkt dat deze rokende heer met onverzorgd gebit Roeie Pierre goed heeft gekend, sterker nog zelfs een vriend van hem genoemd kon worden, voor zover dat bij Roeie Pierre mogelijk was. Hij vertelde mij meer over het leven van de kardinaal, toen ik vragen in die richting "afvuurde". De vader van Roeie Pierre schijnt putjeschepper te zijn geweest. Pierre heeft zijn hele leven lang gedronken, ook tijdens het schilderen. Met vrouwen heeft hij zich nooit ingelaten zei zijn vriend. Pierre was zijn hele leven lang een ongelukkig mens. Hij dronk dus om zijn verdriet weg te drinken. Hij heeft gestudeerd aan de Jan van Eyk academie. Ik vroeg ook nog of hij nog schilderijen van Pierre voor de geest kon halen, maar daar ving ik bot. Maar bij de Jan van Eyk academie moeten nog schilderijen aanwezig zijn.
      Een tragisch leven, van een tragische man. Toen ik suggereerde dat Pierre misschien wel het gelukkigst was als hij schilderde, zei zijn vriend dat dit misschien wel waar was. Hij zei ook nog dat hij had meegemaakt dat Pierre twee keer door de ambulance werd opgehaald.
      Nou is de volgende stap contact opnemen met de Jan van Eyk academie en vragen of ze nog schilderijen van Pierre Gijsen zoals hij dan echt heette nog hebben en of ik die kan zien. Ik beloof jullie dat, als ze daar toestemming voor geven, foto's ervan zal maken en die hier posten.
      Ik ben wel benieuwd in wat voor stijl Pierre schilderde, ouderwets figuratief of modern abstract.

      En nee Haas, die persoon op de brug met statief kan ik onmogelijk geweest zijn. Ik heb maar een eenvoudige Cybershot instapcamera.

      Opmerking


      • #33



        't Gek Netteke in een café.


        't Gek Netteke voert de duifjes op 't Vrijthof.

        Antoinette Pieters was haar naam.

        Opmerking


        • #34
          Dat is dus iemand anders als Lappenmuts, want die heette dus Lebens met haar achternaam.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #35
            Het is mij het laatste half jaar opgevallen dat elke keer (minstens 3 keer per week) dat ik over de Brusselsestraat loop ik een jongen tegenkom. Elke keer is het raak. Hij is ruim 1.85, vrij dik met een bril. Ik schat hem een jaar of 20-25. Hij loopt altijd op sandalen met open jas en zijn handen in zijn zakken. Gezien zijn vriendelijke, bijna euforische uitstraling, ga ik er van uit dat hij helaas niet helemaal in orde is. Hij beweegt zich tussen Vrijthof en einde brusselsestraat. Ik heb zo'n vermoeden dat ie iets te maken heeft met die jongerenkerk die gevestigd boven aan de Brusselsestraat. Ik let al op of ik hem zie en hij stelt me zelden teleur.

            Ook hij mag inmiddels als stadsfiguur worden bestempeld.

            Opmerking


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              Bij het kopieerapparaat van de AH stond vanmorgen 'n gekleurde meneer die ik al vaker in de stad zag rondsjokken met een boodschappenwagentje vol tassen en onduidelijke krantenknipsels. Ik had toevallig de stoute schoenen aan en ben op hem afgestapt met de vraag of ik 'n foto van hem mocht maken. Hij was hartstikke blij met de aandacht en heeft me alle informatie gegeven die het 'hoe en waarom' van zijn missie moet verklaren; ik snap er echter niks van, daarom druk ik zijn brief ook maar af.

              Hem ken ik natuurlijk ook! Ik was eens aan het werk in het Centre Ceramique achter mijn laptop. Naast me zat deze heer. Ik vond het opvallend dat ie ook druk aan het typen was op zijn laptop. Toen ik vetrok zag ik dat hij gewoon een briefje op zijn scherm had geplakt!

