Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsfiguren Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Voor zover ik weet, heeft Roeie Pierre op nummer 22 gewoond. Voor de rest weet ik niets van hem, behalve dat er die afspraak onder de kasteleins was. Het witte pak is ooit echt wit geweest. De gele vlekken hadden met de verkeerde windrichting te maken......

    Angelique is de vrouw met de driewieler. Over de echte aanleiding voor het vernielen van haar fiets lopen de meningen uiteen, het verhaal gaat namelijk dat ze zichzelf ook niet onbetuigd heeft gelaten. Er was eens een keer dat iemand de opbrengst van haar castagnette-optreden (laten we dat dan maar zo noemen) had weggegrist, en dat ze het op een schreeuwen zette, waardoor omstanders de dief te grazen namen.

    En volgens mijn informatie was het een man in een busje op de Wyckerbrugstraat, die haar begon uit te schelden, waarop zij met de middelen die ze had op het busje begon te rammen. Die chauffeur is toen uitgestapt, nam de ''schade'' aan zijn busje op, en begon haar driewieler in elkaar te trappen. Wat waar is: ik durf het niet te vertellen, het is een jaar of 5, of 6, geleden gebeurd. Ze kreeg uiteindelijk wel een ander vervoermiddel, of het werd gratis in orde gemaakt.......

    Therese Gorissen is niet begraven of gecrmeerd, ze heeft zichzelf na haar dood ter beschikking van de wetenschap gesteld. Sommigen doen dat voor hun dood, maar zij niet......

    En dan heb je nog Erwin, door een aantal mensen Rambo genoemd, vanwege zijn kleding, die regelrecht uit een carnavals-shop vandaan kwam. Waarmee hij dan wel dag in dag uit, liep. De laatste tijd niet meer, hij heeft kennelijk van iemand andere kleding gekregen. Erwin doet geen vlieg kwaad.


    Ja, en een stadsfiguur dat je bij mij in de wijk, maar ook richting Wolder of Pottenberg, ziet lopen:

    De Trimmer, in zijn roze broek. De man verveelt zich te pletter, en valt daarom alles en iedereen in zijn buurt lastig met opmerkingen over allerhande onderwerpen, hij dreigde een buurtbewoner met een advocaat, alleen maar omdat die zijn balkon vol had staan met planten, en dat vond de Trimmer geen gezicht.

    Kwam hem een paar keer bij De Vries in Brusselsepoort tegen, zit ie tegen iedereen die het maar horen wil te vertellen wat voor belangrijk werk dat ie doet: huismeester in onze flat. We hebben hier helemaal geen huismeester. Hij wordt door dit gedrag door iedereen hier met de nek aan gekeken, en snapt maar niet waarom de andere bewoners geen contact met hem willen. Een voorbeeldje: zijn buurvrouw stond op haar balkon te roken, en keek daarbij in de richting van zijn flat. Had meneer bezwaar tegen. En die vrouw moest om 23 uur de televisie uit zetten, want daar had ie last van.......om 23.00 wenste meneer te gaan slapen, en hij duldde geen omgevingsgeluid.
    Last edited by Haas; 6 juli 2009, 20:09.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #17
      Veel van mijn collega's kennen hem. Ik hoorde dat ie later een hersenbloeding heeft gehad, maar de keren dat ik met hem te maken had, was daar nog geen sprake van.
      Last edited by ; 6 juli 2009, 20:12. Reden: typefoutje
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
        Ik besluit even met Rene Heckers.
        Is dat deze René Heckers?
        Tevens info en verhaaltjes via Zicht Op Maastricht.
        Last edited by ; 6 juli 2009, 20:13.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #19
          Ja, dat is hij. Ik zie dat ie in 1991 al een hersenbloeding heeft gehad.
          Last edited by ; 6 juli 2009, 20:11. Reden: typefoutje
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #20
            Dat niet bedienen, kan ik me nog wel herinneren, maar zoals ik in elkaar zit, liet ik dat niet op me zitten, en ben naar zijne patron gegaan. Die gaf me vervolgens mijn bestelling gratis.


            Nol vaan de Bobbel, ook al jaren het hulpje van Petrus, had ook zo zijn methodes: hij was ook nogal kieskeurig in zijn klanten. Die deed er een schepje bovenop en zei: DEZE krijg je gratis, en daarna hoef jij in mijn zaak nooit meer te betalen. Ofwel: je kon het net bestelde drankje opdrinken, en werd zonder pardon de Bobbel uit gezet.

