Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsfiguren Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Jef-VMG Perfisia!

    Opmerking


    • Kiek ins nao bove !
      http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

      Opmerking


      • Ook van mij nog felicitaties, Jef. Dubbel en dwars verdiend!

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Jef-VMG Bekijk bericht
          Beste Pier, Ingrid en Breur,

          Dank voor jullie felicitaties. Weet alleen niet of ik zo blij moet zijn met de benaming stadsfiguur. Is het niet zo dat die mensen pas in de belangstelling komen te staan als ze hemelen zijn? . Wil nog graag even wachten voor ik onderwerp wordt van vragen als: weet je nog en ken je nog?
          (...)
          Hoi Jef,

          Dat je bij "stadsfiguren" terecht bent gekomen heb je helemaal aan mij te danken.
          Ingrid heeft mij daar ook op aangesproken en ik begrijp alle "kritiek".

          Ik heb - voor mijn posting - gezocht of wij al een bestaande topic hadden of een topic die wellicht beter was, maar vond die echt niet.
          Toen heb ik voor deze topic gekozen.

          Ik wil het liefst geen nieuwe topics maken die slechts zelden gebruikt worden.
          Natuurlijk deel ik de kritiek dat "stadfiguren", zeker in het begin van deze topic, wellicht een verzamelnaam was/is voor mensen met een bepaalde gebruiksaanwijzing.
          Maar, hoe langer ik er over nadenk vind ik "stadsfiguur" ook best een mooie geuzennaam.

          Desalniettemin, als je echt liever in een andere (nieuwe) topic wilt, dan wel als andere gebruikers dit ook aangeven, zullen we dit uiteraard regelen.

          En nogmaals..... helemaal top en dik verdiend deze onderscheiding


          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • Oorspronkelijk geplaatst door blinker Bekijk bericht
            Over de Bef uit MVVFans.nl:

            Vond nog per toeval een stukje op het internet (duckfiles.org ) over een "oude bekende" van menig MVV supporter:

            ""Ik weet nog de goeie ouwe tijd, toen hadden we er hier eentje rondlopen, die noemden we "de bef".
            Alle mensen uit Maastricht en omstreken kennen die man. Een forse agent met een hele grote snor.
            Als er ruzie was ging die voorop, niet buiten wachten, nee gewoon cafe inlopen en degenen die aan het vechten waren kiepte hij gewoon naar buiten en dan kon je pas praten.

            Heb hem eens met een supporter zien smijten, die was lastig, een tweetal agenten kregen hem niet de bus in, Bef kwam aan, supporter legde zich op de grond met de buik naar de grond, Bef pakte in zijn eentje die gast echt bij kraag en broekriem en kiepte hem dus zo de bus in (afstand ongeveer 1,5 meter!).

            Nu was dat ook niet altijd volgens het boekje, maar toen had je nog respekt voor een agent, en ik weet jammergenoeg die man zijn echte naam niet, maar dat was pas een agent."

            Met vervolg:

            Heb deze ,,de bef,,jaren geleden nog zien zitten in alle stilte zijn binnen werk doen op een politie bureau in heerlen.
            Dus hij was er nog,indd deze persoon had een uitstraling die in deze maatschappij niet zou misstaan ..gr opa .
            Ik kan me nog herinneren dat tijdens de Eurotop in Maastricht het kruispunt onder aan de rotonde ook bewaakt werd. Je kon van bovenaf de Kennedybrug zien wie aan het stuur van het volkswagenbusje zat. Was alsof hij een keer vol op de rem had moeten staan en naderhand zijn gezicht nooit meer uit de plooi had gekregen.

            En van de Bef zeiden dat 'ie moest stoppen als motoragent omdat ze integraalhelmen gingen dragen ... pastte 'ie met zijn smoel niet in!


            Trouwens over agenten gesproken: ik was bezig om wat oude Maastrichtse liedjes van lp te digitaliseren. En natuurlijk kwam ik ook 'Meer dao ligk 'ne govie in 't water' tegen. Nu las ik daarna een stukje over de beeldengroep 'Dao komme ze' en vroeg ik me af of er info over Kesseleer (echte naam: Kesselaer) te vinden zou zijn. En dat is er, maar ik schoot in de lach toen ik het bevolkingsregister van Maastricht bekeek. In het register van 1880-1890 stond hij te boek als 'Agent v. politie'. Dat is ook het geval in het register van 1890-1920, maar iemand heeft daaronder geschreven: "lees: badmeester" ...

            Opmerking


            • Oorspronkelijk geplaatst door Maurice JMCJ Bekijk bericht
              Dat is ook het geval in het register van 1890-1920, maar iemand heeft daaronder geschreven: "lees: badmeester" ...
              Kesselaer was na zijn pensionering inderdaad badmeester in de Bogaardenstaat.

              Opmerking


              • Het is sowieso een grappig geval dat juist hij badmeester is geworden. Dan heeft die plons in het Bassin toch nog wat opgeleverd.

                Opmerking


                • Vossen, Gadiot, Mooser en cliffhanger. Poeh.

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X