              Opmerking


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Hem ken ik natuurlijk ook! Ik was eens aan het werk in het Centre Ceramique achter mijn laptop. Naast me zat deze heer. Ik vond het opvallend dat ie ook druk aan het typen was op zijn laptop. Toen ik vetrok zag ik dat hij gewoon een briefje op zijn scherm had geplakt!
                Als je VOOR je laptop gaat zitten zul je merken dat het typen een stuk makkelijker gaat.

                Opmerking


                • #38
                  Helaas, iech höb de kabel d'r oet gegoejd, veer höbbe noe 'n sjotel zoonder 'n abbenemint. Iech kreijg dus allein de "free to air" zenders binne, mèr vergis uuch neet, de hèllef boe eederein veur betaold is gratis te oontvaange.
                  Iech höb dat dus helaas neet kinne zien umtot iech dee zender neet kreijg.
                  Kompleminte, Pieke

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    Daar moet ik je corrigeren: je zit VOOR de tv (omdat je dan inactief bent) en ACHTER de computer (omdat je dan bezig bent) Zo is het mij althans uitgelegd !
                    Maar als je ACHTER de geraniums zit, ben je dan ook bezig (doelloos naar buiten kijken)?

                    En de dames in het 'rode licht district', die zitten of staan ook ACHTER de ramen; zijn die dan ook bezig; en met wat dan?
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Potloed Bekijk bericht
                      Helaas, iech höb de kabel d'r oet gegoejd, veer höbbe noe 'n sjotel zoonder 'n abbenemint.
                      Iech kreijg dus allein de "free to air" zenders binne, mèr vergis uuch neet, de hèllef boe eederein veur betaold is gratis te oontvaange.
                      Iech höb dat dus helaas neet kinne zien umtot iech dee zender neet kreijg.
                      Pieke, 't is ouch te beloere via internet.
                      NIEUWS EN ACTUALITEITEN GEMIST?

                      http://www.tvmaastricht.nl/ .
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                        Heb je'm gezien ? Hij mocht z'n verhaal doen op TVMaastricht
                        hehe hij zoekt een prinses.. wie niet he
                        Fallor ergo sum

                        Opmerking


                        • #42
                          Ik hoor dat Liselotte Spoormans het spoor bijster is, wat de datum betreft. Het was gisteren toch donderdag 24 september, en niet donderdag 23 september?
                          I am not a complete idiot. Some parts are missing

                          Opmerking


                          • #43
                            Oh, en wat Mohammed betreft:


                            He does no fly harm.........
                            I am not a complete idiot. Some parts are missing

                            Opmerking


                            • #44
                              sinds enige maanden, begin dit jaar ongeveer, stapt er regelmatig iemand in de bus, die mij sprekend doet denken aan die Zweedse kok uit de Muppet-show. Niet alleen dat ie erop lijkt, maar hij spreekt ook zo, en hij heeft een beetje dezelfde manier van doen.

                              kent iemand hem, ik zie hem ook vaak in winkelcentrum Brusselsepoort.
                              I am not a complete idiot. Some parts are missing

                              Opmerking


                              • #45
                                bekende stadsfiguren

                                misschien wat minder markant dan sommige bovenstaande figuren maar toch sterk aanwezig in perceptie van menig kind in de jaren 60 / begin jaren 70:


                                de Lange Sjeer....'nne goofie die 't kattekwaad van de kinderen in Maastricht West binnen de perken probeerde te houden...

                                de "leeve mins"van Milano, die met zijn volkswagenbusje de kinderen vaan blij maakte met zijn heerlijk ijs . Ik hoor 'zijn belletje nog steeds als ik er aan denk....!
                                Hij is er nog steeds, niet meer met z'n wagen maar in de binnenstad met nog steeds heerlijk ECHT ijs ..dus ga er maar z.s.m. weer van genieten ! ☼

                                "de Witte"... de enige uit Kirchroaj...oeps... die ons ♥ sneller deed kloppen bij us MVV-ke en waarbij we onze dorst konden lessen....

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X