            Dat heeft hem nog eens een flinke boete opgeleverd. Nol was een eigengereide, en kon op die manier dus weleens de verkeerde treffen. Zoals toen een homo, die aangifte tegen hem deed, wegens discriminatie. Hij kon geen echte reden geven waarom hij de klant wilde weigeren. Het was klaarblijkelijk alleen de geaardheid van de man.
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #21
              Even terug komend op Willie van de bussen. Hij heeft heel lang aan het st. servaasbolwerk gewoond, bij zijn ouders. Hij staat bij de meeste mensen in de herinnering omdat hij op de "punt" van de twee opritten aan de Wilhelminabrug het bus verkeer stond te regelen. Hij is overigens een neef van mijn moeder......... en de hier ook aangehaalde René Heckers is een neef van mijn vader.......... ik bedoel maar.

              Opmerking


              • #22
                Nahhhh, dacht het niet Olijfje. Zéker niet met een onderschrift als het jouwe (microsoft). Bij mij (Mac gebruiker) kan je dan niet meer stuk.

                Opmerking


                • #23
                  Vanmorgen ben ik heel vroeg met mijn fotoronde begonnen, al over half zeven en was terug op het O.L. vrouwe plein om kwart over acht. Bij Charlemagne stond toen de deur wagewijd open en heb ik de man die daar bezig was aangeklampt. Olijfje merkte hier eerder op, dat er achterin een groot schilderij hing dat misschien door Roeie Pierre was geschilderd. Ik vroeg de man er naar. Ondanks dat hij een echte mestreechteneer was en ik hem het ook in het mestreechs vroeg reageerde hij niet op die naam. Na even nadenken merkte hij op dat als daar een schilderij had gehangen, dit nu dan ergens op de eerste verdieping zou liggen bij andere spullen die daar gedumpt waren. Het cafe was nu gesloten, maar als ik om negen uur terugkwam, was het personeel daar en een vrouw die hier meer over kon vertellen. Ik zag door de open deur dat er allerlei foto's, mogelijk oude foto's aan de muren hangen. Vanmorgen niet meer teruggeweest, maar ga het morgenvroeg proberen. Dat kan interessant worden. Wordt vervolgd.

                  Ik zag op de site van RHCL dat ze in de maanden juli en augustus gesloten zijn! Dat is dan een gemene streep door de rekening. Je kan dan wel zoeken via de site, maar de online beeldbank met 6000 foto's is bitter weinig (wordt langzaam aangevuld), hetgeen blijkt uit bv het karig materiaal over de Boschstraat. Daarvoor moet je toch naar het archief zelf gaan. Dat trouwens ook nog iedere eerste zaterdag is gesloten. Dan wordt pas september eer ik er pas terecht kan.

                  Opmerking


                  • #24
                    @Rotor: Als ik me goed herinner ging het om een wandschildering en niet om een schilderij. Ik kan me die wandschildering nog herinneren. Maar wie die gemaakt heeft........

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
                      Het cafe was nu gesloten, maar als ik om negen uur terugkwam, was het personeel daar en een vrouw die hier meer over kon vertellen.\
                      Adriaan van de smaakjes heeft er ook nog gekelnerd. Hem zou je dat ook nog kunnen vragen. Hij wisselde het smaakmaken af met het kelnderen bij Charlemagne, bij sommige bezoekers nog steeds bekend als de ''Boterkop". Enig idee waar die naam vandaan kwam?
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
                        Ik zag op de site van RHCL dat ze in de maanden juli en augustus gesloten zijn!
                        Dat is dan een gemene streep door de rekening.
                        Wel goed lezen, rotor.

                        Openingstijden.

                        Voor archiefonderzoek bent u van harte welkom in onze studiezaal.
                        Deze is geopend op:

                        maandag 13.00-17.00 uur
                        dinsdag tot en met vrijdag 09.00-17.00 uur

                        In de maanden juli en augustus (zomersluiting) en vanaf
                        1 september 2009 is de studiezaal op zaterdag gesloten!

                        zaterdagen juli-augustus (zomersluiting)

                        Voor meer informatie omtrent een bezoek aan het RHCL, klik op bezoek (linkerkant) en vervolgens op openingstijden maar ook op Eerste bezoek.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #27
                          Jacques heeft de zaak van Adriaan overgenomen.

                          De Boterkop is genoemd naar de toenmalige eigenaar die blond, bijna wit, haar had. De forse stugge man, ik ben zijn naam even kwijt, is niet de boterkop. Hij heeft de zaak overgenomen van de boterkop.

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
                            Vanmorgen ben ik heel vroeg met mijn fotoronde begonnen, al over half zeven en was terug op het O.L. vrouwe plein om kwart over acht.
                            Tussen zeven en half acht vanmorgen heb ik een fotograaf gezien met een statief, dat was op de Hoeg Brögk en even later in de Pieterstraat.
                            Was jij dat soms rotor ?
                            If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                            Opmerking


                            • #29
                              Moet een machtig gezicht zijn geweest: een wandelend standbeeld, en iemand behangen met foto-apparatuur, die dat wandelend standbeeld niet eens opmerkt.........
                              I am not a complete idiot. Some parts are missing

                              Opmerking


                              • #30
                                Geen Gelato Fantastico meer in park.

                                Sinds 1985 stond de 'Gelato Fantastico' ijswagen van Coen Serpenti alle zomers in het park tussen de eendenvijver en hertenkamp.
                                Een paar weken geleden heeft hij noodgedwongen het busje niet meer uit de garage gehaald.
                                Zijn knieën en rug vertikten hun medewerking om een hele dag te staan en honderden malen per dag naar de ijsbakte buigen.
                                Coen vertelt met plezier over die 'koude' periode in zijn leven.
                                Zijn eerste baan was 'sokkerbekker' bij Patisserie Royale.
                                Martin en Sjef Struycken waren goede werkgevers, want ik mocht van hen overbuurman Belfi van Venezia gaan uithelpen met het bereiden van ijs.
                                In 1985 liet hij bij een bedrijf in Vlaardingen een ijswagen maken naar eigen ontwerp.
                                Coen: "Ik kreeg vergunning op het mooiste stukje van onze stad en van 1 april tot 1 oktober was ik de ijsman van het Jekerkwartier bij de Roej Brögk".
                                Eerst met ijs van Venezia en toen die stopte verkocht ik handgemaakt Italiaans ijs van een fabrikant uit het Duitse Osnabrück.
                                Coen had honderden vaste klanten waarvan er velen aan de hand van papa nu zelf als papa met aan de hand een kleine grummel een 'kinderijsje en een cornet hazelnoot/banaan met slagroom' bestellen.


                                Coen Serpenti in zijn ijswagen in het Stadspark.

                                Laatst kwam de postbode een kaart brengen uit Terschelling met de tekst 'Aan Coen de ijsman, Stadspark Maastricht'.
                                Coen vertelde nog een paar leuke anekdotes: "Jaren gelden kwam op de Kennedybrug een politieauto voor mij rijden met het signaal 'Volgen'.
                                Ik reed naar het bureau en achter de hekken stond het hele dienstdoende corps opgesteld voor een ijsje.
                                Ook de Zusters onder de Bogen was klant.
                                Er was eens een bijeenkomst van congregaties met zusters uit de hele wereld en ik werd gevraagd langs te komen.
                                Op de Kommel reed ik naar binnen en na een kort gebed voor mijn wagen kwamen ze één voor één een ijsje halen.
                                Zo'n 350 stuks.
                                Ook was ik de verrassing bij kinderdagverblijven op de laatste dag voor hun grote vakantie.
                                De drie- tot vijfjarigen werden getrakteerd op een ijsje van ome Coen.
                                Na afloop werd er voor mij gezongen en werd met vlaggetjes uitgezwaaid.
                                Mijn ijswagen had vaak de functie van VVV-dependance en heel wat toeristen heb ik de weg gewezen.
                                Op een drukke zondag verkocht ik op mijn vaste stek in het park tussen de 1000 en 1200 ijsjes."
                                Coen zit nu thuis in De Heeg en kijkt naar de Tour.
                                "In mijn ijswagen had ik een klein TV-toestel.
                                Voetbal- en wielerwedstrijden volgde ik met een oog, het ander had de gelati onder controle.
                                Mijn wagen heb ik op Marktplaats gezet en was binnen een dag verkocht.
                                Ik ben benieuwd of hij ook op zo'n fantastisch plekje staat als waar ik 24 jaar heb gestaan."

                                © Arie Voorzee
                                Stadskrant 'De Ster'
                                17-07-2009
                                5e jaargang
                                nummer 29
                                Last edited by SJEF †; 17 juli 2009, 16:00.
                                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                                Thomas More

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X